Évek óta problémák
vannak a nemzeti kisebbségi oktatásban!
A
köztársasági képviselőház oktatási bizottsága – dr. Muamer Zukorlić elnökletével – november 22-én közmeghallgatást
tartott, amely során a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsainak képviselői
elmondhatták az oktatást érintő gondjaikat.[1]
A
meghallgatáson kiderült, hogy a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsai „hasonló gondokkal
küzdenek, mindenekelőtt az asszimiláció és az elvándorlás érinti őket súlyosan”.[2] A pénzelés
hiányára és az adminisztrációs folyamatok hosszadalmasságára panaszkodtak. A tantervek, a tankönyvek, versenytesztek és a
naplók kisebbségi nyelvre való fordítása is „nagygondot okoz” – hangzott el az
ülésen.
Erre
a problémára „a minisztérium sem volt felkészülve” – ismerte el Vicsek Annamária, az oktatási
minisztérium államtitkára. – A hatalmas
fordítási anyagra ugyanis a nemzeti tanácsoknak sokszor nincs is kapacitásuk, a
minisztérium pedig nem rendelkezik kellő mechanizmusokkal – tette hozzá Vicsek.
Itt
valami félreértés lehet az államtitkár részéről, a fordításokat ugyanis nem a
nemzeti tanácsoknak, még a minisztériumnak sem a feladata. Azt az arra
szakosított fordítóknak kelle(ne) végezni – ha időben eljuttatják hozzájuk az anyagot.
Ezt viszont már a két testületnek kellene megszervezni, de úgy látszik erre se „nincs
kapacitásuk”. Ha viszont a minisztérium „nem rendelkezik
kellő mechanizmusokkal”, tegyen arról, hogy legyenek neki. Nem ez lenne a
feladata? Minek van?
Jerasz Anikó, a Magyar Nemzeti Tanács Végrehajtó
Bizottságának (MNT VB) elnöke „rámutatott azokra felmerülő problémákra és
hiányosságokra, amelyekkel nap mint nap szembekerülnek az oktatásban”.[3] A fordítási problémák mellett kiemelte, hogy
gondok vannak a szakközépiskolák számra előlátott érettségi feladatgyűjtemények
biztosításával is.
Petkovics Márta, az MNT Oktatási
bizottságának tagja elmondta, hogy az új tanterveket, az MNT megbízásából,
munkacsoportok dogozzák ki, amit 2018 januárjától a testület pénzel, miközben
„korábban – ahogy a szerb tanterv esetében is – a finanszírozás az állami
kasszából történt”.[4]
Ebből
csakis arra lehet következtetni, hogy a szerb állam – ismeretlen okból kifolyólag
– megszüntette a magyar nyelvű új tantervek kidolgozásának pénzelését. Hogyan
lehetséges ez? Van-e erre magyarázat? A többi kisebbség esetében hogyan
történik ez?
Petkovics
elmondta azt is, az új tantervek alapján készült tankönyvekkel kapcsolatban „a legnagyobb
gondot a megírást követő hosszú folyamat jelenti”, amíg a tankönyv eljut a kiadóba.
– Így a 2. és 6. osztályosok, akik már az
új tanterv szerint tanulnak még mindig nem kapták meg az anyanyelv tanulásához
szükséges tankönyveket” – panaszolta Petkovics. Azt is szóvá tette, hogy „már évek óta azzal
szembesülnek a nemzeti tanácsok, hogy a kisebbségi nyelven, adott esetben a
magyar nyelvű iskolai adminisztrációhoz szükséges dokumentumokhoz késve jutnak
hozzá”.[5]
Figyelemmel
kell(ene) kísérni, hogy a meghallgatás után megpróbálnak-e megoldást találni a
problémákra, változik-e valami? Nem kelt túlzott optimizmust azonban, hogy a
képviselőház honlapján[6]
közzétett tájékoztatóban csak azt lehet olvasni, amit Zukorlić és Vicsek mondtak, valamit azt, hogy „a munka folytatásában a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsai képviselőinek
felszólalásai következtek”.[7]
A
nyilvánosságnak nem kell értesülni a nemzeti kisebbségek oktatási problémáiról?
Csak arról, amit Vicsek hangoztatott, hogy
„Szerbia az egész világon, így Európában is elismert, ami a kisebbségek nyelvén
folyó oktatáshoz szükséges kereteket illeti”.
„Keret”, vagyis kirakat, létezik ugyan,
de baj van a lényeggel, a tartalommal!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2019. december 2.
[1] mh: A hosszadalmas folyamat miatt késnek a tankönyvek. 2019. november 23. 6., és Održano javno saslušanje na temu Obrazovanje na jezicima nacionalnih manjina [Közmeghallgatást tartottak a nemzetiségi oktatás témájában]. http://www.parlament.gov.rs/Odr%C5%BEano_javno_slu%C5%A1anje_na_temu_Obrazovanje_na_jezicima_nacionalnih_manjina.38037.941.html, 2019. november 22.
[2] Lásd mh írását az 1-es alatt.
[3] Uo.
[4] Uo.
[5] Uo.
[6] Lásd az 1-es alatt idézett oldalt.
[7] Uo.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése