Egy újvidéki tanácskozás tanulságai
Szeptember
végén nagy jelentőségű tanácskozást tartottak Újvidéken négy magyar párt és
féltucatnyi magyar társadalmi szervezet képviselői. A már lejátszódott (a
választások, helyhatósági bonyodalmak stb.)
és a küszöbön álló (Nikolić elnök budapesti útja, stb.) eseményekkel
kapcsolatban megfogalmazták a vajdasági magyar érdekeket, követeléseket és
igényeket. Szinte listát készítettek a vajdasági magyarságot pillanatnyilag
leginkább érintő kérdésekről. Mivel mindezek a követelések általános vajdasági
magyar érdekeket képeznek, a tanácskozáson minden további nélkül jelen lehetett
volna a VMSZ és a Nemzeti Tanács képviselője is. Mivel ez nem történt meg, a
tanácskozás rávilágított egy nagyon időszerű közös bajunkra is: nem vagyunk
képesek együtt
meghatározni-megfogalmazni alapvető közös érdekeinket sem. Mert a közös
érdekkel szemben felül kerekedik a pártpolitika. Ez pedig azzal jár, hogy a
párt szempontok mindig fontosabbak lesznek a közös érdekeknél. Így a
hozzáállást is az határozza meg, hogy ki a kezdeményező-indítványozó és nem az,
hogy közös érdekről van szó.
Ez a szerencsétlen helyzet tarthatatlan.
Okvetlenül szükség van arra, hogy párthovatartozástól függetlenül együtt
határozzuk meg: mi a vajdasági magyarság közös érdeke, mi az amiért minden
vajdasági magyar síkra száll, függetlenül attól, melyik pártnak vagy
szervezetnek a tagja. Még akkor is, ha történetesen valamelyik nem magyar
pártnak vagy szervezetnek a tagja, mert
úgy véli, hogy ily módon könnyebben érvényesíthet bizonyos közös vagy egyéni
érdekeket. Az ehhez szükséges tanácskozást a VMSZ-nek vagy a nemzeti tanácsnak
kellene összehívni, mert jelenleg hiányzik Ribár Béla, akinek volt akkora
tekintélye, hogy egy pártpolitikán felül emelkedő tanácskozást összehívjon.
(Bozóki betölthetné ezt a szerepet, ha mindenki elismerné.)
Egy
ilyen tanácskozás előkészítésének elindítására és pusztán annak illusztrálására, hogy milyen kérdéseket
tárgyalhatnánk az ilyen tanácskozásokon, készült ez az írás. Példaként egy
stratégiai, két taktikai és egy gyakorlati kérdést említenék a fenti cél
érdekében.
A
demokrácia az a közös érdek
A
közös érdek meghatározása a demokrácia központi kérdése. Magát a demokráciát is
az teszi az eddig kitalált leghatékonyabb rendszerré, hogy (annak szellemében,
hogy Renan szerint a nemzet permanens népszavazás) a közös érdekek tudatosításának,
megfogalmazásának és érvényesítésének folyamatában szükségtelenné teszi az
állandó vitát, esetleg gyakori népszavazást. E helyett négy évre meghatározza,
hogy ki az, aki megszabja mi a közös érdek, ki az illetékes annak érvényesítésében.
A
klasszikus demokráciában ez aránylag egyszerű dolog. Őfelségének van kormánya
és Őfelségének van ellenzéke. Ebből adódik, hogy az ellenzék tudja meddig mehet
a kormány támadásában, hol az a határ, amelyet ha átlép akkor már Őfelségét
támadja, az ő tekintélyét sérti. És a kormány tudja meddig mehet az ellenzék
mellőzésében, az ellenzék elleni harcában, hol az a határ, amelyet ha átlép,
már Őfelségét támadja, sérti. A rendszerváltás országaiban nem tanulták meg,
vagy ahol volt demokrácia elfelejtették ezt az egyszerű szabályt. De lassan, a
mostani gazdasági nehézségek hatására a fejlettebb demokráciákban is hajlamosak
lesznek arra, hogy megfeledkezzenek róla.
Így
esik meg napjainkban elég gyakran és mind több országban, hogy az egyik oldalon
a kormány úgy tesz mintha ő lenne a nemzet és nemcsak annak négy évre felhatalmazott
képviselője és nem ő meg az ellenzék együtt adná a nemzetet. (Ezek a napok még
ennek ellenkezőjét is kitermelték. Annak idején a Fidesz ellenzékben állította,
hogy ő a nemzet, a nemzetidegen, sőt nemzetellenes kormánnyal szemben, amely
ellen tehát minden megengedhető.) A másik oldalon az ellenzék fogadja el azt az
álláspontot, hogy neki annál jobb minél rosszabb. Ezért nemcsak az esik meg,
hogy az ellenzék mindent megtesz a kormány minden sikerének a meghiúsítására és
utána ő vádolja tehetetlenséggel a kormányt. Még ezen is túlmenve előfordul,
hogy az ellenzék mindent megtesz az okvetlenül szükséges intézkedések ellen,
azt hiszi neki mindent el kell vetnie, akár mit javasol is a kormány és minden
erővel néha még polgári engedetlenség szításával is fellép a nemzeti érdek
ellen.
A
kisebbségeknél hatványozottan fontos a közös érdekek meghatározása, azoknak
pártérdekek mellőzésével történő szolgálata, mert a kisebbség még kevésbé
engedheti meg magának, hogy elvesszen értelmetlen csatározásokban, állandóan megismétlődő
vitákban, megfeledkezzen arról, hogy mindig a közös érdek az elsődleges. Az
ilyen hozzáállást az érettebb kisebbségi pártok természetesnek veszik. Mint
ahogyan a RMDSZ tette azzal, hogy akár a jobb- akár a baloldal volt kormányon,
mindig tagja volt a kormánykoalíciónak. Mert kisebbségen fokozottabban kellett
számolnia két dologgal. Az egyik az, hogy ellenzékben csak követelni,
szorgalmazni lehet, tenni nem. A másik pedig az, hogy a politika nem
követelődzés, nem asztalverés, hanem a lehetőségek tudománya. És ebből a
szempontból egy aprocska gyakorlati siker többet ér, mint száz szépen
megfogalmazott követelés.
Így minden politika igazi próbatétele:
hogyan lehet az elvi álláspontokat a gyakorlati sikerekkel összehangolni. A
kisebbség esetében: a gyakorlati apró sikereket hogyan lehet az elvi álláspont
feladása nélkül elérni. Vagy a kisebbség szempontjából: hogyan lehet a
mindenkori kormánnyal való együttműködést elérni az elvi álláspont és az
alapvető követelések feladása nélkül. Mindenesetre a kisebbség esetében ez csak
akkor lehetséges, ha tudjuk, hogy mi a közös érdek és a közös törekvés, amit
aztán mindenki a maga politikájának, taktikájának szempontjából próbál érvényesíteni.
Gyorsabb vagy lassabb utat, az erélyesebb vagy a taktikusabb fellépést
választva. Ezért fontos, hogy ezeket a közös érdekeket megfogalmazzuk, azoknak
az elérésében egyetértsünk. Még akkor is ha a közös nevező csak azt a minimumot
jelenti, amelyért mindannyian harcolunk
Vajdaság
autonómiája stratégiai érdekünk
Szerintem
legelőször is minden vajdasági magyarnak el kell fogadni, hogy a mi stratégiai
érdekünk Vajdaság autonómiájának nemcsak megőrzése, hanem erősítése is.
Napjainkban ugyanis kettős folyamatnak vagyunk a szemtanúi. Az egyik oldalon
erősödik az autonómia elleni hangulat. Az új szerbiai hatalom már természeténél
fogva is konzervatívabb és nacionalistább, mint elődje volt. Most pedig
egyrészt a nacionalizmus felé szorítja az a gazdasági válság, amely mindenütt
Európában erősíti a nacionalizmust. Részben, mint a hatalom támogatottsága
javításának, részben, mint a figyelem elterelésének eszközét. Másrészt ennek a
hatalomnak az autonómia elleni hozzáállását nemcsak a nacionalizmus, hanem egy
sajátosan szerbiai körülmény is táplálja. Eddig ugyanis a szerbiai politika
alapköve az a tétel volt, hogy nem adjuk Koszovót. Most viszont az EU-tagság
előkészítésének folyamatában fokozatosan
rákényszerül nem Koszovó formális
elismerésére, (hisz az EU 5 tagállama sem ismerte el), hanem annak tényleges
tudomásul vételére, hogy Koszovó létezik, tehát a szerbiai politika nem tehet
úgy mintha nem létezne. Ezeknek az engedményeknek az ellensúlyozására az új
hatalom keményebb lesz Vajdaság kérdésében. Már annak demonstrálására is, hogy
ő nem árulja el a nemzeti érdekeket.
A
másik oldalon erősödik a vajdasági autonómista mozgalom. Hangosabb lesz még a
legmesszebb elmenő szárnya is, az a szárny, amely Vajdaságot egyenrangú
köztársasággá akarja tenni a föderatív Szerbiában. Nem sok esélye van a sikere,
hisz a közvélemény-kutatás szerint, Vajdaság lakosságának csak egy kis hányada
akar köztársaságot. De a mozgalmak szabálya, hogy kell lenni egy
legszélsőségesebb szárnynak is, hogy végül valami középút diadalmaskodhasson.
Ugyanakkor azonban hangosabbak lesznek azok is, akik nagyobb autonómiát
követelnek. Részben a fent említett nacionalista hozzáállás szül visszahatást.
(A Vajdaság hatáskörét megkérdőjelező alkotmánybírósági határozat azoknak a
szemét is kinyitotta, akik eddig nem voltak az autonómia hívei. Minden további
támadás az autonómia ellen még nagyobb ellenállást szül majd.) Részben
Vajdaságban a szerbiai ellenzék van hatalmon. Ebből nemcsak súrlódások
származnak, hanem a vajdasági pártok megszabadulnak attól a kényszertől, hogy
alkalmazkodjanak Belgrádhoz.
Ebben
a helyzetben tarthatatlan az a tarkaság, amely eddig jellemezte a vajdasági
magyar pártok álláspontját az autonómia kérdésében. Legelőször is tarthatatlan
a pártok egy részének az a tétele, hogy bennünket nem érdekel Vajdaság
autonómiája, hanem csak a magyar területi autonómia. Tarthatatlan három
lényeges okból. Nem fontossági sorrendben az első, hogy igenis érdekel
bennünket Vajdaság autonómiája, mert a magyarság igazán politikai hatást csak
Vajdaságban fejthet ki, illúzió, hogy akár magyar autonómiával, akár anélkül
politikai tényező lehet szerbiai méretben. A második: milyen lehetne az akár
formálisan még el is ismert magyar területi autonómia egy olyan országban,
amely még Vajdaság autonómiáját sem tudja elviselni.
A
leglényegesebb ok pedig az, hogy be kell látnunk: magyar területi autonómia nem
lehet. Elsősorban is azért, mert Szabadka biztosan nem csatlakozna hozzá. És
hogyan lehetne magyar területi autonómia Szabadka nélkül? Ráadásul a többi
magyar többségű községben is választásról választásra változik a helyzet. És
kérdés, hogy az adott pillanatban éppen mi lenne az uralkodó hozzáállás, amikor
még abban sem tudunk megegyezni, hogy nekünk vajdasági autonómia kell vagy
magyar autonómia, esetleg mind a kettő.
Másrészt
magyar területi autonómia nem lehet azért sem, mert elszalasztottuk az
alkalmat, amikor ezen a vonalon még lehetett volna valamit tenni. Egy magyar régiót lehetett volna teremteni a
magyar többségű községekből. De elszalasztottuk a régiók megteremtésének
pillanatát. Amikor ugyanis az EU a regionalizálódás gondolatát a köztudatba
dobta az elképzelés az volt, hogy létre kell hozni egy olyan képződményt,
amelyet nem az állam, hanem a társadalom teremt, határokkal és egyéb
kötöttségekkel nem törődve. (Így jöhetett létre a Duna-Körös-Maros-Tisza régió,
mert senki sem törődött vele, hogy három országra terjed ki.) Azóta azonban
részben „államosították” a régiókat, részben felülkerekedtek a
regionalizálásban szeparatizmust látó erők.
De
elszalasztottuk az alkalmat arra is, hogy tegyünk valamit azoknak a formáknak a
megteremtésére, amelyek törvényben elismert lehetőségek nélkül is bizonyos
együttműködési formákat teremthettek volna a magyar többségű községek között.
Nézzük csak meg hogyan csinálták a kárpátaljai magyarok. Náluk a körülmények
talán még mostohábbak, mint nálunk. De ők törvényre nem várva megteremtették az
együttműködési formákat. Amíg mi csak dumáltunk, náluk létre jött az Ukrajnai
Nemzeti Tanács, a Kárpátaljai Határmenti Önkormányzatok Társulása, a Magyar
Önkormányzati Fórum, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Magyar
Polgármesterek Egyesülete.
Így áll tehát a helyzet azzal az irányzattal
kapcsolatban, amely szerint nekünk nem vajdasági, hanem magyar területi
autonómia kell. Tarthatatlan azonban a VMSZ taktikázása is. Az egyik oldalon
érdemeket szerez, mert úgy tűnik egyedül áll ki igazán a vajdasági érdekek
mellett. A másik oldalon elmegy a köztársaságot követelő Vajdasági Konvencióra,
de kiharcolja azt a lábjegyzetet, amely szerint ő támogatja a Konvenciót, de
nem fogadja el a köztársaságot követelést. Akkor mit támogat, amikor a
Konvenció célja a Vajdaság Köztársaság alkotmányos koncepciójának
megfogalmazása volt? Így ez a taktikázás is csak azt húzza alá, hogy nekünk
közösen el kell fogadnunk azt az álláspontot, hogy a pártok csinálják a maguk
pártpolitikáját, taktikázzanak, ahogy akarnak, de nekünk közös stratégiai
érdekünk Vajdaság autonómiájának nemcsak megőrzése, hanem bővítése is.
Taktikai és
gyakorlati kérdések
A
fenti stratégiai cél megfogalmazása már megkönnyítené, hogy közös nevezőre
jussunk bizonyos taktikai kérdésekben
is. Én csak két ilyet említek. Az egyik az, hogy a fenti stratégiai
érdeket figyelembe véve meg kell változtatni a viszonyt a nem magyar pártokhoz
tartozó magyarok iránt. Mert a magyar
pártok mellőzhetik azokat a magyarokat, akik nem rájuk, hanem az országos
pártokra szavaznak. De milyen nemzetpolitika lenne az, amely a vajdasági
magyarok felét mellőzné? (Ma már az a helyzet, hogy minden második vajdasági
magyar választó polgár nem magyar pártra szavaz.) Tehát a közös vajdasági
magyar érdekek megfogalmazásába ezeket a polgárokat is be kell vonni.
A
másik ilyen taktikai kérdés, amellyel kapcsolatban vajdasági magyar konszenzus
születhetne, az, hogy kimondjuk: a vajdasági magyar politizálásából ki kell zárni
a siránkozást. Annak állandó emlegetését, hogy végveszélyben vagyunk,
kiveszünk, létünkre törnek stb. Mert egyrészt a nemzet nem vész el és ebből a
szempontból mi sem vagyunk rosszabb helyzetben, min a többi nemzet. (Jó példa a
baszkok esete. A baszkok állítólag egész a neandervölgyi emberig tudják
visszavinni eredetűket. A történelem során tényleg sok megpróbáltatás érte
őket. Sokan még nyelvüket is elfelejtették. A baszk nemzet mégis létezik
annyira, hogy sokan még azt is vállalják, hogy nevében meghalni kell, ölni
szabad.)
Másrészt
a népszaporulat csökkenése világjelenség és mi sem vagyunk rosszabb helyzetben,
mint mások. De bajban vagyunk, ha egy feltartóztathatatlan folyamat
megállításától várjuk boldogulásunkat. Általában fel kell végre adni az önbizalmat
csökkentő, a tetterőt sorvasztó siránkozással. Azzal kell szakítani, hogy a
magyarok azok, akik Európában leggyakrabban lesznek öngyilkosok. Hagyunk már
fel azzal, hogy mindig azt énekeljük: Szegény magyar nép, téged vihar tép. E
helyett már a különben erős „csak azért is” magyar hozzáállás aktivizálására is
énekeljük gyakrabban: Árpád apánk ne féltsd ősi nemzeted, nem vész az el, ha
eddig el nem veszett.
Végül
még egy gyakorlati példát arra, hogy közös érdekeink meghatározása segítene
annak leküzdésében is, amit én gyerekes magyarkodásnak neveznék. Íme egy példa
arra, hogy mit értek ez alatt. Abban már konszenzusra jutottunk, hogy ha valaki
könnyebben vállalja vajdasági magyar identitását, ha magát délvidéki magyarnak
mondja, hát akkor mondja. (A közvélemény-kutatás szerint többségben vannak,
akik magukat vajdasági magyarnak mondják, de csak azokkal együtt vannak
háromnegyedes többségben, akik magukat délvidéki magyarnak vallják.) Egyszerűen butaságnak mondjuk, hogy a
nacionalista szerb sajtó ezt Dél-Magyarországnak fordítja. (Normanok már rég
nincsenek, de senkit sem zavar, nem látja annak jelét, hogy itt valamikor az
angolok uralkodtak abban, hogy Normandia maradt.) Még azzal sem törődünk, hogy
most már a Magyar Nemzet írja: „Délvidék vajdasági része”. Mert vannak, akik nem nézik jó szemmel a külön
vajdasági szokások meghonosítását. Mert Délvidék csak Šešelj vajda Nagy
Szerbiájának térképén tartozik Szerbiához. Mert így lett vajdasági délvidéki,
romániai délvidéki és magyarországi délvidéki magyar.
Mint mondtam, ebben már van
egyfajta konszenzus, de gyerekes magyarkodásnak tartom, hogy egyesek most Bánát
helyett Bánságot kezdenek mondani. Mert eddig jó megoldás volt, hogy a
történelmi Bánát szerbiai részét Bánátnak, romániai részét Bánságnak hívtuk.
Mert Bánát majd ezeréves magyar történelmi név. (A bánság latin nevéből.) Egyetlen földrajzi nevünk,
amit a szerbek átvettek. (Bánát szerb neve Vlaska.) Sokkal magyarabb mint a
Bácska, amely tisztán szerb név. (Mađarska, Finska, Danska stb.)
Így
sorolhatnánk tovább a stratégiai, taktikai, gyakorlati kérdéseket, amiben
megegyezhetnénk. A lényeg mindenképpen az, hogy okvetlenül szükség van egy vagy
több olyan tanácskozásra, amelyen megegyeznénk abban, mi az, amiben
pártpolitikai álláspontoktól függetlenül mindannyian egyetértünk. Ezt vagy
ezeket a VMSZ-nek vagy a Nemzeti Tanácsnak kellene szerveznie, vagy azok
szervezésébe nekik is bele kell egyezniük, mert csak így lehet tényleg
összmagyar tanácskozást tartani.
Bálint István
Stratégiai érdek: Vajdaság autonómiája
Taktikai és gyakorlati kérdések
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése