Emberi- és nemzeti
kisebbségjogi napló (115.)
Május 10.
Amikor a kudarc „hatalmas siker”
Ana Brnabić kormányfő elnökletével harmadik
alkalommal ülésezett a Köztársasági Nemzeti Kisebbségi Tanács (KNKT). Az ülésen
részt vett Hajnal Jenő, a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) elnöke
is, aki a testület felügyelete alatt álló Magyar Szónak nyilatkozva elmondta:
– A tanács (a
KNKT – B. A.) olyan fontos, a nemzeti kisebbségi közösségek szempontjából
sorsdöntő kérdéseket, időszerű feladatokat és dokumentum-tervezeteket vitatott
meg, amelyeket az Európai Unió és a Szerbia közötti csatlakozási tárgyalások
23. fejezete akciótervének részét képező Kisebbségi Akcióterv emelt a
legmagasabb tárgyalási szintre, és amelyek a következő időszakban meghatározó
szerepet töltenek be a kisebbségek léthelyzetében. Ezek az egységes szerbiai
(utcanév – B. A.) címtár, a nemzeti tanácsokról szóló törvény módosításának
legújabb tervezete, valamint a kisebbségi akcióterv megvalósításáról szóló hatodik
jelentés – részletezte Hajnal Jenő. – Ez utóbbi szinte kizárólag a Magyar
Nemzeti Tanács észrevételeivel foglalkozott, ami egyrészt a nemzeti tanács
részéről a mindenre odafigyelő kritikai hozzáállást tanúsítja, másrészt pedig
az állami szervek odafigyelését és reagálását a felvetett kérdésekre,
hiányosságokra. A kettő együtt sokat javított az eddigi gyakorlaton – tette
hozzá az MNT elnöke.[1]
Ülésezik a Köztársasági Nemzeti Kisebbségi
Tanács (Fotó: Beta)
Hajnal
nyilatkozatának az utolsó mondatából arra lehet(ne) következtetni, hogy a
kisebbségi akcióterv megvalósításáról szóló hatodik jelentés[2] „szinte kizárólag a Magyar
Nemzeti Tanács észrevételeivel foglalkozott”.
Jó, ha az MNT –
még ha legalább – „észrevételeket” fogalmazott is meg a cselekvési terv
megvalósításával kapcsolatban. Hajnal nyilatkozatából viszont nem derül ki,
hogy a testület mikor, melyik ülésén foglalkozott ezzel a témával és miből
állnak, mire vonatkoznak az „észrevételei”, ki fogalmazta, illetve hagyta jóvá
azokat? Miből is áll(t) az MNT „mindenre odafigyelő kritikai hozzáállása”? Mit
javított ez „az eddigi gyakorlaton”?
Érdemes volna
külön tanulmányozni, hogy ezt a 11 fejezetből, illetve 504 oldalból álló
jelentés mennyire van összhangban a valósággal. Ez alkalommal elégedjünk meg
csupán annyival, hogy a jelentéstevők szerint a nemzeti kisebbségek jogainak
megvalósulását ösztönözni hivatott cselekvési terv 2017 végéig „65 százalékban
már megvalósult”, további 12 százaléka pedig „csaknem megvalósult”, miközben a
mindennapi életben szinte semmi sem változott. Kit is ámítanak?
Forrás:[3]
Jelmagyarázat:[4]
Szín
|
A teljesítés szintje
|
Százalékban
|
Zöld
|
A tevékenység teljes egészében megvalósult, vagy
folyamatosan valósul meg
|
65 (66)%[5]
|
Narancssárga
|
A tevékenység csaknem teljes egészében megvalósult
|
12 (8)%
|
Sárga
|
A tevékenység részben valósult meg
|
10 (17)%
|
Piros
|
A tevékenység nem valósult meg
|
2 (7)%
|
Lila
|
Az illetékes intézmény nem küldte meg a jelentést/ Az
intézmény jelentése nem tartalmaz adatokat a tevékenység megvalósításáról
|
11 (2)%
|
– A mai ülés központi témája a
nemzeti tanácsokról szóló törvénytervezet legújabb változata volt, amely a
nemzeti tanácsok koordinációja által javasolt módosítások közül mindössze alig
néhányat vett figyelembe, annak ellenére, hogy a nemzeti tanácsoknak még sosem
sikerült ilyen egységes és közös álláspontot kialakítaniuk. A nemzeti tanácsok
koordinációja hét témakörben tett javaslatot a nemzeti tanácsokról szóló
törvény tervezetére: a nemzeti tanácsok és tagjaik státusával, a nemzeti
tanácsi tagság más tisztségekkel való összeférhetetlenségével, a nemzeti
tanácsoknak a kultúra és a tájékoztatás területén betöltött jogkörével, valamint
munkájának nyilvánosságával és felügyeletével, finanszírozásával és
költségvetésével, továbbá a törvény rendszabályainak megsértésekor alkalmazható
büntetőrendelkezésekkel kapcsolatban. Éppen ezért a mai ülésen a koordináció
nevében azt kezdeményeztem, hogy a közvetett kommunikációból adódó félreértések
elkerülése végett a nemzeti tanácsok koordinációs testülete mielőbb üljön
tárgyalóasztalhoz az illetékes minisztériumok vezetőivel egy utolsó, közös
érdekeket szem előtt tartó egyeztetés okán, és hogy az egyeztető megbeszélés
vezetője a kormányfő legyen. A kormányfő elfogadta a felkérést és az együttes
tárgyalásra, a kormányfő vezetésével, valamikor a május 21-e utáni napokban
kerül sor. Így most már bízom benne, hogy a Szerbiai Képviselőház elé végül
olyan nemzeti kisebbségi törvénytervezet kerül, amelynek rendelkezései hosszú
távra meghatározzák a nemzeti tanácsok jövőbeni működését, jogosultságát, és
ehhez a működéshez nélkülözhetetlen pénzösszegeket is, hogy még eredményesebben
szolgálhassák nemzeti közösségüket. Hatalmas sikerként élem meg, hogy a
kormányfő elfogadta a felkérést – fogalmazott Hajnal Jenő.
Az MNT elnöke nyilatkozatából
hiányzik, hogy az általa említett nemzeti tanácsok koordinációja által javasolt
hét módosítást a nemzeti tanácsokról szóló törvénytervezet előterjesztésére
illetékes Államigazgatási és Helyi Önkormányzati Minisztérium rendre lesöpörte (a
tárgyalási) asztalról, vagyis figyelemre sem méltatta. [6]
Hajnal észrevette/rádöbbent talán,
hogy „elfogy körülötte a levegő”, illetve hogy „kifut az időből”, mivel – egy
korábbi nyilatkozata szerint – „nagy az esély arra, hogy a törvénymódosítást
két hónapon belül elfogadják a Szerbiai Képviselőházban”.[7] Akkor bizony
nyilvánosságra kerül, hogy milyen törvény kidolgozásában és elfogadásában vett
részt az MNT elnöke. Most „hatalmas sikerként éli meg”, hogy „a kormányfő
elfogadta a felkérést” egy utolsó egyeztetésre, amire „a május 21-e utáni
napokban kerül sor”. Hogy ebből mi sül ki, rövidesen elválik. Ez a „nagy siker”
inkább nagy kudarcnak nevezhető.
Ana Brnabić így összegezte
a Köztársasági Nemzeti Kisebbségi Tanács (május 10-i harmadik – B. A.) ülését,
amelyet az ő elnökletével tartottak meg:
– A legutóbbi
ülésen személyesen szerettem volna megtudni a nemzeti tanácsok képviselőitől,
hogy miként vélekednek a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvény
módosítási tervezetéről. Örömmel konstatáltam, hogy a nemzeti tanácsok
képviselői java részt elégedettek a tervezettel, hiszen az államigazgatási és
helyi önkormányzati minisztérium a nemzeti tanácsok a közvita során tett
javaslatainak a többségét elfogadta. A nemzeti tanácsok képviselői arra kértek,
hogy még egyszer utoljára üljünk tárgyalóasztalhoz a törvénytervezet kapcsán és
igyekezzünk megoldást találni az esetlegesen nyitott kérdésekre. Megbeszéltük,
hogy valamikor május végéig sor kerül erre az egyeztetésre, amelyen rajtam és a
nemzeti tanácsok képviselőin kívül Branko
Ružić államigazgatási miniszter is részt vesz majd – taglalta Brnabić.[8]
Reméljük, hogy Hajnal Jenő
áttörésről számolhat majd be, miszerint megvalósul a vajdasági/délvidéki
magyarok (legalább) művelődési autonómiája.
Május 16.
Elmulasztott alkalom
Hajnal Jenő, az MNT elnöke a Pannon Televízió Közügyek című műsorában elhangzott nyilatkozatának két részlete keltette fel a figyelmem:
Az egyik, amelyikben elmondta: „Az
Alkotmánybíróság korábbi döntése törölt bizonyos szakaszokat a hatályban levő
törvényből, a mostani módosításokkal, az oktatás területén sikerül most ezeket
a hatásköröket lényegében visszaállítani, de egyéb változtatásokat is
eszközöltek”.
A másik pedig amelyben nemzeti
tanácsok meghatározására vonatkozott: „Született egy definíció a nemzeti
tanácsokról. Eddig ugyanis egy kicsit ég és föld között voltak. Az
alkotmánybíróság azt a döntést hozta, hogy nem állami szervként működjenek, itt
pedig a kollektivitás joga, a közösségi jog az önrendelkezés és az autonómia, a
kulturális autonómia értékeit sikerült bevinni a törvénybe. Tehát, egy
definíció már megjelenik és ez már egy nagyon fontos dolog. Nyilván vitázhatunk
arról, hogy a nem államiság jó vagy rossz dolog, sok esetben úgy érezzük, hogy
ez a függetlenség jó és az autonómia szempontjából az önrendelkezés minél
nagyobb foka lett volna szerencsésebb és ez szigorúan kötődik a különféle
büntetés és ellenőrzési területekkel is.”[9]
A Szabad Magyar Szó illusztrációja[10]
Hajnal idézett első mondatával az gondom, hogy – jogi
ismereteim szerint –, amiről egyszer az Alkotmánybíróság egyszer kimondja, hogy
nincs összhangban a (szerb) alkotmánnyal – ebben az esetben a nemzeti tanácsi
hatáskörökkel kapcsolatban – azt nem lehet „lényegében”, de más módon se
„visszaállítani” a törvénybe. Az első alkotmányossági ellenőrzés során ugyanis
az Alkotmánybíróság ugyanúgy alkotmányellenesnek nyilvánítja, mint ahogy
egyszer már megtette. Hacsak Hajnal Jenőék nem találták ki a „fából
vaskarikát”.
A nemzeti tanácsok megfogalmazásával kapcsolatban
Hajnal Jenő a TV nyilatkozatában azt már nem említette, hogy a Branko Ružić irányította minisztérium
nem fogadta el azt a javaslatot sem, miszerint „a nemzeti tanács képviseli a
nemzeti kisebbséget, illetve hogy közfelhatalmazásokkal ruházzák fel egyéb, a
teljes egyenrangúság biztosításának fontos területein”.
A még hatályos nemzeti tanácsi
törvény 2. szakaszának 1. bekezdése[11] a nemzeti tanácsokat így határozta meg: „A
kultúra, az oktatás, a tájékoztatás valamint a hivatalos nyelv- és
íráshasználat területére vonatkozó önkormányzati joguk érvényesítése érdekében
a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek a Szerb Köztársaságban
megválaszthatják saját nemzeti tanácsaikat.”
A törvény módosítási tervezete 1a
szakaszának megfogalmazása szerint „a nemzeti tanács a nemzeti kisebbség
önkormányzatának alakja, olyan szervezet formájában, amelyre a törvény által
ruháznak bizonyos közfelhatalmazásokat, hogy részt vegyen, vagy önállóan
döntsön a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és
íráshasználat egyes kérdéseiről”.[12]
Adott volt az alkalom, hogy az illetékesek a
törvénymódosítással megfogalmazzák a nemzeti kisebbségi önkormányzat
tartalmát/mibenlétét. Ez helyet kaptunk most egy újabb üres, semmitmondó
rendelkezést a nemzeti kisebbségi tanácsokról, amelyekre „a törvény
által” vagy „ruháznak” vagy nem „ruháznak” „bizonyos közfelhatalmazásokat”. Hol
van itt, mi ebben az autonómia?
BOZÓKI
Antal
Torda, 2018. május 21.
[1] P. E.: A
kormányfő elfogadta Hajnal Jenő felkérését.
https://www.magyarszo.rs/hu/3675/kozelet/183052/A-korm%C3%A1nyf%C5%91-elfogadta-Hajnal-Jen%C5%91-felk%C3%A9r%C3%A9s%C3%A9t.htm,
2018. május 11. [08:02] >>
2018. május 11. [20:12]
[2] ИЗВЕШТАЈ 4/2017 О СПРОВОЂЕЊУ АКЦИОНОГ
ПЛАНА
ЗА ОСТВАРИВАЊЕ ПРАВА НАЦИОНАЛНИХ МАЊИНА
[3] СТАТИСТИЧКИ ИЗВЕШТАЈ О
ЕФИКАСНОСТИ СПРОВОЂЕЊА АКЦИОНОГ ПЛАНА ЗА ОСТВАРИВАЊЕ ПРАВА НАЦИОНАЛНИХ
МАЊИНА ЗА АКТИВНОСТИ КОЈЕ ДОСПЕВАЈУ
ЗАКЉУЧНО СА IVКВАРТАЛОМ 2017.ГОДИНЕ. http://www.ljudskaprava.gov.rs/sites/default/files/dokument_file/statistichki_izveshtaj_o_sprovodjenju_akcionog_plana_broj_4-2017.pdf,
8. oldal
[4] Uo., 6. oldal.
[5] A zárójelben lévő számok az alig néhány nappal később készült kimutatás
szerinti százalékokat mutatják. A forrást
lásd a 3-as jegyzetben.
[6] Lásd az Autonómianyirbálás c., május 7-8-i írásom: https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=1113,
2018. május 8. és http://delhir.info/2018/05/08/autonomianyirbalas-osszegeztek-kozvitat-nemzeti-tanacsi-torveny-modositasarol/,
2018. május 8. és https://szabadmagyarszo.com/2018/05/08/autonomianyirbalas/,
2018. május 8. [20:01]
[7] P. E.: Hamarosan nemzeti tanácsi törvény. https://www.magyarszo.rs/hu/3656/kozelet_politika/181860/Hamarosan-nemzeti-tan%C3%A1csi-t%C3%B6rv%C3%A9ny.htm,
2018. április 17. [09:00] >>
2018. április 17. [20:53]
[8] Pesevszki Evelyn: A hatékonyabb mezőgazdaságért. MÁJUSBAN MÉG EGY
EGYEZTETÉS A NEMZETI TANÁCSOKKAL.
Magyar
Szó, 2018. május 12. 5., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3676/kozelet/183108/A-hat%C3%A9konyabb-mez%C5%91gazdas%C3%A1g%C3%A9rt.htm,
2018. május 12. [08:02] >> 2018. május 13.[15:02]
[9] Pannon RTV: Elkészült a nemzeti
tanácsokról szóló törvény módosító javaslata. https://pannonrtv.com/rovatok/politika/elkeszult-nemzeti-tanacsokrol-szolo-torveny-modosito-javaslata,
2018. május 16. [17:02]
[10] https://szabadmagyarszo.com/2018/05/08/autonomianyirbalas,
2018. május 8. [20:01]
[11] TÖRVÉNY A NEMZETI KISEBBSÉGEK NEMZETI TANÁCSAIRÓL. A
SZK Hivatalos Közlönye, 72/2009., 20/2014- AB, 55/2014.sz. (egységes
szerkezetbe foglalt szöveg). http://www.mnt.org.rs/dokumentum/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[12] Lásd a tervezet szövegét: NACRT ZAKONA O IZMENAMA I
DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNIM SAVETIMA NACIONALNIH MANJINA – Tekst propisa. https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/020418/020418-vest14.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése