Emberi- és nemzeti kisebbségjogi napló (99.)
Január 28.
Óriási tét
Csóti György, a Budapesti Kisebbségi Jogvédő Intézet (KJI) igazgatója[1]
a Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezés (Minority SafePack) ügyében a
következő levéllel fordult a nyilvánossághoz:
Sürgős és halaszthatatlan ügyben fordulok Önökhöz/Hozzátok.
Szülőföldjükön élő, de idegen államok fennhatósága alá került több millió
nemzettársunk sorsa az elmúlt negyedszázadban a várakozásokkal ellentétben
lényegesen nem javult, sőt sok esetben még romlott is, magyarként megmaradni
őseik földjén egyre inkább reménytelenné válik. Kedvező fordulat csak akkor
következhet be, ha az Európai Unió intézményesen védelmébe veszi a területén
élő őshonos nemzeti kisebbséget, garantálja kollektív jogaikat.
E célból jött létre egy évvel ezelőtt a Nemzeti Kisebbségvédelmi
Kezdeményezés, más néven Minority SafePack. Pillanatnyilag ez az egyetlen
reménysugár az elszakított magyar nemzetrészek számára. Ahhoz azonban, hogy az
Unió intézményesen foglalkozzon a kérdéssel, egy millió aláírásra van szükség!
Ezzel szemben hol tartunk ma, az aláírásgyűjtés tizedik hónapjában? Még a fele
sem gyűlt össze az előírt egy milliónak. Pedig már csak április 3-ig van idő
eleget tenni a nemzet iránti kötelességünknek. A tét – túlzás nélkül – óriási.
Ha a tizenöt millió magyar ez ügyben érintett, vagy az iránt érzékeny európai
polgárokkal összefogva nem tud egymillió aláírást produkálni, a témától
idegenkedő, sőt irtózó Európai Unió akár évtizedekig szőnyeg alá söpöri a
kérdést. Mindamellett lejáratjuk magunkat szomszédaink előtt is, nemzeti
érdekérvényesítő képességünk drasztikusan lecsökken.
Mit kell tenni? A www.jogaink.hu
honlapon mindenre választ kapunk. Internetes felületen néhány percet kell
áldoznunk az aláírásnak. Akinek nem áll rendelkezésre internet, bármelyik
postahivatalban beszerezheti a kérdőívet és az ingyenes feladást biztosító
borítékot. Ne tétovázzunk, tegyük a kötelességünket, mert minden magyar felelős
minden magyarért!”
A Nemzeti Kisebbségvédelmi Kezdeményezést miden uniós állampolgár
(valamely EU-tagállam állampolgára) támogathatja, aki elérte az európai
parlamenti választásokon való részvételre jogosító életkort (a 18 évet, kivéve
Ausztriát, ahol 16 év a korhatár). Ez azt jelenti, hogy a kettős
állampolgárságú vajdasági magyarok is jogosultak az aláírására.
Az aláírók száma január végén elérte a 600 ezret.[2]
Amennyiben azonban nem lesz meg az egymillió aláírás, az EU belátható időn
belül nem foglalkozik a területén élő őshonos nemzeti kisebbségek védelmével.
Szomorú, hogy a vajdasági magyar sajtó nemigen foglalkozik ezzel a
fontos témával. Vagy nem rólunk lenne szó? Gondolkozzanak el ezen.
Január 30.
A cselekvési terv revíziója
– Szerbia felülvizsgálja az Európai Unióval (EU) folytatott
csatlakozási-tárgyalások 23. fejezetével (igazságügy és alapvető jogok)
kapcsolatos, a nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó
cselekvési tervet és új határidőket állapít meg a fejezettel kapcsolatos
kötelezettségek teljesítésére – nyilatkozta Čedomir Backović, a szerb tárgyalócsapat vezetője. Az „egész
munkát” az őszig kellene fejezni – tette hozzá.
Az SZRT-nek nyilatkozva Backović elmondta, hogy „elemzést készítenek, amelynek alapján felülvizsgálásra kerül a cselekvési terv”. – Az új határidőkre csak akkor kerül sor, miután megállapítjuk mit is kellene változtatni. Akkor majd meglátjuk, melyek azok a határidők, amelyekben azt teljesíteni lehet. Úgy számítjuk, hogy az egész munka az őszig befejeződik – hangoztatta Backović.[3]
A szerb tárgyalócsoport vezetőjének a nyilatkozatából is látszik, hogy
a nemzeti kisebbségi cselekvési terv megvalósítása nem a meghatározott ütemben
folyik. Az őszig tervezett felülvizsgálás (amiből – a tapasztalatok szerint –
az év vége, vagy 2019 eleje lesz) a (már vállalt) kötelezettségek teljesítésének
további halasztását jelenti. Szerbia nem siet. Különösen nem a nemzeti
kisebbségi jogok érvényesítés terén. Nem teljesíti még azt sem, amit önként
vállalt. Miközben a magyar és a bosnyák nemzeti közösség lényegi követeléseit
bele sem foglalták a cselekvési tervbe! Szerbia csatlakozna ugyan az Európai
Unióhoz, csak éppen/lehetőleg teljesíteni ne kellene, vagy minél később/kevesebbet…
Január 30.
„Nyilvánosan” a zárt ajtók mögött[4]
– A nemzeti kisebbségekhez tartozókra várnak ebben az évben a nemzeti
kisebbségi rendes nemzeti tanácsi választások. Milyen légkörben zajlik majd az
előválasztási kampány, nehéz megjósolni, valamint azt is, hogy végre elérik-e a
nemzeti tanácsok depolitizálását, ami a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsokról
szóló törvény módosításának egyik célja. Ezekkel a változásokkal kapcsolatban
az illetékes Államigazgatási és Helyi
Önkormányzati Minisztérium, az Európai Biztonsági Szervezete küldöttségének
támogatásával, több szerbiai városban „nyilvános konzultációt” tartott. Minden
elismerést megérdemel az erőfeszítés, hogy a törvény-előkészítés ilyen korai
szakaszában a törvényszöveg módosításáról beszélgessenek. A nyilvános tanácskozások azonban nem voltak
teljesen nyilvánosak. Legalábbis nem, amikor az első, Újvidéken megtartott
tanácskozásról van szó. Részvételi joguk csak a nemzeti tanácsok és a
módosításokat előkészítő csoport tagjainak volt, miközben a sajtótudósítókat
kedvesen megkérték, hogy hagyják el a gyülekezetet, illetve számukra csak az
első három percre tették lehetővé az eseményen való részvételt, éppen addig,
hogy hallják a vendéglátó, ez esetben a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási
és Nemzeti kisebbségi-közösségi Titkárság, üdvözlő beszédét. A kérdésre, hogy
miért nem vehetnek részt az eseményen, az újságírók azt a rövid választ kapták,
hogy – nincs előlátva az újságírók részére. További miért már el sem hangzott,
mivel az ajtót már becsukták,
Az ilyen esetben szükséges felvetni a kérdést, miért rendeznek ilyen
tanácskozásokat, ha részvételi joguk nincsen éppen azoknak, akik a
nyilvánosságot tájékoztatják? – írja kissé megkésve a Danas. c. belgrádi napilap.
Utólag értesültünk, hogy az újvidéki „közvitáról” kizárták a sajtó
képviselőit, vagyis a nyilvánosságot. A nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól
szóló törvény módosításával kapcsolatban az írásból ugyancsak kiviláglik az
elfogadhatatlan törekvés, miszerint „a törvény módosításának egyik célja a nemzeti
tanácsok depolitizálása”! Amennyiben ezt a törekvést a szerb hatalmi szervek
keresztülviszik a törvényhozáson, akkor még az eddigi korlátozott nemzeti
kisebbségi kulturális autonómia is megszűnik. A nemzeti tanácsok pedig a
hatalmi szervek alá rendelt adminisztratív testületeké válnak.
Január 30.
Tizenkétszer nagyobb összeg a kisebbségeknek
Branko Ružić államigazgatási és helyi önkormányzati
tárcavezető bejelentette, hogy a Köztársasági Nemzeti Kisebbségi Alapban a
nemzeti kisebbségek nyelvén való tájékoztatási jellegű programok és projektumok
pénzelésére szánt összeg „2018-ban 21,8 millió dinárt tesz ki, ami tizenkétszer
több mint 2017-ben volt”.[5]
Ez így szépen hangzik, de mit is jelent valójában?
Amikor 2017. november 30-án végre – tizenöt éves várakozás után – létrehozták, az alap csekély 1,8 millió dinárral indult.[6] Ezt az összeget (pályázati alapon) 25 programra/projektumra osztották szét. A magyar tájékoztatási eszközök közül egyedül a Hét nap Kft-nek (a 24. helyen) – 30 000,00 ezer dinárt hagytak jóvá (a Mesterségek nyomában című projektumra)!
A még mindig hatályos, a nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságainak
védelméről szóló törvény 20. szakasza szerint,[7]
az akkori Jugoszláv Szövetségi Köztársaságban (JSZK) Szövetségi Nemzeti
Kisebbségi Alapot kellett volna létrehozni „a nemzeti kisebbségek társadalmi,
gazdasági, kulturális és általános fejlődésének a serkentésére”. Az Alap
feladata lett volna, hogy költségvetési eszközökből járuljon hozzá „a nemzeti
kisebbségek helyzetének a javítását és kulturális alkotótevékenységének a
fejlesztését célzó tevékenységek és projektumok finanszírozásához”.
Most tisztázni kellene, hogy a 2017-ben „aktivizált” alap megegyezik-e
az eredeti, 2002-ben előlátott alappal, amit soha nem hoztak létre. Már csak
azért is, mivel az nem csak a nemzeti kisebbségi tájékoztatási programokra és
tervekre vonatkozott, hanem sokkal szélesebb célokat tűzött ki, mégpedig a
nemzeti kisebbségek „általános fejlődését”.
Ha ebből indulunk ki, akkor a Ružić féle alapban még mindig elenyésző
összeg van. A 26 szerbiai nemzeti kisebbségre elosztva, az egyes nemzeti
közösségeknek még egymillió dinár sem jut. Fejlődhetnek ebből a nemzeti
kisebbségek? Nem valami kirakatról van itt ismét szó?
BOZÓKI
Antal
Újvidék, 2018. február 10.
[2] MTI. Elérte a 600 ezret az európai kisebbségvédelmi kezdeményezés támogatóinak a száma. http://www.origo.hu/nagyvilag/20180201-minority-safepack-vincze-lorant-hataron-tuli-magyarok.html, 2018. február 1. [16:45]
[3] B92. Revizija Akcinog plana za poglavlje 23 do jeseni [Őszig sor kerül
a Cselekvési terv revíziójára]. Danas. Minority News. 2018. január 30. IV.
[4] „Javno” iza zatvorenih vrata. Danas. Minority News. 2018. január 30.
I. Lásd még az El kell utasítani c. 2017. december 14-i írásom. http://delhir.info/2017/12/14/el-kell-utasitani-nemzeti-kisebbsegek-nemzeti-tanacsairol-szolo-torveny-javasolt/,
2017. december 14.; https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=10666,
2017. december 14. és JOGI-INFO, 2017. december 14.
[5] Ružić: Fond za nacionalne manjine veći 12 puta [A nemzeti kisebbségi
alap tizenkétszer nagyobb]. Danas. Minority News. 2018. január 30. IV. és v-ár:
Tizenkétszer magasabb keret a kisebbségeknek. Magyar Szó, 2018. január 9. 4.
[6] Odluka o
raspodeli sredstava iz Budžetskog fonda za nacionalne manjine
[Határozat a nemzeti kisebbségi költségvetési alap eszközeinek elosztásáról]. http://www.mduls.gov.rs/latinica/konkurs-za-dodelu-sredstava-za-nsnm.php
[7] A JSZK Hivatalos Lapja, 11/2002., Szerbia és
Montenegró Államközösség Hivatalos Lapja, 1/2003. – Alkotmányos Alapokmány és a
SZK Hivatalos Közlönye 72/2009. - másik törvény. http://www.mnt.org.rs/175-Torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése