A magyar külpolitika tétlenségének, állásfoglalása hiányának következménye az elkobzott vagyon végleges elvesztése lehet/lesz
Ha vontatottan és nem kis nehézségekkel terhelten is, de Szerbiában folynak a második világháború után elkobzott vagyon-visszaszármaztatási eljárások. Az utóbbi időben ezzel kapcsolatban legalább három információ is van. Ezekről azonban a délvidéki/vajdasági sajtó ritkán, vagy egyáltalán nem tájékoztat. EZ is azt igazolja, hogy még az alapvető funkcióját sem teljesíti!
Az első – kedvező – hír, hogy a
szerb kormány április 5-én meghozta a – régóta várt – rendeletet[1]
azokról a kritériumokról, amelyek alapján meghatározzák az elkobzott
mezőgazdasági és erdőterületek helyett visszaadásra kerülő parcellák nagyságát.
A rendelet értelmében, azokban az
esetekben, amikor az elkobzott terület visszaszármaztatása nem lehetséges, a
földet a „szubsztitúciós modell” szerint adják vissza, vagyis másik,
megközelítőleg ugyan olyan értékű parcella formájában.
A – mindössze négy
szakaszból álló, a Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönyének 2018. április 13-ai
29. számában közölt és április 21-étől már alkalmazásba került[2]
– a 110-12919/2017 számú rendelet azokra az állami tulajdonban lévő földek „azon
kataszteri községekben visszaadására vonatkozik, amelyekben az elvétel után
elvégezték a tagosítást), illetve a határrendezést”. Ez mellett, „meghatározza
a kritériumokat azoknak a mezőgazdasági és erőterületek esetében is, amelyeket
nem kerülnek visszaadásra”.
Szakmai vélemények szerint, a rendelet „meggyorsítja a restitúciót”.[3] – A szerb állam eddig mintegy 25 ezer hektár
mezőgazdasági földterületet származtatott vissza a háború előtti tulajdonosok
örököseinek, a rendelet alkalmazásával mintegy 70 ezer hektár kerülhet
visszaadásra. Az örökösök teljes követése közel 100 ezer hektár mezőgazdasági
földterület – közölte a VRTV[4].
A második – sajnos kedvezőtlen – hír,
hogy „a pénzügyminisztérium még nem határozta meg azt a szorzószámot, amelynek
segítségével kiszámítják majd, mekkora összeggel kártalanítják azokat, akiknek
a vagyonát elkobozták a második világháború után”.[5]
A kötvényekkel való kárpótlást decemberben kellene megkezdeni, erre az idei
költségvetésben kétmilliárd dinárt irányoztak elő – nyilatkozták a Beta
hírügynökségnek a pénzügyminisztériumban. Mint mondták, most elemzik a
Restitúciós Ügynökségtől kapott adatokat, hogy ezek alapján megállapítsák a
reális kárpótlási szorzószámot.
A restitúciós törvény szerint azokat az egykori tulajdonosokat vagy utódokat, akiknek a vagyonát nem tudják természetben visszaszármaztatni, összesen kétmilliárd euróval kártalanítják 12 évre szóló államkötvények formájában, évi 2 százalékos kamattal. Egy-egy személynek legfeljebb 500.000 eurót fizethetnek ki, a vagyon piaci értékére való tekintet nélkül.
A restitúciós törvény szerint azokat az egykori tulajdonosokat vagy utódokat, akiknek a vagyonát nem tudják természetben visszaszármaztatni, összesen kétmilliárd euróval kártalanítják 12 évre szóló államkötvények formájában, évi 2 százalékos kamattal. Egy-egy személynek legfeljebb 500.000 eurót fizethetnek ki, a vagyon piaci értékére való tekintet nélkül.
Mile Antić, a Restitúciós Háló koordinátora elmondta: a
költségvetésben nincs elegendő pénz a kártérítésre. Erre az idén 160 millió
euró kellett volna, de csak 16 milliót, azaz 2 milliárd dinárt tudtak
elkülöníteni.[6]
Az időközben (a május 8-án)
lemondott Dušan Vujović
pénzügyminiszter helyére a szerb képviselőház (május 29-én) Siniša Mali eddigi belgrádi polgármestert
választotta. Bizonyára a
személycsere is kihatással volt pénzügyminisztérium döntésének halasztására.
A Szerb Haladó Párt (SNS)
bizalmát élvező Mali megválasztását az ellenzék élesen bírálta, egyebek között
a Savamala-ügy, diplomájának esetleges plágiumgyanúja, stb. miatt. Hogy milyen miniszter lesz, elválik.
Fotó: N1
A harmadik –
különösen a Délvidékről/Vajdaságból elszármazott magyarokat, most magyar
állampolgárokat kedvezőtlenül érintő, ügyvédi körökből származó ugyancsak
kellemetlen – hír, miszerint „a szerbiai eljáró hatóságok a folyamatban lévő
ügyeket az örökösök szempontjából nem a legideálisabb módon kezelik. Az eljáró
hatóságok indokolatlanul államközi megállapodás hiányára hivatkozik, amely
tényt a helyben eljáró ügyvédek és az érintett örökösök érdemben cáfolni
képtelenek” – írja az levelében az egyik érintett örökös.
Olyan esetekről is
hallani, hogy
– jogerős bírósági rehabilitációs végzés
meglétének dacára az Restitúciós Ügynökség (egyértelműen hatáskörén kívül eső
körülmény tekintetében magának vindikálva a mérlegelés jogát), a kérelmezők
állampolgárságától akár függetlenül is, a „megszálló erőkhöz tartozás”
fogalmának sajátos értelmezése alapján utasítja el a vagyon-visszaszármaztatási
kérelmeket;
– az Ügynökség elvitatja azt, hogy Magyarország
esetében a természetbeni vagyon-visszaszármaztatáshoz (és akár a kárpótláshoz)
való jog tekintetében fennállt-e a reciprocitás (kölcsönösség/viszonosság);
– Jugoszlávia és Magyarország 1956-ban, a két
ország között függőben lévő pénzügyi és gazdasági kérdések tárgyában kötött
államközi egyezménnyel[7],
mind az államok, mind állampolgáraik nevében kölcsönösen kiegyenlítettnek
tekintették mindazokat a, többek között pénzkifizetésre vonatkozó jogokat,
amelyek 1955. január 1-je előtt keletkeztek – ami most állítólag jogalapját
képezné a magyar állampolgárságú ügyfelek kérelmeinek elutasítására...
Az idézett egyezmény legfontosabb (1.)
cikkének hiteles teljes szövege:
(1)
A Szerződő Felek, mind a magunk,
mind jogi személyeik és állampolgáraik nevében kölcsönösen kiegyenlítetteknek
tekintik mindazokat a pénzfizetésre, árúszállításra és egyéb szolgáltatásokra
vonatkozó jogokat, követeléseket és igényeket, amelyek a másik Szerződő Féllel,
annak jogi személyeivel, valamint állampolgáraival szemben 1955. január hó 1.
napja előtt bármilyen jogcímen keletkeztek.
(2)
Az első bekezdés rendelkezései nem
terjednek ki:
a)
azokra a jogokra, követelésekre és
igényekre, amelyek a Szerződő Felek állampolgárait a másik Szerződő Fél
állampolgáraival szemben polgári, jogi jogviszonyból megilletik;
b)
Azokra a jogokra, követelésekre és
igényekre, amelyek a Szerződő Feleknek a másik Szerződő Fél állampolgárait az e
területen székelő jogi személyekkel szemben polgári jogviszonyból kifolyólag
illetik vagy terhelik, valamint ezeknek az állampolgároknak a köztartozására;
c)
Az irodalmi és művészeti szerzői
jogra és az azon alapuló követelésekre és igényekre.
Az idézett
államközi szerződés alapján – a
véleményem szerint – semmiképpen nem
lehet elutasítani az elkobzott vagyon jelenleg magyar állampolgárságú
örököseitől az őket megillető javak visszaszármaztatását. Az egyezmény erre
egyáltalán nem vonatkozik, ezt egy szóval nem említi! Az ilyen végzések ellen
miden jogorvoslatot be kell vetni!
Az ingatlan
tulajdonjoga – ismereteim szerint – az egyetlen jog, amely soha nem évül el,
jogalap nélkül soha sikeresen nem vitatható el.
A probléma a magyar
külpolitika tétlenségéből, állásfoglalásának hiányából, az érintettek támogatásának
hiányából/magukra/sorsukra hagyásából ered. Abból, hogy Magyarország – Szerbia
EU-s csatlakozásának feltétel nélküli támogatása miatt – semmilyen lépést sem
tett ebben, a délvidéki/vajdasági magyarokat és örököseiket is érintő ügyben.
Ez miatt, a vagyonelkobzást szenvedők örökösei kénytelenek egyedül hadakozni a
Visszaszármaztatási Ügynökséggel. Sokan ezt nem is vállalják, aminek a vagyon
végleges elvesztése a lehet/lesz a következménye.
Olyan javaslat is
elhangzott, hogy „a Magyar Kormány kezdeményezze a Szerb Kormány felé, hogy
legyen egy – kölcsönösségen alapuló – kétoldalú megállapodás a
vagyon-visszaszármaztatás (kárpótlás) tárgyában”. Ezt azzal indokolják, hogy
„különösen kedvező a helyzet egy ilyen jellegű lépés megtételére most, Szerbia EU
csatlakozása során”.
A véleményem
szerint, lehetséges egy ilyen megállapodás létrehozása. Kérdés azonban, hogy
szükséges-e, és hogy mennyire bonyolítaná az örökösök helyzetét, odázná el a
visszaadási eljárásokat? Inkább a jelenlegi törvények hatékonyabb alkalmazást
kellene szorgalmazni/számon kérni. Ez nem zárja ki az érintettek és a
délvidéki/vajdasági ügyvédek szervezkedését és a kormányok iránti
nyomásgyakorlását sem.
Minden olyan
esetben, amikor a Visszaszármaztatási Ügynökség – a fenti, vagy egyéb
megalapozatlan okokra hivatkozva elutasító végzést hoz – fellebbezni és (az
újabb elutasítást követően) közigazgatási pert kell indítani a végzés
megsemmisítése érdekében. Nem szabad könnyen feladni! Végig kell folytatni az
eljárást, akár a strasbourgi Emberi Jogi Bírósághoz is fordulni. Ehhez szükség
lenne a sajtó hathatós segítségére is. Egyébként végső búcsút lehet venni az
elkobzott vagyontól! Megengedheti-e magának ezt a luxust Magyarország?
BOZÓKI
Antal
Újvidék,
2018. május 30.
[1] УРЕДБA о критеријумима за утврђивање површине
пољопривредног и шумског земљишта у поступку враћања одузете имовине.
"Службени гласник РС", број 29 од 13. априла 2018.
[3] Nova uredba ubrzava restituciju
[Az új rednelet megygorsítja a restitóciót]. http://www.agronews.rs/nova-uredba-ubrzava-restituciju/,
2018. április 16
[4] UREDBA O KRITERIJUMIMA ZA UTVRĐIVANJE POVRŠINE POLJOPRIVREDNOG I ŠUMSKOG ZEMLJIŠTA U POSTUPKU VRAĆANJA ODUZETE IMOVINE [Rendelet a kritériumokról az elkobzott mezőgazdasági és erdőterületek helyett visszaadásra kerülő parcellák területének meghatározására].
https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/030518/030518-vest13.html,
2018. április 30.
[5] (Beta) Még a kárpótlási
szorzószámot sem határozták meg. https://www.magyarszo.rs/hu/3637/gazdasag/180747/M%C3%A9g-a-k%C3%A1rp%C3%B3tl%C3%A1si-szorz%C3%B3sz%C3%A1mot-sem-hat%C3%A1rozt%C3%A1k-meg.htm,
2018. március 27. [08:27]
[6] Uo. Lásd még: Még mindig nem határozták meg a kárpótlási szorzókat
Szabad Magyar Szó, 2018.
március 25. [19:05]
https://szabadmagyarszo.com/2018/03/25/meg-mindig-nem-hataroztak-meg-a-karpotlasi-szorzokat/
https://szabadmagyarszo.com/2018/03/25/meg-mindig-nem-hataroztak-meg-a-karpotlasi-szorzokat/
[7] Ureba o rafifikaciji Sporazuma o regulisanju nerešenih finansijskih i
privrednih pitanja između Jugoslacvije i Mađarske [Rendelet a Jugoszgoszlávia és Magyarország
közötti megoldatlan pénzügyi kérdések rendezéséről szóló egyezmény
ratifikálásától]. Меđunarodni ugovori Federativne Narodne
Republike Jugoslavije, Sveska br. 73, godina 1957. 22-23 [A Jugoszláv
Szövetségi Népköztársaság nemzetközi szerződései, 73. füzet, 1957 év 22-23]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése