Amit a szerbek
követelnek, az a magyarokat is megilleti
Tomislav Nikolić szerb elnök „Szerbiai
kormánya képviselőinek a koszovói önkormányzat ideiglenes intézményei
képviselőivel folytatott tárgyalásainak politikai platformja”, röviden Koszovói
Platformja a legtöbbet emlegetett szerbiai politikai dokumentum mostanában.
A több hónapig készült tervezetet Nikolić
december 20-án mutatta be a Demokrata Párt (DS), a Szerbiai Demokrata Párt
(DSS), a Liberális Demokrata Párt (LDP) és a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ)
vezetőinek.
A Danas c.
belgrádi napilap december 21. számában teljes terjedelmében közölte Nikolić tervezetét.1
„No-paper”
A „no-paper” jelöléssel ellátott (jelentése: a
diplomáciai kommunikáció formája, tartalmilag és célja szerint hasonló a memorandumhoz,
de minden jelzés nélküli) dokumentum-tervezet már eddigi is számos – ellentétes
– reagálást váltott ki, belföldön és külföldön egyaránt.
Nikolić a mintegy 8 oldalas (2 986 szavas) terve
magas fokú területi és politikai
autonómiát követel az összes szerbek lakta koszovói község számára. Nagymértékben a
„katalóniai modellen” alapszik, de nem jelöli meg, hogy kinek a védnöksége
alatt folynának a megvalósításáról szóló esetleges jövőbeli politikai
tárgyalások.
Magyar vonatkozásban a tervjavaslat azért
jelentős, hogy lássuk milyen megoldást/autonómiát lát elő a koszovói szerbek
számára:
Az elképzelés egyebek között tartalmazza „a
szerb községek autonóm közösségének létrehozását, amelyet Koszovó északi részén
lévő négy (vélhetően Mitrovicáról, Zvečanról, Zubin
Potokról és Leposavićról lenne szó), valamint a többi szerb többségű és kisebbségi
lakosságú (Gračanica, Štrpce, Gora, stb.) községek alkotnának” (Koszovói Szerb
Községek Koszovó és Metóhiai Közössége). A falusi szerb enklávék tekintetében, amelyekben a szerbek és a nem
albán lakosság képezi a többséget, Nikolić „a
különleges státus” létrehozását kéri.
A szerb községek területi autonómiája az egyik koszovói
régió lenne, mivel – a dokumentum szerint – „Koszovó Autonóm Tartomány több
régióra lenne felosztva”, de ennek státusa nincsen világosan megfogalmazva.
Koszovó Képviselőháza a Felső (Régiók- és
Vallási közösségek Háza) és Alsó Házból (Polgárok Háza) állna. A régiók és a
„fő vallási közösségek” egyformán, míg a szerb és a nem albán lakosság „a
garantált kvótákkal és választási eredményekkel összhangban lennének
képviselve”. Az egyik ház elnöke, valamint a másik ház alelnöke a szerb és a
nem albán lakosság képviselői közül kerülne megválasztásra – olvasható Nikolić
tervjavaslatában.
Mindezt külön Alapszabály rendezné. Koszovó a lehető legmagasabb szintű
törvényekkel kellene, hogy szavatolja a szerb autonómiát, amit a nemzetközi közösségnek
a tárgyalási folyamatban részes képviselői „nyilvános deklarációval
biztosítanának” – áll a
dokumentumban
A szerb autonóm közösségnek eredeti illetékességei
lennének az oktatás (általános, középfokú és egyetemi), az egészségügy (minden
szintjén), a sport, a kultúra, a tájékoztatás, a környezetvédelem, a
területrendezés, a mezőgazdaság, az erdészet, a vízgazdálkodás, a bányászat, az
energetika, a telekommunikáció, a kereskedelem és a gazdaságpolitika, az
adóztatás és pénzügyek, valamint egyéb területeken.
Az igazságügy területén a szerb közösségnek
első fokú ügyészségei, valamint első és másodfokú bíróságai lennének. A
bíróságokat tartományi jogszabályokkal alapítanák, azzal, hogy „a szerb
községek polgárainak joguk lenne befolyásolni a bírók választását és a
bíróságok összetételét”.
A szerb közösségnek – a katalóniaihoz hasonló
és illetőségű – rendőrsége is lenne, amely formálisan a Koszovó Rendőri Erőkhöz
tartozna, de a Koszóvói Szerb Községek Végrehajtó Tanácsa alá lenne rendelve.
Nikolić tervezete szerint a szerb közösségek hatalmi szervei közvetlen
kapcsolatot teremthetnének Szerbia hatalmi szerveivel, valamint Szerbia
költségvetéséből joguk lenne a kiegészítő pénzelésre.
Új
viszonyulás
Pásztor István, a VMSZ) elnöke a szerb
elnökkel folytatott beszélgetés után a Magyar
Szónak nyilatkozva2 – egyebek között elmondta: Nikolić elnök
szerint Szerbia lényegi autonómiát kér a szerb községek számára. Szerbia ugyan
nem ismerné el Koszovó függetlenségét, de Koszovó jóformán minden tekintetben
független volna. Fontos volna, hogy Koszovó területe úgy regionalizálódjon,
hogy létre jöhessen egy olyan autonóm térség, ahol a koszovói szerbek élnek
többségben. Ezeknek a térségeknek széleskörű autonómiát irányoznak elő,
beleértve egyfajta pénzügyi autonómiát is. Az elmondottak alapján olyan
megoldások is vannak a dokumentumban, amelyeket az elmúlt években hihetetlen
agresszivitással utasítottak el a szerb belpolitikai színtéren. A VMSZ
részletesen áttanulmányozza a dokumentumot és ezt követően bővebben is nyilatkozhatunk.
Azzal kapcsolatban, hogy pártunk támogatni fogja-e a tervet, szintén korai
lenne nyilatkozni. Amit eddig hallottam, az számomra elfogadható – részletezte
Pásztor.
Nikolić tervezete most – tudatosan vagy az tudat
nélkül – alapjában változtatta meg a szerb politika viszonyulását a nemzeti
kisebbségi autonómia iránt. Ennek függvényében a vajdasági magyar pártoknak és
a Magyar Nemzeti Tanácsnak, de az anyaországi politikusoknak is meg kell
vizsgálniuk a vajdasági magyar közösségnek a nemzeti kisebbségek nemzeti
tanácsiról szóló törvény által biztosított – korlátozott kulturális autonómia –
további jogosultságát. Vagy ez az új viszonyulás csak a koszovói szerbekre
vonatkozna? Az utóbbi eset a többi szerbiai nemzeti kisebbség hátrányos
megkülönböztetését jelentené.
Pásztor számára a Nikolić-terv „elfogadható”. A VMSZ-elnöke arról viszont már
nem nyilatkozott, hogy pártja követelne-e hasonló jogokat a vajdasági
magyaroknak is, mint Nikolić a koszovói szerbeknek. Vagy továbbra i megelégszünk annak szemlélésével,
hogy a MNT „Belgrád
segítségével kiteljesedett apparátusa hogyan osztja el a Magyarországról érkező
támogatásokat”?3
Amennyiben Nikolić elképzelése – akár a szerb
parlament által elfogadott rezolúció formájában is – elfogadásra kerül, a
VMSZ-nek, a többi magyar pártnak és az MNT-nek követelnie kell, hogy a
vajdasági magyarokat is illessék meg azok a jogok, amelyek Koszovón a
szerbeket. Éppen annyi. Se több, se kevesebb.
Bozóki Antal
Újvidék, 2012. december 30.
__________
1 Jelena Tasić: Verzija za strance bez
„patriotskog” uvoda. Danas, 2012.
december 21. 2. és 3. p.
2 Pesevszki
Evelyn: Az ellenzék megismerte a Koszovó-ügyi tervjavaslatot. Magyar
Szó, 212. december
21., 1. és 4. p.
3 Ágoston András: (Egyelőre) nincs megoldás.
Vajdasági Magyar Demokrata Párt, HÍRLEVÉL,
X. évf. 267. szám, 2012. december 20. Lásd még Ágoston András: Autonómia
helyett érdekérvényesítés? Vajdasági Magyar Demokrata Párt, HÍRLEVÉL, X. évf. 272. szám, 2012.
december 29.
Megjegyzés:
Szerbia nem fogadta el
Martti Ahtisaari finn diplomata, az Egyesület Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Koszovó jövendő
státusával kapcsolatos tárgyalásokon részvevő főmegbízott (másutt:
különmegbízott) Koszovó státusának rendezésére tett javaslatát, amelyet 2007.
február 2-án Belgrádban és Prishtinában is átadott.
Az Ahtisaari-terv néven ismertté vált tervezet
rendelkezései messzemenően biztosítják a koszovói szerbek nemzeti kisebbségi
kollektív jogait, illetve jelentősen javítanák a koszovói szerbek státusát. A
terv ugyanis kollektív jogokat és de
facto területi autonómiát ír elő, kötelező jelleggel, a koszovói szerbek
számára.
(Lásd: Predlog
rešenja statusa Kosova specijalnog izaslanika UN, Danas, 2007. február 3., 2., 4. és 5. p.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése