Emberi- és nemzeti
kisebbségjogi napló (133.)
Szerbia példaképül szolgálhat a nemzeti kisebbségek jogainak és
szabadságjogainak tiszteletben tartása terén.
Ana Brnabić szerb kormányfő (Washington, 2018.
július 21.)[1]
Augusztus 15.
A Demokrata c. budapesti hetilap, a 2018.
augusztus 15-ei számában, interjút közölt Csóti Györggyel, a Budapesti Kisebbségi Jogvédő
Intézet (KJI)[3]
igazgatójával.
Az interjúban Csóti kifejtette nézetét a magyar
nemzetpolitika külhoni vonatkozásában szükséges teendőkről, de kitért a KJI
ezzel kapcsolatos tevékenységére is. Fontos üzeneteket tartalmaz a
délvidéki/vajdasági magyarságra nézve is.
A határon túli magyarság helyzetével kapcsolatban Csóti
elmondta, hogy „a társnemzeti státusz lenne a legmagasabb szintű együttélési
forma az elcsatolt területeken élő őshonos magyar nemzeti közösségeknek. És ez
alanyi jogon járna a magyaroknak, mert ott élnek, ahol születtek, ahol őseik
falvakat, városokat, kulturális intézményeket hoztak létre, és több mint ezer
esztendőn át vérükkel védték szülőföldjüket. Olyan jogokkal kellene
rendelkezniük, mint a belgiumi vagy a svájci társnemzeteknek. A történelem
bűnös szeszélye folytán többségi helyzetbe került nemzetek azonban hallani sem
akarnak erről. A dolog tehát fordítva áll: ha nem adják meg a társnemzeti
státuszt, akkor autonómiát kell követelni, és az autonómia alanyi jogon járna,
mint a társnemzeti státusz.”
A szomszédos országokban elő magyarok helyzetét
értékelve elmondta: – Hét szomszédunk közül négyben, Szlovákiában, Ukrajnában,
Romániában és Szerbiában változó intenzitással többnyire soviniszta,
magyarellenes politika uralkodik. Ebben szinte nincs különbség bal- és
jobboldal között. Déli szomszédunknál ez most nem nagyon tapasztalható, mert
integrációs törekvéseik szempontjából kontraproduktív lenne Magyarországgal
feszültséget szítani – nyilatkozta a KJI igazgatója. „Bátran kijelenthető, hogy
a szomszédaink eltökélt szándéka a területükön élő őshonos magyar nemzeti
közösségek teljes felszámolása. Természetesen ma már nem a XX. Századi
módszerekkel, népirtással, vagy erőszakos kitelepítéssel, hanem kierőszakolt
asszimilációval és kivándorlással”, tette hozzá.
Csóti György, a KJI igazgatója
– Mindezek tudata nem jelenti azt, hogy ne
keressük a barátságot és együttműködést trianoni szomszédainkkal, épp
ellenkezőleg: törekedni kell a békés és kölcsönösen előnyös közép-európai
együttélésre, de állandóan szem előtt tartva a magyar nemzeti érdekeket,
törekedve a XX. századi sebek begyógyítására, a fent leírt autonómia
megvalósításával. A Kárpát-medencében is zászlóra tűzhető a közel-keleti elv –
területért békét! –, a helyzetünkre adaptálva: területért jogot! – fogalmazott a KJI igazgatója.
Az autonómia, a jogbiztonság, valamint a
létszámcsökkenés összefüggésében Csóti kifejtette, hogy „a teljes
körű autonómia vagy a társnemzeti státusz megadása nélkül sehol sem elehet
teljes jogbiztonságról beszélni, és nem állítható meg a népességfogyás”. Arra
kell törekedni, hogy az „adott országban érvényben lévő kisebbségi jogok ne
sérülhessenek, senkinek se essen bántódása magyarsága miatt” – mutatott rá
Csóti. „Ezen túlmenően a Kárpát-medencei összmagyar politikának követelni kell
szomszédainktól, hogy betartsák az általuk is aláírt nemzetközi
kisebbségvédelmi egyezményeket. Ellenkező esetben, aminek szemtanúi vagyunk, a
kérdést állandóan napirenden kell tartania nemzetközi fórumokon – amit csak
ritkán tapasztalunk. Emellett követelni kell a kétoldalú, országok közötti
alapszerződésekben foglaltak betartását is” – tette hozzá.
Mivel „a tényleges és teljes körű autonómia
évtizedek óta nem valósul meg, miközben a magyarok lélekszáma rohamosan csökken
az elcsatolt területeken”, olyan „tűzoltó munkára van szükség”, amely „európai
színvonalú megélhetést és jogbiztonságot” teremt a külhoni honfitársak számára,
„hogy legyen még magyar őseink földjén, mire megvalósul az autonómia” –
fogalmazott Csóti.
Huzamosabb idő után először jelent meg egy olyan
értékelés, amely nem a hivatalos politika szemszögéből és kritikus viszonyulással
foglalkozik a külhoni magyarok helyzetével. Csóti György az interjúban hosszabb
távon is megfogalmazta a nemzetpolitika irányvonalait, de a legsürgősebb teendőket
is. Kérdés azonban, hogy a hivatalos politika hajlandó-e/hajlamos-e/képes-e
elfogadnia a – Délvidék vonatkozásában már több szerbiai civil szervezet által
is készített – helyzetelemzéseket.[4] Eddig erre – a negatív
tendenciák ellenére – semmilyen hajlandóságot nem mutatott.
Augusztus 17.
November 4-én választunk
Branko Ružić
államigazgatási és helyi önkormányzati miniszter november 4-re írta ki a
szerbiai nemzeti tanácsi választásokat.[5]
Nemzeti tanácsi választásokra négyévente kerül
sor. Az elsőt 2010. június 6-án, a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól
szóló törvény elfogadását követően, a másodikat 2014. október 26-án tartották
meg.
– A nemzeti tanácsok nem állami testületek,
amelyeken keresztül a nemzeti kisebbségek megvalósítják az Alkotmány által
garantált önállóságukat az oktatás, a kultúra, a tájékoztatás, a nyelv- és
íráshasználat terén – fogalmazott Ružić.[6]
2018-ban 22 nemzeti kisebbség választ(hat)ja meg a
nemzeti tanácsok tagjait, ebből 18 (albán, askáli, bosnyák, bolgár, bunyevác,
vlach, görög, egyiptomi, magyar, német, lengyel, roma, román, ruszin, szlovák,
szlovén, ukrán, cseh) teljesítette a feltételt a közvetlen választásokhoz, négy
(macedón, horvát, montenegrói, orosz) pedig elektorok útján választ.[7] Augusztus 15-ig 475 ezren
iratkoztak fel a választói névjegyzékbe, ők szavazhatnak a nemzeti tanácsi
választásokon. A közvetlen választások esetében legkésőbb 15 nappal a
megtartásuk előtt kell átadni a listákat, az elektorok útján történő választások
esetében a határidő 30 nap.[8]
A Szabad
Magyar Szó illusztrációja
A szakértők azt jósolják, hogy a nemzeti tanácsok
megválasztásán nagyon alacsony lesz a részvételi arány, s hogy az a régóta
ismert gond, miszerint a politikai pártok nagy hatással vannak a tanácsokra,
távolról sem szűnt meg, tudatta az N1.[9]
Bojan
Klačar, a Cesid igazgatója, aki
arra is emlékeztet, hogy a részvételi arány csak nyolc évvel ezelőtt, az első
nemzeti tanácsok megválasztásakor haladta meg az 50 százalékot. „Amint csökkent
az állam és a nemzetközi közösség, de még a kisebbségi közösségek érdeklődése
is a nemzeti tanácsok tagjainak megválasztása iránt 2014-ben, azonnal csökkent
a részvételi arány is. Tehát az állam jelenleg megtesz mindent, amit tud, de az
a benyomásunk, hogy az eszközök, amelyeket a tanácsok megválasztására
különítettek el, nem túlságosan nagyok. Általános véleményünk szerint az állam
sokat tehetne, hogy tájékoztassa az embereket a választásokról” – állítja Bojan
Klačar.
A nemkormányzati szervezetek a leginkább azt sérelmezik már évek óta, hogy noha a nemzeti tanácsok papíron ugyan függetlenek a pártoktól, valójában, a gyakorlatban a pártok zsákmányaként ténykednek. Magyarán: noha a tanácstagok formálisan nem rendelkezhetnek párttisztségekkel, minden egyes jelölt mögött egy konkrét párt áll.[10]
A nemkormányzati szervezetek a leginkább azt sérelmezik már évek óta, hogy noha a nemzeti tanácsok papíron ugyan függetlenek a pártoktól, valójában, a gyakorlatban a pártok zsákmányaként ténykednek. Magyarán: noha a tanácstagok formálisan nem rendelkezhetnek párttisztségekkel, minden egyes jelölt mögött egy konkrét párt áll.[10]
A nemzeti kisebbségi törvénymódosítási csomaggal nincsenek megelégedve az albán és a bosnyák nemzeti tanács. Bejelentették, hogy szeptemberben az Alkotmánybírósához fordulnak az elfogadott törvények alkotmányosságának kivizsgálása miatt. Ružić a választások kiírása alkalmából tartott sajtókonferencián meggyőződését fejezte ki „hogy az nem fogja befolyásolni a választásokat”.[11]
– Biztos vagyok abban, hogy ez nem hathat ki a választások megtartására, mint ahogy ők is biztosak, hogy rész vettek a törvénymódosítással kapcsolatos munkában – mondta a miniszter. „A Bosnyák Nemzeti Tanács elnökének megjegyzései voltak a törvényjavaslatokra a kidolgozásuk ideje alatt is, de a javasolt megoldásokat támogatta a nemzeti tanácsok munkáját koordináló testület többi tagja” – tette hozzá. Megismételte, hogy „a módosítások nem csökkentik a nemzeti kisebbségek szerzett jogait”, az ezzel kapcsolatos munka „átlátható volt, nemzetközi szakemberek bevonásával folyt, akik az elfogadott megoldásokat támogatták és elismerően nyilatkoztak azokról”.[12]
A nemzeti tanácsi választások a „haladó” hatalom számára rendkívül fontosak, hogy legitimálja „kisebbségbarát politikáját" és ezzel levegye napirendről ezt a kérdést és a megoldásokkal elégedetlenkedőket, a politika bírálóit.
A magyar pártok egyelőre még csak a hangjukat sem hallatták a nemzeti tanácsi választással kapcsolatban, pedig eljött a színvallások ideje. Vagy ez csak vihar előtti csend lenne?
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. augusztus
19.
[2]
Szakács Gábor: Nem adjuk fel soha. Demokrata, 2018. augusztus 15. 16-17, vagy http://bozokiantal.blogspot.com/, 2018.
augusztus 18.
[3]
A KJI országgyűlési határozattal, alapítványi háttérrel, budapesti székhellyel
jött létre 2012-ben. Civil szervezetként támogatja a külhoni magyarok
jogvédelmét. Állami támogatásból működik, amelyre évről évre pályázni kell.
Lásd a 2-es alatti írást. A KJI tevékenységéről lásd bővebben a http://www.kji.hu/ honlapot.
[4] Lásd
Az alkotmányos és törvényes elvek
alkalmazása nem működik c. (https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11286,
2018. augusztus 7.) és a „A jogi keret
jelentősen jobb a kisebbségek valós helyzeténél” c. írásom (https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11298,
2018. augusztus 17.)
[5] (Tanjug, Beta) Branko Ružić november 4-re kiírta a
nemzeti tanácsi választásokat. https://www.vajma.info/cikk/szerbia/26170/Branko-Ruzic-november-4-re-kiirta-a-nemzeti-tanacsi-valasztasokat.html,
2018. augusztus 17. [11:48], és P. E.: kiírták a nemzeti tanácsi választásokat.
Magyar Szó, 2018. augusztus 18. 5.
[6] Uo.
[7] A szakértők szerint alacsony lesz a részvételi arány
a nemzeti tanácsok megválasztásakor. https://szabadmagyarszo.com/2018/08/18/a-szakertok-szerint-alacsony-lesz-a-reszveteli-arany-a-nemzeti-tanacsok-megvalasztasakor/,
2018. augusztus 18. [9:20]
[8]
Lásd az 5-ös alatti írást.
[9] Lásd a 7-es alatti írást.
[10]
Uo.
[11]
S. Biševac: Zahtev za ustavnost neće uticati na izbore [Az alkotmányossági vizsgálat
kérése nem befolyásolja a választásokat]. Danas, 2018. augusztus 18. 6.
[12]
Uo.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése