A kisebbségi jogok konferencia margójára
Kedden (november 27-én) kézbesítette számomra a postás Pásztor Istvánnak,
a Tartományi Képviselőház elnökének (magyar nyelvű!) levelét, amelyhez
mellékelve volt az „Európa kisebbség: kisebbségi jogok, mint az emberi jogok
konferencia záróhatározata”.
– Mivel demokratikus társadalmunk minden egyén politikai, gazdasági,
szociális és kulturális egyenlőségre törekszik, úgy ítélem meg, hogy közös
részvállalással a konferencia elérte célját, és sikerült áttekintenünk a
kihívásokat, a kisebbségi jogok identitás formáinak változásait, vívmányait, feltételrendszerét,
összefonódását, de a tolerancia és a multikulturalizmus politikájának hiányosságait
is – értékelte a konferenciát Pásztor István a november 23-i keltezésű levelében.
Részvevők
Az (eredeti elnevezés szerint), „a kisebbségek Európája: kisebbségi
jogok, mint az emberi jogok konferenciára” 2012. november 16-án a – a
tolerancia nemzetközi napján – került sor, Vajdaság AT Képviselőházának
nagytermében. Védnökei a Tartományi Képviselőház és az Európai Parlament (EP) Hagyományos
Kisebbségek, Nemzeti
Közösségek és
Nyelvek Frakcióközi Munkacsoportja
(ún. Intergroup) voltak.
Az értekezlet célja „az új kisebbségi politikák kialakítása kihívásainak
és lehetőségeinek áttekintése” volt „a XXI. század második évtizedét jellemző
politikai, gazdasági, szociális és művelődési változások tükrében”.
A vendéglátó Pásztor István képviselőházi elnök mellet, a konferencián Nebojša Stefanović,
a szerb képviselőház elnöke, Adriano Martins, az Európai Unió szerbiai
küldöttségének helyettes vezetője, Jan Lueneburg, a szerbiai
EBESZ-misszió demokratikus átalakulással foglalkozó osztályának vezetője és Tabajdi
Csaba, az Európai Parlament (szocialista) képviselője mondtak (többnyire
politikai) köszöntőt.
A felszólalók közül különösen Tabajdi Csaba (aki egyébként az Intergroup
társelnöke is) vonta magára a figyelmet,
akinek a (nem mindenben tekintetben megalapozott) véleménye, hogy „Szerbia – a
nemzeti tanácsok felállítása révén – a legjobb példája a perszonális autonómia
megvalósításának”. Meglátása szerint „Szerbia büszke lehet erre a jogi
vívmányra, amely még Európa számára is példaértékűnek bizonyult”. Arról viszont
már nem szól, hogy még az itteni magyar közösségen belül is eltérőek a
vélemények a Magyar Nemzeti Tanács jogállásáról és teljesítményéről.
Gál Kinga, az Európai Parlament néppárti képviselő
videó üzenetben szólt a konferencia résztvevőihez. A képviselő asszony
összefoglalta a Kisebbségi Munkacsoport elnöklete által szerzett
tapasztalatokat, majd hangsúlyozta a pozitív hozzáállást a többség és kisebbség
részéről egyaránt, valamint az együttműködés fontosságát. Felszólaltak még Jan Shippers és Henk Jan van Schothorts, a Holland Reformpárt képviselői. Jelen
volt még néhány nemzeti tanács és civil szervezet képviselője is, valamint az
Újvidéki Egyetem több hallgatója1.
A értekezlet második részének előre bejelentett felszólalói (Deli Andor, a tartományi kormány
alelnöke, tartományi oktatási, közigazgatási és nemzeti közösségi titkár, Dušan Ignjatović, a szerb kormány
Emberi- és Kisebbségi Jogi Hivatalának igazgatója, Goran Bašić, a köztársasági polgári jogvédő kisebbségügyi
helyettese, Muškinja Heinrich Anikó,
tartományi ombudsman) „a szerbiai kisebbségi közösségek helyzetének
alkotmányjogi keretéről” készítettek (hivatali) beszámolót.
A részvevők jó része azonban a délutáni ülés kezdete előtt (csakúgy,
mint a vendégek és a felszólalók egy része) már eltávozott, mivel erre már – az
„állófogadás” után – került sor, vagy pedig az egyes beszámolók érdektelensége
miatt. (Így nem egészen világos, hogy a
konferencia 10 pontból álló záródokumentumát végül ki fogalmazta meg, illetve fogadta
el.)
Előkészítés
A szervezők kezdeményezése támogatást
érdemel, hogy tartományi szintem kerüljön megvitatásra az emberi- és nemzeti
kisebbségi jogok állása. A konferencia azonban sajnos nem volt kellően
előkészítve.
Megrendezésére a tolerancia napja alkalmából került sor, ezért inkább ünnepi
ülésként és nem olyan értekezletként lehetett felfogni, amelyen alapos vizsgálat
alá került volna a felvetett téma. Ezt az is igazolja, hogy az e sorok írójának
szóló meghívót november 13-án, vagyis két nappal a konferencia kezdete előtt
kézbesítették. Dilemmát okozott az is, hogy akkor a konferencia a toleranciáról, vagy
a jogok megvalósításáról szól, mivel ez a kettő mégsem ugyanaz.
A meghívó levélben az is olvasható, hogy a konferenciának „külön
figyelmet kell fordítani a Szerbiában élő kisebbségek politikai képviseletsége
problémáira és távlataira, a szerbiai nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsainak
munkájában szervezett tapasztalatokra, egyszóval választ kell találni, melyek a
multikulturális Vajdaság és Szerbi európai több dimenziós önazonossága
kiépítésének politikai, gazdasági, szociális és művelődési követelményei”.
A tolerancianapi ünnepi hangulat, a meghívottak összetétele és az előre
megszabott menetrend azonban nem tette lehetővé a kitűzött célokkal kapcsolatos
érdemi vita kialakítását. Hiányzott egy alapos, tudományos (és nem politikai)
módszerekkel elkészített elemzés is az emberi és a nemzeti kisebbségi jogok
állapotáról a Vajdaságban, ami vitára késztethette volna résztvevőket. Nem
utolsó sorban pedig egy nyilatkozat tervezet, amit ugyancsak észrevételezni
lehetett volna. (Egy ilyen elemzéssel a Tartományi Képviselőház egyébként már
régóta adósa az itt élő nemzeti közösségeknek, és ezt az adósságot ez a
konferencia sem törlesztette.) Így, többnyire csak – főként a toleranciával
kapcsolatos – általános felszólalások és megállapítások hangozottak el.
A részvétel lehetővé tette viszont, hogy e sorok írója a külföldi
vendégeknek és Korhecz Tamásnak, a Magyar Nemzeti Tanács elnökének, de más
tisztségviselőknek is személyesen átadja a vajdasági magyar pártok és civil
szervezetek szeptember 27-i, a magyar képviselőhöz, az anyaországi vezetőkhöz
és az Európai Unió magyar képviselőihez intézett, a magyar közösség azonossága
megőrzésének és fejlődések alapkövetelményeit tartalmazó felhívást2.
(Ivica Dačić, szerb és Bojan Pajtić
tartományi kormányfő, Pásztor és más tisztségviselők ezt már korábban megkapták.)
Tíz pont
Az „elfogadott záróhatározat”3
első pontja kiemeli, hogy a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló
törvény „minden hiányossága ellenére is jó példaként szolgál a többség és a
kisebbség viszonyának rendezési politikáihoz”.
A 2. pont megállapítja, hogy a
kisebbségek jogai „a szubszidiaritás elvének tiszteletben tartására épülnek”.
A 3. pont szerint Szerbiában az
„emberi és kisebbségi jogok törvényes kerete kielégítő, de ezen a területen nem
kellő és következetes a törvény alkalmazása, sem a törvény alkalmazásának
figyelemmel kísérése”. Ez magyarán azt jelenti, hogy a jogszabályok ugyan jók,
de azokat a gyakorlatban nem alkalmazzák.
A 4. pont követeli a nemzeti
kisebbségi jogok védelmét a különböző területeken szabályzó jogszabályok
összehangolását a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvénnyel,
hogy „elkerülhető legyen a különböző rendelkezések alkalmazásának ütközése”. Ez
a megfogalmazás is – az első pont függvényében is vizsgálva – arra utal, hogy
ez a törvény (is) módosításra szorul.
Az 5. pont szerint „némely nemzeti
kisebbségek számára tulajdonképpen ellehetetlenül az oktatás, a tájékoztatás és
hivatalos nyelv- és íráshasználat terén jogaik érvényesítése”. Ez valójában azt
jelenti, hogy komoly gondok vannak a nemzeti kisebbségi jogok gyakorlati
alkalmazásával. Ennek a pontnak a második mondata viszont bizonyára csak a
megfogalmazók (vagy a fordítók) számára érthető (és értelmes): „A kisebbségi
jogok elért szintjének megkérdőjelezése nélkül elengedhetetlen, hogy ezeken a
területeken a széles hatásköröket az adott nemzeti kisebbségekhez igazítsák.”
A 6. pont felhívást tartalmaz a
Köztársasági Nemzeti Kisebbségi Tanács és a Nemzeti Kisebbségi költségvetési
Alap „aktiválására”. Ez egyúttal annak a beismerését is jelenti a tartományi
hatalom részéről, hogy a kisebbségvédelmi intézményrendszer bizony nem működik.
(Ide tartozik Vajdaság AT Nemzeti Közösségek Tanácsa és a Tartományi
Képviselőház
Nemzetek Közötti Viszonyok Bizottsága, amelyek eddig szinte alig
hallattak magukról.)
A 7. pont felhívja a figyelmet, a
többségi nemzet tagjai számára „lehetővé kell tenni, hogy megismerkedjenek a
nemzeti kisebbségek kultúrájával és hagyományaival, valamint a kisebbségek
számára biztosított jogokkal”. Ebből arra lehet következtetni, hogy hatalom (és
a többségi nemzet tagjai) az elmúlt csaknem hét évtized alatt nem túlságosan igyekeztek
megismerni a kisebbségek sajátosságait és jogait.
A 8. pont beismeri, hogy „az új
kormány megalakulásával szűkültek az emberi és a kisebbségi jogok keretei”.
A 9. pont szerint „világosan meg
kell fogalmazni a közhatalmi szervekhez való hozzáférést biztosító
intézkedéseket (hivatalos nyelvhasználat és a foglalkoztatás alkalmával való
arányos képviseltség)”. Ezzel kapcsolatban viszont az a kérdés, hogy ha még
csak ezután kívánják megfogalmazni az intézkedéseket, akkor mikor lesz azokból a
gyakorlatban valami?
Az utolsó (10.) pont követeli, hogy
vegyék figyelembe az egyenjogúság-védelmi, a közérdekű információk és személyes
adatvédelmi biztos, valamint a polgári jogvédő ajánlásait „a nemzeti kisebbségi
nemzeti tanácsok megválasztását szabályzó jogszabályok módosítását illetően”.
A záróhatározatnak nevezet
dokumentum egy sort sem tartalmaz viszont arra vonatkozóan, hogy milyen
határidőn belül és kinek kell megvalósítani a felsorolt feladatokat és
követelményeket, javítani a kisebbségek helyzetén. Ez nélkül pedig félő, hogy
ezek is csak „holt betűk maradnak a papíron”.
Kísérő levélében Pásztor István felkérte a
részvevőket, hogy „sugallataikkal és javaslataikkal járuljanak hozzá a témával
kapcsolatos kezdeményezésekhez”. Ez megtisztelő ugyan, de felveti a kérdést,
hogy kinek ez a kötelessége és ki kapja ezért a fizetést?
Bozóki Antal
Újvidék, 2012. november 28.
__________
1. A konferenciáról bővebben lásd Virág Árpád Soha
sem lehetünk elégedettek című írását, Magyar
Szó, 2012. november 17., 1. és 5. o.
2. A felhívás szövegét lásd a http://bozokiantal.blogspot.com/2012/10/a-vajdasagi-magyar-kozosseg-azonossaga.html
oldalon.
3. A dokumentum eredetijét lásd a http://bozokiantal.blogspot.com/2012/11/a-kisebbsegek-europaja-kisebbsegi-jogok.html
oldalon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése