A jogerős, végrehajtható bírósági döntés ellenére sem lehet megvalósítani a rehabilitációból eredő jogokat
A Magyar Szó tavaly szeptember végén cikkezett
először az újvidéki Sz. Piroska rehabilitálási ügyéről, amely a minisztériumi
utasítások hiányában teljesen zsákutcába jutott. Mint akkor arról beszámoltunk,
Sz. Piroskát és három elhunyt családtagját – szüleit és nagyanyját – az
újvidéki Felső Bíróság 2011. február 22-én rehabilitálta. Mgr. Bozóki
Antal újvidéki ügyvéd ügyfelét és családtagjait az 1944/1945-ben
lezajlott megtorlások idején, 1945 januárjának végén hurcolták Csúrogról a
járeki táborba. Sz. Piroska összesen kilenc hónapot töltött el ott. A 2006-ban
indított per végén megszületett bírósági döntés el is ismerte, hogy Piroskáék
politikai-ideológiai üldözés és erőszak áldozatai voltak, s hogy a családot
minden ok nélkül kezelték háborús bűnösként, kergették ki csúrogi házukból. Az
ítélet a háborús bűnök megállapításáért felelős kommunista bizottság 1945-ben
meghozott döntésére is hivatkozik, melyben az minden csúrogi magyar és német
nemzetiségű személyt háborús bűnössé nyilvánított.
Az ügyvéd még tavaly április elején a Köztársasági
Nyugdíj- és Rokkantbiztosítási Alap (PIO) tartományi fiókszervezetéhez fordult,
azzal a szándékkal, hogy Piroska számára a rehabilitálási törvény egyik
előírásával összhangban elismertesse a külön szolgálati időt és a törvényben
szereplő havi pénzbeli térítést. A jogszabály rendelkezése szerint a
rehabilitált személynek ugyanis joga van a külön szolgálati idő
elismertetéséhez, melynek a szabadságtól megfosztva töltött időszak kétszeresét
– Piroska esetében másfél évet – kell kitennie, de pénzbeli kárpótlásra, az egészségvédelemből
és a betegbiztosításból eredő egyéb jogokra is szert tehet. Az alaptól azt a
választ kapta az ügyvéd, hogy egyelőre még nem tudnak eljárni az ügyben, mert
nem kaptak arra utasítást a köztársasági foglalkoztatási és szociálpolitikai
minisztériumtól. Lapunknak adott nyilatkozatában az alap nyugdíj- és
rokkantbiztosítási szektorának az igazgatója is alátámasztotta az ügyvéd által
állítottakat, s azt mondta, ennek a hivatalnak meg van kötve a keze mindaddig,
amíg az ügy procedurális bonyolításával kapcsolatos köztársasági instrukciók
meg nem érkeznek. Ezek hiányában sem pozitív, sem negatív döntést nem
hozhatnak.
Bozóki ezt követően is rendszeresen érdeklődött az
alapnál, s mivel semmilyen előrelépést vagy jó szándékot nem tapasztalt az ügy
rendezése tekintetében, tavaly december 28-án az esettel kapcsolatos sürgős
döntés meghozására nyújtott be kérelmet. Bő egy hónappal később, azaz e hónap
elején újabb megdöbbentő választ kapott az alaptól, melyben közlik, hogy a
külön szolgálati idő elismerésének és a kárpótlási összeg jóváhagyásának a
folyamatát leállították. Az alaptól kapott záradék arra hivatkozik, hogy az
illetékes minisztérium nem küldte meg továbbra sem az eljárás végrehajtására
szolgáló utasításokat, pontosabban nem válaszolt az alapnak az ezzel
kapcsolatos korábban eljuttatott kérdéseire. Mint azt lapunknak az ügyvéd
elmondta, ez voltaképp azt jelenti, hogy hiába fogadták el a rehabilitációról
szóló törvényt, a hasonló esetekben senki sem tud majd eljárni, hiszen
hiányoznak a jogszabály végrehajtásához szükséges alapvető előfeltételek.
Tény, hogy ez a helyzet az állam malmára hajtja a
vizet, ezáltal időt nyer ugyanis, s még ha ízléstelennek is tűnhet erről
szólni, mégis igaz: folyamatosan csökken azoknak a személyeknek a száma, akik
egykor elszenvedett sérelmeik miatt egyáltalán igényelhetnek ilyen összeget – a
meghurcolásokért járó kárpótlás pedig nem örökölhető.
Azt, hogy az állam mennyire viszonyul komolyan a
rehabilitáció ügyéhez, alátámasztja az ugyanennek a személynek az esetében
benyújtott pénzügyi kárpótlási kérelem sorsa is, melynek átadására a törvény
szerint ugyancsak joga van a sértettnek. A tavaly áprilisban benyújtott
kárpótlási igényt válaszra sem méltatta a kérdéssel foglalkozó bizottság, s
mivel ilyen esetekben a törvény szerint perre kell vinni az ügyet, Bozóki
tavaly október elején be is nyújtotta a keresetet a szerb állam ellen. December
18-án tartották meg az előzetes tárgyalást, s március 11-re hívták össze a
következőt. Az ügyvéd attól tart, hogy ennek az ügynek a tárgyalása is el fog
húzódni, mivel az eddigiekben nem látta a hatóságok jóindulatát annak kapcsán.
Mint megjegyezte, ha az állam nem szerette volna húzni az időt, megegyezést is
ajánlhatott volna, amire ügyfele nagy valószínűség szerint hajlott is volna.
Minden a kárpótlással kapcsolatos eddigi kezdeményezést azonban a teljes
figyelmen kívül hagyás, ignorálás jellemzett.
A megválaszolatlan – s lehet, megválaszolhatatlan
– kérdés most voltaképp az: mit lehet tenni olyan esetben, amikor egy
jogszabályt elfogadnak, a rendelkezések teljesen érthetőek, adminisztratív okok
miatt azonban nem lehet azok alapján eljárni. Bozóki szerint lehetséges újabb
pert indítani az állam ellen az ügyben, ennek hatékonysága azonban
megkérdőjelezhető, hiszen ha az állam az elfogadott törvényeket sem akarja
végrehajtani, akkor félő, hogy egy újabb bírósági döntés sem fogja rábírni az
illetékes minisztériumot arra, hogy fogalmazza meg az évek óta hiányzó
utasításokat.
Magyar
Szó, 2013. február 25., 4. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése