Saša Janković Köztársasági Ombusman jelentése
A rehabilitációról szóló törvény[1] 26.
szakasza (Rehabilitációs kárpótlásra való jog) alapján:
„A
rehabilitált személy jogosult a szabadságának és jogainak megsértése miatt
keletkezett anyagi károk kárpótlására, a kötelmi viszonyokat szabályozó
törvénnyel összhangban.
A
rehabilitált személynek joga van a befizetett pénzbüntetések és az eljárási
költségek revalorizált összegű visszatérítéséhez…
A
rehabilitált személy és a jelen törvény 7. szakaszának 5) pontja szerinti
személy jogosult a szabadságvesztése miatt elszenvedett lelki sérelmekért nem
anyagi kár miatti kárpótlásra, a kötelmi viszonyokat szabályozó törvénnyel
összhangban.
A
jelen törvény 21. szakaszának 2. bekezdése szerinti személyek jogosultak a
rehabilitált személy halála miatt elszenvedett lelki sérelmekért nem anyagi kár
miatti kárpótlásra, melynek feltétele, hogy közöttük és az elhunyt rehabilitált
személy között tartós életközösségi viszony volt, a kötelmi viszonyokat szabályozó
törvénnyel összhangban.”
Saša Janković Köztársasági Polgári Jogvédő/Ombudsman a 2016. március
15-én a köztársasági képviselőháznak benyújtott (336 oldal terjedelmű) jelentésében[2] megállapítja,
hogy „a polgároknak a rehabilitációs
kárpótlása való joga és védelme továbbra is nehézkesen valósul meg, mivel nem
létezik aktus, amely meghatározza a Rehabilitációs Kárpótlási Bizottság
összetételét és közelebbről rendezi annak munkáját”.[3]
A jelentésben erről a
következőket olvashatjuk:
–
A Polgári Jogvédő már korábban is rámutatott a problémákra, amelyekkel a
polgárok a rehabilitációs kárpótlásra való joguk megvalósítása folyamán
szembesülnek. A problémát részben a jogi keret okozza, amely az említett jog
megvalósítását rendezi.
A
rehabilitációról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban, ugyanis, a rehabilitációs
kérelemre vonatkozó követelésekről az Igazságügy-minisztérium Rehabilitációs
Kárpótlási Bizottsága dönt. Amennyiben a Bizottság a kérelem átadástól
számított 90 napos határidőben nem hoz döntést, a kérelmező hatáskörrel
rendelkező bíróságnál kártérítési keresetet nyújthat be, a törvényben
megszabott határidőben.
A
polgárok panaszai alapján szembetűnt, hogy az említett bizottság, nem ritkán,
indokolt okok nélkül nem hoz döntést a 90 napos határidőben, ami a jogszabályok
kijátszásához vezet, amelyek értelme, hogy a kérelmekről elsődlegesen közigazgatási
szerv döntsön, olyan eljárásban, amely gyors, hatékony és költségektől mentes
kellene, hogy legyen.
A
problémát mélyíti az is, hogy még mindig nem került elfogadásra az aktus, amely
meghatározná a Bizottság összetételét és részletesebben rendezné munkáját,
annak ellenére, hogy a rehabilitációs törvény még 2011. december 12-én került elfogadásra
és ezt az aktust az említett törvény hatályba lépésétől számított 60 napos
határidőben meg kellett volna hozni.
A jelentés
időszakában a Polgári Jogvédő az Igazságügy-minisztériumnak ajánlást tett,
rámutatva az említett aktus törvényben előírt meghozatala teljesítésének szükségére.
Mindennek ellenére, az említett aktus nem lett meghozva. [4]
A Polgári Jogvédő a
jelentésében javasolja az Igazságügy-minisztériumnak, hogy „hozza meg az aktust, amely meghatározza a Rehabilitációs Kárpótlási
Bizottság összetételét és közelebbről rendezi annak munkáját”.[5]
A 2011-ben meghozott rehabilitálási törvény alkalmazása, mint az
Ombudsman jelentéséből is látszik – az eljárások hosszadalmasságát nem is
említve – más akadályokba is ütközik, mint például a „kiemelt nyugdíjra/szolgálati időre” (22. szakasz) és a „külön pótlékra” (23. szakasz)[6] való
jogosultság elismer(tet)ése.
A Vajdasági Magyar
Szövetség (VMSZ), a Vajdasági Magyar
Demokrata Párt (VMDP) és a Magyar Egység Párt” (MEP). 2016. évi
választási programjában (7. fejezet, 4. bekezdés) mindenről csak ezt írja: „a
jövőben is figyelemmel kísérik a rehabilitációs eljárásokat”[7]… Ez elegendő lenne „az áldozatok és hozzátartozóik számára
biztosított utólagos igazságszolgáltatáshoz”?
Újvidék, 2016. március 21.
BOZÓKI Antal
[1] Zakon o rehabilitaciji. Megjelent a „Sl. glasnik RS” [Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönyének] 2011. évi 92. számában. 2011. december 7-én, 2011. december 15-étől alkalmazzák. http://profisistem.com/zakoni/strana/645
Magyar nyelvű szöveg: http://www.mnt.org.rs/dokumentumok/hasznos-tartalom/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[2] Redovan godišnji izveštaj Zaštitnika građana
za 2015. godinu [A Polgári Jogvédő 2015. évi rendes jelentése]. http://www.ombudsman.rs/
[3] Uo. 237 (3.5.)
[5] Uo. 237 (4.1.)
[6] Lásd a Külön pótlék pedig nincs. http://bozokiantal.blogspot.rs/search/label/Rehabilit%C3%A1l%C3%A1s?updated-max=2016-01-20T15:06:00%2B01:00&max-results=20&start=2&by-date=false,
2015. augusztus 6 [19:15] és a Rehabilitáltaknak nincs nyugdíjnövelés c.
írásom. Uo. 2015. június 14. [12:05]
[7] A programot lásd: http://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/vmsz-biztos-pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése