Magyarok a szerbiai közéletben – Egy kutatás eredménye
Szerbia példaképül szolgálhat a nemzeti
kisebbségek jogainak és szabadságjogainak tiszteletben tartása terén.
Ana Brnabić szerb
kormányfő (Washington, 2018. július 21.)[1]
Szerbia kisebbségi politikája példaként
szolgálhatna más, az Európai Unióba igyekvő szomszédos ország számára is.
Szijjártó
Péter magyar
külgazdasági és külügyminiszter (2018. július 26.)[2]
A nemzeti kisebbségek hatékony részvételét
kutatták Szerbia társadalmi és politikai életében, vagyis a „közéletben” – hogyan az ún. lundi ajánlások[3]
fogalmaz –, a belgrádi Etnikai Kutatóközpont (Centar za istrаživanje etniciteta – CIE)[4] munkatársai.
Kutatásaik eredményét külön publikációban jelentették meg,[5]
amit június 29-én Szabadkán mutattak be, a Magyar Nemzeti Tanács székházában
tartott konferencián.[6]
Hajnal
Jenő: Ha már nincs kivel betölteni a tisztségeket, munkahelyeket,
akkor
hiába sírunk (Gergely Árpád felvétele)
Megtettünk-e
viszont mindent annak érdekében, hogy legyen, aki betölti a tisztségeket,
munkahelyeket? Vagy ha van, miért nem kapott munkát?
A Belgrádi
Emberi Jogi Központ[7],
a Szerbiai Emberi Jogok Helsinki Bizottsága,[8] a
szerbiai és a tartományi polgári jogvédő is, az éves jelentéseikben, rendszerint
foglalkoznak a nemzeti kisebbségek részvételével a közéletben. Ez érthető is,
hiszen a nemzeti kisebbségek hatékony részvétele a közéletben „egyik lényeges eleme egy békés és demokratikus
társadalomnak”.[9]
Szomorú viszont, hogy a – még mindig talán 200 ezres – magyar nemzeti
közösségnek nincsen egyetlen erős civil szervezete sem, amely képes lenne ilyen
kutatás végzésére.
A téma fontos fontosságát és időszerűségét csak
növeli Szerbia Európai Uniós csatlakozási folyamata/tárgyalása, valamint a
nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére elfogadott cselekvési terv[10]
megvalósítása.
A kutatók a három részből álló (1. A demokrácia
és a nemzeti kisebbségek; 2. A nemzeti kisebbségek hatékony részvétele a
közéletben és 3. A nemzeti kisebbségek politikai képviselete) kiadvány bevezetőjében
– amit időközben sikerült beszereznem – tényként állapítják meg, hogy „a
2008-as évig nem teremtődtek meg a feltételek (a nemzeti kisebbségek hatékony
részvételére a közéletben – B. A.) – a nemzeti kisebbségek képviselete a
képviselő-testületekben, végrehajtó és igazságügyi szervekben jogilag nem volt
rendezve, a nemzeti kisebbségek megfelelő részvétele a közhatalmi szervekben
nem olyan módon lett megvalósítva, amelyre a nemzetközi mércék és Szerbia
alkotmánya utal”.[11]
Ezek szerint Szerbiában csak mintegy
tíz éve teremtődtek meg a jogi feltételek a nemzeti kisebbségek hatékony
részvételére a közéletben!
A kutatók megállapítják: „Szerbia becikkelyezett
minden nemzetközi aktust, amellyel a nemzeti kisebbségeknek szavatolják a
közéletben való hatékony részvételt. Szerbia alkotmánya és a mérvadó törvények
előírják a nemzeti alapon való megkülönböztetés tilalmát a közéletben való
részvétellel kapcsolatban, a köztisztségekhez és a közhatalmi munkahelyekhez
való hozzáféréskor. Ez mellett, határozottan kimondják, hogy a közhatalomban
való munkaviszony létesítéskor figyelmet fordítanak a nemzeti kisebbségek
megfelelő képviseletére. A gyakorlatban jelen lévő nemzeti kisebbségek
alulképviseltsége a közigazgatásban azonban rámutat, hogy az alkotmányos és
törvényes elvek alkalmazása valamiért nem működik. Az alapvető oka ennek, hogy az
alkotmányos norma, miszerint figyelembe kell venni, hogy a foglalkoztatottak
nemzeti összetétele megfeleljen a lakosság nemzeti összetételének, nem lett
konkretizálva, nem kapott világos körvonalakat és tartalmat. A törvényes
megoldások ismételik, kis módozatokkal, az alkotmányos normát és nem távolodnak
el nagyon az elvi megnyilatkozástól. A másik ok, hogy azokat a paramétereket,
amelyeket az alkotmány és a törvények jogilag relevánssá tesznek, még mindig
nem követik megbízható és rendszeres módon.”[12]
– Már az a tény, hogy Szerbiában nem léteznek
statisztikai adatok a közigazgatásban dolgozók nemzeti hovatartozásáról rámutat
a szisztematikus állami politika hiányára, amely pontosítaná a „figyelmet
fordít” a nemzeti kisebbségek képviseletére szószerkezetet és hozzájárulna a
nagyobb számban való bekapcsolódásukhoz a közigazgatásba – vélik a kutatók.[13]
Az államigazgatási törvénynek az államigazgatási
szervek rendszeréről szóló (IV. része) és az állami hivatalnokokról szóló (X.
része) „az esetleges affirmatív intézkedéseknek még a legkisebb jelét sem
tartalmazzák a nemzeti kisebbségekhez tartozók nagyobb bekapcsolásának céljából
az államigazgatási szervekbe”.[14]
Az állami hivatalnokok nemzeti összetételére
vonatkozó statisztikai adatok hiánya miatt – a tanulmány szerint – „a nemzeti
kisebbségek részvétele sem ismeretes a munkahelyek szerkezetében és a
végrehajtási munkahelyeken, sem pedig a beosztásuk szerkezete”.[15]
A hivatalnokokról szóló törvény a ranglétrán való
haladás és a jutalmazás terén sem lát elő affirmatív intézkedéseket.[16]
A kutatásnak a tartományi közigazgatási szervekre vonatkozó része főként a Tartományi Ombudsman 2015. évi vizsgálatán alapszik a nemzeti kisebbségi nyelvek- és írások hivatalos használatról a tartományi közigazgatási szervekben, miszerint „a magyar, a román, a szlovák és a horvát nemzeti kisebbség alulképviselt a tartományi közigazgatási szervekben, a lakosságban való százalékarányi részvételéhez viszonyítva”.[17]
Ez a rész többnyire a hatályos – első sorban a
tartományi közigazgatás helyzetére, a hivatalnok státusára, a közigazgatás
reformjára, stb. vonatkozó – jogszabályok ismertetésével foglalkozik és kevés
konkrét adatot közöl a tartományi közigazgatásban dolgozók nemzeti
összetételéről, miközben az ilyen adatok megtalálhatók a Tartományi Ombudsman
éves jelentéseiben (is).
Így, például, a Tartományi Ombudsman 2017. évi
jelentéséből[18]
megtudjuk a 2017. december 31-i adatokat, amelyek szerint még
Vajdaság Autonóm Tartomány szervei sem viselnek gondot „a nemzeti kisebbségek
megfelelő képviseletéről a közszolgálati szervekben”.
A tartományi szervekben
ugyanis a szerb nemzetiségűek száma (73%) meghaladja a lakosságban való
részvételüket (66,76%). Ugyanez a helyzet a ruszinok (1,3% és 0,7%) és a
montenegróiak esetében is (2,0% és 1,15%). Az alulképviseltség a magyarok
esetében a legnagyobb (5,05% a 13% százalékkal szemben), következnek a romák
(0,4% és 2,19%), majd a szlovákok (1,4% és 2,6%), a horvátok 1,9% és 2,43%, és
a románok (0,9 és 1,32%).[19] (Az Ombudsman 2015. évi
jelentése szerint, a tartományi szervekben a foglalkoztatottak 6,14%-a volt
magyar.[20] Ez azt jelenti, hogy a
„részarányos foglalkoztatás” a gyakorlatban nem hogy nem valósul meg, hanem az
arányok folyamatosan rosszabbodnak.
A számadatokból
kitűnik, hogy a szerb nemzetiségük „hat tartományi szervben kevesebben, 15-ben
pedig többen vannak, mint a lakosságban, azzal hogy két tartományi szervben
egyetlen nemzeti kisebbségi sem dolgozik”. „A magyarok, a részarányt tekintve,
egy hivatalban a lakosságban való részaránynál nagyobb számban vannak
képviselve, 12 szervben pedig ennél kevesebben vannak, míg 7 szerv egyetlen
magyart sem foglalkoztat”.[21]
A publikáció szabadkai bemutatóján aztán
elhangzott a legújabb adat is: „Habár közösségünk Vajdaság népességének 13
százalékát alkotja, a tartományi szervekben a magyarság csupán 5 százalékban
képviselteti magát”.[22] Nem tudni viszont, ezek is milyen beosztásban,
vagy munkahelyen dolgoznak.
A kutatás a helyi önkormányzatok szerveivel
foglalkozó a részben is főleg a jogszabályok bemutatására szorítkozik és,
sajnos, régi (még 2010-ből származó), elévültnek is mondható adatokat közöl.
Megállapítja, hogy „mivel helyi szinten nem
vezetnek hivatalos nyilvántartást a foglalkoztatottak nemzeti összetételéről, a
nemzeti kisebbségek képviseletére vonatkozó értékelések szórványos elemzések
alapján készülnek, amelyeket időnként végeznek”.[23]
A 2010. évi (!) felmérés szerint, amit az akkori
Tartományi Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Közösségi Titkárság végzett,
30 helyi önkormányzatban (a 39) közül), amelyek területén hivatalos
használatban vannak a nemzeti kisebbségi nyelvek és írások, megállapították,
hogy „a helyi önkormányzatok szerveiben (a szerbeken kívül) képviselve vannak a
magyarok, a montenegróiak, a szlovákon, a románok, a horvátok és a ruszinok”.[24]
Hogy milyen arányban, arról azonban a kutatás adatokat már nem közöl adatokat,
az értékelések viszont arra utalnak, hogy negatív irányba.
Ugyancsak kifogásolható, hogy a kutatatás nem
terjedt ki a nemzeti kisebbségeknek a közszolgálati foglalkoztatottak közötti
jelenlétére, pedig az is ide tartozik.
A szerzők nemzeti kisebbségek képviselete a
bíróságokban című részben is csupán a 2010. évi (!) adatok ismertetésére
szorítkoznak. Egy kis akarattal – tekintettel a kutatás fontosságra – az
illetékes minisztériumtól, vagy közvetlenül a bíróságoktól, ügyészségektől is
kérhették volna a legújabb adatokat, csak úgy, mint a közigazgatási szervek
esetében (ami ugyancsak elmaradt).
A kutatók – a tartományi Ombudsman (2010. évi)
kutatására hivatkozva – megelégszenek az adattal, miszerint „a pancsovai és a
zombori alapfokú bíróságok, a nagybecskereki és a pancsovai Felső Bíróság,
valamint a palánkai, óbecsei, verseci és a rumai szabálysértési bíróságok
elérték az arányos nemzeti összetételt”.[25]
Majd – ugyancsak ennek a forrásnak az alapján – megállapítják, hogy „Vajdaság
Autonóm Tartomány területén a bíróságok többségében (59,2%-ában) nem érték el a
nemzeti kisebbségi bírók részarányos képviseletét”.[26]
A nemzeti kisebbségek képviseletével kapcsolatban
az ügyészségekben a kiadvány szerzői megállapítják, hogy „ügyészek és az ügyész
helyettesek nemzeti összetételére vonatkozó adatok nem léteznek, vagy ha
léteznek, a nyilvánosság számára nem hozzáférhetők. Mi több, a nemzeti
kisebbségek képviseletére vonatkozó viták ritkán, vagy egyáltalán nem terjednek
ki az ügyészségekre. […] A nemzeti kisebbségek képviselői nem hangoztatják a
nemzettársaik részvétele növelésnek szükségességét az ügyészek és az ügyész
helyettesek között.” [27]
Vagy nem az államnak kellene ezt biztosítani?
A közjegyzők és a (köz)végrehatók nemzeti
összetételéről – a kiadvány szerint – úgyszintén „nem léteznek adatok és nem
tudni, hogy közülük mennyien tartoznak a nemzeti kisebbségekhez (habár ilyen
adatot a Közjegyzői Kamarától bizonyára be lehetett volna szerezni – B. A.). A
nemzeti kisebbségeknek a közhatalmi szervekben és testületekben való
képviseletére vonatkozó viták során a közjegyzők és a (köz)végrehatók általában
fókuszon kívül maradnak. Úgy tűnik, hogy szem elől tévesztik a tulajdonságukat,
hogy közhatalmi felhatalmazásuk van, hogy a hivatalos nyelvhasználatra
vonatkozó szabályok alkalmazása rájuk is vonatkozik, valamint hogy a
megválasztásukkor, illetve a kinevezésekkor rájuk is érvényes az alkotmányos és
törvényes rendelkezés, miszerint figyelembe kell venni a nemzeti hovatartozást”.[28]
A nemzeti kisebbségek politikai képviseletével
foglalkozó (3.) fejezet[29]
sem túlságosan izgalmas, mivel csak a nemzeti kisebbségeknek Szerbia
Népképviselőházában való képviseletével foglalkozik, igaz, az 1990-es évekig
visszamenőleg.
Ebből megtudjuk – az ismert adatot – miszerint a
legutóbbi (2016. évi) választásokon a nemzeti kisebbségek öt – köztük a
Vajdasági Magyar Szövetség–Pásztor István – listája vett részt, amely 56.620 polgár szavazatával
(vagyis a 3.775.821 voksoló polgár 1,5 százalékával) négy képviselői helyet
szerzett (a 250 közül).
A fejezet további részében a szerző(k) az ún.
természetes választási küszöb bevezetésével foglalkoznak Szerbiában, majd arra
a kérdésre keresik a választ „hogyan megalkotni a választási rendszert és
latolgatják, hogy mit jelent a „választói egységek átszabása”, mit érteni
„kvóták” és a „biztosított helyek” alatt.
Ezekkel a témákkal kapcsolatban több ajánlást is
megfogalmazták, amelyek közül talán a legfontosabb, hogy csökkenteni kell az
aláírások számát a nemzeti kisebbségi listák állításhoz. Szerbiában ugyanis még
mindig 10.000 aláírás szükséges a választási listaállításhoz, függetlenül
attól, hogy a lista kisebbségi-e vagy nem. A választási törvény 43. szakaszát
módosítani kell, hogy 3.000 aláírás elegendő legyen a nemzeti kisebbségi lista
hitelesítésére – javasolják a kutatás részvevői.
– A nemzeti kisebbségekhez tartozók jelenléte a
parlamentben nem elég a nemzeti kisebbségi érdekek hatékony képviseletéhez.
Ehhez szükséges, hogy a nemzeti kisebbségi választóknak lehetőségük legyen a
képviselőik felelősségre vonására. Ugyancsak dolgozni kell a nemzeti kisebbségi
civil szervezetek fejlesztésén, amelyek követhetik és ellenőrizhetik a
kisebbségi képviselőket. A nemzeti kisebbségi sajtónak eléggé fejlettnek és a
kisebbségi pártoktól függetlennek kell lenni ahhoz, hogy a polgárok megfelelően
tájékozódjanak a politikai vezetők tevékenységéről – mondják a kutatók.[30]
Az elemzésből azonban kimaradt a nemzeti kisebbségeknek
az önkormányzati képviselő testületekben és a helyi közösségek testületeiben
való elemzése, a mi a közéletben való hatékony részvétel szempontjából
ugyancsak fontos.
Annak ellenére, hogy a kutatás a legtöbb esetben a
jóval korábbi évekre vonatkozó adatokat tartalmazz, ezekből is nyilvánvaló,
hogy – habár „Szerbia becikkelyezett minden nemzetközi aktust, amellyel a
nemzeti kisebbségeknek szavatolják a közéletben való hatékony részvételt”[31] –
a gyakorlat messze elmarad a vállalt kötelezettségektől. (Talán ebből is érthető, hogy a „hatékony”
szó miért nem szerepel a kiadvány címében.)
A legjelentősebb jogszabályok tervezetéből,
amellyel megalapozódna a kultúra sokszínűsége, a kutatás részvevői arra
következtettek, hogy „sem a kisebbségek, sem az állam nem óhajtják a gyökeres
változásokat”.[32]
A kutatás talán legnagyobb hiányossága, hogy a
szerb kormány irányába nem foglalták össze a kutatás eredményeit és nem
fogalmaztak meg konkrét teendőket a nemzeti kisebbségek hatékonyabb részvétele/bekapcsolása/bekapcsolódása
érdekében a közéletbe/közügyekbe.
A (remélhetőleg új összetételű) magyar nemzeti
tanácsnak az egyik első feladata lenne, hogy a legújabb adatok alapján, a
projektum eredményeire való tekintettel is, felmérje a közösség hatékony részvételét
a szerbiai közélet minden szintjén és – a helyzet lényeges javítása érdekében –
konkrét, határidővel ellátott programot terjesszen a szerb kormány elé, a
nemzetközi egyezményekből és a belső jogszabályokból eredő kötelezettségek és
vállalások teljesítésére.
BOZÓKI Antal
Újvidék,
2018. augusztus 6.
[1] A kormányfő figyelmeztet: a
nemzeti tanács nem politizálhat. https://szabadmagyarszo.com/2018/07/21/a-kormanyfo-figyelmeztet-a-nemzeti-tanacs-nem-politizalhat/,
2018. július 21. [12:56]
[2] Vučić az európai
integrációról és a migránsokról tárgyalt Szijjártó Péterrel. https://www.vajma.info/cikk/szerbia/26108/Vucic-az-europai-integraciorol-es-a-migransokrol-targyalt-Szijjarto-Peterrel.html,
2018. július 27. [16:16]
[3] A kisebbségek közéleti részvételét erősíteni
kívánó ajánlásokat az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ)
keretében 1999. szeptember 1-jén fogadták el. https://www.osce.org/hu/hcnm/32248?download=true
[5] Ljubica Đorđević –
Jelena Lončar – Nataša Miljković – Goran Bašić: Učešće nacionalnih manjina u
društvenom i političkom životu Srbije. Centar za istraživanje etniciteta,
Beograd [Etnikai Kutatási Központ, Belgrád] 2018, 178 p.
[6] P. E.: Ötről
tizenháromra. Magyar Szó, 2018. június 30. 1. és 5.
[7] Beogradski centar za
ljudska prava. http://www.bgcentar.org.rs/
[8] Helsinški odbor za
ljudska prava u Srbiji. http://www.helsinki.org.rs/serbian/index_s.html
[9] Lundi ajánlások, a 3-as alatt. Általános
elvek 1).
[10] Cselekvési terv a
nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére. http://www.puma.vojvodina.gov.rs/dokumenti/Madjari/Jogszabalyok/kisebbsegi_cselekvesi_terv_07072017.pdf
[11] Lásd az 5-ös alatti
publikáció 9. oldalán.
[12] Uo. 140.
[13] Uo. 91-92.
[14] Uo. 96.
[15] Uo. 98.
[16] Uo. 99.
[17] Uo. 115.
[18] Godišnji izveštaj
Pokrajinskog zaštitnika građana – ombudsmana za 2017. godinu [A Tartományi Ombudsman 2017. évi jelentése],
102 p.
[19] Uo. 28. Bővebben lásd a
Részarányos foglalkoztatás c. írásom:
http://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=7951,
2016. június 24. és http://delhir.info/cimlap/friss-hireink/55518-reszaranyos-foglalkoztatas-alulkepviselt-nemzeti-kisebbsegek,
2016. június 25. [22:31]
[20] Izveštaj Pokrajinskog
zaštitnika građana – ombudsmana za 2015.
godinu [A Tartományi Polgári Jogvédő – Ombudsman 2015. évi jelentése], 33. http://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/1768-godisnji-izvestaj-2015.html
[21] Godišnji izveštaj… a
18-as jegyzetben.
[22] Lásd a 6-os alatti
írást.
[23] Lásd az 5-ös alatti kiadványt, 124
[24] Uo. 124-125.
[25] Uo. 134.
[26] Uo.
[28] Uo. 139-140.
[29] Uo. 158-165.
[30] Uo. 165.
[31] Uo. 140.
[32] Uo. 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése