Emberi- és nemzeti
kisebbségjogi napló (138.)
Szerbia példaképül szolgálhat a nemzeti
kisebbségek jogainak és szabadságjogainak tiszteletben tartása terén.
Ana Brnabić szerb kormányfő (Washington, 2018.
július 21.)[1]
Szerbia kisebbségi politikája példaként
szolgálhatna más, az Európai Unióba igyekvő szomszédos ország számára is.
A Szerbia és Magyarország
között kialakított rendkívül jó viszonynak köszönhetően a vajdasági magyarság
helyzete egyre jobb.
Pásztor István, a Tartományi Képviselőház és a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke
(Tusványos, 2018. július 27.)[3]
Szeptember 4.
Bosnyák önrendelkezés?
Az Önrendelkezés – dr. Sulejman Ugljanin nevet
viseli a Bosnyák Nemzeti Tanács (BNT/BNV) választáson induló esélyes lista –
jelentette be Ahmedin Škrijelj, a
Demokratikus Akció Párt (SDA) főtitkára a párt sajtókonferenciáján.
Sulejman
Ugljanin, az egyik legaktívabb
szandzsáki politikus, a Demokratikus Akció Pártjának vezetője és a Bosnyák
Nemzeti Tanács elnöke nagyban készül a november 4-ére bejelentett nemzeti
tanácsi választásokra. Az előző választásokon a lista elnevezése a Bosnyák
Egységért – dr. Sulejman Ugljanin volt. A mostani névváltozásnak politikai
üzenet értéke is van.
Dr.
Sulejman Ugljanin
– A lista célja a bosnyákok önkormányzatra való
jogának a megvalósítása és fejlesztése, a állami szervekben dolgozók
összetételének összehangolása a szandzsáki községekben a lakosság nemzeti
összetételével. Úgyszintén követeli a szandzsáki bosnyákok ellen 1990-től
mostanáig elkövetett bűncselekmények felderítését és eljárásba vételét, a
családokról való gondoskodást, a bosnyák identitás és a hagyományos értékek
fejlesztését, de a bosnyák és szandzsáki intézmények kiépítését, valamint a
bosnyák nép és Szandzsák státusának megoldását – indokolta meg pártjának
álláspontját Škrijelj.[4]
Szeptember 4.
Alkotmányos panasz
A Bosnyák Nemzeti Tanács (BNT/BNV) és az Albán Nemzeti Tanács (ANT/KKS)
– a már korábban tett bejelentésekkel összhangban – közös beadvánnyal fordultak
a Szerb Köztársaság Alkotmánybíróságához, a nemzeti kisebbségek jogainak és
szabadságjogainak védelméről szóló törvény módosítása miatt.[5]
A BNT
jele
A beadvány elkészítői szerint, „az említett
törvény módosítása csökkentette a nemzeti kisebbségek korábban szerzett jogait”.[6]
A két nemzeti tanács a szerb népképviselőház ellen
is panaszt nyújtott be, mivel „a törvény módosításával és kiegészítésével, új
törvény elfogadása helyett, az alkotmánnyal, a törvényekkel és egyéb
jogszabályokkal ellentétben járt el”.[7]
– A Szerb Köztársaság Népképviselőháza ezzel
megsértette az egyenlő jogvédelemre való jogot, a külön védelemre való jogot a
teljes egyenjogúság megvalósítása és a nemzeti kisebbségek egységének
érdekében.[8] Így az alkotmányának a joguralomra, az
egységes jogrendre és a hatalom megosztására vonatkozó elvével ellentétben járt
el – olvasható a közleményben.[9]
A BNT és ANT „követelik az alkotmánybíróságtól a
nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságjogainak védelméről szóló törvény
módosítása alkalmazásának leállítását, valamint hogy Szerbia képviselőházának
rendelje el, hogy a Szerbia kormányától, a meghatalmazott beterjesztőtől, hogy
tegye meg a szükséges intézkedéseket”.[10]
A szerb alkotmánybíróság azonban – az eddigi
tapasztalataim szerint, mivel hogy jobbára politikai és nem jogi testület – a
beadványról nem fog dönteni a november 4-ére bejelentett nemzeti tanácsi
választások előtt. Szerbiának érdeke, hogy a nemzeti tanácsi választásokat
megtartsa, ezzel is demonstrálva Európa felé, hogy „tiszteletben tartja a
nemzeti kisebbségi jogokat”. Hogy Szerbiában „milyen jó”[11] a nemzeti kisebbségeknek!
Szeptember
5.
„Példa értékű
modell” – „megfelelő jogi keret”
Szabadkán a Magyar Nemzeti Tanácsba (MNT) látogatott Lamberto Zannier, az Európai Biztonsági
és Együttműködési Szervezet (EBESZ) kisebbségügyi főbiztosa, ahol Hajnal Jenővel elnökkel és Jerasz Anikóval, a testület Végrehajtó
Bizottságának elnökével találkozott.
– Első benyomásai a szerbiai kisebbségek
helyzetéről jók, hisz biztosítva van az érdekképviseletük, odafigyelnek az
oktatás terén felmerülő igényeikre, ugyanakkor a nyelvhasználat terén is számos
előrelépés történt – nyilatkozta a találkozót követően a médiának Zannier.[12]
Hajnal Jenő szerint „a főbiztos látogatása azért
is bír nagy jelentőséggel, mert az MNT egy négyéves ciklus végén van, és a
találkozó lehetőséget adott arra, hogy összegezzék az eddig elért
eredményeket”.[13]
– A modell, amelyet mi itt felépítettünk, fontos és jelentős, és nemcsak
Szerbiában, hanem máshol is érdemes bemutatni – fogalmazott Hajnal Jenő.[14]
Zannier
az MNT vezetőivel
Zannier másnap Belgrádban Branko Ružić
államigazgatási és helyi önkormányzati miniszterrel találkozott. Ružić
„ismertette a főbiztossal minisztériumának azokat az intézkedéseit, amelyek
előbbre vitték a kisebbségek jogait az országban, négy fontos törvénynek az
elfogadására tért külön ki a beszélgetés alkalmával”.[15] – Ezeket a törvényeket
jóváhagyták a nemzeti közösségek képviselői, az EBESZ és más rangos nemzetközi
intézmények is, voltaképpen valamennyien együttesen dolgoztak a minisztériummal
a jogszabályok kidolgozásán, egy teljesen áttekinthető, transzparens folyamat
során – számolt be a miniszter.[16]
– Szerbiában megfelelőek a jogi keretek,
előírások, melyek a nemzeti kisebbségek helyzetével foglalkoznak, értékelte a
megbeszélésen Zannier, s támogatásáról biztosította a nemzeti tanácsokról
szóló, továbbá a nemzeti kisebbségek jogairól és szabadságáról szóló törvények
módosításait is, valamint főképp azt, hogy a folyamatba bekapcsolták a
közösségek képviselőit is. Rendkívül fontosnak minősítette a kisebbségekkel
folytatott kommunikációt főként most, a nemzeti tanácsi választások előtt –
olvasható a találkozóról készült tudósításban.[17]
A problémám a nemzetközi tisztségviselők
látogatásával, mint Zannierr vizitjével is, hogy találkoznak egy-két állami
hivatalnokkal, vagy nemzeti tanácsi elnökkel, akik aztán állam- vagy pártszemszögből
elmondják, amit jónak tartanak. Így, a főbiztosnak sem sok ismerete lehet,
hogyan alkalmazzák a törvényeket, hogyan néz ki a gyakorlat.
Szerbiában általában eddig sem a jogszabályok
megfogalmazásával és elfogadásával volt a baj, hanem azoknak a gyakorlatba való
(át)ültetésével. Miért nem ellenőrizte vagy kérdezte erről, például, a bosnyák és
az albán nemzeti tanácsok vezetőit? A főbiztosnak ez is a feladataihoz
tartozik.
Szeptember 7.
„Szerbiában csökkentik a kisebbségi jogokat”
Fatima
Škrijelj Novi Pazar-i okleveles
jogász az alkotmánybíróságnál kezdeményezte a nemzeti kisebbségek jogainak és
szabadságjogainak védelméről szóló törvény 18. szakasza 3. bekezdésének
alkotmányosságának ellenőrzését.[18]
Az augusztus 27-ei dátumot viselő kezdeményezésről
a Bosnyák Nemzeti Tanács (BNT/BNV) a honalapján értesítette a nyilvánosságot.[19]
Az
alkotmánybíróság épülete
A szerb parlamentben 2018. június 20-án elfogadott
törvénnyel „a Szerb Köztársaságban drasztikusan csökkentették a nemzeti
kisebbségek szerzett jogait – áll a közleményében.[20]
– A módosítások elfogadásáig a Szerb Köztársaság
Nemzeti Kisebbségügyi Tanácsát a Szerb Köztársaság kormányfője, a nemzeti
kisebbségi jogok szempontjából különös fontosságú minisztériumok miniszterei és
a nemzeti tanácsok elnökei alkották. A módosítások elfogadásával a miniszterek
és a kormányfő helyett a kormány alacsonyabb rangú hivatalnokai is kinevezhetők
a tanács tagjainak, akik a nemzeti kisebbségek egyetlen problémáját sem képesek
megoldani. Ezzel a törvénnyel csökkent a nemzeti kisebbségek korábban szerzett
joga és értelmetlenné vált a Szerb Köztársaság Nemzeti Kisebbségügyi Tanácsának
létezése – írja a közleményben.[21]
Szeptember 7.
Új nemzeti tanács és vezetők kellenek!
Hajnal
Jenő, a Magyar Nemzeti Tanács
(MNT) elnöke szeptember 14-én 10 órára hívta össze a testület 36. ülését.
A nyolc oldal terjedelmű „összehívásból” azt lehet
megtudni, hogy a napirenden 95 pont szerepel, a 96. pedig az „egyéb”.
A 95 napirend közül – az első három kivételével (a
35. ülés jegyzőkönyvének elfogadása, a magyarkanizsai Cnesa Oktatási és
Művelődési Intézmény 2019.évi munkatervének és az ugyancsak magyarkanizsai
Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont munkáltatói kollektív szerződése
meghosszabbításának jóváhagyása) – a
többi „a Végrehajtó Bizottság (VB) döntésének jóváhagyása” (iskolaigazgatók és iskolaszéki
tagok választása, 15 főnél kevesebb létszámú osztályok megnyitása, stb.).
Az ülés (számítógépes anyaga) 1043
(ezernegyvenhárom) oldal! Elképesztő! Érti ezt valaki? Lesz-e olyan nemzeti
tanácsi tag, aki ezt végigolvassa? Vagy
a napirendi pontok száma és az ülésanyag terjedelme, nem pedig a közösség
helyzetének javulása lenne az MNT munkájának fokmérője? A testület napirendjén két, legfeljebb három
napirendi pont szerepelhetne csak, hogy érdemi munka folyjon. Miért nem a négy
éves munkáról szóló jelentés szerepel például a napirenden?
Elég sok kérdés merül fel, tehát, a Hajnal Jenő
által (rosszul) vezetett nemzeti tanács munkájával kapcsolatban:
Az egyik kérdés, szükséges-e a VB minden egyes döntését
az MNT elé terjeszteni, hogy ott aztán a VMSZ-es többség (ismét) megszavazza?
Szavazás
az MNT-ben
Halaszthatatlanul szükséges az MNT alapszabályának
a megváltoztatása. Olyan értelemben, hogy az MNT a közösség lényegi, ne pedig
adminisztratív kérdéseivel foglalkozzon. Ez lehetővé tenné, hogy az testület a
közösség problémáival, helyzetével, állapotával foglalkozzon és megoldásokat
keressen. Vagy a VB-ban nem felelős személyek ülnek? Ezért kell az MNT-nek
újratárgyalni a VB minden döntését?
Ehhez egy olyan szakszolgálat is kellene, amelyik
képes lenne a közösség számára fontos témákban elemzéseket, állásfoglalásokat
(elő)készíteni a tanácsnokok számára. Erre az utóbbi négy évben igen nem volt példa.
Ebben az esetben a VB elnöki tisztségébe sem egy Jerasz Anikó típusú elnök kellene.
Szóval sok probléma van az MNT-vel. Érdekes lesz
majd nézni, amint a november 4-ei nemzeti tanácsi választásokra nem javasolt,
vagyis a (31-ből) kibukott 23 VMSZ-es tanácstag[22] is 95 alkalommal
kézfelemeléssel, egyhangúan megszavazza a VB döntését. Ha tanácstag lennék, el sem mennék az
ülésre.
Ceterum censeo: Új nemzeti tanácsra és új vezetőkre
van szükségünk!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. szeptember 11.
[2] Vučić az európai integrációról és
a migránsokról tárgyalt Szijjártó Péterrel. https://www.vajma.info/cikk/szerbia/26108/Vucic-az-europai-integraciorol-es-a-migransokrol-targyalt-Szijjarto-Peterrel.html,
2018. július 27. [16:16]
[3] TUSVÁNYOS: Példaértékű a
magyarság helyzete Szerbiában.
https://szabadmagyarszo.com/2018/07/27/tusvanyos-peldaerteku-a-magyarsag-helyzete-szerbiaban/, 2018.
július 27. [23:20]
[4] S. Novosel: Od jedinstva do
samopredeljenja [Az egységtől az önrendelkezésig]. Danas, 2018. szeptember 5.
6. http://delhir.info/2018/09/06/az-onrendelkezes-nevet-viseli-bosnyak-nemzeti-tanacs-valasztason-indulo-eselyes-lista/
Lásd még: RIK proglasio i „ Az Önrendelkezés nevet viseli a Bosnyák Nemzeti Tanács választáson
induló esélyes lista. Zukorlićevu” listu [A Köztársasági Választási Bizottság kihirdette Zukorlić listtáját is. Danas, 2018. szeptember 10. 5.
[5] PODNIJETA USTAVNA ŽALBA [Az
alkotmányos panasz átadva]. http://www.bnv.org.rs/podnijeta-ustavna-zalba/#more-18630,
2018. szeptember 4.
[6] BNV i ANS podneli žalbu Ustavnom
sudu [A BNT és az ANT panaszt nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz]. Danas,
2018. szeptember 5. 6. A panasz szövegét azonban nem sikerült megtalálnom az
interneten.
[8] Lásd a 6-os alatti írást.
[10] Lásd az 6-os alatti írást.
[11] B.em.: Példaértékű modell.
Magyar Szó, 2018. szeptember 6. 1.
[14] Uo.
[17] Uo.
[18] Inicijativa za pokretnje
ustavnosti i zakonitosti. Kezdeményezés az alkotmányosság és törvényesség
kivizsgálására]. http://www.bnv.org.rs/wp-content/uploads/2018/09/Inicijativa-za-pokretanje-postupaka-za-ocjenu-ustavnosti-i-zakonitosti-1-1.pdf
[19] U SRBIJI SE UMANJUJU PRAVA
MANJINA [Szerbiában csökkentik a kisebbségi jogokat] http://www.bnv.org.rs/u-srbiji-se-umanjuju-prava-manjina/,
2018. szeptember 7.
[20] Uo.
[21] Uo.
[22] A nemzeti tanács még aktuális
véemeszes összetételéből – amelyben a 35 tanácsnok közül a VMSZ-nek 31
mandátuma van – a listán csak nyolc személy maradt. Lásd az Egyenrangú
feltételeket c. írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11328,
2018. szeptember 3.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése