Az Magyar Nemzeti Tanács (MNT)
2018. szeptember 14-én megtartott „rendes” ülésén megvitatta Tari István (VMDK–Csonka Áron) képviselő két
„sürgősségi indítványát”.[1] Az ülésnek ez a
része keltette fel a legtöbb figyelmet. Egyúttal betekintést is ad az MNT
munkájába, de a belső viszonyaiba is.
Tari javasolta a vajdasági magyar közösség alapérdekeinek képviseletéről Szerbia európai uniós csatlakozási folyamatában című határozati javaslatának megvitatását, amelyben 22 pontban foglalta össze, hogy szerinte az MNT-nek milyen kérdésekről kellene vitát nyitnia a szerb kormánnyal.
Tari javasolta a vajdasági magyar közösség alapérdekeinek képviseletéről Szerbia európai uniós csatlakozási folyamatában című határozati javaslatának megvitatását, amelyben 22 pontban foglalta össze, hogy szerinte az MNT-nek milyen kérdésekről kellene vitát nyitnia a szerb kormánnyal.
A képviselő másik
indítványa a zombori Bieliczky Károly Városi Könyvtárban történt felmondásokkal
és a Zombor Városhoz tartozó falvakban eddig működő fiókkönyvtárak leépítésével
volt kapcsolatos.
Hajnal Jenőnek, a tanács elnökének erre vonatkozó (a legnagyobb részében előre elkészített) felszólalásáról, a vitáról, valamint a szavazásról, a téma iránt érdeklődő(k) csak a TV felvételéről értesülhet(tek).[2]
Hajnal Jenőnek, a tanács elnökének erre vonatkozó (a legnagyobb részében előre elkészített) felszólalásáról, a vitáról, valamint a szavazásról, a téma iránt érdeklődő(k) csak a TV felvételéről értesülhet(tek).[2]
Az ülésen Tari sem részletezte a beadványait, szükséges viszont hogy azokat a
nyilvánosság teljes egészében megismerhesse.
Hajnal Jenőnek
az ülésen elhangzott felszólalásából [1:45,07 –] látszik a magyarság fontos ügyeihez
való hozzáállása és viszonyulása is:
– Az ilyen és
hasonló követelőzéssel pedig csupán azt érnénk el, hogy minden hitelességünket
elveszítenénk, hogy minden esélytől megfosztanánk a jövőben a Magyar Nemzeti
Tanácsot, hogy védhesse a magyarok érdekeit itt a Délvidéken, a Vajdaságban,
hogy az mindenkorra ki legyen zárva az ehhez hasonló folyamatokból. Elérhetnénk
akár azt is, hogy semmi kihatása ne legyen a Magyar Nemzeti Tanácsnak a sorsunkra,
életünkre. […] Épp ezért, irrealitása, banalitása és a mértéktelensége miatt
nem javasolom Tari István tanácsnok társunk által előterjesztett határozati
javaslat meghozatalát – hangoztatta Hajnal.
A magyar nyelvű
sajtó – az ülésről készült jegyzőkönyvhöz hasonlóan – nem számolt be az MNT
elnökének erről a felszólalásáról, pedig arról érdemes lenne vitát nyitni.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. szeptember 30.
Újvidék, 2018. szeptember 30.
Tari
István
MNT-tanácsnok
Óbecse
2018. 09. 11.
Magyar Nemzeti Tanács
Hajnal Jenő
MNT-elnök részére
ELŐTERJESZTÉS – SÜRGŐSSÉGI INDÍTVÁNY
Napirendipont-javaslat a Magyar Nemzeti
Tanács 36. rendes ülésére
A MNT ügyrendjének 29., 30. és
31. szakasza alapján a Magyar Nemzeti Tanács soron következő 36. rendes ülésére
a következő napirendi pont megvitatását javasolom:
Határozat a vajdasági
magyar közösség alapérdekeinek képviseletéről Szerbia EURÓPAI UNIÓS
csatlakozási folyamatában
A beterjesztett napirendi pont
megvitatására, állásfoglalásra és a napirendhez kapcsolódó határozat
meghozatalára lehetőséget ad és jogi alapul szolgál a MNT Alapszabálya 14.
szakaszának: g, h, j, l, pontjai és az Alapszabály 41. szakasza.
Határozatjavaslat:
1. Feladatok, amelyeket a 23. fejezet lezárása
előtt kell elvégezni:
1. Minden új jogszabályba be kell építeni Szerbia alkotmányos kötelezettségét a szerzett nemzeti kisebbségi jogok szintjének fenntartására és gyakorlati alkalmazására, a kisebbségek védelméről szóló nemzetközi egyezmények és belső jogszabályok következetes végrehajtását, biztosítását. A hatályos jogszabályokat pedig úgy kell alkalmazni, hogy ne sérüljön a szerzett jogoknak az alkotmány által is biztosított intézménye.
2. A nemzeti
tanácsokról szóló törvényt módosítani kell, vagy olyan új törvényt hozni, amely
a nemzeti tanácsot felruházza tényleges
döntéshozatali joggal a közösséget érintő minden kérdésben, lehetővé teszi
érdekeink megfogalmazását és hatékony képviseletét továbbá szorgalmazza
megfelelő szintű és ellenőrizhető finanszírozásukat.
3. A
választási törvénybe be kell építeni a szerb alkotmány által a nemzeti
kisebbségeknek szavatolt részarányos parlamenti helyeket, az arányos részvételt
a döntéshozatali intézményekben, a közigazgatási és igazságügyi szervekben, a
közvállatokban, valamint a belügyi hatóságokban – minden szinten.
4. Új
törvény meghozatalát a népképviselők választásáról, amely lehetővé teszi a
listákra és az egyénekre való szavazást is, minek alapján mindegyik jelölt, aki
legalább 2000 szavazatot kap, rangsorolási eljárásba kerül.
5. A
munkaügyi törvények olyan módon való módosítását, amelyek biztosítják a nemzeti
kisebbségek részarányos foglalkoztatását és a munkahelyekhez való egyenrangú,
hátrányos megkülönböztetés nélküli hozzáférését.
6. A
községi bíróságok visszaállítását. A nemzeti kisebbségek kötelező arányos
foglalkoztatásának biztosítását az államigazgatásban, igazságügyi szervekben,
közvállalatokban és hivatalokban, valamint a közjegyzők között.
7.
Egy új hivatalos nyelvhasználati törvény meghozatalát, amely biztosítja a
magyar nyelv és a latin betűs írásmód hivatalos és egyenrangú használatát a
tartományi és községi közigazgatási és igazságügyi szervekben, a rendőrségen,
közvállalatokban és hivatalokban, valamint azokban a községekben, melyekben a
magyar nyelv- és írás hivatalos használatban van.
8. A
szerb, mint nem anyanyelv oktatásának átszervezését, a tankönyvek
korszerűsítését és a nemzeti közösségeket megbélyegző tartalmak törlését.
Biztosítsák a kisebbségi oktatástól zavartalan állami pénzeszközöket, az
oktatási hálózat fenntartását, alkalmazván a pozitív diszkrimináció elvét.
Tegyék végre lehetővé a szerb iskolaközponthoz tartozó tordai és a
magyarittabéi általános iskola önállósulását.
9.
Biztosítsák a sajtó szabadságát és a pártoktól, valamint a Magyar Nemzeti
Tanácstól való független és tárgyilagos tájékoztatást. A vonatkozó törvény
módosítása által a kistérségi és helyi jellegű kisebbségi nyelveken is
tájékoztató sajtót vonják ki a magánosítási folyamatokból.
10.
Határozattal állapítsák meg a szabadkai Népszínház befejezésének végső
időpontját.
11.
Módosítsák a kollektív bűnösség elvének törlésére vonatkozó 2014. október 30-i
88-13704 kormányhatározatot és nyilvánítsák semmissé a 2/45 sz. 1945. január
22-i és az 1945. március 26-i határozatot a zsablyai járás magyar és német
lakosságának csupán a nemzeti hovatartozás alapján való kollektív bűnössé való
nyilvánításáról.
12. A
2011. december 3-i rehabilitálási törvény teljes körű, megkülönböztetéstől
mentes végrehajtása megköveteli a 23. szakaszának módosítását olyan módon, hogy
mindenki, akinek 1944/45-ben a szabadságát megvonták, részesüljön arányos havi
külön járulékban, ne pedig csak azok, akiknek nyolc év terjedelemben ismerték
el a külön szolgálati időt.
13. A
kárpótlási törvényt módosítani kell a természetbeni kárpótlással kapcsolatos
minden eljárási és jogi akadály megszüntetése érdekében.
14.
Hozzanak jogszabályokat, amelyek lehetővé teszik az áldozatoknak kijáró végtisztesség
és a méltó megemlékezés jogának gyakorlását, a második világháború áldozatainak
emlékmű emelését minden olyan helységben (ideértve az újvidéki Futaki úti
temetőt is), ahol bizonyított tömegsír van, vagy volt. Törvény írja elő a még
titkos dossziék és levéltárak megnyitását, segítse ezeknek az eseményeknek a
kutatását, valamint a besúgók névsorához való hozzáférést és eljárás indítását
az 1944/45-ben végrehajtott, tömeges kivégzések még életben lévő elkövetői
ellen.
15. A
szerb kormány biztosítsa végre az etnikai alapú incidensek, műemlékek lopása,
rongálását és gyalázása hatékony kivizsgálását, a vonatkozó jogszabályoknak az
elkövetők elleni következetes alkalmazását, valamint a még börtönben lévő
temerini elítéltek szabadon bocsátását, akik aránytalanul magas
börtönbüntetésben részesültek, illetve a „második temerini fiúk" név alatt
ismert bírósági eljárás méltányos és mielőbbi rendezését.
16.
Állami irányítással ne kerüljön sor a többnyire Nyugat-Európából
kitoloncoltaknak a nemzeti kisebbségek által lakott területekre való
költöztetésére, mivel az még jobban megbontaná a lakosság etnikai arányait és
rontaná a közbiztonságot.
17. A
Vajdaság Autonóm Tartomány önkormányzatiságának teljes visszaállítását,
beleértve a törvényhozási, végrehajtási és igazságügyi jogkört is.
18.
Szerbia biztosítsa a délvidéki magyarság teljes körű nemzeti autonómiáját, a területi és személyi elvű
autonómiát.
19.
Valósítsák meg Szerbia valódi decentralizálását és EU-kompatibilis (nem
statisztikai) régiókra való átszervezését, figyelembe véve a gazdasági,
földrajzi, etnikai és más elveket. A délvidéki magyarság tömbben élő része egy
közigazgatási egységben, régióban legyen. A közigazgatási reform részeként
létre kell hozni a szubszidiaritás elve alapján működő települési
önkormányzatokat, amelyek szabadon társulhatnának érdekeik érvényesítése
céljából.
20.
Változtassák meg az Adának, Zentának és Magyarkanizsának az észak-bánáti
körzethez való csatolásáról szóló, az asszimilációt ösztönző rendeletet és
tegyék lehetővé a három községnek a természetes etnikai, gazdasági, valamint
földrajzi környezetbe, az észak-bácskai körzetbe való visszatérését.
21.
Olyan munkahelyteremtő intézkedéseket hozzanak, amelyek csökkentik a
munkanélküliséget, biztosítják a tisztességes keresetet és megélhetést, növelik
a gyermekvállalás lehetőségét, valamint a fiatal és képzett lakosoknak a
szülőföldön való maradását. Az állam támogassa a családi- és magán
vállalkozásokat.
22.
Tegyék lehetővé a magyar oktatási rendszer létrehozását az óvodától az
egyetemig, a magyar lakosság érdekei alapján, figyelembe véve a szülők
állásfoglalását, a Magyar Egyetem alapítását, újvidéki vagy szabadkai
székhellyel.
2. Figyelemfelkeltés, felhívás
Felhívjuk
a vajdasági magyar képviselőket, anyaországunk vezetőit és az Európai Unió
magyar képviselőit tegyenek konkrét és határozott lépéseket a cselekvési tervbe
foglalt követeléseink megvalósítása érdekében.
3. Az MNT elnökének feladatai
Az
MNT elnökének ezen határozattal összhangban kell képviselnie a magyar közösség
érdekeit mindazon testületek keretében,
amelyeknek munkájában tisztségénél fogva részt vesz.
Indoklás:
A
szóban forgó akcióterv a Magyar Nemzeti Tanács jóváhagyása nélkül készült el! Az
MNT, a jelek szerint: szellemileg tudatosan kiskorúsított tanácsnokai, ez idáig
legfeljebb csak szóbeszédből, a sajtón keresztül értesülhettek Hajnal Jenőnek,
az MNT elnökének, az Akciótervet kidolgozó munkacsoportban való
tevékenységéről! Az MNT elnöke az MNT felhatalmazása és irányadó véleményezése
nélkül, a kézi vezérléstől időnként elalélva, időnként saját kútfejéből
erőszakosan merítve vett részt a cselekvési terv elfogadtatásában, segítve a
Szerb Kormány időhúzásos, a megoldatlan kisebbségi ügyek rendezésében mindent
elodázó magatartását! Pedig most mindennél sürgősebb, fontosabb feladat lenne:
egy, az MNT Tanácsa által megvitatott, megfogalmazott, határozat elfogadása.
Az
MNT elnökének tevékenysége az MNT Tanácsa által meghozott vonatkozó döntés és
irányelv nélkül ellentétes az MNT Alapszabálya 14. szakaszának (g), (h), (j),
és (l) pontjaival.
Új
helyzet van: sürgősen útját kell állnunk a törvényt és alapszabályt sértő MNT-s
elnöki ámokfutásnak!
Tari
István
Tari István
MNT-tanácsnok
Óbecsén, 2018- 09.11-én
Magyar Nemzeti Tanács
Hajnal Jenő
MNT-elnök részére
ELŐTERJESZTÉS
̶ SÜRGŐSSÉGI
INDÍTVÁNY
Napirendipont-javaslat a Magyar Nemzeti Tanács
36. rendes ülésére
Az MNT ügyrendjének
29., 30. és 31. szakasza alapján a Magyar Nemzeti Tanács soron következő 36.
rendes ülésére a következő napirendi pont megvitatását javaslom:
Állásfoglalás a zombori Bieliczky Károly Városi Könyvtárban
történt felmondások és a Zombor Városához tartozó falvakban eddig működő
fiókkönyvtárak leépítése ügyében
Határozatjavaslat:
1.
A Magyar Nemzeti Tanács elfogadhatatlannak tartja
azt az ésszerűsítési folyamatokra hivatkozó döntést, amelynek következtében a
Zomborhoz tartozó 14 falusi településen a fiókkönyvtárak a jövőben csak
részmunkaidőben állnak a falvakban élők rendelkezésére (mintegy 40 000 emberről
van szó), akik között számottevő a magyar közösséghez tartozók lélekszáma.
2.
A Magyar Nemzeti Tanács elfogadhatatlannak tartja a
falvak kulturális-művelődési életterének ilyen módon történő korlátozását –
leépítését, különös tekintettel magyar közösségünk szerzett kisebbségi jogainak
a csorbítására is.
3.
A Magyar Nemzeti Tanács elfogadhatatlannak tartja
azt a cinikusan magyarellenes megoldást is, melynek következtében a
felmondásban részesült tíz személy közül öten a magyar nemzetkisebbséghez
tartoznak, akikre nem vonatkozik az alapító állami szerv által vállalt
törvényes kötelezettség, mely a részarányos foglalkoztatás gyakorlati
megvalósítását tűzte zászlajára!
4.
A Magyar Nemzeti Tanács felszólítja Zombor Város
Képviselő-testületét, hogy soron következő ülésén, azonnali hatállyal módosítsa
a Városi Képviselő-testület 37. ülésén (2016. 02. 05-én) meghozott döntését:
ODLUKA O MAKSIMALNOM BROJU ZAPOSLENIH U SISTEMU JAVNOG SEKTORA GRADA SOMBORA ZA
2015. GODINU, amely Zombor város közalkalmazottai létszámának 2015. évi
csökkentésére vonatkozik, amely döntés jogi alapul szolgált a zombori Bieliczky Károly Városi Könyvtár
igazgatójának és Igazgató Bizottságának az ésszerűsítés ilyen módon történő
végrehajtására.
5.
Tekintettel az előállt helyzetre, azaz arra hogy a
zombori bíróság a volt könyvtárosok által indított munkaügyi perekben, a
felmondásban részesült könyvtárosok javára hozott döntéseket, a Magyar Nemzeti
tanácsnak is azonnal cselekednie kell, mint a könyvtár társalapítójának.
6.
A Magyar Nemzeti Tanács azonnali hatállyal
kezdeményezi Pelt Ilona erkölcsi és politikai felelőségének a kivizsgálását,
aki a zombori Bieliczky Károly Városi Könyvtár igazgató bizottságának tagja
volt, akit a Magyar Nemzeti Tanács javasolt e tisztség betöltésére.
Bebizonyosodott, hogy a szóban forgó személy, az igazgató bizottság tagjaként,
képtelen volt vállalt feladatának ellátására, melynek következtében súlyosan
megsérült a nyugat-bácskai magyarság nemzeti érdeke, melynek részleteiről a
Tanácsot sem tájékoztatta idejében és megfelelő módon, hogy a Magyar Nemzeti
Tanács, mint a magyar közösség legfőbb érdekérvényesítő szerve idejében és
hatékony fellépésével megelőzze azokat a káros következményeket, melyek
nemzeti közösségünk megmaradásának
ártanak.
Indoklás:
A Magyar Nemzeti Tanácsnak a
legerélyesebben és azonnal fel kell lépnie nemzeti sérelmeink orvoslása,
nemzeti érdekeink érvényre juttatása ügyében.
Tari István
Kapcsolódó írás:
Bozóki Antal: Minek nekünk ilyen
MNT?
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11349,
2018. szeptember 20. és http://delhir.info/2018/09/23/minek-nekunk-ilyen-mnt/,
2018. szeptember 23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése