Összegezték
a közvitát a nemzeti tanácsi törvény módosításáról
Az Államigazgatási és Helyi
Önkormányzati Minisztérium honlapján található a nemzeti kisebbségi tanácsokról
szóló törvény módosításáról és kiegészítéséről tartott közvita/nyilvános vita összegzéséről szóló
jelentés.[1]
A május 4-i dátummal közzétett
négy fejezetből álló dokumentum 13 oldalra sikeredett.
Az I. fejezet a (március 29-étől
április 18-ig tartott) közvita vita jogi kereteiről, megtartásának idejéről és
módjáról szól. Ismerteti továbbá a törvénytervezet jogi alapját és ki(k)
vett(ek) részt az elkészítésében, valamint hogy
Újvidéken, Novi Pazarban, Petrovac na Malivi-ban, Szabadkán és
Belgrádban kerekasztal vitát szerveztek erről.
A II. fejezet felsorolja a közvita
részvevőit. Ebből megtudjuk, hogy az többnyire az állami szervek részvételével
történt, de ott voltak a nemzeti tanácsok képviselő is, mint például Hajnal Jenő, a Magyar Nemzeti Tanács (MNT)
elnöke, aki – testületi felhatalmazás hiányában – csupán önmagát képvisel(het)te.
Amint (később) látjuk, semmilyen eredménnyel.
A német, a horvát, a szlovén, a
cseh, a román, a roma, a bosnyák és a görög nemzeti tanács javaslatokat és
megjegyzéseket tettek a tervezet szövegére, csak éppen – ki tudja milyen
politikai megfontolásból, vagy utasítás alapján – az MNT nem. A tervezetet –
ismeretem szerint – meg sem vitatta. A Vajdasági Magyarok Demokratikus
Közösségének (VMDK)[2] és a Magyar Mozgalomnak
(MM)[3] a
tervezettel kapcsolatos észrevételeit, javaslatait és álláspontjait pedig a
Minisztérium simán mellőzte/elhallgatta.
A MM a témában még (a tervezetről
elmarasztaló) levelet is intézett 2017. december 15-én Orbán Viktor magyar
miniszterelnökhöz, amelyben rámutat: „Semmiképpen nem tartanánk jónak,
amennyiben a kiegyensúlyozottnak tekinthető magyar–szerb államközi kapcsolatok
megromlanának, de ezzel együtt sem tudjuk szó nélkül hagyni, hogy szemünk
láttára zajlik a hosszú évek alatt kiharcolt magyar autonómia leépítése”.[4]
Mivel Orbán Viktor az MM levelét
– legalábbis (ismereteim szerint) – nyilvánosan még válaszra sem méltatta, a
szervezet (2018. április 6-án) Áder János magyar elnökhöz fordult, amelyben
arra kéri, „vesse latba közjogi és politikai tekintélyét annak érdekében, hogy
Szerbiában és Vajdaságban ne a vajdasági magyarok jogait csorbító és méltóságát
sértő határozatok szülessenek, hanem a 21. századi Európához méltó megoldások
érvényesülhessenek”.[5] Nem
találtam adatot arról sem, hogy Áder János hallatta volna a hangját ebben a
fontos ügyben. Ennyire érdekli a Fideszes magyar állami vetőséget a délvidéki
magyarok sorsa!
A VMDK és a MM talán abban
tévedtek, hogy észrevételeiket nem juttatták el, akár magyar nyelven (hiszen
hivatalos nyelvnek számít az európai szervezetekben) az Európai Biztonsági és
Együttműködés Szervezet (EBESZ) belgrádi küldöttségéhez, amelynek képviselői is
részt vettek a közvitában. Amennyiben ez így történt, sürgősen el kell juttatni
az általuk megfogalmazottakat az irodának.
A Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ)
és a szatellit pártjai „bölcsen” hallgatnak. Őket nem érdekli a magyar
autonómia, csak a Szerb Haladó Párttal (SHS) való koalíció.
A jelentés III. fejezete a
közvita „eredményeit elemzi”, a IV. fejezet pedig a konkrét javaslatokat
taglalja, illetve magyarázza, hogy azok miért nem fogadhatók el.
A közvita „eredményeként” a
Minisztérium, a 26 pontba foglalt konkrét javaslat közül (melyeken belül volt
még néhány, ugyan arra szakaszra vonatkozó további javaslat is), mindössze
három javaslatot fogadott el, éspedig:
1.
hogy „kimondottan elő kell írni, hogy a nemzeti
kisebbségnek csak egy nemzeti tanácsa lehet” (8. oldal, 5. sor fentről);
2.
„elfogadta az argumentációt, miszerint bővíteni kell a
(szabálysértési – B. A.) büntető rendelkezéseket az illetékes szervekben a
felelős személyek ellen” a 123. szakaszban, amennyiben „nem küldik meg az
aktusokat a tartományi szerveknek”, illetve „ nem biztosítják a választói
névsor frissítését” (13. oldal, utolsó
előtti bekezdés 7 sor alulról), és
3.
„a tervezetbe
kell illeszteni a rendelkezést, miszerint az oktatási és nevelési intézménynek,
amely e törvény (vagyis az új – B. A.) hatályba lépésig a nemzeti kisebbség
számára különösen fontosnak lett nyilvánítva, a törvény hatályba lépésétől számított 90 napos határidőben össze kell hangolni
az alapítói okiratot ezzel a törvénnyel” (13. oldal utolsó bekezdés);
Négy javaslatot a minisztérium
részben fogadott el, mégpedig:
1.
„a nemzeti tanács tagja helyzetének rendezésével
kapcsolatban”… olyan rendelkezést fogadott el, hogy „a nemzeti tanács tagja
köteles részt venni a nemzeti tanács munkájában, és hogy a jogait valamint
kötelezettségeit részletesebben az Alapszabály rendezi” (8. oldal, 7. sor);
2.
„a tervezet 11. szakaszának a módosítását”, vagyis
„elfogadta a megjegyzést, hogy ennek a szakasznak a rendelkezése túl szélesen
van megfogalmazva, és, ilyen értelemben, elfogadta, hogy a politikai
szervezetekben való tagság összeférhetetlen legyen a nemzeti tanács és a
végrehajtó bizottság elnökének munkájával és feladataival” (9. oldal, az 1.
bekezdés vége);
3.
a tervezet 14. szakasz módosítva lett, éspedig olyan
módon, hogy „a nemzeti tanács határozatait legkésőbb a hatályba lépésüktől,
illetve az elfogadásuktól számított 10 napon belül kell közzétenni”, és
4.
módosult a
tervezet 23. szakasza is, mégpedig úgy, hogy „a nemzeti tanács legalább egy
tagot javasol azoknak a művelődési intézményeknek a bizottságába, amelyek
kiemelt jelentőségűek az illető nemzeti kisebbség számára” (tehát, „javasol”,
nem pedig „kinevez”, mint eddig – 10. oldal 3. bekezdés).
A Minisztérium 26 további
javaslatot „nem fogadott el”/„nem fogadhat(ott) el”, mivel „a javaslat nem
megalapozott”, illetve „nem lett volna indokolt elfogadni azt”.
A jelentésből azt a
következtetést lehet levonni, hogy a Minisztérium törvénytervezete[6]
szinte csaknem teljes egészben marad, az említett apró változásokkal, ami inkább
a kozmetikázásra hasonlít, mintsem érdemi javításra. A legfontosabb,
vagyis az autonómia kérdésében semmi előrelépés nem történt, de erre kifejezett
szándék se nincs, még a kulturálisra sem!
Nem fogadta el a Minisztérium „a
nemzeti tanács meghatározására, jogi természetére és szerepére, mint
képviseleti testületnek és a közfelhatalmazások végzése közben a közigazgatási
szervekkel való kiegyenlítésére irányuló javaslatokat”.
Arra az álláspontra
helyezkedett, hogy a kisebbségi önkormányzat, mint a nemzeti kisebbségek
kollektív joga, a Szerb Köztársaság Alkotmánya 75. szakaszának 3. bekezdésével
már megfelelően meg van határozva”. Ez a rendelkezés így hangzik: „A kultúra, az oktatás, a tájékoztatás
valamint a hivatalos nyelv- és íráshasználat területén megvalósuló
önkormányzati joguk érvényesítése céljából a nemzeti kisebbségek tagjai nemzeti
tanácsokat választhatnak, a törvénnyel összhangban.” Ez viszont a nemzeti
kisebbségi önkormányzat mibenlétéről éppen semmit nem mond! Ennek a
rendelkezésnek kellett volna tartalmat adni a törvénnyel, amit a Minisztérium
most lényegében elutasított!
A Minisztérium azt a javaslatot sem fogadta el, hogy a nemzeti
tanácsokat, mint „nem területi kulturális önkormányzatot” határozzák meg. Az
indoklás szerint, „habár elvileg-elméletileg pontos, (ez a meghatározás – B.
A.) nem lett elfogadva azon félelem miatt, hogy a gyakorlati alkalmazásban a
’kultúra’ fogalmát ne értelmezzék túlságosan szűken”, vagyis az oktatás, a
tájékoztatás és a nyelvhasználat mellőzésével.[7]
Végezetül, a Minisztérium nem fogadta el azt a javaslatot sem, miszerint
„a nemzeti tanács képviseli a nemzeti kisebbséget, illetve hogy
közfelhatalmazásokkal ruházzák fel egyéb, a teljes egyenrangúság biztosításának
fontos területein”.
Marad tehát a tervezet 1a
szakaszának megfogalmazása, miszerint „A nemzeti tanács a nemzeti kisebbség
önkormányzatának alakja, olyan szervezet formájában, amelyre a törvény által
ruháznak bizonyos közfelhatalmazásokat, hogy részt vegyen, vagy önállóan
döntsön a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és
íráshasználat egyes kérdéseiről”.[8] Ez
lenne az önkormányzat?
Összegezve: A nemzeti tanács
fogalmának a törvénytervezetben véglegesített meghatározása, a tervezet egyéb
(szigorító) rendelkezéseivel együtt értelmezve, egyértelműen a nemzeti tanácsok
leépítésére/degradálására utal.
Amint látni, az
autonómianyirbálás folytatódik.
BOZÓKI Antal
Torda, 2018. május 7-8.
[1] ЗАВРШЕНА ЈАВНА РАСПРАВА О НАЦРТУ ЗАКОНА О ИЗМЕНАМ И ДОПУНАМА ЗАКОНА О НАЦИОНАЛНИМ САВЕТИМА НАЦИОНАЛНИХ МАЊИНА [BEFEJEZŐDÖTT A KÖZVITA NEMZETI KISEBBÉSÉGI TANÁCSOKRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSI ÉS KIEGÉSZÍTÉSI TERVEZETÉRŐL] http://www.mduls.gov.rs/aktivnosti-obavestenja.php#a130
[2] A nemzeti tanácsokról szóló törvénytervezete a munkaváltozatától is rosszabb!
http://www.vmdk.org.rs/, 2018. április 18.
[3] Megalázó és elfogadhatalan. http://www.magyarmozgalom.rs/hu/hirfolyam/megalazo-es-elfogadhatatlan,
2017. december 8. Lásd még az El kell
utasítani c. 2017. december 14-i írásom: http://bozokiantal.blogspot.rs/search/label/MNT?updated-max=2017-12-21T18:57:00%2B01:00&max-results=20&start=6&by-date=false
[4] A Magyar Mozgalom levele Áder Jánosnak, Magyarország köztársasági elnökének. http://www.magyarmozgalom.rs/article_userfiles/files_1094/20171215_magyarorszag_kormanya_orban_vikor_miniszterlenok.pdf
[6] NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNIM SAVETIMA NACIONALNIH MANJINA - Tekst propisa. https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/020418/020418-vest14.html
[7] Lásd a jelentés 7. oldalán, a IV-es alatt az első
három bekezdésben, ami átterjed a 8. oldalra is!
[8] Lásd a tervezet szövegét, a 6-os jegyzetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése