Alibi a semmittevésre: Nem működnek a nemzeti viszonyügyi tanácsok
A Tartományi Régiófejlesztési, Régióközi Együttműködési
és Helyi Önkormányzati Titkárság szervezésében május és június folyamán,
Törökbecsén, Topolyán, Antalfalván, Temerinben és Ópázován
kerekasztal-beszélgetéseket tartottak. A tanácskozások témája „a nemzetek
közötti viszonyokkal foglalkozó községi tanácsok és bizottságok működése”[1]
volt.
Egeresi Sándor (most) régiófejlesztési, régióközi
együttműködési és helyi önkormányzati segédtitkár[2] elmondása
szerint a 45 meghívott vajdasági önkormányzatból 36 vett részt az említett
összejöveteleken, „amelyeken a jelenlevőknek lehetőségük nyílt arra, hogy tabuk
nélkül felszólaljanak”.[3] (Ez
a „tabuk nélküli felszólalás” azt jelenti-e, hogy Szerbiában korlátozott
a szólásszabadság, meg van határozva: hol, mikor és miről lehet, és miről nem lehet
beszélni?)
A segédtitkárral a tanácskozásokról készített interjúban téves az
állítás, miszerint „a nemzetek közötti viszonyokkal foglalkozó községi tanácsok
és bizottságok a 90-es években elsősorban azért alakultak meg, hogy
kivizsgálják a nemzeti alapon történő incidenseket”.[4] (Egeresi
ezt már korábban is pontatlanul hangoztatta.[5])
Nehezen képzelhető el, hogy „a 90-es években”, vagyis a volt
jugoszláviai konfliktusok idején valaki is törődött „a nemzeti alapon történő
incidensek” kivizsgálásával, hiszen a hatalom inkább azoknak a szításával volt
elfoglalva.
A nemzetek közötti községi
viszonyügyi tanácsok megalakításának jogi alapját a helyi önkormányzatokról
szóló törvény[6]
98. szakasza képezi. Megalakításuk – az Európai Biztonsági és Együttműködési
Szervezet (EBESZ) elvárásai alapján – 2004-ben kezdődött.
A hatályos törvény szerint, ilyen
tanácsot „a vegyes nemzeti összetételű helyi önkormányzatokban”
kell alakítani. Ilyen helyi önkormányzatnak pedig az a helyi önkormányzat
számít, melyben „a Szerb Köztársaság legutóbbi népszámlása alapján egy nemzeti
kisebbséghez tartozók az összlakosság több mint 5%-át, vagy a valamennyi
nemzeti kisebbséghez tartozók az összlakosság több mint 10%-át képezik”. Nem
mellékes az sem, hogy a tanácsban „a szerb népnek és azoknak a nemzeti
kisebbségeknek lehet képviselője, melyek a helyi önkormányzat összlakosságának
több mint 1%-át képezik”.
Egeresi arról már nem
nyilatkozott, hogy a tartomány 45 községe közül hány önkormányzatban alakult ilyen
tanács, melyikben pedig nem, és arról sem, hogy a működők milyen eredményt
mutattak fel.[7]
Egeresi segédtitkár szavai szerint ezeket a tanácsokat „csak akkor
hívták őket össze, amikor valamilyen atrocitás történt. Ez a mai napig hatással
van a tevékenységükre”.[8]
– Az évek folyamán a helyzet pozitív értelemben változott, jelentősen
csökkent a nemzeti alapon történő incidensek száma Vajdaságban, gyakorlatilag
megszűnt. Ezek a tanácsok most egyszerűen nem találják a helyüket, pedig
munkájukat törvény szabályozza. Éppen ezért a beszélgetések során új
tartalmakat, feladatköröket szerettünk volna feltárni, amelyek mentén ezek a
bizottságok végezhetik a munkájukat. Számtalan konkrét javaslatot hallottunk.
Olyan ötlet is felmerült, hogy a tanácsok véleménynyilvánítási jogkörrel
bírhatnának, továbbá foglalkozhatnának a nemzeti kisebbségek oktatási
kérdéseivel. […] A beszélgetések alapján megállapíthatjuk, hogy a nemzetek
közötti viszonyokkal foglalkozó községi tanácsok és bizottságok együttműködése
a nemzeti tanácsokkal nem kielégítő – nyilatkozta Egeresi Sándor.[9]
A nyilatkozatból azt lehet kihámozni, hogy Vajdaságban „gyakorlatilag
megszűntek” a nemzeti incidensek.
Ez a megállapítás egyrészt nem helytálló. Még az etnikai alapú
verekedésekre vonatkozóan sem. (Lásd például Németh Gábor esetét,[10] a
moholi közbiztonság megromlását és az etnikai felszültség növekedését.[11]) Másrészt, az utóbbi időben is számos nemzeti kisebbségi jogsérelem történt. A
legutóbbi esetek: a Tartományi Képviselőházban nem biztosítják a magyar nyelv
egyenrangúságát, az Újvidéki Jogtudományi Kar nem szervezte meg a magyar nyelvű
felvételizést, hogy a huzamosabb ideje nem kielégítő magyar nyelvű, első sorban
középiskolai tankönyvhelyzet és az etnikai változások serkentését, stb. ne is
említsem.
A nemzeti alapú jogsérelmek különböző, jobbára burkolt formában jelen
vannak a társadalomban, a legtöbb esetben azonban nehéz ezeket bizonyítani,
vagy a jogsérelmet szenvedett nem vállalja az ezzel kapcsolatos (nem
kellemes) eljárást. Lehet ezeket elhallgatni, csak akkor felmerül a kérdés:
Kinek hazudunk?
A nyilatkozatból azt is meg lehet megállapítani, hogy vannak olyan
önkormányzatok is, amelyeknek tíz év sem volt elegendő az ilyen tanács
létrehozására,[12]
és hogy azokban is, ahol a törvénynek formálisan eleget tettek ugyan, a tanács
nem működött, többnyire csak „papíron létezett”.[13]
Ilyen fontosságot tulajdonított a szerb hatalom a nemzeti viszonyok
fejlesztésének és az egyenrangúság érvényesítésének!
Egeresi azzal próbálja ezt magyarázni, hogy „ezek a tanácsok most
egyszerűen nem találják a helyüket”, meg, hogy „újradefiniálni” kell a tanácsok
szerepét. Tíz év után? Miért nem jutott ez korábban eszükbe? Pedig az utóbbi évtizedben
Egeresi (hivatásos pártpolitikusként) nem csak hogy része volt, hanem magas
rangú tisztségeket töltött be a tartományi hatalomban.
Az „újradefiniálás” is szükségtelen,
mivel a hatályos törvény is úgy szabta meg, hogy a tanácsok
fő feladata „a nemzeti egyenjogúság érvényesítésére, védelmére és előmozdítására
vonatkozó kérdések”[14]
megvitatása. Ez elegendő jogi keret a nemzeti viszonyok minden kérdésének
napirendre tűzésére, az érdemi tevékenységre. Most alibit keresnek az eddigi
semmittevésre. Azt sem teljesítették, amit a törvény előírt, majd most
megteszik, ha „újradefiniálják”?
Ezeket a következtetéseket erősítik meg a szeptember 8-án Belgrádban
tartott konferencián elhangzottak is:
Zoran Pašalić (a lemondott Saša Janković helyébe lépett) szerb polgári jogvédő a
tanácskozáson „ismertette a nemzetek közötti viszonyügyi tanácsokról szóló (24
oldalas – B. A.) külön jelentést”.[15] Az
általa ismertetett adatok szerint „Szerbiában 72 vegyes közösség van, 53-ban
alapították meg a tanácsot, viszont 2016-ban többségük egyetlen ülést sem
tartott, részletezte az ombudsman, s hozzátette, hogy a tanácsok csak akkor
ülnek össze, amikor valamilyen nemzetek közötti incidens történik”.[16]
– Szembe találtuk magunkat azzal a ténnyel, hogy tíz éve nincs
biztosítva a törvény alkalmazása, olyan értelemben, hogy az önkormányzati
egység megalakítsa a Tanácsot, és azon kötelezettség sem valósul meg, hogy a
Tanácsnak véleményezésre megküldjön minden, a nemzeti egyenrangúsággal
kapcsolatos határozatot – olvasható egyebek között a jelentés záradékában.[17]
Suzana Paunović, az emberi és kisebbségi jogok
irodájának megbízott igazgatója a tanácskozáson elmondta, „Szerbiában a nemzeti
kisebbségi jogok megvalósításának jogszabályi kerete jó, amit a nemzetközi
testületek jelentései is alátámasztanak, de egyes törvényi rendelkezéseket a
gyakorlatban nem alkalmaznak. Az iroda adatai szerint mindössze 16 helyi
önkormányzati egységben működött aktívan a nemzetek közötti viszonyügyi
tanács”.[18]
(Azt viszont már nem tartotta fontosnak, hogy ezeket az önkormányzatokat
felsorolja.)
A konferencián résztvevő Nela Kuburović igazságügy-miniszter hangsúlyozta,
„a nemzetek között fennálló jó viszony a tolerancia fejlődésének alapja, ami a
modern társadalom egyik alapértéke. Ezért fontos, hogy helyi szinten létezzen
olyan testület, mely lehetővé teszi a nemzetek közötti viszonyok kérdésének és
a nemzeti kisebbségi jogok megvalósításának megvitatását, viszont ez nem kelt
életre kellő mértékben, amire az ombudsman jelentése is rámutat.”[19]
A nemzeti viszonyügyi tanácsok (nem) működése azért került hirtelen
előtérbe, tartományi és szerbiai szinten is, mivel „Szerbia a 23-as fejezetre
vonatkozó akciótervvel felvállalta azt a kötelezettséget is, hogy ösztönzi a
nemzetek közötti viszonyügyi tanácsok létrehozását és hatékony működését minden
olyan közösségben, ahol vegyes nemzetiségű lakosság él”.[20]
Téves ezért az újságírói felvetés, miszerint „kellenek-e Szerbiában
nemzetek közötti viszonyügyi tanácsok?”[21] Az ilyen tanácsokra (de működőkre) igen is szükség van, mivel fontos szerepük lehet(ne) a nemzeti közösségek helyzetének, helyi kérdéseinek és problémáinak a rendezésében. Csak a politikai akarat hiányzott ehhez!.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2017. szeptember 21.
[1] lau: Új tartalmakkal az eredményességért.
Magyar Szó, 2017. szeptember 16. 6.
[2] 2008. júliusától 2012-ig a Vajdaság AT
Képviselőházának elnöke, Egeresi Sándor. http://www.vmsz.org.rs/politikus/egeresi-sandor
[3] Lásd az 1-es alatti írást.
[6] Törvény a helyi
önkormányzatokról. Az SZK Hivatalos Közlönye, 129/2007. és 83/2014. –
másik törvény. Törvények és egyéb
jogi dokumentumok magyar nyelven. http://www.mnt.org.rs/dokumentumok/hasznos-tartalom/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[7] Az általam ismert adatok szerint Vajdaság 33
községében alakult ilyen testület, de hogy milyen teljesítménnyel, arról már
nem találtam adatot. A tanácsokról A magyar közösség Szerbiában c. könyvemben
részletesebben írtam. Vajdasági Magyar Művelődési Intézet. Zenta 2013,
291-294.
[8] Lásd az 1-es alatti írásban.
[9] Uo.
[10] Német Gábor: Ada
községben / Moholon magyarverés, gyilkossági kísérlet, roma ámokfutás és
rendőri hanyagság! https://www.facebook.com/vajdasag.valaszt/posts/1456159244429805
[11] Vígi Zsoldos Zsaklina: Félnek Moholon. Családi Kör, 2017. június 10-12.
[12] Például Óbecsén, holott az olyan
önkormányzatok közé tartozik, amelyekben kötelezően létre kellet volna hozni
ilyen testületet. Lásd a köztársasági ombudsman Külön jelentését. Poseban
izveštaj o savetima za međunacionalne odnose [Külön jelentés a nemzetek közötti
viszonyügyi tanácsokról]. Spisak JLS koje nisu osnovale savet [Az önkormányzati
egységek listája, amelynek nem alakítottak Tanácsot.] 2017. július. 24. https://www.google.hu/search?source=hp&q=Poseban+izve%C5%A1taj+o+savetima+za+me%C4%91unacionalne+odnose+&oq=Poseban+izve%C5%A1taj+o+savetima+za+me%C4%91unacionalne+odnose+&gs_l=psy-ab.12...24226.24226.0.26805.3.1.0.0.0.0.200.200.2-1.1.0....0...1.1.64.psy-ab..2.0.0.0...0.MSafndSGfto
Lásd még:
[13] Tóth Elvira: Kellenek-e Szerbiában nemzetek közötti viszonyügyi tanácsok?
http://www.vajma.info/cikk/szerbia/25183/Szerbiaban-hianyoznak-a-nemzetek-kozotti-viszonyugyi-tanacsok.html,
2017. szeptember 8. [18:11]. Poseban izveštaj… [a 12-es jegyzetben]. Lásd még Tóth Elvira írását a 13-as
jegyzetben.
[16] Lásd a 15-ös alatti írást.
[17] Külön jelentés, a 12es jegyzetben, 17.
[20] Lásd a 15-ös alatti írást.
A Cselekvési
terv erről (a 9.10. alatt) a következőt tartalmazza:
„Lehetővé kell tenni A
helyi önkormányzatról szóló törvénynek valamennyi nemzeti kisebbség tekintetében vegyes
községben a nemzetek közötti viszonyokkal foglalkozó tanácsok megalakításával
kapcsolatos teljes körű végrehajtását, a törvénnyel összhangban.” Cselekvési
terv a nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére. http://www.vajma.info/
[21] Lásd Tót Elvira írásának a címét (a 13-as
jegyzetben).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése