Az autonómia és a reformok
Kisebbségjogi témák
Április 24.
Ritkuló lakodalmak
– A bánáti Muzslya egykor a lakodalmairól volt híres. Nem volt ritka, hogy egy hétvégén három lakodalmat is tartottak. Manapság már egész évben sincs ennyi – írja K. I.[1]
Az egyre ritkább lakodalmak a délvidéki magyarok fogyatkozásának, településeink elnéptelenedésének a legjobb bizonyítékai.
Április 25-26.
„Az autonómia európai megoldás”
Tőkés László európai parlamenti
képviselő és a Kárpát-medencei
Magyar Autonómiatanács (KMAT) elnökének a meghívására, a külhoni magyar
érdekképviseleti szervezeteket tömörítő testület képviselői (a felvételen) 2017.
április 25-26-án Brüsszelben kihelyezett ülést tartottak.
– Legutóbb öt évvel ezelőtt jöttek a KMAT keretében a határon túli
szervezetek vezetői Brüsszelbe, azóta pedig nem sokat változott a helyzet, sem
az európai intézmények nem lettek érzékenyebbek ügyünk iránt, de az
utódállamokban sem sokat javultak az autonómia esélyei – emlékeztette Tőkés
László az egybegyűlteket.[2]
Tőkés hangsúlyozta, hogy „az autonómia ügyében csakis akkor lehet
előrelépni, hogyha a magyar szervezetek határozottan felvállalják annak
képviseletét, és hogyha az önrendelkezés lesz politikájuk ’közös nevezője’”.[3]
Az ülésen ott voltak a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ), a Vajdasági
Magyarok Demokratikus Közössége (VMDK) és a Vajdasági Magyarok Demokratikus
Pártjának (VMDP) képviselői is.[4]
Az ülésről kiadott közleményből arra lehet következtetni, hogy a három
vajdasági magyar párt képviselő meg sem szólaltak az itten magyarság
autonómiájának ügyében. Ezen egyáltalán nem kell csodálkozni, hiszen két magyar
párt – a VMSZ és a VMDP – koalícióban van a hatalmat gyakorló Szerb Haladó
Párttal (SMS). Egyedül a VMDK tart még ki az autonómia mellett.
Deli Andor vajdasági (Fidesz-VMSZ-es – B. A.) képviselő „azt hangsúlyozta, hogy
Brüsszel ’barátságtalan’ viszonyulása ellenére a kényelmetlen témákat is fel
kell vállalni”.
A problémát nem Brüsszelben, hanem itthon kell keresni. Ha a magyar pártok
egységesen, vagy ahogyan Tőkés László képviselő fogalmazott, „határozottan
felvállalnák” az autonómia ügyét, Brüsszel is nagyobb odafigyelést tanúsítana.
Az ülés zárónyilatkozatát mind a három délvidéki/vajdasági párt is aláírta.
Ebben az a megállapítás is olvasható, miszerint „a magyar közösségek – európai
sorstársaikhoz hasonlóan – szülőföldön boldogulásának egyetlen biztosítéka a
tényleges és teljes körű autonómia. Teljes körű, azaz a személyi elvű,
kulturális és területi autonómia, illetve ezek kombinációja.”[5]
– A KMAT szervezésében ősszel az önrendelkezéssel és az autonómia
esélyeivel foglalkozó, reprezentatív konferenciára kerül sor, amelynek szervezéséhez
máris hozzákezdtek – közölték az ülésről.[6]
Vajon a vajdasági magyar pártok viszonyulásában őszig lesz-e valamilyen
előrelépés az autonómia ügyében?
Április 27.
Járekon magyar emléktábla nem lesz?
– Az április derekán tartott temerini képviselő-testületi ülésen tett
napirend bővítési indítványt Csorba
Béla, a Vajdasági Magyar Demokrata Párt (VMDP) képviselője. Kérte, hogy
kerüljön megvitatásra a tájékoztató, hogy milyen fázisban van a járeki láger
áldozatai emlékművének készítése, és hogy lesz-e rajta magyar nyelvű tábla,
amely emlékeztet majd az 1944 és 1946 között Járekon elhunyt magyar
áldozatokra, illetve, hogy az emlékkereszt tábláján lesz-e magyar nyelvű
szöveg, ahogyan az érvényes törvények és községi dokumentumok előírják? Lesz-e
említés a kialakított emlékhelyen a láger mintegy 6500, többségében német
áldozat mellett a 200-300 magyar áldozatáról is – tette fel a kérdést G. B., a
cikk írója. [7]
Csorba elmondta, hogy „hogy a 7 pontban összefoglalt válasz megemlíti,
hogy a községi közigazgatás illetékes osztálya tavaly szeptember 27-én hozott
végzést a Duna menti svábok emlékműve felállításának engedélyezéséről. A
munkálatok a befejeződésükhöz közelednek, már felállították a márványkeresztet,
mellette kétoldalt az emléktáblákkal, amelyekre a korábban megadott szöveget
vésték. A szöveg szerb nyelven (cirill írásmóddal), magyarul és németül
olvasható, a község alapszabályával és a köztársasági előírásokkal összhangban.
Felavatására május 6-án kerül sor.”[8]
Folynak a munkálatok a járeki
láger áldozatainak emlékhelyénél (Góbor Béla felvétele)
A kérdésnek azon részére viszont, hogy lesz-e magyar nyelvű tábla,
amely emlékeztet az 1944 és 1946 között Járekon elhunyt magyar áldozatokra, nem
érkezett válasz. Ezért Csorba levelet írt a polgármesternek, amelyben nem
kizárólagos, hanem kompromisszumos javaslattal állt elő: a járeki
emlékkereszthez helyezzenek el még egy táblát a következő magyar és szerb
szöveggel „… és a járeki tábor minden ártatlan áldozatainak emlékére!” A
probléma tehát az, hogy a táblákon csak a német áldozatokat említik, a
többieket nem – olvasható az írásban.
A jelekből ítélve magyar nyelvű tábla, amely „emlékeztet az 1944 és
1946 között Járekon elhunyt magyar áldozatokra” nem lesz. A Csorba által
javasolt „kompromisszumos javaslat” sem említi a magyar áldozatokat.
Csorba Béla több éve foglalkozik a Jéreki tábor történetével. Ez
mellett a VMDP községi képviselője is. Nem lett volna időben
tájékoztatva/tájékozódva az emlékműről?
A magyar áldozatok emléktáblájának elmaradása újabb politikai és
nemzeti alapú feszültséget okozhat. Miért nem lehet a magyar áldozatokat is
megemlíteni? Kinek a mulasztása miatt? Ki nem végezte a munkáját?
Április 29.
„Késik az igazságügy és az alapvető jogok reformja”[9]
– Az Európai Bizottság (EB) komolyan
felróhatja Szerbiának, hogy a 23. (csatlakozási tárgyalási – B. A.) fejezettel
kapcsolatban még nem fogadott el és nem is alkalmazott bizonyos törvényeket az
igazságügy és az alapvető jogok területén – figyelmeztetett Meho
Omerović, az emberi- és a
nemzeti kisebbségi jogok, valamint a nemek egyenlőségével foglalkozó szerb
képviselőházi bizottság elnöke (a fotón) az EB május 15-én esedékes, a jog
uralmáról szóló jelentésével kapcsolatban.
– Szerbia nem fogadta el a nemzeti kisebbségek
nemzeti tanácsairól szóló törvény módosítását, amit az év elején kellett volna
meghozni. A nemzeti kisebbségek jogairól szóló törvény – amit még Szerbia és
Montenegró Államközössége idején hoztak meg – módosítása se történt meg – tette
hozzá Omerović.[10]
mc.rs
Kifejtette, „számunkra fontos, hogy a 23. fejezetből ered a Szerbiában
élő nemzeti kisebbségek helyzetére vonatkozó külön cselekvési program, valamint
hogy az emberi és a nemzeti kisebbségi jogok tiszteletben tartására vonatkozó
szerbiai törvények, az európai és a világ hivatalos személyei szerint, a
legjobbak közé tartoznak Európa ebben a részében.”
Omerović azonban megjegyezte, hogy problémát jelent az
alkalmazásuk.
„A gyakorlatban olyan esetek vannak, hogy bizonyos törvényeket évekig
nem alkalmaznak, mert a reszortminiszter nem hozta meg a törvény alá rendelt aktust,
vagy időközben megváltozik a kormány, új választásokra kerül sor… bizonyos
törvény alkalmazásának technikai akadályai vannak”, figyelmeztet Omerović.
Az EB bemutatásra kerülő jelentése ismételt figyelmeztetés lesz Szerbia
állami intézményeinek, amelyek vagy nem működnek, vagy nem teljes kapacitásúak,
mindenekelőtt az igazságügyben, de bizonyára kifogások lesznek a parlament
által választott bizonyos független állami szervek és intézmények viszonyulása
miatt is.
„Itt nem várok pozitív osztályzatot az EB részéről, mivel tudom és
tisztában vagyok azzal, hogy itt sok minden csikorog, a határidők elmúltak,
egyes dolgok nagyon lassan haladnak és a gyakorlat is megmutatta, hogy vannak
bizonyos problémák”, tette hozzá Omerović.
Hangoztatja, hogy a parlamentnek ellenőrző funkciója kell, hogy legyen,
de ezt a képviselők gyakran elfelejtik.
„Ellenőriznünk kell, hogy a végrehajtó hatalom, a közvállalatok hogyan
alkalmazzák a törvényeket, konkrétan, ebben az esetben, azokat a törvényeket,
amelyek az emberi és a nemzeti kisebbségi jogok tiszteletben tartásra
vonatkoznak”, mondja Omerović.
Megemlítve, hogy Szerbiában a nemzeti kisebbségekhez tartozók az esetek
legtöbbjében a többségi nemzet sorsát osztják, Omerović azt mondja, hogy az
egyes törvények alkalmazásában meghatározott problémák vannak, amikor a nemzeti
kisebbségekhez tartozóknak a közszférában való alkalmazásáról van szó. Itt,
teszi hozzá, többet kell tennünk, mivel vannak még olyan intézmények és
szolgálatok, amelyekben a nemzeti kisebbségek alig vagy sehogy nem tudnak
munkához jutni.
„Két hónappal ezelőtt Ivica Dačić külügyminiszterhez fordultam, tájékoztasson
arról, hogy Szerbiában az utóbbi 13 évben a nemzeti kisebbségek közül hányat
vettek fel a diplomáciai akadémiára. Nem kaptam választ”, mondja Omerović.
Számunkra viszont az is kérdés, hogyan értékeli majd Magyarország,
illetve hogyan látják a magyar EP-képviselők a szerb országjelentésnek a nemzeti
kisebbségekre vonatkozó részét?
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2017. május
2.
[1] Muzslyai lakodalom. Magyar Szó, 2017. április
24. 5.
[2] Uo.
[3] Uo.
[4] Az autonómia európai megoldás. http://tokeslaszlo.eu/cikk/az_autonomia_europai_megoldas,
2017. április 27.
[5] A Kárpát-medencei Magyar Autonómiatanács 2017.
április 25-én tartott brüsszeli ülésén elfogadott zárónyilatkozata, 2.
bekezdés. http://tokeslaszlo.eu/dokumentum/a_karpat-medencei_magyar_autonomiatanacs_2017_aprilis_25-en_tartott_brusszeli_ulesen_elfogadott_zaronyilatkozata
[6] Lásd a 4-es alatti közleményben.
[7] Emlékhely készül Járekon: Magyar Szó, 2017.
április 27. 12., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3355/vajdasag_temerin/164239/Eml%C3%A9khely-k%C3%A9sz%C3%BCl-J%C3%A1rekon.htm,
2017. április 27. [08:39]
[8] Uo.
[9] "Kasne reforme pravosuđa i osnovnih prava". Tanjug. http://www.rtv.rs/sr_lat/politika/kasne-reforme-pravosudja-i-osnovnih-prava_820608.htm, 2017. április 29.
[10] Uo.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése