Ha volt olyan illúziója, hogy
Vajdaságban
létre lehet hozni egy magyar tannyelű egyetemet, akkor volt is mit feladnia.
Márpedig Nagy Margitnak, a Vajdasági
Magyar Pedagógusok Egyesülete vezetőjének volt. Dédelgetett álma is, meg
felejtenivalója is. Persze ezen merész ötlete egyáltalán nem légből kapott
volt, s nem is csak hiábavaló ábránd, hanem reális elvárás, valódi igény hívta
életre. Egészen pontosan az, hogy az érettségizett középiskolásaink közül minél
többen folytathassák majd az egyetemi tanulmányaikat a saját anyanyelvükön. (A
Tartományi Oktatási Titkárság adatai szerint az Újvidéki Egyetemen két évvel
ezelőtt összesen 1742 magyar nemzetiségű diák tanult.) Nem titkolt szándék volt
az sem, hogy ezáltal a szokásosnál jóval kevesebben válasszák majd a sokkal népszerűbb
főiskolai továbbképzést.
A szépen induló és boldog befejezéssel kecsegtető történet még a
kilencvenes években kezdődött, de mind a mai napig nem kerül(hetet)t egy
határozott kézzel odabiggyesztett pont a végére. Ennek a kiemelt fontosságú,
virtuális felsőfokú tanintézményünknek a kalandos, de tanulságos ügye még
mindig lezáratlan. Azóta sem dőlt el minden kétséget kizáróan, hogy lesz-e még
valaha a Szegedi Tudományegyetemnek Szabadkán, a Budapesti Károli Gáspár
Református Egyetemnek pedig Újvidéken kihelyezett tagozata, vagy sem. Ahogyan
azt Nagy Margit a kilencvenes években Ribár Béla és Szalma József professzorral
egyetemben, majd pedig 2010-ben a Református Egyház támogatásának birtokában –
a maga módján --elképzelte.
Egyet Szabadkának, egyet
Újvidéknek!
Az agilis pedagógus elgondolása szerint az általa megálmodott magyar
egyetem székhelye Újvidék, illetve Szabadka le(hete)tt volna. De ha az idő tájt
akad bennünk egy jó adag vállalkozószellem és hozzá egy porció merészség, akkor
akár mindkét városunkban kifejlődhetett volna egy-egy egyetemkezdeménynek
legalább a csírája. Természetes igény volt rá, és úgy látszott, hogy az oktatás
beindításához nélkülözhetetlen anyagiak is valamilyen módon csak előteremtődnek.
Meg a rajtoláshoz okvetlenül szükséges tanári gárda is összeáll. Hogy miért
maradt mégis az egyik is, meg a másik is csupán egy „halva született ötlet”, az
nem Nagy Margiton múlott. Egyáltalán nem. A pedagógusasszony mindig megtette a
magáét. Ő mindvégig vétlen volt a történetben.
Ha viszont nem maga az ötletgazda volt az egyetemtelepítés kerékkötője,
akkor vajon ki játszotta a történetben a fő fékmester szerepét? („Aki nem tart
velünk, az egész biztosan ellenünk van!”-féle alapelven prosperáló délvidéki
magyar közösségünk ellenséges viszonyainak ismeretében, azt hiszem, nem nehéz
kitalálni.)
A tárgyalási folyamatokba (természetszerűen) egy idő után bekapcsolódott az
úgynevezett hivatalos politika is. Nem a nagy szerb. Hanem a miénk. A kis vajdasági
magyar. És amint az már nálunk lenni szokott, alaposan fel is kavarta az
állóvizet. Giccsparádéba illő lenne, mégis szép lenne azt mondani, hogy a
vajdasági magyar egyetem képzeletbeli hajójának vízre bocsátását népünnepély
övezte, de akkor egy hatalmasat füllentenénk. Mert az igazság az, hogy már a
bárka ácsolása körüli fejszecsattogás sem kecsegtetett túl sok jóval.
Akadékoskodás és gáncsoskodás
A bölcsődétől az egyetemig magyar nyelven történő oktatás szent ügye legalább húsz éve jelen
van egyfajta visszatérő (és fejbe kólintó) bumerángként a vajdasági magyar
közösség életében. Csak éppen soha nem volt még együtt a megvalósításához
szükséges politikai akarat és a kivitelezéshez szükséges elszántság. A
naftalinból elővett és felforrósított témát, pontosabban a megálmodott majdani
egyetem szükségességét és jelentőségét – legalábbis első látszatra – sem a
politikai pártjaink, sem pedig a Magyar Nemzeti Tanács nem kérdőjelezte meg.
Már-már teljes volt az egyetértés abban, hogy a létesítendő tanintézmény egy
olyan hatalmas űrt fog betölteni, amellyel a hivatalos politikum évtizedeken át
adósa volt a tartomány magyarságának. Csakhogy idővel kezdtek kiütközni az
ellentétek az ötlet menedzselője és az úgymond ideológiai képviselet között. Volt
idő, amikor éppen a legnagyobb magyar párt megmondóemberei hátráltatták az
ügyet. Az MNT például úgy vélte, hogy Szabadkának is idomulnia kell az európai
normákhoz, amelyek szerint pedig az számít elfogadhatónak, ha legalább
félmillió lakosa van annak a városnak, amelyben önálló egyetemet kívánnak
létrehozni. Nagy Margit hiába érvelt azzal, hogy Kárpátalján nem él több 150
ezer magyarnál, az ottaniak mégis rendelkeznek saját önálló egyetemmel. Az ő
elképzelése szerint az anyaországi felsőoktatási intézmények kihelyezett tagozatai
jelentették volna a legelő lépcsőfokot. Így például a Szegedi Tudományegyetem kihelyezett
részlegéből fejlődött volna ki az évek során az észak-bácskai magyar egyetem.
Amint kinevelte volna a kellő számú szakembert, máris a saját lábára állhatott
volna.
Szaktanárokból már amúgy is aggasztó hiány mutatkozott az elmúlt időszakban.
Egy közelmúltbeli alaposabb tanügyi terepszemle után napvilágra került, hogy az
oktatási intézményeinkben dolgozó tanárok szakképesítése vészesen foghíjas. Akkor
az derült ki, hogy a biológiát oktatóknak mindössze 12 százaléka rendelkezik a
megfelelő végzettséggel. A kémiát előadóknak a 16 százaléka, a
földrajztanároknak pedig a 19 százaléka dicsekedhet az elvárt oklevéllel. Egyedül
csupán a matematikusok felének volt meg az a fajta szakképesítése, amelyet a
munkahelyük megkövetelt. Lényegbeli változás azóta sem történt. Talán ha már a
létesítendő magyar egyetem kezdeti fázisában sikerül a tárgyaló feleknek zöld
ágra vergődniük, s annak eredményeként ma már legalább tíz esztendeje
működhetne valamelyik tanintézmény, akkor valószínűleg a tanáraink
szakképesítése is másfajta összképet mutatna.
Újra csatasorba áll…
Nagy Margit az elmúlt másfél évtized alatt számtalan bokszmeccset vívott a
szépen hangzó önálló vajdasági magyar egyetem létrehozása ügyében. A
csatározásokba pedig rendre bele is fáradt. Az elkeseredett harcot alighanem
akkor adta fel, amikor az anyaországi illetékesek közölték vele, hogy őt nem
tartják megfelelő tárgyalópartnernek, és kizárólag csak a Magyar Nemzeti
Tanáccsal hajlandóak együttműködni.
Nem bántad meg, hogy első nagy
felindulásodban kiléptél, és ezzel talán
veszni hagytad az egész ügyet is, meg a 15 át végzett munkádat is?
– Végül is nem hagytam abba. Csak csalódottságomban meg elkeseredésemben
ezt mondtam.
Naiv kérdésfelvetés: sosem
gondoltál arra (ha már egyszer csupán a politikai háttér/háttered hiányzott az
ötlet mögül), hogy belépj a VMSZ-be? Hogy közelebb kerülj a tűzhöz. Hátha akkor
gördülékenyebben haladt volna a magyar egyetem dolga…
-- Nem hiszem, hogy annyira fontos lenne az én
személyem, hogy a VMSZ vagy az MNT oktatáspolitikai álláspontját az ilyesmi
befolyásolná. Szerintem máshol kell keresni az ő körülményeskedésük,
gáncsoskodásuk gyökerét. Meglehet, hogy éppen az aktuális szerbiai politika
iránti túlzott lojalitásban.
Nem érte volna meg maga az ügy, hogy beáldozd
magad ilyképpen is?
– Az én példaképem Jézus Krisztus. Nagyon messze állok az ő áldozatvállalásától,
de Jézus sem válhatott a nagytanács eszközévé csak azért, hogy a célját
véghezvigye. Kétezer év alatt rendkívüli emberek hatalmas áldozatokat hoztak
azért, amit mi egyszerűen csak igazságnak mondunk. Sokan az életüket is
áldozták érte. Természetesen nem hasonlítom magamat ezekhez. A lényeg: képtelen
vagyok és nem is akarok egy bizonyos szint alá süllyedni. De hogy nem hagyom
abba a küzdelmet, az biztos. Éppen most készülök írni az anyaországba Hoffmann
Rózsa oktatásügyi államtitkárnak.
Én viszont már csak magamban morgolódom: hogy olykor min nem múlik egy
egyetem sorsa, a franc sem gondolná…!
Szabó Angéla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése