A fenti kérdést a szombat- vasárnapi (2013. február 9.-10.) számában
tette fel az egyetlen magyarul megjelenő napilap, a Magyar Szó. Az interjúalany
dr. Lázár Zsolt, az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia
Tanszékének rendkívüli tanára. Az interjúban elhangzottak, illetve leírtak
ennél fogva kellő súlyt is kaptak. Gondolja az olvasó. De mit is állít a Tanár
Úr?
Elsősorban valóban téves és káros úgy beszélni a „magyarverés”
jelenségről, főleg a napokban, hogy ez Temerin sajátja. Sajnos nem. Valóban van
valami különb Temerin kapcsán, de nem lehet egyedüli példaként említeni, nem
lehet és nem is szabad elvonatkoztatni a többi rokon-eseménytől. Van olyan
gondolata Lázár Zsolt Úrnak, amivel mélységesen egyet tudok érteni, és aminek
határozottan örülök is, hogy végre láthatóvá és egyértelművé válik. Az pediglen
az, hogy a tavalyi hatalomváltás különösebben nem hatott ki ezekre és a hasonló
incidensekre. Magyarul, ebből a szempontból is, teljesen mindegy, hogy éppen
melyik szerb előjelű párt van hatalmon, a végeredmény a mi szempontunkból
ugyanaz. Előszeretettel alkalmazza minden szerb előjelű párt a kettős mércét, s
még Ivica Dacsics sem tetszeleghetett a megmentő szerepében, hisz el volt
foglalva a saját kínos dolgaival.
Akad olyan állítása is a riportalanynak, ami mélységesen felháborító.
Elsősorban szakmai hibának tartom, hogy a fennálló konfliktusokat úgy próbálja
beállítani, mint a „tyúk meg a tojás” kérdést, hogy melyik volt előbb, azt
hangsúlyozva, hogy „a magyarok erős identitástudatának és a horvátországi
szerbek intoleranciájának is szerepe van abban, hogy Temerin az etnikai
incidensek gócpontjává vált”. Ezzel párhuzamosan elmondja: „A második
legtoleránsabb csoportnak a magyarok bizonyultak (...), míg a szerb népességen
belül a horvátországi szerbek mutatkoztak a legkevésbé toleránsaknak.”
Akkor miről is beszélünk? Persze, ha a temerini (és egyéb település)
őshonos magyarjai, szerbül beszélnének, szerb iskolába járnának, szerb „hegyitangókat”
hallgatnának, és még a vasárnapi ebédnél is szerbül mondanák el az asztali
áldást, akkor bizonyára elég toleránsak lennénk, és akkor nem lehetne a „magyarok
erős identitástudatára” fogni a történteket. Az meg politikai tájékozatlanságra
utal, ami ebben az esetben egyáltalán nem megengedett, hogy ahogy Lázár Zsolt
mondja: „egészen biztos vagyok abban, hogy álláspontjával a problémák
kialakulását a temerini székhelyű magyar párt is serkenti”.
Hogy ne áruljunk zsákbamacskát, itt csak is a Vajdasági Magyar
Demokrata Pártra (VMDP) gondolhat. Viszont nekem nem világos, hogy mely
álláspontjával serkenti ezeket az incidenseket? Nyilván a VMDP is annyiban
bűnös, hogy ki mer állni a nemzeti érdekekért, és tiltakozni mer a kettős mérce
ellen. Ez a modern szerb demokráciában, már megengedhetetlen, és provokációnak
számít, miközben a VMDP-s politikus kiskorú fiát leütik a kerékpárról.
Az, hogy ilyen helyzet kialakulhat és kialakult, vagy éppen
kialakulófélben van, az, nagyon sok mindenkinek „köszönhető”. Elsősorban az
elmúlt 20-25 év agresszív betelepítéseinek, és az azt követő, vagyis ezzel
párosuló lélektani hadviselésnek, aminek a vajdasági magyarok ki voltak, ki
vannak téve. Továbbá, a rendfenntartó szerveknek, és az igazságszolgáltatás
kettős mércéjének, határozatlanságának, szervezetlenségének, a média (úgy a
magyar, mint a szerb nyelvű) sokszor nem tényszerű tájékoztatásának. Hogy a
felesleges hangulatkeltésről, a „vezető magyar politikus- és értelmiségi” gárda
befolyásoltságáról, térvesztéséről és hitelvesztéséről ne is beszéljünk. Még a
„lázárzsoltok” a Magyar Szó hasábjain arról beszélnek, hogy is-is arányban
vagyunk bűnösek, holott a vak is látja az igazságot, legalábbis az, aki
tapasztalja, illetve míg a „pásztoristvánok” arról írnak, hogy a „vajdaságiak
nincsenek biztonságban” miközben a magyarok nyakát tapossák lélektanilag is és
fizikailag is, s az MNT minderről csak hallgat, na addig tényleg bajban
vagyunk. Mondhatnám, a néma gyereknek az anyja sem érti a szavát.
Kiss Igor
Vajdasági Magyar Demokrata Párt, HÍRLEVÉL, XI. évf.
29. szám, 2013. február 11.
Miért éppen Temerin?
Lázár Zsolt szociológus szerint a magyarok erős identitástudatának és a horvátországi szerbek intoleranciájának is szerepe van abban, hogy Temerin az etnikai incidensek gócpontjává vált
„Temerin egyfajta
lakmusza a múltban, a jelenben és a jövőben történő etnikai konfliktusoknak
Vajdaságban” – fogalmazott nemrég kiadott közleményében a nagybecskereki Civil
Társadalom Fejlesztési Alap nevű civil szervezet. Való igaz, Temerin neve
hallatán egyre többen asszociálnak a nemzetek közötti incidensekre. De miért
éppen Temerin? Miért épp ez a dél-bácskai község az, ahol – legalábbis a
rendszeres médiafogyasztóknak így tűnhet – messze a legtöbb nemzeti színezetű
incidens, konfliktus, atrocitás történik? Kérdéseinkre dr. Lázár Zsolt,
az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Kara Szociológia Tanszékének rendkívüli
tanára válaszolt.
– Tanszékünkön 2002-ben, 2006-ban és 2009-ben is
végeztünk olyan kutatásokat, amelyeknek a nemzetek közötti viszonyok
feltérképezése volt a célja. Temerint mint a magyar–szerb konfliktusok jelentős
színterét már az első vizsgálódásaink során észleltük. Külön ugyan nem
foglalkoztunk ezzel a településsel, a kutatásainkban Vajdaság egészére
koncentráltunk, de megállapítottuk, hogy ez a község eltér az átlagtól a
nemzetek közötti viszonyok tekintetében. Temerin nem mondható tehát tipikusnak
Vajdaság egészére nézve, de abban az értelemben mégis tipikus, hogy pontosan
megmutatja, milyenek lehetnek a vajdaságban élő nemzetek közötti viszonyok egy
különleges helyzetben. Ez a különleges helyzet pedig abból adódik, hogy a
második világháború utáni szisztematikus kolonizáció során az őshonos magyar
lakosság mellé szerbeket telepítettek. Majd a 90-es évek menekülthullámával
újabb szerb telepesek Horvátországból és Boszniából érkeztek – főként a már itt
élő családok rokonai. Az említett kutatásainkban a tolerancia fokát is
vizsgáltuk az egyes nemzeti közösségekre vonatkozóan. A második legtoleránsabb
csoportnak a magyarok bizonyultak – hangsúlyozom: vajdasági átlagról van szó!
–, míg a szerb népességen belül a horvátországi szerbek mutatkoztak a legkevésbé
toleránsaknak (ennek elsődleges oka a frusztráltság, hiszen mind társadalmi
státus, mind az anyagiak tekintetében ők veszítettek a legtöbbet). Temerin
községbe a menekültek többsége pedig éppen Szlavóniából érkezett. Feltevésem
szerint az ellentétek kialakulását csak tetézte, hogy Temerinben az átlagnál
jóval erősebb a magyarok identitástudata, mint Vajdaság más részein. Erre utal
az utóbbi hét-nyolc évet felölelő megfigyelésem, miszerint Temerinben a
fiatalok szubkulturális csoportjai nemzeti alapon szerveződnek, ami egyébként
nem jellemző az ilyen generációs csoportokra, amelyeket elsősorban a hasonló
érdeklődési kör és életvitel tart össze.
Milyen összefüggések fedezhetők fel a tavalyi
kormányváltás során hatalomhoz jutott politikai opciók, a helyi szintű politika
szereplői, illetve a nemzetek közötti incidensek fellángolása között?
– Nem hiszem, hogy közvetlen összefüggés volna a
kormányváltás és az etnikai színezetű konfliktusok között. Mindig annak a
politikai opciónak áll érdekében a szélsőséges viselkedés serkentése, amelyik
veszíti pozícióit vagy nem lát más módot a megerősödésre. Konkrétan a Szerb
Haladó Párt tekintetében egyik eset sem áll fenn, de azért nem zárnám ki azt az
eshetőséget, hogy a párt tagságán belül léteznek extrém elemek. Mégis, helyi
szinten az extrémebb politikai fellépést inkább a Szerb Radikális Párt
képviseli, de egészen biztos vagyok abban, hogy álláspontjával a problémák
kialakulását a temerini székhelyű magyar párt is serkenti.
A politikailag korrekt közbeszéd nemzetek
közötti konfliktusokat említ, a magyar nyelvű média a magyarok elleni
támadásoknak ad nagyobb teret és „magyarverést” emleget, a szerb nyelvű média
többnyire a szerbek elleni támadásokra fókuszál, híreiben a „magyar
szélsőségesek” a főszereplők, a rendőrség pedig igyekszik „kocsmai
verekedésekként” beállítani a történéseket. Ön hogyan kvalifikálná ezeket az
eseteket?
– Nyilván mindegyik előfordult már. Temerinnel
összefüggésben azonban különösen nem zárnám ki az etnikai konfliktusok
megalapozottságát. Alátámasztani egyik vagy másik álláspontot viszont csak úgy
lehetne, ha számba vennénk az összes incidenst, és miután minden adat a
kezünkben volna, csak utána mondhatnánk ki teljes bizonyossággal, hogy egyik
vagy másik nemzeti közösséget atrocitás ért. Egyébként nem csak magyar–szerb
vonalon léteznek konfliktusok Vajdaságban. Jelentősek a szlovák–szerb, a
román–roma stb. összetűzések is, de ezek nem kapnak akkora teret a
nyilvánosságban.
Mekkora szerepe van a médiának abban, hogy
Temerinről ennyit beszélnek? Valóban Temerin a konfliktusok gócpontja
Vajdaságban, vagy immár a nyilvánosság is érzékenyebben reagál, ha Temerinben
történik valami?
– Mindkét állítás igaz. A média számára
attraktívak az összetűzésekről szóló hírek, de azt se kell figyelmen kívül hagyni,
hogy vannak környezetek, ahol a probléma sűrűbben jelentkezik, és ezt kár volna
tagadni.
Jelentős teret nyert vélekedés szerint a
konfliktusok abból fakadnak, hogy a nemzeti közösségek tagjai nem ismerik
egymást kellőképpen. Ebből következik, hogy a kölcsönös tolerancia serkenthető
a másik kultúrájának, történelmének, nyelvének megismerése által.
Szociológiailag ez mennyire igazolható?
– Általában véve igazolható, azonban fölmerül a
kérdés, milyenek ezek a toleranciát serkentő programok. A toleranciatáborokba
is elsősorban azok járnak, akik már eleve toleránsabbak, jobban érdeklődnek a
másik nemzeti közösséghez tartozók iránt. De minden konfliktus ellenére
Vajdaságról még mindig elmondható, hogy jók a nemzetek közötti viszonyok.
Átlagban véve nincsenek nagy különbségek az egyes etnikumok tagjainak
életvitele között. A jelentkező konfliktusok pedig még mindig a turbulens 90-es
évek utórezgései.
Magyar Szó, 2013. február
10., 14. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése