|
A tizenhét évvel ezelőtti politikai félfordulat után a hatalomtartók megígérték, hogy igyekeznek jóvátenni az egykori rezsim bűneit. Lassan ugyan, de megindult a visszaszármaztatás. Napjainkig elsősorban az épületeket juttatták vissza jogos tulajdonosuknak, elsősorban a történelmi egyházaknak. Sok esetben azonban ez is csak részleges megoldásnak bizonyult, hiszen több mint fél évszázad alatt a létesítmények sokszor gazdát cseréltek, s ma már teljesen lehetetlen természetben kártérítést adni. A hatályos törvény azonban egyértelműen kimondja, hogy ahol ez a megoldás nem lehetséges, megfelelő pénzbeli juttatással kell kárpótólni az embereket. Nos, ezzel kapcsolatos az immár hat éve folyó adatgyűjtés, amely – az illetékesek szerint – alapul fog szolgálni az erre a célra elvileg előirányzott kétmilliárd euró „szétosztására”.
Az optimista nyilatkozatokból arra lehet következtetni, hogy már jövőre sor kerül a visszaszármaztatásra, illetve a kártalanítás végkimenetelére.
Az érdekeltek anyagi várakozásának azonban már most gátat vetettek, hiszen az ügynökség igazgatója azt nyilatkozta, hogy a kormánynak meg kell állapítania a kártalanítási együtthatót.
Vajon mit jelent ez az újabb csavar? A válasz, mint általában lenni szokott, ezúttal is a sorok között keresendő.
Fent említettük, hogy kétmilliárd eurót képes az ország a következő években erre a célra fordítani, viszont a jogosan visszakövetelt ingatlanok értéke ennél lényegesen magasabb. Egyes értékelések szerint meghaladhatja akár a hatmilliárd eurót is. Talán mondani sem kell, hogy éppen ezért szó sem lehet maradéktalan kártalanításról. Ezért van szükség arra a bizonyos együtthatóra (koeficiensre), amely alapján meghatározhatják, hogy a kártalanítási összegből kinek mennyi jut.
A felső politikai szinten elhangzott nyilatkozatok alapján a kifizetések már a következő esztendőben megkezdődnek, de ez nem jelenti azt, hogy az érdekeltek pénzhez is jutnak. Az elképzelések szerint ugyanis a jogosultak tizenkét éves futamidőre szóló kötvényeket kapnak, amelyeket folyamatosan átválthatnak készpénzre.
Közbevetőleg azt is el kell mondani, hogy ez a megoldás egyelőre és elsősorban az épületekre vonatkozik, s nem érinti a mezőgazdasági területeket. Pedig éppen az utóbbival kapcsolatosan lehetne leginkább fájdalommentesen nyugvópontra vinni a problémát, hiszen az állam jelenleg is legalább 400 000 hektár mezőgazdasági területtel rendelkezik, tehát könnyedén, és természetben kielégíthetné az igényeket. Erről azonban alig lesz szó, mivel a mezőgazdasági minisztérium fennhatósága alá tartozó földek egy nem kis részét hosszú távon bérbe adták, vagy adnák, amiből az állam, vagyis a költségvetés szép hasznot húz. Ha tehát ezeket a parcellákat visszaadnák jogos tulajdonosuknak, illetve az örökösöknek, a büdzsé önmagát fosztaná meg a bevételtől. Márpedig erre aligha fogja rászánni magát.
Marad hát az elkobzott házak, üzlethelyiségek… után járó jogérvényesítés. Az is kötvényekben.
Megtörténhet tehát, hogy a következő esztendőben az érdekeltek címére végre dőlni kezd a – papír.
Both Mihály
Magyar Szó, 2017. augusztus 25. 5., vagy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése