A vajdasági magyarság autonómiáját állították példaként a Nemzeti Összetartozás Bizottsága albizottságának ülésén
A Nemzeti Összetartozás Bizottságán belül külön
albizottságot hoztak létre, hogy segítsék a határon túli magyarok
autonómia-törekvéseit. Az albizottságban tartott ma beszámolót Korhecz Tamás, a
Magyar Nemzeti Tanács elnöke, adta hírül az MTVA. Autonómia – alkotmányos
keretek között, a Kárpát-medencében, a nagyobb régiók közül csak Vajdaságban
működik.
Alapkérdés a kisebbségek önrendelkezése, Európában számos bevett és gyakorolt formája is van ennek – mondta Szili Katalin, egykori házelnök, a Nemzeti Összetartozás Bizottságának alelnöke, aki jelenleg az autonómia albizottságot vezeti. Hozzátette: az albizottság létrehozásával éppen az a céljuk, hogy a határon túli magyarok autonómia-törekvéseit a magyar parlamentből is segíteni tudják. Szili Katalin: „A nemzeti összetartozást nem csak a bizottság miatt, hanem egyébként is a mai globális világ és a XXI. század Európájában egy kitüntetett kérdésnek tartjuk, ugyanakkor úgy hiszem, hogy vannak olyan kérdések, amivel közösen foglalkoznunk kell, nem csak a közös tudás érdekében, hanem a közös eredő megteremtése érdekében is.”
Az MNT elnöke, Korhecz Tamás szerint az autonómia megkerülhetetlen a kisebbségek tartós egyenjogúsága és megmaradása érdekében. „Az autonómia, a nemzetiségi autonómia nem varázsvessző, nem csodaszer, és nem mantra, legalább annyira megkerülhetetlen és helyettesíthetetlen közjogi eszköze annak, hogy egy elszakított közösség identitásában, fejlődésében a szülőföldjén megmaradhasson és gyarapodhasson.”
A Délvidéken kétféle autonómia létezik – mondta Korhecz Tamás. Egyrészt épül a saját személyi elvű kulturális autonómia a közvetlenül megválasztott Magyar Nemzeti Tanácson keresztül, másrészt van egy hét évtizede működő regionális területi autonómia is a tartományban, amely szintén hozzájárulhat az intézményes kisebbségvédelemhez. Az ülésre az MNT elnöke mellett a testület több tagját, vajdasági magyar pártok képviselőit is meghívták, így Csonka Áron, Rácz Szabó László, Ágoston András és László Bálint is részt vett.
Alapkérdés a kisebbségek önrendelkezése, Európában számos bevett és gyakorolt formája is van ennek – mondta Szili Katalin, egykori házelnök, a Nemzeti Összetartozás Bizottságának alelnöke, aki jelenleg az autonómia albizottságot vezeti. Hozzátette: az albizottság létrehozásával éppen az a céljuk, hogy a határon túli magyarok autonómia-törekvéseit a magyar parlamentből is segíteni tudják. Szili Katalin: „A nemzeti összetartozást nem csak a bizottság miatt, hanem egyébként is a mai globális világ és a XXI. század Európájában egy kitüntetett kérdésnek tartjuk, ugyanakkor úgy hiszem, hogy vannak olyan kérdések, amivel közösen foglalkoznunk kell, nem csak a közös tudás érdekében, hanem a közös eredő megteremtése érdekében is.”
Az MNT elnöke, Korhecz Tamás szerint az autonómia megkerülhetetlen a kisebbségek tartós egyenjogúsága és megmaradása érdekében. „Az autonómia, a nemzetiségi autonómia nem varázsvessző, nem csodaszer, és nem mantra, legalább annyira megkerülhetetlen és helyettesíthetetlen közjogi eszköze annak, hogy egy elszakított közösség identitásában, fejlődésében a szülőföldjén megmaradhasson és gyarapodhasson.”
A Délvidéken kétféle autonómia létezik – mondta Korhecz Tamás. Egyrészt épül a saját személyi elvű kulturális autonómia a közvetlenül megválasztott Magyar Nemzeti Tanácson keresztül, másrészt van egy hét évtizede működő regionális területi autonómia is a tartományban, amely szintén hozzájárulhat az intézményes kisebbségvédelemhez. Az ülésre az MNT elnöke mellett a testület több tagját, vajdasági magyar pártok képviselőit is meghívták, így Csonka Áron, Rácz Szabó László, Ágoston András és László Bálint is részt vett.
http://www.vajma.info/cikk/karpat/9141/A-hataron-tuli-magyar-autonomia-torekvesek-tamogatasa.html,
2012. december 20. [0:03]
2012. december 20. [0:03]
VMDK: Vajdaság autonómiája nem jelent egyet a magyar autonómiával
Az Önök hírportálján a Kárpát-medence rovatban, A
határon túli magyar autonómia-törekvések címmel
(http://www.vajma.info/cikk/karpat/9141/A-hataron-tuli-magyar-autonomia-torekvesek-tamogatasa.html),
2012. december 20-ai keltezéssel megjelent cikk kapcsán szeretnék pontosítani
és ismertetni néhány szempontot.
1. A cikk alcímében szerepelő „A vajdasági magyarság autonómiáját állították példaként a Nemzeti Összetartozás Bizottsága albizottságának ülésén” állítás, tudomásom szerint, ilyen megfogalmazásban, nem hangzott el. Ezen az ülésen az MNT jelenlegi helyzetéről és a jövőbeli tervekről hallhattunk ismertetőt.
2. Egyben szeretném ismertetni a közvéleménnyel, hogy ezen az ülésen a VMDK kérésére, írásos formában ismertetve lett a NÖB autonómia albizottság tagjaival, és a jelenlévő meghívott vendégekkel, az a 15. pontot tartalmazó „ A VAJDASÁGI MAGYAR KÖZÖSSÉG AZONOSSÁGA MEGŐRZÉSÉNEK ÉS FEJLŐDÉSÉNEK ALAPKÖVETELMÉNYEI” című dokumentum, amelyet 2012. szeptember 27-én Újvidéken elfogadta négy délvidéki magyar párt, civil szervezetek, egyének, valamint petíció formájában több százan támogatták. (http://www.vmdk.org.rs/hirek/129-a-vajdasagi-magyar-koezoesseg-azonossaga-megorzesenek-es-fejlodesenek-alapkoevetelmenyei).
3. Kifejeztük véleményünket, hogy a koszovói kérdés rendezése során, az ott élő szerbség részére emlegetett széles körű területi autonómia, megvalósulásának esetén, jó példa lehet a vajdasági magyar területi autonómia vonatkozásában is. Ebből a megfontolásból nem tartjuk célravezetőnek azt a tendenciát, hogy egyes magyar politikai erők, a délvidéki magyar területi autonómiával szemben, előtérbe helyezik a Vajdaság autonómiájáért folytatott politikai harcot, azt a látszatot keltve, hogy a Vajdaság autonómiája egyet jelent a magyar autonómiával.
4. Biztatónak találjuk az MNT elnökének Budapesten elhangzott mondatait, miszerint elfogadhatónak tartja a fent említett dokumentumban megfogalmazott 15. pontot, tisztában van a jelenlegi Nemzeti Tanácsokról szóló törvény által állított korlátokkal és azzal, hogy a vajdasági magyarság megmaradását és fejlődését, hosszú távon csak a területi autonómia biztosíthatja.
5. Zárszóként, Szili Katalin elnök asszony mondatát idézném: „Legyen a 2013-as év a cselekvés éve”
Tisztelettel,
Csonka Áron
a VMDK elnöke
Ada, 2012.12.20
1. A cikk alcímében szerepelő „A vajdasági magyarság autonómiáját állították példaként a Nemzeti Összetartozás Bizottsága albizottságának ülésén” állítás, tudomásom szerint, ilyen megfogalmazásban, nem hangzott el. Ezen az ülésen az MNT jelenlegi helyzetéről és a jövőbeli tervekről hallhattunk ismertetőt.
2. Egyben szeretném ismertetni a közvéleménnyel, hogy ezen az ülésen a VMDK kérésére, írásos formában ismertetve lett a NÖB autonómia albizottság tagjaival, és a jelenlévő meghívott vendégekkel, az a 15. pontot tartalmazó „ A VAJDASÁGI MAGYAR KÖZÖSSÉG AZONOSSÁGA MEGŐRZÉSÉNEK ÉS FEJLŐDÉSÉNEK ALAPKÖVETELMÉNYEI” című dokumentum, amelyet 2012. szeptember 27-én Újvidéken elfogadta négy délvidéki magyar párt, civil szervezetek, egyének, valamint petíció formájában több százan támogatták. (http://www.vmdk.org.rs/hirek/129-a-vajdasagi-magyar-koezoesseg-azonossaga-megorzesenek-es-fejlodesenek-alapkoevetelmenyei).
3. Kifejeztük véleményünket, hogy a koszovói kérdés rendezése során, az ott élő szerbség részére emlegetett széles körű területi autonómia, megvalósulásának esetén, jó példa lehet a vajdasági magyar területi autonómia vonatkozásában is. Ebből a megfontolásból nem tartjuk célravezetőnek azt a tendenciát, hogy egyes magyar politikai erők, a délvidéki magyar területi autonómiával szemben, előtérbe helyezik a Vajdaság autonómiájáért folytatott politikai harcot, azt a látszatot keltve, hogy a Vajdaság autonómiája egyet jelent a magyar autonómiával.
4. Biztatónak találjuk az MNT elnökének Budapesten elhangzott mondatait, miszerint elfogadhatónak tartja a fent említett dokumentumban megfogalmazott 15. pontot, tisztában van a jelenlegi Nemzeti Tanácsokról szóló törvény által állított korlátokkal és azzal, hogy a vajdasági magyarság megmaradását és fejlődését, hosszú távon csak a területi autonómia biztosíthatja.
5. Zárszóként, Szili Katalin elnök asszony mondatát idézném: „Legyen a 2013-as év a cselekvés éve”
Tisztelettel,
Csonka Áron
a VMDK elnöke
Ada, 2012.12.20
http://www.vajma.info/cikk/kozlemenyek/1737/VMDK-Vajdasag-autonomiaja-nem-jelent-egyet-a-magyar-autonomiaval.html, 2012.
december 20. [11:55]
Csonka Áron elnök úr
véleményét osztom: nem szabad túl könnyedén, nagyvonalúan használni olyan,
félreértésre alkalmat adó fogalmakat, mint az autonómia, mert az a tények
elfedésére, megtévesztésre alkalmas. Szerbiában ma nincs az önrendelkezés
valamely formáját biztosító, perszonális autonómia! A Nemzeti Tanácsokról
szóló, 2009. évi törvény a szerbiai kisebbségeknek – köztük a magyaroknak –
csak egy korlátozott, kulturális autonómiát biztosít, ami néhány – nem jelentős
kivétellel – nem több, mint ami a Kárpát-medence bármely, más országában, az
ott kisebbségben élő magyarok számára egyébként is fennáll, hasonló törvény
nélkül. Az egyre erősebb, burkolt, asszimilációs nyomás alatt élő, szerbiai,
magyar etnikum rohamosan növekvő számban elvándorló fiataljainak szülőföldön
maradásához ezt a törvényt lényegesen meghaladó, a biztonságos élet- és
tulajdonviszonyokat nemzetközi garanciákkal felruházott jogrendszert kell
számukra biztosítani, melynek terjedelmét a fent hivatkozott, 2012. szeptember
27-i dokumentum pontosan körülhatárolja. A szerbiai MNT törvény tehát nem
példa, mások számára, még Szerbiában is legfeljebb kiindulási alapot képezhet,
a valós, sürgető problémák megoldásához.
Éhn József, elnök,
Társaság a Kárpát-medence Magyarságáért egyesület,
a szerbiai magyarsággal szoros kapcsolatokat tartó, civil szervezet
Éhn József, elnök,
Társaság a Kárpát-medence Magyarságáért egyesület,
a szerbiai magyarsággal szoros kapcsolatokat tartó, civil szervezet
http://www.vajma.info/cikk/kozlemenyek/1737/VMDK-Vajdasag-autonomiaja-nem-jelent-egyet-a-magyar-autonomiaval.html
Vajdasági Magyar Demokrata Párt, HÍRLEVÉL, X. évf. 267. szám, 2012. december 20.
DOKUMENTUM
(Egyelőre)
nincs megoldás
– Részlet –
Szili Katalin, a Nemzeti Összetartozás Bizottsága albizottságának
elnöke, Budapesten újra bebizonyította, hogy a nemzeti kisebbségi ügyekben
egyik legbevállalóbb budapesti politikus. Naprendre tűzni az Európai Polgári
Kezdeményezés (EPK) erdélyi autonómiatörekvésekkel kapcsolatos kérdéseit, nos ez
bizony bátorság kérdése is. Akkor is így van ez, ha a részvevőknek a várható
vita előtt Korhecz Tamás Magyar Nemzeti Tanács (MNT) elnöke (amolyan
villámhárítóként) lelkesülten ecsetelte, hogy e testület Belgrád segítségével
kiteljesedett apparátusa hogyan osztja el a Magyarországról érkező
támogatásokat.
Ágoston
András
Vajdasági Magyar Demokrata Párt, HÍRLEVÉL, X. évf. 267. szám, 2012. december 20.
DOKUMENTUM
Kettős autonómia
A vajdasági magyarság történelmi esélye a megmaradásra
Mai (2003. március 1-jei – B. A. megj.) tanácskozásunkat A vajdasági magyarság és az autonómia
cím alatt tartjuk. Ennek a témának a megvitatása indokolt, mert a politikai
életben nemcsak a szerb, de a vajdasági magyar pártok között is komoly
nézetkülönbség van Vajdaság és a vajdasági magyarság autonómiája
megvalósításának útjával és módjával kapcsolatban.
A kérdés megvilágításának
indokoltságát erősíti az is, hogy készülőben van Vajdaság alaptörvénye és a
szerbiai hatalmi politikai körök is bejelentették az új alkotmány
előkészítésének munkálatait. Szükség mutatkozik tehát, hogy szakmai/tudományos
szempontból is megvilágítást nyerjen, egyrészt az, hogyan viszonyuljunk
Vajdaság autonómiája iránt, másrészt, hogy milyen kisebbségi autonómia felel
meg a vajdasági magyarság érdekeinek. Figyelembe véve az itteni politikai
pártok és civil szervezetek álláspontjait, a nemzetközi gyakorlatot és jogi
normákat, ideje, hogy valamilyen egységes álláspontot alakítsunk ki ezekben, a vajdasági
magyarság megmaradására nézve rendkívül fontos kérdésekben.
1. Vajdaság autonómiája
A jelenleg hatalmon levő pártok koalíciója, illetve a Szerbiai
Demokratikus Ellenzéknek (DOS/SZDE) a 2000. szeptember 24-i választások előtti
ígéreteit a Program a demokratikus Szerbiáért című dokumentuma tartalmazza.
Ebben – Az új képviselőház első napja
című fejezetben – egyebek között a következő olvasható:
„Először, nyilatkozatot fogadunk el az új alkotmány sürgős
elkészítéséről, a
jelenlegi alkotmányos
káosz megszüntetése érdekében. (...) A nyilatkozat elismeri az állam
decentralizálásának szükségét, különös tekintettel Szerbia területi
felosztására, valamint Vajdaság és Kosovo-Metóhia önállóságának
érvényesítésére.”
Az alkotmány megváltoztatásával
kapcsolatos ígéret sem az első, sem a századik, sem az ötszázadik napon nem
valósult meg, ideértve Vajdaság autonómiáját és Szerbia körzetesítését is.
„Immáron egy év eltelt az omnibusztörvény elfogadása óta (2002. február 15-én
lépett hatályba – B.A megjegyzése). A jogszabály meghozatalakor a vajdaságiak
keveset kértek, még kevesebbet kaptak, és az az igazság, hogy a gyakorlatban
még annál is kevesebb valósult meg” – fogalmazott Nenad Čanak, a Tartományi
képviselőház elnöke február 12-én1.
A Tartományi Képviselőház 2002.
október 23-án egyhónapos közvitára bocsátotta „Vajdaság AT Alaptörvénye
előzetes tervezetének munkaváltozatát”. Az lett volna a dolgok rendje, ha a
tartományi parlament február 28-án – mintegy összegezve a közvitát – már a
dokumentum egy egységesebb, világosabb elképzelését és kevesebb alternatívát
tartalmazó tervezetét fogadja el. Ennek ellenére, az elő-tervezetet „a vitában
elhangzott észrevételekkel együtt fogadták el és ez kiindulópontként szolgál a
tervezet kidolgozásában” – fogalmazott a
Magyar Szó képviselőházi tudósítója2. Lényegében, tehát, az altörvény
elő-tervezetének szövege megmaradt ugyanabban a változatban, ahogyan azt több
mint négy hónnappal korábban elfogadták, újabb észrevételekkel bővítve, ami
tovább bonyolítja az amúgy is számos ellentétes (alternatív) megoldást
tartalmazó szöveget.
Ennek alapján az alábbi következtetésekre
juthatunk:
l. a tartományi parlamentben nincsenek megfelelő
szakemberek, akik összegezni tudták volna a közvitát;
2. a tartományi parlamentben nincs meg a kellő
politikai akarat, vagy szükséges politikai egység (megfelelő számú szavazat)
Vajdaság legfőbb dokumentumának az elfogadására;
3. a képviselők – miközben felveszik havi
járandóságaikat, útiköltségeiket, napidíjaikat – jót szórakoznak, játszadoznak
a jámbor polgárok türelmével és nincs szándékukban, hogy a tartomány jogi
helyzetét (a választási politikai ígéretekhez híven) rendezzék.
Az egyes vajdasági és szerbiai
(belgrádi) politikai parlamenti pártok eddigi viszonyulásából is arra a
következtetésre lehet jutni, eszük ágában sincsen, hogy Vajdaság megígért
teljes körű autonómiáját visszaállítsák. Vajdaság autonómiájára tehát –
legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint – még egy jó ideig várni kell, ha
(ilyen tempóval haladunk), annak megvalósulására egyáltalán sor kerül.
A Vajdasági képviselőház február 28-i ülése után is arra a
megállapításra juthatunk, teljesen bizonytalan, hogy mikor kerül elfogadásra
Vajdaság alapokmánya és milyen autonómiát fog majd az szavatolni a tartomány
lakosságának.
Az alaptörvény (most már) elő-tervezetének utolsó (159.) cikke
egyébként is így hangzik: „Az Alaptörvény a Szerb (helyesen: Szerbia)
Köztársaság új alkotmányának hatályba lépése előtt nem léphet hatályba”. Ez az
jelenti, hogy Vajdaságnak olyan fokú autonómiája lesz, amilyent Belgrádban
jóváhagynak.
2.
A vajdasági magyarság és az autonómia
Sajnálattal kell megállapítani, hogy
a vajdasági magyar politikai pártoknak nincs egységes álláspontja sem Vajdaság
autonómiájának kérdésében, sem abban, hogy milyen kisebbségi autonómia felelne
meg a vajdasági magyarságnak.
Egyes vajdasági politikai
pártvezetők szerint „Vajdaság autonómiájának a kérdése szerb– szerb ügy”, amibe
„nem kell belevonni a vajdasági magyarságot”. Mások azt a nézetet vallják, hogy
„Vajdaság autonómiája nem érdekli a vajdasági magyarságot”. Olyan politikusaink
is vannak, akik azt állítják, hogy „települési önkormányzatban kell
gondolkodni” és „Vajdaságnak nem kell semmiféle autonómia”. Vajon így van-e?
Vajdaság a történelem folyamán soha sem tartozott Szerbiához. Trianon
után most vagyunk első ízben abban a történelmi helyzetben, hogy Vajdaság Szerbiához
tartozik.
Emlékeztetnünk kell azokat, akik tudatosan elfelejtették vagy
ismereteik hiányossága miatt nem tudják:
A második világháború után létrejött Jugoszláviában Vajdaságnak (1945.
július 31-étől –az autonóm Vajdaság
létrehozatalától – folyamatosan egészen 1989. március 28-ig teljes körű autonómiája volt (törvényhozási, végrehajtási és
igazságügyi jogkörrel), amikor a miloševići
alkotmánymódosítás (IX-től XLIX-ig terjedő függelékek) megfosztotta addigi
autonóm illetékességeitől a tartományt. A harmadik Jugoszláviában Vajdaság
autonómiája a formalitásra szűkült. A szövetségi alkotmány Vajdaság Autonóm
Tartományt többé nem is említi.
Nem mellékes az a tény sem, hogy Vajdaság Autonóm Tartomány létrehozása
jórészt a nemzeti kisebbségek helyzetének rendezése, illetve a kisebbségi
kérdés kedvező megoldása érdekében is történt.
Lemondhatunk-e mi magyarok most
Vajdaság autonómiájáról? Szerintem nem. Bálint István a bevezetőjében nagyon is
találóan fogalmazta meg: „Az autonómia a megmaradás záloga”. Én ehhez csak
annyi tennék hozzá, hogy a vajdasági nemzeti kisebbségek, így egyben a
vajdasági magyarság megmaradásának a záloga is.
Szerintem egy olyan vajdasági
alaptörvény elfogadását kell támogatni, amely lehetővé teszi a törvényhozói,
végrehajtói és igazságügyi hatáskörökkel felruházott autonóm Vajdaság
létrehozását. Egy ilyen dokumentum lehetőséget teremtene a nemzeti kisebbségek
identitásának és jogainak megőrzésére is. Összhangban van ez Vajdaság
történelmi hagyományaival és megfelel a nemzetközi közösség elvárásainak és
álláspontjainak is.
Itt említem meg, hogy:
– az 1992. évi londoni Jugoszlávia Konferencia elnöklőinek dokumentuma
Szerbia és Crna Gora címet viselő dokumentumában3 Szerbia és Crna
Gora világos kötelezettséget vállaltak:
– „hogy Kosovo és Vajdaság polgárainak visszaadnak minden polgári és
alkotmányos jogot és Sandžak lakosai számára biztosítják a polgári jogok
tiszteletben tartását”4;
– az 1999. november 4-én az Egyesült
Államok Szenátusa egyhangúlag elfogadta a Szerbia demokratizálásáról szóló S.
720-as törvényjavaslatot, amelynek 502-ik szakasza a vajdasági magyarság
helyzetének méltányos rendezését sürgeti. A szakasz rendelkező részében a
Kongresszus felhívja az Egyesült Államok elnökét: „szólítsa fel a
külügyminisztert, hogy rendszeresen figyelje a vajdasági magyarok helyzetének
alakulását”;
– 2001. június 28-án „A Vajdasági autonómia visszaállítása: a
többnemzetiségű stabilitás modellje Jugoszláviában” címmel Washingtonban az
amerikai kongresszus épületében nemzetközi szemináriumot tartottak. „Vajdaság a
posztjugoszláv mozaik utolsó, nemzetközileg igazságtalanul elhanyagolt kockája,
amelyet pedig nem az újabb válság kirobbantásának veszélyével, hanem éppen a
megoldás egyik lehetséges modelljeként kellene, hogy felmutasson a nemzetközi
közösség” – így foglalja össze Purger Tibor a Magyar Szó washingtoni tudósítója
ezt a tanácskozást5;
– Doris Pack, az Európai parlament Délkelet-európai Kapcsolatok
delegációjának elnöke február 27-i újvidéki sajtóértekezletén a tartomány
autonómiatörekvéseivel kapcsolatban kifejtette: a szerb kormány
miniszterelnökének is tisztában kell lennie azzal, hogy az EU Vajdaság teljes
körű autonómiáját támogatja, nem tudom miért nem tettek lépéseket ebbe az
irányba”. Az EU magas rangú tisztségviselője még azt is javasolta, hogy a
Vajdasággal való szorosabb együttműködés érdekében célszerű lenne, ha a
tartomány irodát nyitna Brüsszelben.6
Vajdaság teljes körű autonómiája megvalósításának adva vannak tehát a
történelmi, alkotmányjogi és nemzetközi feltételei. Történelmi esélyt
mulaszthat el a vajdasági magyarság, ha megengedi, hogy a politikai pártok
vezetői a nevében lemondjanak erről az autonómiáról. A nemzeti kisebbségi jogok
legfőképpen csak az autonóm Vajdaság a törvényhozási, végrehajtói és
igazságügyi illetékességekkel felruházott vajdasági parlament által
valósulhatnak meg. Ez a parlament lehet kétházas (Polgárok Tanácsa/Háza és
Nemzeti Közösségek Tanács/Háza) vagy egyházas, amelyben a nemzeti kisebbségek
képviselői csoportjának vétójoga van az illető nemzeti kisebbséget érintő
kérdésekben való döntéshozatalkor. (A települési önkormányzatok erősítése és a
hatalom decentralizálása nincs ellentétben Vajdaság autonómiájával. E két
folyamat valójában kiegészíti egymást.)
A kisebbségi nemzeti tanácsok – amelyekre úgy tekintek, mint a nemzeti
kisebbségi autonómia megvalósulásának második formájára – a kisebbségi jogok
megvalósítása szempontjából sajnos nem elegendőek. Bármennyire is esküdöznek
erre egyes kisebbségi politikusok. A nemzeti kisebbségi tanácsoknak a jogköre
korlátozott, jellege tanácsadó. Ezért semmilyen döntéshozatali hatáskörrel nem
rendelkeznek. Vagyis nem biztosítják a kisebbségi közösségek tagjai számára a
különböző szintű politikai döntéshozatalban való részvételt. Ezt a hatalmi
koalícióban részes magyar politikai párt(ok) vezetői sajátították ki a maguk
részére.
A véleményem szerint tehát nem a Vajdaság autonómiáját támogató, hanem
éppen azok a kisebbségi politikusok kergetnek délibábot, akik azt remélik,
olyan magyar nemzeti kisebbségi autonómia valósul meg, amelynek valamilyen „jogszabály-alkotási” felhatalmazása lesz.
Ki kell mondani: a kisebbségi jogok csak a kettős autonómia keretében,
Vajdaságnak, mint teljes jogkörrel felruházott autonóm tartománynak a keretében
és a nemzeti kisebbségi autonómia intézményrendszerének a keretében (ahová a
nemzeti tanácsok is tartoznak) valósulhat meg. Mindkét autonómiára szükségünk
van. E kettős autonómia megvalósításhoz viszont a vajdasági magyarság egysége a
legfontosabb alapfeltétel...
Újvidék, 2003.
február 28.
BOZÓKI Antal
BOZÓKI Antal
__________
1 Varjú Márta,
Varga Attila: A minimumnál is kevesebb, Magyar Szó, 2003. február 13., 1. oldal
2 Orosz Klára:
A tervezetről két hét múlva, Magyar Szó, 2003. március 1., 1. oldal
3 „Međunarodna politika”,
1007-8/1992 szám, 21. oldal
4 Ehhez a megfogalmazáshoz
2001. december 9-én Bela Tonković a konferencia résztvevője a következő
magyarázatot fűzte:
Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a Szerbiáról és Crna Goráról
(Jugoszláv SZK-ról) szóló dokumentumban elfogadták Vajdaság autonómiájával kapcsolatos javaslatunkat, és hogy
elhatározták, hogy Vajdaság és Kosovo polgárainak visszaadják alkotmányos jogaikat. Ezt a következő
összefüggésben kell szemlélni:
1. Szerbia alkotmányával Vajdaság elveszítette addigi státusát,
alkotmányos jogait (alapvető okmánya statútumra szűkült) és autonómiája nagymértékben csökkent.
2. A JSZK (žabljaki) alkotmányát 1992 áprilisában fogadták el. Ezzel nemcsak, hogy
elismerték a JSZSZK eltűnését a világ politikai térképéről, hanem elfogadták azt is, hogy
Vajdaság kizárólag Szerbia tartománya, és ami ebből következik: nem látták elő Vajdaság népképviselői számára a
közvetlen parlamenti mandátumot. Ezzel pedig az eddigi megoldásoktól eltérő módon fogalmazták
újra Vajdaság polgárainak
jogait is.”
3. A dokumentumban lévő megfogalmazás valójában kompromisszum, de a Szerbia
Köztársaság alkotmányával és a žabljaki alkotmánnyal elvett jogok visszaszármaztatását kell alatta érteni.
5 Magyar Szó,
2001. július 5.
6 V. A.: Az EU
Vajdaság autonómiájának visszaállításáért, Magyar Szó, 2003. február 28., 1.
oldal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése