A Törökkanizsa községhez tartozó oroszlámosi (Banatsko
Aranđelovo) vasútállomás épülete, vagy inkább, ami még megmarad belőle, jól
illusztrálja Vajdaság tönkretételét is.
A Szeged– Nagykikinda–Zsombolya–Temesvár
vasútvonalat 1857. november 18-án adták át, hosszú ideig komoly személy- és
teherforgalmat bonyolított le. Olyan régióról van szó, amely most három
országban fekszik, akkoriban pedig egységes Bánátot jelentett. A vasútnak
óriási jelentősége volt a térség akkori fejlődésében. Oroszlámos is fontos
állomás volt ezen a vonalon.
A trianoni határhúzás után átalakultak a gazdasági
kapcsolatok és útvonalak, 1944 októberében pedig megsemmisült a szegedi vasúti
híd. Így nemcsak Szeged és Újszeged között nincs vasúti kapcsolat, de az
egykori Szeged–Oroszlámos–Kikinda–Zsombolya–Temesvár vonal első két állomása
között sincs.
Az 1970-es években Kikindától Oroszlámosig még közlekedtek a vonatok. Az
oroszlámosi vasútállomás egykori épülete most siralmas állapotban van.
Körülötte csak a gaz és a szemét. A vasúti síneket is alig lehet megtalálni az
elburjánzott növények között.
Nosztalgia vagy más, de a nagykikindai
Vasútkedvelők Társulata az utóbbi évek során azon fáradozik, hogy az egykori
vonalat újraélessze, s ez bizony létfontosságú lenne Észak-bánságnak.
A közelmúltban a Csongrád Megyei Közgyűlés is
tárgyalt a Szeged–Temesvár vasútvonal európai uniós pályázattal
helyreállításáról. A hozzáértők szerint egyformán sokat jelentene Szeged, a
Vajdaság és Temesvár gazdaságának is a vasúti közlekedés helyreállítása. Addig
azonban, amíg a tanulmányterveket készítik, és egyezkednek a politikusok, félő,
hogy kihal a térség – már amúgy is megfogyatkozott és elöregedett – lakossága.
Újvidék, 2012. szeptember 4.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése