„Ne
sérüljön a magyar oktatás”[1]
A legnagyobb erkölcstelenség az, amikor valaki olyan
dologba fog, amihez nem ért.
Napóleon
Bonaparte
A sajtó, főleg az utóbbi napokban, számos
tanévkezdéssel kapcsolatos írást közölt. A legtöbb írás arról szólt, hogy a
Magyar Nemzeti Tanács véemszes tagjai és a párt egyes vezető káderei „tanszercsomagot”/„beiskolázási
csomagot” „ajándékoztak” az elsősöknek, „amelyet az MNT állított össze
számukra”[2]
– tegyük hozzá: főként magyarországi pénzekből. Volt még hír „iskolatáska és tanszer-szentelésről”,[3]
de arról már nem, hogy mi köze van a tudománynak a valláshoz?
Nem láttam olyan írást sem, amelyben
összegezték volna végre a magyar oktatás helyzetét: 2019-ben pontosan hány
általános és középiskolában, osztályban folyik magyar nyelvű oktatás, mennyi a magyar diákok száma és milyen képesítésűek a tanárok?
Az írások arról adnak számot, hogy melyik
iskolában hány elsős diák kezdte meg a tanulmányait, de arról már csak elvétve,
vagy egyáltalán nem, hogy helységenként és iskolánként mennyivel növekedett
vagy csökkent a tanulók száma a tavalyi, vagy éppenséggel az öt évvel ezelőttihez
viszonyítva? Az illetékeseknek/a felelősöknek – úgy tűnik – nem érdeke, hogy
tiszta képet lássunk a magyar oktatás állapotáról!
Nyilas Mihály tartományi
oktatási titkár nyilatkozatából tudjuk, hogy Vajdaságban a tanév „összesen 232
ezer általános- és középiskolás diákkal, valamint óvodás gyermekkel kezdődött”[4]
„555
tanintézményben”.[5]
Ebből az adatokból aztán nem lehet megtudni a magyar
tannyelvű osztályok számát az általános és a középiskolában, de az óvodások
számát se. A magyar nyelven tanulók számát pedig végképp nem.
–
Közös erővel idén még sikeresebbek voltunk a magyar oktatás megőrzésében, mint
az előző évben. Ott, ahol bármilyen veszély fenyegette a magyar osztályokat,
vagy akár magát az intézményt, sikerült megakadályoznunk a megszűnést. Csak
kivételes esetekben kellett másképp tennünk, ott ahol már csak egy-két diák
van. Az ő esetükben utazással, és az útiköltségek biztosításával oldottuk meg
taníttatásukat. Általános iskoláinkban a magyar elsősök valamennyivel többen
vannak, mint 1300-an. Ez a szám évről évre csökken. Ezen szeretnénk
változtatni. A demográfiai intézkedések is ezt a célt szolgálják. Abban bízok,
hogy nincs messze az az idő, amikor ezek a számok nagyobbak lesznek – mondta
Nyilas Mihály a magyar nyelvű
oktatásról.[6]
Kérdés azonban, hogy mennyire valósak Nyilas
mondatai? Hogyan lehet „sikeresebb az idén a magyar oktatás megőrzése” ha a magyar
elsősök száma „évről évre csökken, osztályokat vonnak össze? Miért nem lehet a
tanulók pontos számát kimutatni/megmondani?
Gao
Laikusan…
Az előző évek beiratkozásából és népszámlálási adataiból visszaszámolva ez az
1300 elsős diák azt jelenti, hogy kb. 160-170 ezer magyar maradt Szerbiában…
:-([7]
|
Pásztor István, a
Vajdasági Magyar Szövetség elnöke kényszeredetten ugyan, de elismerte: „valóban
14,3 százalékkal van most kevesebb elsős, mint öt évvel ezelőtt”. Aztán
magyarázkodásba kezdett: „az az igazság, hogy 1360 elsőse van a
vajdasági magyar közösségnek”.[8]
–
Az, hogy összehasonlítva öt, tíz vagy ötven évvel ezelőtti adatokkal, ez mit
jelent, az senkit sem szabad, hogy érdekeljen, mert ez már egy más olvasat.
Amikor 1360 diák van, akkor az a dolgunk, hogy olyan feltételeket biztosítsunk,
hogy felvértezzük őket azzal a tudással, azzal az értékrenddel, kulturális
örökséggel, ami tovább viszi mindazt, ami megtartott bennünket ezen a tájon az
elmúlt évszázadokban – hangoztatta Pásztor.
A
pártelnök véleménye szerint, tehát, nem szabad/tilos összehasonlításokat
végezni az „öt, tíz vagy ötven évvel ezelőtti adatokkal”! „Mert ez már egy más
olvasat”. Milyen „olvasat”? Miért nem szabad, hogy ez „érdekeljen” bennünket? Hogyan lehet akkor elemezni a jelent és tervezni a
jövőt?
A
Délhír portál írása szerint 2014-ben a „délvidéki magyar tannyelvű iskolákba
még 1587 diák ült be az első napon az iskolapadba”,[9] Ez azt jelenti, hogy
2019-ben 227 tanulóval kevesebb van, illetve öt év alatt ennyi diák „tűnt el”! Miért nem lehet/szabad erről beszélni, írni? Talán
azért, hogy ne látsszon a Pásztor által
vezetett haladó párt sikertelensége?
Jerasz Anikó, az MNT
Végrehajtó Bizottságának az elnöke azt nyilatkozta, hogy a testület „43
általános iskola 49 első osztályának, valamint nyolc középiskola 11 kis
létszámú osztályának megnyitását támogatta”.[10]
Ezek bizony aggodalomra okot adó adatok. Arra lehet
következtetni, hogy 49 (!!) iskolában (nem lehet megállapítani, hogy ezek pontosan
hány helységben vannak) alig van magyar nyelvű oktatásra jelentkezett diák! Ez
azt is jelenti, hogy ezekben néhány éven belül teljesen megszűnhet a magyar nyelvű
oktatás!
–
Az általános iskolák esetében fontosnak tartjuk, hogy az első osztályok
különálló tagozatként induljanak el. Ahol erre már nincs lehetőség, ott az
elsősök a másodikosokkal, a harmadikosokkal vagy a negyedikesekkel összevonva
kombinált tagozaton tanulnak majd. A középiskolák esetében is arra fogunk
törekedni, hogy a kis létszámú tagozatok meg tudjanak nyílni – fejtette ki
Jerasz Anikó az MNT álláspontját.[11]
Milyen lehet az oktatás minősége
az összevont tagozatokon, vagy éppen egy olyan osztályban, ahol alig pár tanuló
van?
Az alapvető probléma megoldása, a népesség
csökkenésének és az elvándorlás megállítása helyett az MNT illetékeseinek azonban
úgy látszik lényegesebb, hogy azt a látszatot keltsék, „nem sérült a magyar
oktatás”. A problémához való ilyen viszonyulással azonban többet ártanak, mint
használnak.
A tanuló számának „évről évre
csökkenése” már önmagában is elegendő
ok lehetne, hogy az MNT mielőbb elemzést készítsen és külön ülésen tárgyaljon a
délvidéki/vajdasági magyar oktatás helyzetéről, a tanügyben és a tankönyvkiadásban
észlelt problémákról. Ha egyáltalán képes erre!
Ez is legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint
a Vajdasági Birkózóakadémia megalakítása,[12]
és még a testület illetékességi körébe is tartozik!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2019.szeptember 5.
[1] Szalma Brigitta: Ne sérüljön a
magyar oktatás. Magyar Szó, 2019. augusztus 10. 1. és 12.
[2] v-ár: Megkönnyítik az iskolakezdést.
Magyar Szó, 2019. szeptember 3. 4.; B.em:
Köszönet a szülőknek. Magyar Szó, 2019. szeptember 3. 11., és K.I.: Beiskolázási
csomag a magyar elsősöknek. Magyar Szó, 2019. augusztus 31. 6.
[3] Iskolatáska-szentelés
Temerinben. Magyar Szó, 2019. szeptember 3. 1. és 12.
[4] pasz: Új tanév korszerű
világításban. Magyar Szó, 2019. szeptember 3. 11
[5] Nyilas Mihály:
232 ezer vajdasági diák és óvodás kezdte meg ma a tanévet 555 tanintézményben
[6] Lásd az 4-es alatti írást.
[7] Lásd az 5-ös
alatti írást.
[8]
Németh Ernő: „Gyökeret és szárnyat ad gyermekeinknek az anyanyelvű oktatás!” https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/24074/Gyokeret-es-szarnyat-ad-gyermekeinknek-az-anyanyelvu-oktatas.html,
2019. augusztus 30. [19:14]
[10] Lásd Szalma 1-es alatti írását.
[11] Uo.
[12] A részleteket lásd Az MNT mikor illetékes, és mikor nem? c.
írásomban. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11952,
2019. augusztus 18., és https://delhir.info/2019/08/20/az-mnt-mikor-illetekes-es-mikor-nem-jogi-es-erkolcsi-aggalyok/,
2019. augusztus 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése