Emberi- és nemzeti kisebbségjogi napló (115.)
(Ami az áprilisi jegyzetekből kimaradt – 3.)
Április 22.
Remény az őshonos nemzeti
kisebbségeknek
A legtöbben a Kárpát-medencében írták alá a Minority
Safe Pack elnevezésű európai kisebbségvédelmi polgári kezdeményezést, de
összesen 11 európai ország csatlakozott az ügyhöz – mondta Csáky Csongor, Rákóczi Szövetség főtitkára.[1]
A kezdeményezést 27 országban 1.2015.879 ember írta
alá, ebből 569.813 aláírás érkezett Magyarországról. A többi aláírás
Ausztriából (9.489), Belgiumból (992), Bulgáriából (24.691), Ciprusról (36), a Cseh Köztársaságból (493),
Dániából (12.194), Észtországból (1.160), Finnországból (3.908), Franciaországból
(9.039), Görögországból (5.166), Hollandiából (3.203), Horvátországból (18.884),
Írországból (295), Lengyelországból (22.892), Lettországból (8.252),
Litvániából (20.284), Luxemburgból (96), Máltáról (45), Németországból (18.393),
Portugáliából (124), Romániából (303.695), Olaszországból
(60.545), Spanyolországból (53.772), Svédországból (1.959), Szlovákiából (57.890) és Szlovéniából (6.895) érkezett. [2]
Csáky hozzátette: Az ügy
„történelmi sikeréből” az látszik, más közösségeknek is fontos volt az őshonos
kisebbségek védelme.[3]
– A Minority SafePack támogatására összegyűjtött
egymillió európai aláírás reményt ad 50 millió őshonos európai nemzeti
kisebbségi polgárnak arra, hogy saját szülőföldjén jogkorlátozások nélkül
élhesse meg nyelvi és kulturális önazonosságát – mondta Kövér László házelnök a kezdeményezésről
tartott április 20-ai budapesti tanácskozáson.[4]
Az Országgyűlés elnöke úgy ítélte meg: az aláírások
összegyűjtésével csatát nyertek, a háború azonban akkor nyerhető meg, ha az
Európai Bizottság az unió szintjén kötelező érvénnyel kezdeményezi az egyenlő
méltósággal élhető élet jogi biztosítékának megteremtését Európa minden őshonos
nemzeti kisebbsége részére.
Gulyás
Gergely, a Fidesz (akkor még)
frakcióvezetője (várhatóan a Miniszterelnökség tárcavezetője) „reményét fejezte
ki, hogy nem csupán üres látszatintézkedéseket kívánnak majd foganatosítani,
hanem hajlandóak lesznek valóban a nemzeti kisebbségek ügyeivel foglalkozni”.[5]
Április 23.
„Érvényesül a
magyarság akarata”?
A Magyar Nemzeti Tanács (MNT) 2018.
április 23-i ülésén a testület megvitatta a kezdeményezést, hogy foglaljon
állást egy új tervezett ünnep, Vajdaság Napja kapcsán. Joó Horti Lívia, a Magyar Mozgalom (MM) tanácsnoka szintén
fontosnak ítélte a hivatalos napról szóló napirendi pontot, ugyanakkor
kijelentette, hogy szerinte nem lehet azzal magyarázni annak elutasítását, hogy
„nekünk megvannak a saját nemzeti ünnepeink”. A képviselő szerint
elfogadhatatlan, hogy november 25-e legyen Vajdaság napja, és egyben minden
Vajdaságban élő nemzeti közösség napja. Nem lehet mindnyájunk közös ünnepének
napja az, amikor egy itt élő kisebbség döntött arról, hogy elszakítsa ezt a
régiót – fogalmazott a képviselő asszony.[6]
Az MNT sajnos nem első alkalommal kerülte meg, hogy
állást foglaljon a magyar közösséget érintő más fontos kérdésekben is. Nem
foglalt állást – a közösség elvárásával szemben – például a nemzeti tanácsokról
szóló törvény készülő módosításáról, a nemzeti kisebbségek
jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési
tervről, Várady Tibor
akadémikusnak a magyarországi Figyelő általi meghurcolásáról, illetve a
nemzetárulók listáján való feltüntetését (más téma, hogy miben értek és miben
nem értek vele egyet), stb. Tari István
tanácsnok számos sürgősségi beadványa megtárgyalásának elutasítását nem is
említve.
Mindez annak a – megalkuvó,
de a megalázkodás elemeitől sem mentes – politikának a következménye, amit Hajnal Jenő, az MNT elnöke képvisel (és
amit a hozzá tartozó véemeszes
többségi képviselők rendre megszavaznak). Ez többnyire abból áll, hogy az MNT
az úgymond „kényes” kérdéseket, vagy amelyek érintik/sértik a Vajdasági Magyar
Szövetség (VMSZ) és koalíciós partnere a Szerb Haladó Párt (SNP) közötti
összeborulást, rendre megkerüli, vagy éppen „megbújik”/„elbújik” az
állásfoglalás elől.
Ezt a politikát a
testület elnöke így fogalmazta meg: „Az MNT vezetőjeként számomra az a legfontosabb, hogy a
magyarság akarata, érdeke érvényesüljön. Ezekkel a dolgokkal kell foglalkoznom,
nem pedig hatásköröket átlépve olyan dolgokba avatkozni, amelyeknek a
végkimenetele bizonytalan.”[7]
Hajnalnak most még csak azt kellene megmagyaráznia, hogy az ilyen politika
által, hogyan „érvényesül a magyarság akarata” és miben nyilvánul az meg?
A Napló az üléssel kapcsolatos írásnak a „Gyáva népnek nincs hazája és nem mer állást foglalni”[8] címet adta. Az én fogalmazásomban ez így hangzana: Gyáva népnek nincs hazája, mert nem mer állást foglalni/kiállni (a jogaiért, érdekeiért).
A kiút csakis egy, a közösségi érdekekért kiálló új nemzeti tanács választásában lehet.
Április 26.
Vajdaság „jó példa”?
David
McAllister skót származású
német néppárti EP-képviselő, az Európai Parlament külügyi bizottságának elnöke,
a szerbiai csatlakozási folyamat jelentéstevője Kolozsváron tartott
sajtótájékoztatóján „jó példaként emlegette Vajdaságot”. Figyelemre méltónak tartotta azt a módot,
ahogyan Szerbia bánik a Vajdaságban élő nemzeti kisebbségekkel. Kijelentette:
ha Újvidékre utazik, mindig meglepődik a sokszínűség láttán. Azt is hozzátette
azonban, hogy tökéletes megoldás nincsen, mindig van helye a jobbításnak.
McAllister szerint bátorító jellege volt annak, hogy Jean-Claude Juncker, az Európai
Bizottság elnöke Szerbia 2025-ös lehetséges csatlakozásáról beszélt. Úgy vélte:
ez akkor történhet meg, ha minden kedvezően alakul. „Szerbia akkor lesz
EU-tagállam, amikor készen áll erre, amikor foganatosítja a megfelelő
reformokat” – tette hozzá.
A szerbiai jelentéstevő úgy vélte: az Európai Uniónak
bátorítania kellene tagállamait arra, hogy egyes tagállamok jó gyakorlata
alapján alakítsák a kisebbségpolitikájukat. Sikeres modellekként az
olaszországi Dél-Tirolban élő német ajkú kisebbség, a németországi
Schleswig-Holstein tartományban élő dán kisebbség, valamint a belgiumi német
kisebbség modelljét említette.[9]
A külföldi vezetők, diplomaták, EP-képviselő
nyilatkozatait, kisebbségi ügyekben is, fenntartással kell fogadni. McAllister jelentéstevői minőségben többször
járt Szerbiában. Többnyire az állami tisztségviselőkkel tárgyalt és többnyire az
általuk írt jelentésekből ismeri a nemzeti kisebbségek helyzetét. Bizonyára
erre alapozhatta Vajdasággal kapcsolatos nyilatkozatát is. Fontos viszont hogy
– ügyes diplomataként – hozzátette: „Mindig
van helye a jobbításnak”. A való helyzet azonban csak az ismer(het)i, aki
kisebbségiként él a Vajdaságban.
A nyilatkozatoktól függetlenül, Szerbiának a nemzeti kisebbségek iránt
teljesítenie kell a nemzetközi egyezményekből és a belső jogi normákból eredő
összes kötelezettséget. Ideértve a 23. EU-csatlakozási tárgyalási fejezetből
(igazságügy, szabadság és biztonság)[10]
és az Európai
Parlament 2017. június 14-i állásfoglalásának a Bizottság Szerbiáról szóló,
2016. évi jelentésének (2016/2311(INI))[11]
26. és 27. pontjából (A nemzeti kisebbségek tiszteletben tartása és védelme)
eredő feladatokat is.
Az Európai Bizottság Szerbiáról szóló 2018. évi
jelentésében is ezt írja: „Létre lett hozva az alapvető jogok jogi és
intézményes rendszere. Biztosítani kell a konzisztens/egységes alkalmazását az
egész országban, ideértve a nemzeti kisebbségek tekintetében is.”[12] Ez
lenne a „jó példa”?
Április 26.
„Történelmi csúcson”
Magyarország
és Szerbia kapcsolata történelmi csúcson van, ami nagyban hozzájárul Szerbia
európai uniós csatlakozási törekvéseinek előmozdításához – hangzott el A szerb-magyar
viszony a 21. században elnevezésű
kerekasztal-beszélgetésen.
A tanácskozáson többször is elhangzott, hogy Szerbia
és Magyarország kapcsolata pillanatnyilag történelmi csúcson van. Pásztor István tartományi képviselőházi
elnök szerint a kapcsolatépítés legnagyobb haszonélvezői a vajdasági magyarok,
akiknek az elmúlt évek folyamán alapjában megváltozott a társadalmi helyzetük.
Szerbia európai uniós csatlakozásának Magyarország az
egyik legelkötelezettebb és legfontosabb támogatója, mondta Pintér Attila, Magyarország belgrádi
nagykövete – írja a Vajdaságma délvidéki hírportál.[13]
Pintér Attila és Pásztor
István (Fotó: Pannon RTV)
A Magyar Szó arról ír, hogy „tribünbeszélgetést
rendeztek a szerb magyar kapcsolatokról a tartományi kormány épületében. A
részvevők elsősorban a történelmi magasságokat megélő (sic!!) államközi
kapcsolatokról, a gazdasági-kereskedelmi fejlődésről és a társadalmi viszonyok
javulásáról számoltak be”.[14]
Az események szemlélője most dilemmában van: újvidéken
„Kerekasztal-beszélgetést”,
„tanácskozást”, „tribünbeszélgetést”, vagy mit is rendeztek
Újvidéken a szerb-magyar viszonyokról a 21. században. Már a címbe foglalt 21.
század is furcsának tűnik, hiszen még csak a kezdetén vagyunk. Vagy a részvevők,
akik közül csak Pásztor Istvánt, Pintér Attilát és Dragoljub Kojičić filozófust, a Tankönyvkiadó Intézet igazgatóját
említik a tudósítók, belátják a századvéget is?
Arról pedig, hogy ennek a „történelmi csúcsnak” „a legnagyobb
haszonélvezői a vajdasági magyarok”, talán illett volna megkérdezni az
érintetteket is. Az elhangzott szólamokon kívül volt-e ennek az összejövetelnek
egyáltalán konkrét hozadéka?
Április 27.
VHDSZ:
Elnöki nyilatkozat
A délvidéki pártvezérlésű, de – ismereteim szerint – a
többi magyar nyelvű sajtó sem foglalkozott Tomislav
Žigmanov (a felvételen), a Vajdasági Horvátok Demokratikus Szövetségének (DSHV/VHDSZ)
elnökének a legutóbbi, Szerbia európai integrációjával kapcsolatos
nyilatkozatával.[15] Pedig kellett volna!
Žigmanov elnöki
nyilatkozatba foglalta az Európai Bizottság Szerbia csatlakozásának haladásáról
szóló 2018. április 17-én közzétett Jelentésére[16]
vonatkozó véleményét. Ismételten hangsúlyozta, hogy „az integrációval
kapcsolatos tevékenység és annak támogatása a VHDSZ politikai aktivitásának egyik
alapvető meghatározója”.
– Üdvözöljük Szerbia előrehaladását az EU integrációs
folyamatban, különösen ha a gazdasági reformokról van szó, amelyek a makró
ökonómia tekintetében eredményesek. Ugyanakkor emlékeztetünk arra, hogy Szerbia
számára rendkívül fontos, hogy az Európai Unió nemrégen új Nyugat-balkáni
stratégiát fogadott el, és hogy Szerbiától függ, milyen gyorsasággal folynak
majd a tárgyalások.
Az Európai Bizottság Jelentése ez alkalommal is számos
problémára és kihívásra mutat rá, amelyekkel Szerbi szembesül az Európai Unióhoz
való csatlakozási úton. Ez különösen a 23. tárgyalási fejezetre vonatkozik,
amely az alapvető szabadságokra és jogokra vonatkozik. Ez átfogó és nagyobb
erőfeszítéseket követel a társadalmi és politikai rendszer megreformálásakor.
Ide tartozik a nemzeti kisebbségek védelme és helyzetüknek a javítása is.
Mint a Jelentésből kitűnik – írja Žigmanov az elnöki nyilatkozatban – Szerbia még nem fejlesztette ki a nemzeti kisebbségek védelmének átfogó
keretét, ezért szükséges, hogy a nemzeti kisebbségek védelmére vonatkozó
cselekvési tervbe foglalt intézkedéseket következetesen alkalmazzák Szerbiai
egész területén, eredményes, átlátható és inkluzíve módon. Emlékeztetünk arra
is, hogy Szerbiában továbbra sem alkalmazzák elégségesen az emberi jogok
nemzetközi eszközeit. Habár a Jelentés megállapítja, hogy a nemzeti kisebbségek
szerbiai védelmének rendszere összhangban van a nemzeti kisebbségek védelméről
szóló keretegyezménnyel, az aránytalanság különösen kitűnik amikor a térségi
összefüggésről van szó. Rámutat arra is, hogy azok a területek, ahol a nemzeti
kisebbség hagyományosan élnek továbbra is a legfejletlenebbek és
legszegényebbek között vannak. Helyi szinten kiemeli a problémát, hogy a
nemzeti viszonyügyi tanácsok nem alakultak meg minden községben és városban,
amelyben ezt a törvény előlátta, ott pedig ahol megalakultak, továbbra sem
működnek.
Emlékeztetünk a Jelentésnek arra a megállapítására,
hogy még mindig folyamatban van a két, a nemzeti kisebbségek helyzetét rendező
ernyő-törvény módosítása. A nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságainak
védelméről és a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvényről van
szó, amelyek módosításai nem felelnek meg és eltérnek a kulcsfontosságú európai
intézmények, mindenekelőtt az Európa Tanács és az Európai Biztonsági és
Együttműködési Szervezet szabványainak. Ugyancsak rámutatunk, hogy a Jelentés
problémaként említi a nemzeti kisebbségi nyelvű középiskolai tankönyvek hiányát,
ami különösen a horvát nemzeti kisebbséget érinti, mivel ennek a problémának a
megoldási folyamata éppen csak, hogy elkezdődött. Végezetül, a Jelentés
megállapítja, hogy a kisebbségi médiák, a privatizálás után, továbbra is nagyon
sebezhetők, valamint hogy a legnagyobb problémájuk a nem elegendő és egyenletes
pénzelésük, míg köztársasági szinten továbbra is hiányzik a nemzeti kisebbségi
nyelvű médiatartalmak fejlesztése.
A VHDSZ ebben az összetett folyamatban elvárja a Jelentésben
említett problémák rendszerbeli megoldását, hogy Szerbia teljes jogú tagja
legyen az európai családnak. VHDSZ folytatja az európai integrációs folyamatok
figyelését és konkrét, valamint korrekt módon rámutat a kulcsfontosságú
problémákra, amelyeket meg kell oldani, különösen a nemzeti kisebbségek jogait
és helyzetét illetően, különösen a horvát nemzeti kisebbség vonatkozásában –
olvasható az elnöki nyilatkozat végén.
Megérjük-e, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség és a Magyar
Nemzeti Tanács elnöke legalább megközelítőleg hasonló hangvételű dokumentumban állást
foglal a délvidéki magyarok jogaival és helyzetével kapcsolatos európai
integrációs (és egyéb) kérdésekben?
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. május 15.
[1] Rákóczi Szövetség: 11 európai országban írták alá. Magyar Szó, 2018. április 23. 4., vagy Kisebbségvédelmi kezdeményezés – Rákóczi Szövetség: 11 európai országban írták alá.
[3] Lásd az 1-es alatti írást
[4] Kövér: Az aláírások reményt adnak az őshonos nemzeti kisebbségeknek. http://www.origo.hu/itthon/20180420-kover-az-alairasok-remenyt-adnak-az-oshonos-nemzeti-kisebbsegeknek.html, 2018. április 20. [12:55]
[5] (MTI) Közös nemzeti siker a kisebbségvédelmi
kezdeményezés. Magyar Szó, 2018. április 6. 3.
[6] Az MNT nem bújhat el Vajdaság Napja kapcsán
(VIDEÓ)
[7] P. E.: Elszámolás a tavalyi munkával. Magyar
Szó, 2018. április 24. 4., vagy
https://www.magyarszo.rs/hu/3662/kozelet/182222/Elsz%C3%A1mol%C3%A1s-a-tavalyi-munk%C3%A1val.htm
2018. április 24. [08:01] >>
2018. április 24. [20:40]
[9] McAllister jó példaként emlegette Vajdaságot.
Talán nem kellett volna.
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=itthon&hir=11101,
2018. április 26.
[10] Akcioni plan za poglavlje 23. https://www.mpravde.gov.rs/files/Akcioni%20plan%20PG%2023%20Treci%20nacrt-%20Konacna%20verzija1.pdf
[11] Bővebben lásd az Európai Parlament 2017. június
14-i állásfoglalását a Bizottság Szerbiáról szóló, 2016. évi jelentéséről (2016/2311(INI)). http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2017-0261+0+DOC+XML+V0//HU&language=HU
[12] Glavni zaključci izveštaja za Srbiju za 2018 [A Szerbiáról szóló 2018. évi jelentés fő záradékai]. https://europa.rs/glavni-zakljucci-izvestaja-za-srbiju-za-2018/, 17/04/2018
[13] (Vajdasági RTV, Pannon RTV)
Tanácskozás Újvidéken: Szerb-magyar kapcsolatok a 21. században.
[14] ap: Élhetőbbé tettük a szülőföldünket. Magyar
Szó, 2018. április 27. 6.
[15] Izjava predsjednika DSHV-a o Izvješću Europske
komisije o napretku Srbije za 2018 [VHDSZ elnökének nyilatkozata az Európai
Bizottság Szerbia csatlakozásának haladásáról szóló 2018. jelentéséről]
[16] EUROPEAN
COMMISSION. Strasbourg, 17.4.2018. SWD(2018) 152 final. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT. Serbia 2018 Report Accompanying the document
Communication from the Commission
to the European Parliament, the Council, European Economic and Social
Committee and the Committee of the Regions
2018 Communication on EU Enlargement Policy. 152 final COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Serbia 2018 ... https://www.google.hu/search?source=hp&ei=mNP5WqOFMIjjsAf4lK3IDQ&q=152+final
2018 Communication on EU Enlargement Policy. 152 final COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Serbia 2018 ... https://www.google.hu/search?source=hp&ei=mNP5WqOFMIjjsAf4lK3IDQ&q=152+final
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése