Szerbia kisebbségjogi kötelezettségei
A David McAllister német EP-képviselő/jelentéstevő
nevéhez fűződő 2016-os szerbiai országjelentés, az Európai parlament
állásfoglalására irányuló indítvánnyal együtt – a hírek szerint –, május 16-án
kerül megvitatásra.
Az állásfoglalási javaslatot az EP
Külügyi bizottsága 2017. március 22-ei keltezéssel tette közzé.[1] Szövege a napokban magyar nyelven is
hozzáférhetővé vált.[2]
A magyar közösség szempontjából a legfontosabb „a kisebbségek tiszteletben
tartása és védelme” című rész,
amely 24. és 25. pontja valójában meghatározza az EP Szerbiai iránti
elvárásait a nemzeti kisebbségek helyzete és jogai területén.
Fontos, hogy a dokumentum 24. pontja megismétli azt az álláspontot,
miszerint „az emberi jogok – ezen belül a
nemzeti kisebbségek jogai – előmozdítása és védelme az uniós csatlakozás
alapvető előfeltétele”.
A javaslatnak még két rendkívül fontos kitétele van: Az egyik „ismételten felhívja Szerbiát, hogy
biztosítsa a kisebbségek védelméről szóló jogszabályok egész országban történő
következetes végrehajtását”. A másik pedig „felkéri Szerbiát, hogy maradéktalanul hajtsa végre a kisebbségek
jogaira vonatkozó összes nemzetközi szerződést”.
Ez a három álláspont kötelezi Szerbiát a nemzetközi szerződésekből, de
a belső jogszabályokból eredő nemzeti kisebbségi jogok következetes gyakorlati
alkalmazására.
A 24. pontnak a többi megfogalmazása azonban már vita tárgya lehet.
A javaslat szerint, az EP „üdvözli
a nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési terv és a
nemzeti kisebbségeket támogató alap létrehozásáról szóló rendelet elfogadását,
amelyet most működőképesebbé kell tenni”.
A megfogalmazás még rendben is lehetne, ha nem állnának fenn a
következő problémák:
1. A Magyar Nemzeti Tanács mindeddig nem tűzte napirendre a cselekvési
tervet és nem fogalmazta meg a magyar közösség helyzetének jobbítására
vonatkozó javaslatait. Így, ezek be sem kerültek a szerb kormány által 2017.
március 3-án elfogadott dokumentumba.[3]
2. A nemzeti kisebbségi alapot létrehozó rendelet[4] ugyanazon
a napon került elfogadásra, mint a cselekvési terv, azzal a céllal, hogy
támogassa a terveket a nemzeti kisebbségi kultúra, oktatás, tájékoztatás és
hivatalos nyelvhasználat területén.
Az alappal kapcsolatban azonban probléma, hogy mindössze 1 800 000
dinár, vagyis kevesebb, mint 15 ezer eurós összeggel hozták létre! Kötelezettség-teljesítésként,
vagyis formálisan, most már létezik ugyan az alap, de hogyan lehet ebből az
összegből bármit is fejleszteni?
A határozati javaslat e pontjával kapcsolatban az
észrevételek a következők:
- egyetlen szó nincsen benne a nemzeti kisebbségek önkormányzatának biztosításáról;
- a tervezetben a kultúra szót nem lehet megtalálni, pedig külön jelentősége van a nemzeti önazonosság megőrzésében;
- tartalmazza ugyan a közigazgatásban való „megfelelő” képviseletre vonatkozó felhívást, de ez nem elegendő, mivel a nemzeti kisebbségeknek „részarányos” (a lakosságban való részvétellel arányos) képviselet kellene biztosítani;
- nem csak az állami szervekben, hanem általában, az élet minden területén alkalmazni kellene a nemzeti kisebbségek részarányos foglalkoztatását;
- nem tér ki a nemzeti kisebbségeknek a döntéshozatali szervekben (nem elég csak a parlamentekben) való arányos részvételére, illetve annak biztosítására, holott ez is európai norma;
- nem hívta fel Szerbiát a két legfontosabb törvény a nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságjogainak védelméről és a nemzeti tanácsokról szóló módosításának meggyorsítására, ami már huzamosabb ideje késik.
A javaslat 25. pontja
megállapítja, hogy „a Vajdaság
soknemzetiségű, multikulturális és felekezeti sokszínűsége is hozzájárul
Szerbia identitásához; kiemeli, hogy a Vajdaság magas szintű védelmet biztosít
a kisebbségek számára”.
Lehetséges, hogy „Vajdaság magas szintű védelmet biztosít a
kisebbségek számára”, de ez többnyire csak a törvényhozás szintjén – a
nemzetközi normákhoz való igazodás miatt – lehetséges. A gyakorlatban azonban a
nemzeti kisebbségekhez tartozó polgárok „különbséget éreznek a törvénybe
foglaltak és a valóságban tapasztaltak között”.[5]
Nagy felelősség hárul, tehát, az
anyaországi EP-képviselőkre – a párthovatartozásuktól függetlenül –, hogy a
szerbiai országjelentés kapcsán milyen álláspontokat fogad el az Európai
Parlament. Ezek ugyanis huzamosabb időre meghatározhatják a délvidéki/vajdasági
magyarok helyzetének/sorsának alakulását, jogainak megvalósulását is.
Bozóki Antal
Újvidék, 2017. április 26.
[1] MOTION FOR A EUROPEAN PARLIAMENT
RESOLUTION on the 2016 commission report on Serbia. (2016/2311(INI))
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A8-2017-0063&format=XML&language=EN,
22 March 2017
[2] JELENTÉS a Bizottság Szerbiáról szóló, 2016. évi
jelentéséről (2016/2311(INI)) http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2017-0063+0+DOC+XML+V0//HU&language=hu,
2017. március 22.
[3] Cselekvési terv a nemzeti kisebbségek jogainak
érvényesítésére. http://www.vajma.info/
[4] Vlada Republike Srbije: Uredba o
postupku raspodele sredstava iz Budžetskog fonda za nacionalne manjine.
Službeni glasnik RS [Szerbia Köztársaság kormánya: Rendelet a költségvetési
eszközök nemzeti kisebbségek közötti elosztásának eljárásáról. Az SZK Hivatalos
Lapja]. 22/16 szám, 2016. március 4. 29. http://www.propisi.com/registar-propisa-mart-2016.html és http://paragraf.rs/dnevne-vesti/070316/070316-vest15.html
Zakon o
zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina [Törvény a
nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságainak védelméről]. A JSZK
Hivatalos Lapja, 11/2002., Szerbia és Montenegró Államközösség Hivatalos Lapja,
1/2003. – Alkotmányos Alapokmány és a SZK Hivatalos Közlönye 72/2009. – másik
törvény) (http://www.mnt.org.rs/175-Torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven,
az 5.).
A törvény 20(1)
szakasza szövetségi alap
létesítését irányozta elő a nemzeti kisebbségek társadalmi, gazdasági, kulturális
és általános fejlődésének a serkentésére. Erre azonban 14 évig nem került sor.
Ez is arra utal, hogy a szerb hivatalos szerveket mennyire nem érdekli a
nemzeti kisebbségek fejlődése.
[5] v-ár: Egyet ír a törvény, mást mutat a
valóság. Magyar Szó, 2016. szeptember 22. 4.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése