Szabadka határában – óriási kiterjedésű területen –
szélerőművek építését tervezik. Erre a célra mintegy 10 800 hektárnyi
mezőgazdasági földterületet szemeltek ki Csantavér, Dušanovo, Višnjevac, Nagyfény, Új-Žednik, Gabrić és
Békova határában. Erről azonban elmulasztották kikérni az említett falvak és a
környékükön még fellelhető tanyavilág lakosságának a véleményét: mit szólnak
hozzá, örülnek-e neki, és legfőképpen, ez miért lesz majd jó az ő számukra. Elmaradt
a széleskörű tájékoztatás arról, hogy a villanyáram-termelésen túl, mi
mindennel jár egy nagy kiterjedésű erőműpark létrehozása. Mennyire biztonságos,
milyen környezeti hatást idéz elő, befolyásolja-e a közelben lakók életét, egészségét?
A beépítésre szánt területen megkezdődött a telekfoglalás, az érintett
földtulajdonosokkal a szerződéskötés – minden előzetes felvilágosítás nélkül. Az
embereket semmiféle módon nem készítették fel, nem tartottak ismeretterjesztő
előadást, bemutatót a szélgenerátorok működéséről, sem lakossági fórumot
(falugyűlést), így nem is mondhatták el a véleményüket, nem tehették fel
kérdéseiket a hirtelen támadt, égből pottyant beruházás kapcsán. Nem történt
semmiféle tájékoztatás, nem adódott alkalom a széltornyokkal való ismerkedésre,
információgyűjtésre. A gazdákat – s általuk
az érintett terület teljes lakosságát – kész tények elé állították, akik közül
sokan (éppen a szükséges ismeretek hiányában) a beígért haszon reményében rövid
mérlegelés után elfogadták a tálcán kínált ajánlatot. Nem volt mód arra,
hogy alaposan tájékozódjanak, hogy egymás között véleményt cseréljenek.
Tartsák
a politikusaink bárakármennyire is ismerethiányosnak és az úri huncutságokban nevetségesen kevéssé
jártasnak, könnyűszerrel megvezethetőnek a falun élőket, annyit azért már azok
is megtanultak, hogy ebben az országban még
az sem biztos, ami tegnap megtörtént, nemhogy az, ami esetleg csak holnapután fog bekövetkezni. Ezért, amikor egy
hosszúlejáratú, 30 évre szóló szerződés megkötésére vállalkoznak, előtte sokat
kell töprengeniük azon, hogy engedjenek-e a csábításnak, hagyják-e magukat
belerántani egy olyan üzletbe, amelynek a kimenetele – ismerve annak az
államnak a politikáját, amelyben élünk – lágyan fogalmazva is erősen kétséges. Ne
csak az évente dukáló 500 euró illegesse, kellesse magát előttük, számoljanak
az esetleges következményeivel is a most meghozott döntésüknek! Emlékezzenek
vissza arra, hogy 30 évvel ezelőtt még egy másik országban éltünk, annak
Jugoszlávia volt a neve, és hol van ma már az az ország!?
A
mostanában felkapott – tisztának, környezetbarátnak, olcsónak és
veszélytelennek – beállított zöldenergia népszerűsítése nem szabad, hogy elhomályosítsa
az éleslátásunkat, ezért ne söpörjük le az asztalról egyetlen mozdulattal
azokat az észérveket sem, amelyek egytől-egyig a szélerőművek építése ellene
szólnak. Ilyenek az alábbiak:
A TELEPHELY MEGVÁLASZTÁSA
A
falubeliekkel beszélgetve, többen is azt kifogásolták, hogy miért éppen a termőföldekre tervezték a szélparkot. Ezen a vidéken emberemlékezet
óta mezőgazdasági termelés folyik: földművelés és állattenyésztés. Itt állítják
elő az élelmiszerek alapanyagát. Ezért meg kellene őrizni – amennyire csak
lehetséges, tisztán – ezt a területet, és megtartani minden talpalattnyi
földet. Mert stratégiai fontosságú. Ez az egyik alapvető szempont. A másik: ha
most meggondolatlanul megengedjük, hogy az elődeinktől kapott, az őseinktől
örökölt, sok-sok verejték, könny és vér áztatta – és éppen ezért
felbecsülhetetlen értékű és tulajdonképpen megfizethetetlen – területre
vadidegenek áramtermelő szélparkot építsenek, ezzel nem fogjuk-e éppen mi
magunk elértékteleníteni a saját földjeinket? Ha a most szerződő gazdák közül
idővel valaki meggondolja magát, és el akarja, vagy kénytelen lesz eladni a
parcelláját, ki vesz meg tőle egy olyan földterületet, amire valamikor valaki
egy behemót, 100 méteres tornyot épített? Talajművelés közben ki szeretne egy
ilyen tornyot kerülgetni? Mostanra már a parcellák végén, az utak mentén is
kiszedték a fákat, hogy ne akadályozzák a gépeket munkavégzés közben.
A BÉRLETI DÍJ
A
gazdáknak – a belgrádi cég szabadkai magyar jogi képviselője által – felkínált
szerződés szerint az 1000 négyzetméternyi földterület bérlése, használata
ellenében évi 500 eurót fizetnek (az üzletkötés napjától számított) 30
esztendőn át, vagyis ameddig a szerződés szól. Az első összeg 30 nappal a
szerződés aláírása után érkezik, a továbbiakban pedig minden évnek ugyanabban a
hónapjában várható. Azt is kikötötték, hogy a bérbeadó nem eurót kap kézhez,
hanem annak megfelelő, a Szerb Nemzeti Bank érvényes középárfolyama szerint
elszámolt dinárösszeget. Az első pillantásra gálánsnak tűnő beruházó által
meglobogtatott 500 euró több józan eszű parasztembert is megrészegített. Dacára
annak, hogy ez a summa csak a mostani 200 eurót kitevő földhasználati díj (árenda)
viszonylatában számít elfogadható összegnek, a földműveseknek folyósított
szégyenletes nyugdíjhoz, az országos minimálbérhez meg a nincsteleneknek
dölyfösen odavetett szociális segélyhez képest, ez sem jelent egy
légypiszoknyival sem többet egy jó kövér nullánál. Az 500 eurót sajnos már most
sem lehet egy „jó fizetésnek“ mondani, nemhogy majd 10, 20 vagy 30 év múlva! Érdemes-e megengedni, hogy valaki ennyi
pénzért cirkuszoljon a földjeinken?! Mert azt egyelőre még csak a külföldi
tapasztalatokból tudjuk, hogy az építkezés bizony kemény dió, és károk is
keletkeznek. (A meglévő utak mellett alighanem saját maguk is csinálnak utakat
át a földeken, hatalmas terheikkel döngölik a talajt, különféle anyagok
kerülhetnek, szivároghatnak a talajba, szennyezhetik azt, stb.)
Az
eddigiek során kiderült, hogy a 30 évre szóló bérleti díj nem fizethető ki előre,
egy összegben, csak apránként, évről évre. Így viszont ami ma 500 euró, vagy
nem egészen 60 000 dinár, az mennyit fog érni egy-két évtized múltán? Mit
adnak majd érte a boltban vagy a piacon? A szerződésbe az nem került bele, hogy
a kifizetésre kerülő összeg követni fogja az infláció mértékét. És ha 20 év múlva már nem is létezik az
euró?
Arról
is megbizonyosodhattunk, hogy – noha a szélerőművek villanyáramot termelnek
majd – a bérlet nem váltható át, vagyis ezért az összegért a bérbeadó áramot
nem kaphat. A mostani árjegyzék szerint nagyjából 7.000 kilowattot
„vásárolhatna“ érte évente – ez azonban alighanem csak a fogyasztó számára
jelentene elfogadható üzletet, ezért ez a megoldás a szerződéskötéskor fel sem
vetődött. (Nem az a cél, hogy a gazdák jól járjanak.)
A
szélerőmű-telepek esetében bőségesen áll rendelkezésre szél formájában üzemanyag,
és azt nem befolyásolja se a pénz, se a politika, ezért aztán működhetnének
30-40 évig is, egy alapos felújítás után. Úgy tartják, hogy körülbelül 7 év után térül
meg a beruházás költsége. De mi történik, ha jóval a szerződésben kikötött 30
év lejárta előtt véget vetnek a villanyáram-termelésnek? Akkor mi lesz a
teendő? A szerződésbontásra valójában
bármikor sor kerülhet. Ki fogja abban az esetben az érintetteket
kártalanítani? (Sokszor esünk abba a hibába, hogy egy történet legelején –
képletesen – már a disznóvágásra készülünk, és fenjük a nagykést, pedig azt a
malackát, amit majd leölünk, még meg sem hizlaltuk, még meg sem vásároltuk, a
kurtafarkú még nem is a mi ólunkban röfög, de már készítjük a szánkat meg a
bendőnket a disznótori finomságokra.) És egyáltalán ki vagy mi szavatolja/szavatolhatja
azt, hogy a befektetőcég még évtizedek múlva is létezik, működik, sikeres lesz
és maradéktalanul eleget tesz a most elismert kötelezettségeinek? Ki vállalja
ezért a felelősséget? Harminc év alatt be is zárhatják, csődbe is mehet, fel is
szívódhat. A csantavérieknek nem kell túl messzire menniük, ha egy ilyen példát
akarnak felhozni, elég csak a Barkel nevet
kimondani. A terményfelvásárlást végző helybeli cég úgy eltűnt a gazdák
pénzével, mint a szürke szamár a ködben, se az ügyvezetőjét, Barna Tibort, se a vállalat irrattárát „nem
találják“. A károsultak pedig futhatnak a pénzük után. Tudunk olyan gazdáról,
akinek 15.000 euróval maradtak adósak az átvett búzáért, kukoricáért,
lényegében egy egész évi termésért.
A FÖLDVÁSÁRLÁS
Szerződésbe
foglalták, hogy amennyiben a gazda el akarja adni a földjét, köteles azt
először a befektetőcégnek felkínálni, mert az elővásárási joggal rendelkezik. Az egyik termelőt arról
tájékoztatta a terepet járó szabadkai jogász, hogy ilyen esetben igényt tartanak a földre. Hogyha egy ilyen
helyzet áll elő, akkor miként lehet majd a vételár körül alkudozni, egyezkedni?
Ez ugyancsak sikamlós témának ígérkezik. Aztán a megvásárolt földet akár tovább
is adhatják, külföldiek kezére játszhatják, ha pedig ezáltal esetleg olyan
földszomszédot – arab tulajdonost – kap a gazda, akinek éppen nem örül, akkor
mit tehet?
A
szerződésnak ez a szakasza is alapos magyarázatra szorul: a bérlő köteles a „Telek kizárólagos használati jogát/hosszúlejáratú
bérleti jogát bejegyezni az illetékes Földhivatalnál a Bérbeadó minden további
jelenléte és jóváhagyása nélkül, amivel a Bérbeadó teljes mértékben egyezik.”
Itt lép be a képbe a telki szolgalmi jog, azzal együtt pedig az elbirtoklás,
ami cseppet sem veszélytelen, és amiről legfeljebb csak halovány sejtelmeink
vannak.
A KÁROS HATÁSOK
Erősen
kifogásolható, hogy a gazdákkal kötött szerződés szinte mindvégig telket emleget, a valóságban viszont
nem telkekről, hanem mezőgazdasági földterületekről
van szó. A telek (lakóterületen levő)
kisebb földterület, amelyen ház áll vagy amelyen építkezni lehet.
Az
erőműpark építése, éppen az ismeretlensége folytán, sokrétű aggodalmat kelt. Az
eddigi hírek szerint a tornyok túlságosan közel kerülnek a lakóövezethez,
csupán egy-két kilométeres távolságot emlegetnek, Magyországon viszont 12 km-es
az előírt védőövezet. A hajszál híján 600 MW teljesítményű villanytelep kihathat-e
a helyi időjárás alakulására? Vonzza-e az esőfelhőket vagy taszítja? Az óriási
lapátok nem szárítják-e ki a talajt? Mivel a tornyok körüli parcellákon ugyanúgy
folyik majd a mezőgazdasági termelés, mint most, egy-egy alapos permetezést
követő kiadós csapadék után, a felszálló párát a lapátok (a széliránytól
függően) távolabbi területre is eljuttathatják, esetleg éppen a lakott terület
irányába sodorhatják? Milyen hatását érezzük majd a villamos vezetékeknek? A szerződés
készítői maguk is bevallják: „A
földalatti berendezések feszültség alatt lesznek, melyek hatása veszélyes az
emberre.” Arról is szól az egyezség, hogy ha a földtulajdonos a talajban 60
centiméternél mélyebben történő munkálatokat akar végezni, arról írásban kell
tájékoztatnia a telep kezelőjét. Hogy mennyire komoly berendezésekről van szó,
azt bizonyítja azoknak a védelmi eszközöknek a listája, amelyeket ilyenkor szokás
beépíteni (magyarországi a példa): védelmet a rövidzárlat, a túlterhelés, a
túlfeszültség, az alacsony feszültség, a frekvencia-növekedés, a földzárlat, a
hálózati kimaradás, a visszteljesítmény, a túlpörgés, a kábel-túlcsavarodás és
rezonancia (rezgés) ellen.
A szélerőmű-telepen történhetnek meghibásodások, balesetek: nagytestű
madárral, törmelékkel történő ütközés, szélkár, villámcsapás, égés, sőt
errefelé jégvédelmi rakétákat is lőnek, vadásznak is, egy háborút már inkább
nem is említek… Nem szükséges külön ecsetelni, hogy aszályos években, szárazság
idején, aratás előtt milyen veszéllyel járhat, és mekkora pusztítást okozhat
egy tűzeset – akár a fél falu leéghet.
A
HELYREÁLLÍTÁS
Ez a folyamat sem könnyű esti séta. Egy szélerőmű-parkot nem lehet egy
délelőtt vagy egy hétvégén leállítani, leszerelni, elszállítani, a helyét
elgereblyézni, csak azért, mert nem tetszik, mert nem ilyennek képzeltük, mert
a szerződésben nem ezt ígérték. A magyarországi példák alapján csak az alap,
amelyre a torony kerül, 500 tonna betonból készül egy jó 20 méter átmérőjű
gödörben. Az viszont kétes, hogy a romboláskor ki lehet-e emelni, vagy fel kell
robbantani. Hova kerül a sok szemét? Visszaállítják-e a talaj termőrétegét?
Honnan veszik azt?
És még számtalan kérdést feltehetnénk, amelyekre egyelőre nincsen válasz.
Egy dolog azonban biztos: túl sok a
rizikófaktor. Ezért az lenne ésszerű, ha az ajánlatot elutasítanánk.
Szabadka határában ne építsenek monumentális szélerőmű-parkot! Köszönjük, nem
kérjük.
Szabó Angéla
Néhány észrevétel a szerződéssel
kapcsolatban
A fejlett mezőgazdaságáról és a jó
minőségű termőföldjeiről ismert észak-bácskai határba tervezett majd
11 000 hektáron épülő szélerőmű-park létesítése egy olyan komoly
beruházás, amely több évtizeden át befolyásolja majd az érintett falvak
lakosságának életét. Mivel az építkezéshez szükséges parcellák bérlése most
zajlik, talán nem érdemtelen a szerződés teljes szövegét nyilvánosságra hozni,
hogy azok is belepillanthassanak, akikhez eddig még nem jutott el. Ők is
véleményezhessék, elmondhassák az észrevételeiket, hiszen a szélerőmű-park
üzemelése az érintett települések minden lakójának életére kihatással lesz.
Az alábbi néhány észrevétel talán
gondolatébresztőül szolgálhat az érintettek számára:
Egy hosszúlejáratú, harminc évre
szóló bérleti szerződésről van szó, amelynek tárgya egy 1000 négyzetméteres „telek”
bérlete, amelyen nemsokára szélgenerátorok épülnek és működnek. Tehát nem
„mezőgazdasági földterület”, ennek a kifejezésnek a használatát a szerződés megszövegezői
elkerülték. A „telek” (lakóterületen levő) kisebb földterületet jelent, amelyen
ház áll vagy pedig, amelyen építkezni lehet.
A szerződés első oldala a
fogalmakat, a fogalom-meghatározásokat tartalmazza – mi mit jelent.
A „platform” az jelent(he)ti,
hogy a „telek” mellett felhasználása kerül a parcella másik területe is,
„amelyet szükséges ideiglenesen kiépíteni és eltávolítani a „telekről”. Ez
mellett „földalatti berendezések is épülnek”. Vélhetően az áram vezetésére,
amelyek bizonyára elektromos hullámokat is terjesztenek. Nem tudni, hogy ezek
milyen módon befolyásolják majd az érintett parcellán a terméshozamot,
kihatással lesznek-e arra.
A szerződés tárgya (1.) fejezet
ismét csak „kataszteri telket” és „telket”, nem pedig mezőgazdasági földterületet
említ, ám a szerződésből mégiscsak kitűnik (1.6), hogy olyan területről
van szó, amelyen „mezőgazdasági termelés” folyik.
1.3. A Bérbeadónak (tulajdonosnak)
„jogában áll a telket mezőgazdasági termelésre használni a telken történő
építkezés kezdetéig”. Nincs meghatározva, hogy ez mikor kezdődik és meddig
tart, és az sem, hogy mi történik az építkezés kezdete után. Lesz-e
terméskiesés, s ha igen, kinek a kárára?
1.4. „A Bérlő jogosult a telken
ideiglenesen egyéb szükséges létesítményt is kiépíteni”. Mekkora területen,
milyen időre? Lesz-e terméskiesés és kinek a kárára?
1.5. „A Bérlő arra fog törekedni,
hogy minél rövidebb időn belül a telek többi részén visszaállítsa az elsődleges
állapotot”. A „fog törekedni” és „minél rövidebb időn belül”
határozatlan/beláthatatlan fogalmak.
1.6. „A Bérlő törekedni fog arra,
hogy a szélgenerátorokat a telek részén úgy állítsa fel, hogy a legkevésbé
zavarja a mezőgazdasági termelést”. A „törekedni fog”-féle megfogalmazás
valójában semmire nem kötelezi a bérlőt. És ha mégis zavarja a mezőgazdasági
termelést, akkor mi lesz a teendő?
A 2.1. pontban nem egészen érthető,
hogy mit jelent: „de nem korlátozva a jelzálogot ”. Kinek a javára lesz
bejegyezve a jelzálog? Lásd még a 3.9-ben! Miért a Bérlő jogosult, és
miért nem a Bérbeadó?
2.2. A Bérlőnek „átjárási,
áthaladási és szállítási joga” lesz – ki tudja milyen következményekkel –, ami
további földrongálást, esetleg szennyezést és terméskiesést/jövedelemcsökkenést
jelenthet.
A 2.3. pont
arra figyelmeztet, hogy „a földalatti berendezések feszültség alatt
lesznek, amelyek hatása veszélyes az emberre”, mint ahogy a 3. bekezdésben is.
A 2.5. pont szerint „a valós kár”
megállapítása „egyezséggel történik”. Helyesebb lenne, ha ezt előzőleg bírósági
szakértő állapítaná meg, és utána majd lehetne egyezkedni.
A 3.1. pont
3. bekezdése szerint a bérleti díj fizetése „euró-dinár ellenértékben
történik”. A bérleti díjat euróban kellene fizetni, ahogy ennek a pontnak az 1.
bekezdésben is áll.
A 3.2. pont úgyszintén nincs
egészen világosan megfogalmazva. Ebből az derül ki, hogy az egész
parcellán akár évekig is eltarthat az építkezés, ezért a tulajdonos 1000 eurót
kap évente. Megfelel-e ez az összeg a parcelláról származó évi jövedelemnek?
A 3.3. pont szerint „a bérlő köteles
a bérbeadót az építkezés előtt 15 nappal értesíteni”. Mi történik akkor,
ha a földtulajdonos már bevetette a parcellát, vagy éppen a betakarítás előtt
áll?
3.4. Szakértőnek kellene
megállapítani, hogy a bérelő teljes mértékben visszaállította-e vagy sem a
korábbi/előző állapotot.
3.5. A bérlő csakis a
„hosszúlejáratú bérleti jogot” jegyezheti be! Milyen okból kifolyólag?
A 3.6. pont 1. bekezdése szerint a
bérlő a bérbeadó jóváhagyása nélkül megváltoztathatja a földterület
rendeltetését – mezőgazdasági földterületről építkezési földterületre!
A 3.7. pontban: miért kell esetleg „megsemmisíteni”
a dokumentációt?
4.5. pont:
Lehet-e egyáltalán eredeti állapotba visszaállítani a területet?
6.3. Az esetleges eltérő értelmezések
miatt, a Szabadkai Alapfokú Bíróság illetékességét kellene kikötni.
A saját
tulajdonával, ez esetben a földjével, mindenki szabadon rendelkezik. A
tulajdonosoknak azonban tisztában kell lenniük azzal, hogy mit jelent egy ilyen
szerződés aláírása és milyen következményei lehetnek a szélgenerátorok
építésének. Környezeti hatástanulmány nélkül – amiről a szerződésben egy
szó nem esik – semmiféleképpen nem lenne szabad aláírni a szerződést.
A 8
oldalas szerződés
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése