Egy miniszter az általa vezetett minisztérium ,,reklámarca”, sőt, fogalmazhatnánk úgy is, hogy ,,frontembere”, mert ő személyesíti meg az általa vezetett intézményt, a kisebb-nagyobb tisztségen lévő munkatársai munkáját. Ő felel a mulasztásaikért, a dicséretet is ő zsebeli be. Žarko Obradović eddigi minisztert most ismét kinevezték az oktatási tárca élére, Pásztor Bálint parlamenti képviselő hétfői blogbejegyzésében azt olvastam: az új kormánynak közel 10 olyan tagja van, akikkel az elmúlt években kitűnő volt az együttműködésük. S Obradovićot is ezen miniszterek között említi. Sajnos nekem a minisztérium késlekedései, vargabetűi, adósságai jutottak először is eszembe, amikor újabb miniszteri megbízatásáról értesültem. Mire gondolok?
Például arra, hogy az
utóbbi időben főként Szabadkán egyes szerb ajkú polgártársaink részéről nagy
divattá vált elverni a port a magyar diákokon, hogy nem tudnak szerbül, ám azt
elfelejtik, hogy mennyire rossz a szerb nyelv oktatásának tanterve, képtelenség
az általános iskolában és középiskolában jól megtanulni a nyelvet. A szerb mint
környezetnyelv tan- és óratervének minisztériumi elfogadása viszont évek óta
várat magára. Lapunk archívuma szerint 2008-ban írtunk először arról, hogy a
Vajdasági Pedagógiai Intézet kidolgozta és eljuttatta a minisztériumhoz a szerb
nyelv oktatásának programját. Ennek lényege, hogy más program szerint tanulják
az államnyelvet a kevés előtudással rendelkező tanulók – tehát az észak-bácskai
és a Tisza-menti települések diákjai – és más program szerint ott, ahol erős a
szerb nyelv környezeti hatása – Dél-Bácska, Bánát. Azóta négy év telt el, és
még mindig a régi tanterv van érvényben, és gyerekeink szerb nyelvtudása
továbbra is gyenge. Nem igaz, hogy ennyi idő alatt a minisztérium nem tudta
volna életbe léptetni az új tantervet! Ez idő alatt is a magyar diákoknak több
olyan generációja fejezte be tanulmányait, amely az egyetemi továbbtanulásnál,
az elhelyezkedésnél lépéshátrányból indul, mert nem tud szerbül (a gyerek
magánórára járatása pedig nem lehet megoldás, s az sem kérhető számon senkitől
sem, hogy vannak-e a gyereknek szerb ajkú játszópajtásai, akiktől
elsajátíthatja a nyelvet).
A mulasztások sorában érdemes megemlíteni, hogy a
2000-es évek közepétől Belgrádba helyezték át a pedagógusok szakvizsgáztatását,
tehát például a Magyar Tanszéket végzetteknek is valamely fővárosi iskolában
kellett volna vizsgaórát tartaniuk. Hiába fordult a vajdasági magyar politikum
a minisztériumhoz. A 2009 szeptemberben elfogadott oktatási és nevelési
rendszer alapjairól szóló törvény világosan kimondja, tartományi hatáskör a
tanári szakvizsga lebonyolítása, csak épp ez év januárjáig kellett várni, hogy
ez Újvidéken ténylegesen el is kezdődhessen. A minisztérium húzta-halasztotta a
hatáskör átadását. Addig is magyar nyelven végzett óvónőknek, tanítónőknek, de
még a magyar szakos tanároknak Belgrádban kellett (volna) vizsgázni, szerb
nyelven kellett tanítani valamely ottani általános iskola diákjainak. Pedig e
szakvizsga elengedhetetlen ahhoz, hogy a pedagógusok megkapják a
munkavállaláshoz szükséges licencet.
S mindenki tudja, az MNT micsoda erőfeszítései
árán oldódott meg a magyar nyelvű alkalmassági vizsga kérdése, amelyet a
foglalkoztatásügyi szolgálat kirendeltségei tartanak meg azoknak a pedagógusoknak,
akik pályázat útján létesítenek munkaviszonyt. Az MNT-nek egyrészről a Nemzeti
Foglalkoztatási Szolgálatot kellett meggyőznie arról, hogy a magyar tesztelési
rendszert is fogadják el, másrészről pedig a tesztek összeállításáért felelős
Szerbiai Pszichológiai Társaságot is fel kellett keresniük, hogy magyar
felmérési rendszert is dolgozzanak ki. Miért a nemzeti tanácsnak kellett ezt a
munkát elvégeznie, miért nem az oktatási minisztérium intézte el?
Mire gondolhat Pásztor Bálint, amikor azt említi,
hogy a régi/új oktatási miniszterrel jó volt az együttműködésük? Bizonyára
arra, hogy a szerbiai parlament tavaly elfogadta az oktatási kerettörvénnyel
kapcsolatos VMSZ-es módosítási indítványokat. Mégpedig Žarko Obradović oktatási
miniszter nyitottságának is köszönhetően, illetve annak, hogy ezt megelőzően
többször is tárgyaltak a tárcafelelőssel. Bizonyára az is hozzájárult a
miniszter kedvező megítéléséhez, hogy a miniszter rábólintása is kellett a
felsőoktatási törvény 2010-es módosításakor, amikor elfogadták például a
VMSZ-nek azon indítványát, amely szerint mindegyik egyetemen, mindegyik
tantárgyból lehet magyarul is vizsgázni, ahol van magyarul is tudó előadó.
Nekünk viszont óhatatlanul az jut eszünkbe, ami az
újvidéki Jogi Karon történt, hogy a magyar ajkú jelöltek magyarul, de nem
anyanyelvből felvételiztek. A miniszter akkor azt nyilatkozta, várja a
tartományi tanfelügyelőség jelentését. Mi pedig úgy gondoljuk, ha már egy
évtizeden keresztül a Jogi Karon a nemzeti kisebbségeknek adott volt az
anyanyelvből való felvételizés joga, akkor a miniszter sugallhatná a
fakultásnak – persze, a felsőoktatási intézmény autonómiáját tiszteletbe tartva
–, hogy ezt tartsa tiszteletbe.
S amikor Žarko Obradović kerül szóba, óhatatlanul
eszünkbe jut az is, hogy közeledik szeptember elseje. Az elmúlt néhány évben
augusztus utolsó és szeptember első napjai úgy múltak el, hogy a néhány fős
magyar elsős osztályok esetében a minisztérium illetékesei szerették volna
elérni, hogy minél több helyen önálló osztályok helyett összevont osztályok
nyíljanak. Megalázó volt szemlélőként is figyelni a kötélhúzást, s kicsit
keserű szájízű az öröm, amikor az illetékeseknek sikerült elérni, hogy minél
több iskolában nyílhasson meg néhány fővel az első osztály is. Ha átlapoznánk
az országos lapok archívumait, az elmúlt években nemigen olvashattunk
tanévkezdéskor olyan híradásokat, hogy Szerbia más vidékein a bezárás,
összevonás réme fenyegette volna a néhány fős osztályokat. Folytathatnánk a
sort, hogy a nemzeti kisebbségek nyelvén kiadott tankönyvek késnek sokszor
félévet, sőt akár egy tanévet is, pedig a magyar, ruszin, szlovák... diákoknak
is joguk van arra, hogy szeptember elsején szerb társaikhoz hasonlóan nekik is
minden tankönyvük meglegyen.
Magyar Szó, 2012. augusztus 1., 7. o.
Megjegyzés:
Amíg Pásztor Bálin „kitűnően együttműködik” Žarko
Obradović oktatási miniszterrel, addig nem kell változást remélni.
Nincsen magyar
oktatási rendszer. A mai napig nem valósult meg – a többéves ígéretek és
határozatok ellenére – a szerb iskolaközponthoz
tartozó tordai és a magyarittabéi általános iskola önállósulása.
A VMSZ képviselők is megérdemelnének
egy írást, ha a Magyar Szó közölné (és ha az újságíró vállalná).
Bozóki Antal
Mindaz igaz, amit Mihályi Kati a miniszterről ír. Ugyanakkor a kritika mellett a VMSZ és az MNT felé kellő mennyiségű dicséretet is mellékel, ami érthető. Hiszen az állása függ ettől. Ami nagyon fontos lenne, a magyar felsőoktatás, arról a VMSZ-MNT hallgat, nem csak hallgat, hanem minden erre irányuló kezdeményezést megfojt. Majd ők megcsinálják. Mintha (?) azért lennének, hogy ne történjen semmi komoly lépés a magyar oktatás érdekében.
VálaszTörlés