(A virtuális 12 ezer euró)
Boros Rózsa kereken 8 éve hadakozik
a szabadkai székhelyű, magát fogyasztói csoportként meghatározó Finance
Consulting nevű „pénzintézettel”. A Zenta községhez tartozó Kevi egyik
tanyáján élő, az ötvenes éveinek derekán járó asszony azt állítja, hogy
sokadmagával közönséges szélhámosok és csalók hálójába keveredett, s abban
vergődik 2006 áprilisa óta. Ügye már odáig fajult, hogy a húsvéti ünnepek előtt
bármelyik pillanatban számíthat a pénzbehajtók megjelenésére.
Fizettek, ha fizettél
A tanulságos eset egy gyufásdoboz
nagyságú újsághirdetéssel kezdődött. Az asszony többször is elolvasta a lapban
megjelent reklámszöveget, ami után azt gondolta, hogy jó vásárt csinál, ha
megköti a felkínált üzletet. Arról volt szó, hogy a fogyasztói csoport kölcsönt
folyósít a leendő ügyfeleinek korhatár és kezes nélkül. A Boros házaspár
számára ez az ajánlat azért tűnt vonzónak, mert éppen házat szerettek volna
vásárolni, de az életkoruk miatt (a férj 65, a feleség pedig 49 éves volt)
minden felkeresett bankban elutasították őket.
A reklámozott „cég” belvárosi
irodájában kedves, magyarul beszélő ügyintézők fogadták őket, és úgy látszott,
hogy sikerül az ügyletet nyélbe ütni. Összesen 12 ezer eurót igényeltek, amit
90 hónap alatt kellett volna visszafizetniük 211 eurós részletekben. A
kedvező hitelt azonban soha nem kapták meg. Helyette nekik kellett
fizetniük. Ez azonban csak később derült, miután már megkötötték a
szerződést, amit még felbontani sem lehetett. Az ügyfeleket ugyanis hivatalból
„elfelejtették” tájékoztatni arról, hogy csak abban az esetben kaphatják meg az
igényelt hitel összegét, ha azt a Finance Consulting számlájára előre
befizetik. Jó okuk volt e kitétel elhallgatására, hiszen éppen a módszeres
félrevezetésben és a szándékos megtévesztésben rejlett a huncutságos átverés.
Ugyanakkor az ügyfelek is hibáztak, mert nem tanulmányozták át aprólékosan a
szerb nyelven megfogalmazott szerződésbe foglaltakat, hanem csak a szóbeli
tájékoztatásra hagyatkoztak.
„Mibe keveredtem?”
– 2006. április 6-án írtam alá a
szerződést. Akkor még nem fogtam gyanút, pedig már az első megtett lépés is
rossz volt – mondja Boros Rózsa bánatosan. – Ugyanis pénzt nem kaptam. Azt
mondták, majd augusztusra lesz meg a kért összeg, de addig is fizessek be én
270 eurót úgynevezett „beszállási díjként”, és ha valóban szükségünk van a 12
ezer euróra, akkor mielőbb kezdjük el törleszteni havi 211 eurós rátánként.
Ekkor már sejtettem, hogy ebből baj lesz, de annyira szerettük volna azt a
házat, hogy szó nélkül követtük az utasítást. Belementünk és aztán bele is
bonyolódtunk rendesen. Amikor augusztusban bementem hozzájuk, hogy megsürgessem
az ügyet (félő volt, hogy időközben elkel a ház, amit kinéztünk magunknak),
biztosítékot kértek arra az esetre, ha nem tudnánk időben visszafizetni a
tartozásunkat. Így elzálogosítottuk apósom tanyáját. A beígért kölcsönből
azonban még akkor sem kaptam egy dinárt sem. Szeptemberben végre értesítettek,
hogy a Metals Bankban felvehetem a pénzt. Na, ekkor jött az első igazi
nagy pofon! Kiderült ugyanis, hogy csak azt az összeget fizethetik ki, amit én
addig befizettem. Vagyis: a 12 ezer euró helyett csak 1270 eurót, merthogy annyit
törlesztettem a hat hónap alatt. Mikor ezt közölték velem a bankban, sírva
fakadtam. Az ügyintéző hölgy valószínűleg megsajnált, mert megkérdezte, tudom-e
azt, hogy mibe keveredtem bele. Felvilágosított, hogy ez a roppant vonzó
kölcsönfolyósítás egy piramisszerű hitelszerkezet, és ha jót akarok magamnak,
akkor azonnal kiszállok belőle. Azt ajánlotta, hogy azonnal bontsam fel a
szerződést, mert az összes vagyonunk rá fog menni erre a „jó üzletre”.
Megfogadtam a tanácsát, az általam aláírtakat azonban már nem lehetett semmissé
nyilvánítani. Pontosabban: 8 ezer eurós „tartozást” valahogy mégis eltüntettek,
4 ezer viszont megmaradt és azt már (a korábbi 211 euró helyett) elegendő lett
volna 50 eurós havi részletekben is törleszteni. Ne mondjam: két hónapi részt
még abból is befizettem!
Ügyvédi felszólítás, bírósági
végzés
Az eltelt 8 év alatt sok minden
napvilágra került. Kiderült, hogy nem csupán Borosék járták meg, mások is
bedőltek a rendkívül kedvező ajánlatnak. Amikor érdeklődni kezdtek, akkor már
105 (szabadkai, zentai, jázovai, pacséri, bácskertesi) károsultról volt
tudomásuk. A sajtó is cikkezni kezdett a becsapott és elkeseredett emberekről.
Ekkor a Finance Consulting elköltözött a szabadkai telephelyéről és az
időközben Zentán megnyitott, belvárosi „fióküzletét” is bezárta. Egészen 2008
áprilisáig békén hagyták a károsultakat.
A hónap végén azonban a
Boros-tanyára megérkezett a fogyasztói csoportot képviselő ügyvéd felszólítása,
hogy 8 napon belül tisztázzák a 187 500 dináros tartozásukat, méghozzá egy
összegben, mert ha nem, akkor bíróságra adják az ügyet. A házaspár
megijedt, eladott egy tehenet és befizetett 40 ezer dinárt, majd utána havonta
30 eurót egészen decemberig. Aztán, ki tudja, hogy miért, miért sem, de 5 éves
csendszünet következett, amely tavaly őszig eltartott. Akkor viszont megint
előszedték a naftalinból az adósokat. Rögtön bírósági végzést küldtek. Abban
pedig az állt, hogy visszamenőleg, 2008 áprilisáig összesen 153 ezer dinárral
tartoznak, amit 15 napon belül kötelesek befizetni a 12 800 dináros
bírósági költséggel együtt, mert különben elrendelik az adósság
kényszerbehajtását.
– A bírósági tárgyalásra
semmiféle idézést nem kaptunk, így nem is vehettünk részt rajta – lefolytatták
a távollétünkben és a tudtunk nélkül. A Finance Consulting sem küldött
fizetési felszólítást. Nem is küldhetett, mert nem tartozunk nekik egy dinárral
sem, hiszen a házvásárlásra igényelt 12 ezer eurót sohasem kaptuk meg, ők
tartoznak nekünk – már öt éve – azzal a 700 euró körüli összeggel (meg annak a
kamatjával), amit apránként befizettünk. Az eltelt 8 év alatt még jobban
elszegényedtünk és mind a ketten lebetegedtünk, többet költünk gyógyszerre,
mint élelemre. A férjem 71 éves, nem hiányzik már nekünk a végrehajtóval való
fenyegetőzés. A fogyasztói csoporttal 2006. április 6-án kötött szerződésünk
épp most járt le, vasárnap. Hogy lesz-e még folytatása az ügynek, fogalmunk
sincs. Elképzelhető, hogy még húsvét előtt megérkeznek hozzánk a
kényszerbehajtók – mondja Boros Rózsa.
Szabó Angéla
A képen: Boros Rózsa
KIEGÉSZÍTÉSKÉNT (a leendő ügyfelek figyelmébe ajánlva) megjegyzem még, hogy
a
Finance Consulting Kft. ismét felbukkant Szabadkán. Irodája a Makszim
Gorkij utca 9-11. számú épület I. emeletén található. A „kölcsönfolyósítást”
népszerűsítő reklámhirdetésüket pedig legutóbb a Super Info nevű ingyenes
reklámújság 2014. március 31-én megjelent számának zentai kiadásában láttam.
Boros Rózsa szeretné felvenni a kapcsolatot mindazokkal, akik hozzájuk
hasonlóan pórul jártak a fentebb említett fogyasztói csoporttal való üzletkötés
során. A telefonszáma: 063/ 7062763
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése