Nem a magyar közösség érdekei, hanem a tisztségek elosztása a fontos
Kisebbségjogi jegyzet (II. rész)
A május 6-i választásokon a
szerbiai parlamentbe – a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) színeiben – öt
magyar képviselő került.
A kisebbségi pártok Mindannyian együtt koalíciója, amelyben a magyar
pártok közül jelen van a Magyar Polgári Szövetség (MPSZ) és a Vajdasági
Magyarok Demokratikus Közössége (VMDK) is, egy (közös) képviselői helyhez
jutott a szerbiai parlamentben (Emir Elfić, a Bosnyák Demokrata Közösség – BDZ
elnöke).
A tartományi képviselőházi választásokon a VMSZ hét képviselői helyet
szerzett.
Az önkormányzati választásokon, amelyen önállóan indultak a magyar
pártok, a VMSZ 23 önkormányzatban összesen 118 mandátumot szerzett, a VMDK 2
önkormányzatban 2 mandátumot (egyet-egyet Adán és Zomborban), a Vajdasági
Magyar Demokrata Párt (VMDP) 3 önkormányzatban 5 mandátumot szerzett (Szabadka
1, Óbecse 1 és Temerin 3), a MPSZ 3 mandátumot (Zentán), a Magyar Remény
Mozgalom (MRM) pedig 2 önkormányzatban jutott be egy-egy mandátummal (Szabadka
és Magyarkanizsa). A közvetlenül a választások előtt megalakult új tömörülés, a
Magyar Egység Pártja (MEP) Törökbecsén koalícióban szerzett egy mandátumot.
A választások alapján, a képviselők számát illetően, a vajdasági
magyarok érdekeinek képviseletéért a legnagyobb felelősség mindenképpen a VMSZ
illeti meg. Milyen nemzeti kisebbségi programja van és hogyan képzelte el az
érdekképviseletet a „legnagyobb magyar párt”?
Választási
program
Annak megelőzése érdekében, hogy esetleg
elfogultsággal vagy félremagyarázással vádoljanak meg, lássuk, szó
szerint mit tartalmaz a VAJDASÁGÉRT – egy normális Szerbiában, a Vajdasági Szövetség
választási programja 2012–2016 című dokumentum:
„9. Kisebbségi jogérvényesítés
A 2008 – 2012. közötti
parlamenti ciklus meghatározó eredménye a Nemzeti tanácsokról szóló törvény
elfogadása. A törvény megteremtette a jogi keretet a nemzeti közösségek
kollektív jogainak gyakorlásához.
A VMSZ célja, hogy a
jövőben meghozandó oktatási-, művelődési- és médiatörvények maradéktalanul
tartsák tiszteletben a nemzeti tanácsok törvényes hatásköreit és a kisebbségek
szerzett jogait. Végső ideje, hogy egy új Hivatalos nyelvhasználati törvény váltsa
fel az 1991. óta hatályos jogszabályt.
A költségvetési
törvénnyel kapcsolatos alapvető elvárásunk, hogy – az ország gazdasági
lehetőségeivel összhangban – növekedjen a nemzeti közösségek
intézményrendszerére fordított költségvetési források összege.
Kisebbségi és
össztársadalmi szempontból is kiemelten fontos az oktatási és képzési rendszer
fejlesztése. A VMSZ számára külön prioritást jelent a felnőttképzés jogi
keretének a megteremtése és a külföldön szerzett oklevelek
egyszerűsített honosítását lehetővé tevő jogszabály elfogadása.
A VMSZ kiemelt
célkitűzésként tekint a kisebbségi közösségek alulreprezentáltságának
csökkentésére az állami szférában. Az elmúlt parlamenti ciklusban elfogadott
bírákról, ügyészekről, közjegyzőkről és végrehajtókról szóló új törvényekbe – a
VMSZ javaslatára – bekerült az etnikai arányok tiszteletben tartásának a
követelménye a kinevezési folyamat során.
Az elmúlt négy év fontos
eredményének tartjuk azt is, hogy a rendőrségi törvényből törlődött az a
korlátozás, amely a kizárta a kettős állampolgárokat a rendőri hivatás
gyakorlásából.” (Forrás: http://www.vmsz.org.rs/hu/valasztasi-program/vajdasagert--egy-normalis-szerbiaban)
Mindössze ennyit tartalmaz a (most már csak)
tartományi hatalmi koalícióban részes VMSZ programja a kisebbségvédelemről. Ez
is – a 12 fejezetből álló programban – a kilencedik helyre szorult.
Megoldatlan kérdések
A VMSZ választási programjából megállapítható,
hogy a párt elégedett a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló
törvénnyel és nem szándékozik annak megváltoztatását javasolni. A programból az
elkövetkező négy évre a következő konkrét feladatokat, célkitűzéseket lehet
kiszűrni:
1. új hivatalos nyelvhasználati törvény meghozatala,
2. növekedjen a nemzeti közösségek intézményrendszerére fordított
költségvetési források összege,
3. a
felnőttképzés jogi keretének a megteremtése,
4. a
külföldön szerzett oklevelek egyszerűsített honosítását lehetővé tevő
jogszabály elfogadása.
5. a
kisebbségi közösségek alulreprezentáltságának csökkentésére az állami szférában
és
6.
az etnikai
arányok tiszteletben tartásának a követelménye a bírák, ügyészek, közjegyzők és
végrehajtók kinevezési folyamata során.
Ezek a célkitűzések nem
újak, nem először kerültek megfogalmazásra, az eredmények viszont rendre
elmaradtak. A hivatalos nyelvhasználati törvény például 21 éves. A kisebbségek
alulreprezentálása az állami szférában még ettől is jóval régebbi. Az igazi
kérdés ezért, hogy mit tettek eddig a VMSZ képviselői a hatalomban a kialakult
helyzet megváltoztatására?
A másik, ugyancsak
indokolt annak felvetése, hogy a VMSZ programjában miért nem szerepelnek a
vajdasági magyar közösség helyzetének más nyílt, illetve megoldatlan kérdései?
Sokasodó problémák
Köztudott, hogy a
vajdasági magyar közösség gazdasági demográfia és foglalkoztatási helyzete
tovább súlyosbodott. (A 2011. októberi népszámlás adatait a lakosság nemzeti összetételéről
még mindig nem tették közzé.) Szerbiában a munkanélküliek száma meghaladta a 27
százalékot, a vajdasági magyarok között a foglalkoztatás nélküliek száma még
ennél is jelentősen több. Nem csoda, ha a közösségen egyre jobban eluralkodik a
kiábrándulás, a depresszió és a letargia.
Ada, Csóka és Magyarkanizsa 1992-ben az észak-bánáti körzethez lett
csatolva, amelynek a közigazgatási központja Nagykikinda. A magát
demokratikusnak nevező hatalom sem mutatott eddig hajlandóságot, hogy ezt a
vajdasági magyarságra nézve politikailag káros és az asszimilációt ösztönző
rendeletet megváltoztassa.
A szerb hatalom reform ürügye alatt megszüntette,
pontosabban „bírósági egységekre” fokozta
le a nemzeti
megmaradás szemszögéből nézve hat kiemelten fontos magyar többségű községben is
– Adán, Csókán, Magyarkanizsán, Óbecsén, Topolyán és Zentán – a községi
bíróságot. Mind a mai napig nem hozták nyilvánosságra a bíróságok és ügyészségek
dolgozóinak nemzeti összetételére vonatkozó adatokat.
Mindmáig nem történt meg az alkotmányban a nemzeti kisebbségeknek szavatolt
parlamenti helyek beépítése a választási törvénybe. Szükségeltetik továbbá – az
eddigi tapasztalatok alapján – a nemzeti tanácsokról szóló törvény
felülvizsgálása és módosítása is.
Nincsen magyar oktatási rendszer. A többéves ígéretek és határozatok ellenére a mai napig nem valósult meg a szerb iskolaközponthoz tartozó tordai és a magyarittabéi általános iskola önállósulása. Itt van aztán még a szabadkai Népszínház befejezésének kérdése (amit 2012-re ígértek, de még csak nem is látszik, mikor kerül erre sor), hogy a 2011. október 6-án elfogadott vagyon-visszaszármaztatási és kárpótlási törvényből töröljék a kollektív bűnösség elvét, hogy a szerbiai parlament fogadjon el nyilatkozatot, amely elítéli az 1944/45-ös délvidéki vérengzést, biztosítsa az áldozatoknak kijáró végtisztesség és a méltó megemlékezés jogát.
Azután húzódik a második világháború áldozatai emlékművének felépítése az újvidéki Futaki úti temetőben, Csúrogon, Járekon és más helységekben, a temerini elítéltek szabadon bocsátásának kérdése. Nem történt előrelépés az etnikai alapú incidensek hatékony kivizsgálása és a vonatkozó jogszabályoknak az elkövetők elleni következetes alkalmazása tekintetében sem, stb. Mindezek azonban nem kaptak helyet a VMSZ választási kisebbségi jogérvényesítési programjában. Miért?
Kisebbségi minimum
Mindebből megállapítható,
hogy a vajdasági magyaroknak nincsen igazi politikai érdekképviselete. A VMSZ,
a (vajdasági) hatalomban való részesként is a Demokrata Párttal (DP) való
egyezkedésekkel, a képviselőházban és a kormányban való részvállalásával, tagjai
számára a tisztségviselői helyek megszerzésével van elfoglalva, miközben a
magyar érdekek a háttérbe szorulnak.
A kiút a magyar pártok – a VMSZ-el együtt vagy nélküle való – közös érdek-képviseleti stratégiájának megfogalmazása lehetne, aminek megvalósítását közösségünk elvárja a hatalom részéről. A választások utáni helyzet függvényében mielőbb – de legkésőbb szeptemberben – össze kellene hívni a magyar pártok és civil szervezetek értekezletét, amely megfogalmazná a vajdasági magyarok egységes, alapvető követeléseit a hatalomban részes magyar képviselők és a szerb hatalom irányába.
Szerbiának továbbá biztosítania kellene a délvidéki magyarság teljes körű nemzeti autonómiáját. Ennek érdekében, első lépésként, szükséges a nemzeti tanácsokról szóló törvény mielőbbi megváltoztatása és új, demokratikus nemzeti-tanácsi választások megtartása, az állam által elkészített és kezelt teljes választó névjegyzék alapján, figyelembe véve a lakosság területi megoszlását is.
Meg kellene kísérelni, hogy a magyar pártok és civil szervezetek közös
követeléssel álljanak ki az új szerb kormány felé, amit nevezhetünk nemzeti kisebbségi
minimumnak is, amely tartalmazná
a felsorolt kérdéseket. Ennek elvetése esetére a vajdasági magyarok helyzetének
felvetését kilátásba kellene helyezni az Európa Tanácsban és az Európai Uniós
csatlakozások során. Ez új fejezet nyithatna a vajdasági magyarok státusának és
a szerb-magyar, illetve magyar-szerb kapcsolatokat terhelő kérdéseknek a
tagjelöltség megszerzése előtti megnyugtató rendezésére.
Bozóki Antal
Újvidék, 2012. július 29.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése