A címben szereplő bölcseletet Domján Edit fogalmazta meg évtizedekkel
ezelőtt.
A közöny a legnagyobb bűnök egyike. Állapítjuk meg, nyugtázom magam is
időről időre – közhelyesen, közömbösen, közönyösen. Meursault, Camus hőse is
sokat tudott a lelki fakírságról, az emberi lélek elsivatagosodásáról, de a
mindennapi csetléseink-botlásaink során gyakorta mi is (szó szerint)
beleütközünk.
Mostanában két olyan eset is borzolta a hiperérzékenységemet, amelyek
felett képtelen voltam – rezzenéstelen arccal, csak úgy egykedvűen – napirendre
térni, amelyek marcangolták a lelkemet egy ideig.
Az egyik ilyen rémtörténet kétségkívül az Oroszország és Ukrajna közötti,
mind jobban eldurvuló viszálykodás, háborúba hajló fegyveres konfliktus,
amelyet már hónapok óta tétlenül szemlél a nagyvilág. Márpedig éppen az intő
példaként szolgálható 90-es évek elvakult balkáni őrülete játszódik,
kísértetiesen ismétlődik most újra a szemünk előtt.
Az ukrán parlament három héttel ezelőtt igent mondott egy újabb, sorrendben
már a harmadik részleges katonai mozgósításról szóló elnöki rendeletre. Ennek
nyomán pedig a mozgósításra kiszemelt l500 kárpátaljai között akár 150
helybeli magyart is – rövid időn belül – katonaruhába öltöztethetnek. Épp a napokban dicsekedett vele Andrij
Liszenko, az ukrán Nemzetvédelmi és Biztonsági Tanács szóvivője: „Ukrajnában
körülbelül egymillió férfi mozgósítható a terrorellenesnek nevezett
hadműveletben való részvételre.” Állítását alaposan meg is patkolta: a katonák
és a békés lakosok halálát okozó terrorizmus kelet-ukrajnai terjedése miatt van
erre szükség, merthogy Oroszország jelentős csapatokat von össze az ukrán
határnál. Ez pedig külső támadás veszélyét jelenti és fenyegeti az ország
függetlenséget.
Azok a közpénzen politizáló honanyák és honatyák, akik a júliusi forróság
közepette a képviselőház hűvösében életunt arccal üldögélve múlatták az időt,
alighanem nyugodt lélekkel nyomták meg szavazáskor az igen gombot, mert sem
őket magukat, sem pedig a családjukat nem riogatja a kényszerű katonáskodás
réme. Az ő nevük nem fog felkerülni a hadra fogható férfiak listájára, vagy ha
mégis, ismerik a módját, hogyan kell az ilyesmit „elintézni”. Kijelölnek majd
helyettük halálra szánt balga tudatlanokat és rettegő, de szófogadó
szerencsétleneket a közönséges nímandok mezítlábas civil seregéből. És aligha
lesz majd, aki szót emeljen az érdekükben.
Bár az utóbbi időben elterjedt a hír, hogy a mozgósítás esetenként
erőszakkal történik és már olyan településekről is lehet hallani, amelyekben
útlezárásokkal tiltakoznak a kötéllel való verbuválás miatt, éppen a 90-es évek
keserű tapasztalataiból tudjuk, hogy a félelem és a közöny még a vérzivataros
vészhelyzetben is igen nagy úrnak számít. Van úgy, hogy még az élni akarásnál
is hatalmasabb.
A másik egyensúlyvesztésem az úgynevezett „temerini fiúk” ügyéhez kötődik. Mert
állítson róluk szent meggyőződéssel és sziklaszilárdan bárki bármit, velük
szemben én cinkosan elfogult vagyok és konokul/makacsul már az is maradok. Így
pedig a megaláz(tat)ásuk minden válfajára zsigerből fölszisszenek.
A legutóbbi ilyen övön aluli ütés a 15 évre elítélt Máriás Istvánt és a
(még megmaradt) családját, családtagjait érte. István 10 évet már letöltött az
embertelen szigorúsággal kiszabott büntetéséből, és ez idő alatt egyetlenegyszer
sem kaphatott eltávozási engedélyt egyetlenegy percre sem. Még a legtragikusabb
események, a családban bekövetkezett halálesetek sem jelentettek elégséges okot
arra, hogy bár egy órácskára hazaengedjék. Márpedig két év alatt mindkét
nagyapját elveszítette, a temetésükön azonban mégsem lehetett jelen.
Idén áprilisban ennél is rosszabb dolog történt, megbetegedett az édesapja.
Amikor a temerini jószágfarmon dolgozó munkásember erős fejfájással orvoshoz
került, már késő volt. Agydaganatot állapítottak meg nála, amely aztán gyorsan
áttétet képezett a tüdejében és a máját is károsította. Baját csak tetézte az
időközben bekövetkezett szélütés, ami miatt mozgásképtelenné vált és szüntelen
ápolásra szorult. Az egyébként is súlyos cukorbeteg 53 éves családfőt 3 hónap
alatt elvitte a rák.
Amikor a betegsége kezdett elhatalmasodni, a felesége írásbeli kérelemmel
fordult a Sremska Mitrovica-i börtön vezetőjéhez, bízva abban, hogy 10 év után
legalább egy rövid időre hazaengedik a fiukat, hogy az édesapját még egyszer,
utoljára láthassa. A kérelmüket elutasították, arra viszont szóbeli ígéretet
kaptak, hogy ha a legrosszabb is bekövetkezik, akkor az elítélt részt vehet az
édesapja temetésén. A szertartás idejére hazaszállítják, az előírások szerinti,
ilyenkor szokásos megfelelő kísérettel, az utaztatás költségét azonban a
családnak kell állnia. Máriásék vállalták, hogy a rabszállítás 20 ezer dináros
díját előteremtik.
Amikor a beteg családapa július 18-án, szombatra virradóra, nem sokkal éjfél
után elhalálozott, úgy döntöttek, hogy a temetkezés körüli teendőket intéző
temetkezési vállalkozó útra kel és a helyszínen, a mitrovicai börtönben
személyesen tolmácsolja majd Máriás Istvánnak az édesapja halálhírét. Ott
azonban hiába kérte, hogy csak pár percre vezessék elő a rabot, az elítélttel
nem találkozhatott. Utána azt kérte, hogy akkor legalább adják át neki az
üzenetet, de ezt is megtagadták. Azt tanácsolták neki, hogy menjen el az egyik
postahivatalba és ott szövegezze meg táviratban a közölnivalóját. Így is
történt. Csakhogy: Máriás Istvánt másnap, vasárnap délután 1 órakor
eltemették, a fia részére pedig a táviratot csak hétfőn kézbesítették.
Az ebből következő obligát kérdés – hogy mindez véletlenül alakult-e így,
vagy pedig akarattal, szándékosan történt – alighanem teljességgel felesleges. Ahogyan
a hosszas moralizálás is arról, hogy minden teremtett lénynek csupán egyetlen
édesapja van, és bizonyára mindenki szeretne részesülni abban a kegyelemben,
hogy jelen lehet a szeretett személy földi búcsúzásakor, és nem csak a
sírhelyét akarja majd egyszer, évek múltán a temető valamelyik szegletében
felkutatni… Annak boncolgatása viszont korántsem értelmetlen, hogy az események
ilyen alakítása miatt kit terhel a felelősség.
Azt hiszem, az illető esetében a közöny túlontúl halvány és erőtlen
fogalom, mulasztására sokkal inkább illik a gonoszság és a kegyetlenség
kifejezés.
Szabó Angéla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése