Ez a tanévkezdés is nemzeti kisebbségi jogsérelmekkel
indul
Szerbia példaképül szolgálhat a nemzeti
kisebbségek jogainak és szabadságjogainak tiszteletben tartása terén.
Ana
Brnabić szerb kormányfő (Washington, 2018. július 21.)[1]
A 2017/2018-as
tanévben 13 magyar nyelvű középiskola esetében az oktatási minisztérium nem
vette figyelembe az iskolák igényeit a szakirányok megnyitása iránt és a Magyar
Nemzeti Tanács (MNT) támogatását.[2]
Tanév közben szüntették
meg a magyar tannyelvű társadalmi-nyelvi szak második osztályát a szabadkai
Svetozar Marković Gimnáziumban.[3]
Magyar nyelvű
ötödikes napló tavaly még október közepén sem volt. Mint kiderült, az MNT
munkatársai csak október 17-én juttatták el a fordítást a kiadónak.[4]
Idén júniusban
arról értesültünk, hogy a hibásan nyomtatták ki az új ötödikes kétnyelvű
bizonyítványok formanyomtatványát, s emiatt nem volt elég hely, hogy a szerb
mellett még egy nyelven be lehessen írni az osztályzatot, ami miatt le kellett
azokat cserélni.[5]
Volt botrányos igazgató
választás/kinevezés is (legutóbb pld. a gombosi József
Attila Általános Iskolában).[6] Közben az általános iskolákban sorra szűnnek meg a magyar
tagozatok,[7] stb.
Most a Vajdasági
Szociáldemokrata Liga (LSV) közleményéből értesülünk, hogy „késik azon
kisebbségi nyelvű tankönyvek nyomtatása, melyekből az általános iskolák első-
és ötödik osztályos tanulói kell, hogy tanuljanak”.[8] „A
szerb nyelvű könyvek nagy része ugyanakkor már megérkezett” – közölte a Pannon
RTV.[9]
Szerb nyelvű első osztályos tankönyvek.
A Szabad Magyar Szó illusztrációja
„A nemzeti
kisebbségek nyelvein történő oktatást Szerbiában az alkotmány és a törvények is
szavatolják, ezért megengedhetetlen, hogy ezt a jogot ne tartsák tiszteletben –
áll a Liga közleményében.[10]
A párt emlékeztet,
hogy az Oktatási Minisztérium tavalyelőtt a nemzeti tanácsokkal egy
dokumentumot írt alá, melyben kifejezték abbéli szándékukat, hogy a jövőben a
kisebbségi nyelveken megjelenő tankönyvek kiadása gyorsabban és minőségesebben
minőségesebben
történik majd. „Sajnos, nyilvánvalóan nem tartják tiszteletben azt, amit aláírtak”
– állapítja meg a VSZL.
A Liga arra is
figyelmeztet, hogy az európai uniós csatlakozási tárgyalások 23. fejezete a
nemzeti kisebbségek jogairól szól, és azt követeli a hatalomtól, hogy ezeket a
jogokat gyakorlatban is alkalmazza.
„Elvárjuk, hogy a tanügyminiszter
sürgősen intézkedjen, hogy a kisebbségi nyelveken kinyomtatott hibás
tankönyveket mielőbb javítsák” – áll a Bogyó
Ildikó, a Vajdasági Szociáldemokrata Párt főbizottsága tagjának aláírásával
ellátott közleményben.[11]
Miért nincsenek első osztályos
tankönyvek a nemzeti kisebbségek nyelvén? A kérdést nem magyar párt,
a Magyar Nemzeti Tanács (MNT), vagy pedagógus szervezet, hanem a VSZL tette fel Mladen Šarčević tárcavezetőnek. A VSZL javára legyen mondva, hogy szerb
pártként számon kérte a nemzeti kisebbségi oktatási jogok érvényesítését. De, hol
vannak a magyar pártok, az MNT és a pedagógus
szervezetek? Sehol! Mivel is foglalkoznak ezek egyáltalán? Ki törődik a magyar
közösség (ez alkalommal oktatási) jogainak érvényesítésével? Senki!
A tanárok figyelmeztetnek, hogy szeptembertől „új
tanterv van érvényben a szerbiai általános iskolák első és ötödik osztályában”.
Ez azt jelenti, hogy „az első
osztályban Projektoktatás lesz, az ötödik osztályban pedig Informatika és
számítógép-ismeret.”[12]
Mint a VSZL közleményéből is kitűnik, a szükséges tankönyvek azonban még
sehol se nincsenek. A közlemény utal arra is, hogy „hibás tankönyveket” is
nyomattak, amelyeket „mielőbb ki kell javítani”, de hogy melyekről van szó, azt
már nem említi.
A délvidéki magyar oktatást különösen kínosan érinti, hogy az oktatási minisztérium államtitkári posztját Vicsek Annamária (Annemarie Vicsek,[13] ahogyan önmagát nevezi) tölti be, a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkárságot pedig Nyilas Mihály vezeti. Mindketten a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) káderei.
A most előállt helyzetet Vicsek azzal próbálja magyarázni, hogy „a tankönyvek egyre inkább túlhaladottak lesznek az iskoláztatásban, hiszen egyre több online tartalmat, egyre több digitális tartalmat használnak a tanárok is a mindennapi munka során, ami lassan-lassan már eddig is valamilyen mértékben szinte feleslegessé vagy pedig helyettesíthetővé tette a tankönyveket”.[14] Erre viszont a tanulók, a tanárok, de a szülők se nincsenek felkészülve/felkészítve.
Mivel
az „eddig alkalmazott tankönyvek nem használhatók és az iskolában, diktálni pedig
nem szabad, mit fog megjegyezni egy 12 éves diák az órán?” – kérdezi az egyik gyakorló tanár, aki a neve
elhallgatását kérte. – Nem csak a tankönyvek hiányzanak, de „nincs tanmenet se
tanterv magyar nyelven. A földrajz és a történelem tanárok pedig még nem vettek
részt semmiféle továbbképzésen. Marad a zöld tábla és a kréta, illetve a
fehér tábla és a filctoll, vagy a fénymásolás, amit a pedagógus a saját
zsebéből fizet, vagy a papírt saját maga viszi az iskolába. A sok
adminisztráció között pedig elveszik a gyerek – tette hozzá.
Ugyancsak problémát jelent a tanulók adatainak
bevitele az elektronikus, illetve e-naplóba. – Eddig a magyar anyakönyvvel
rendelkező gyerek neve szerb nyelven cirill írással és magyar nyelven volt
beírva, a szerb anyakönyvvel rendelkező tanulóé pedig kizárólag szerb nyelven
cirill és latin írásmóddal. Milyen nyelven és írásmóddal kell az adatokat
beírni? – kérdezi a „A jelen és jövő pedagógusai” csoport egyik tanácstalan tagja.
– Jelenleg „nincs
lehetőség (az e-napló) magyar verziójára, de fejlesztik, mert a bizonyítványok
nyomtatása is ez alapján fog történni. Az órák tartalmát volt, aki magyarul
vitte be, volt aki szerbül” – így a válasz.
A nevek beírása – a magyarázat szerint – azért fontos
és erre nagyon kell ügyelni, mivel ezen „később nem
lehet változtatni. Amilyen módon beírják, úgy kapja a bizonyítványt a tanuló”. Miért nem vitatják meg ezt a problémát az MNT
és a pedagógus szervezetek?
A magyar nyelvű oktatásban, ezek szerint
– egy héttel a tanévkezdés előtt – „teljes a káosz”. Mindenki azonban hallgat,
mert félti az állását és a szégyenletesen alacsony fizetését. Csodálkozunk, ha
elköltöznek a tanárok és a diákok is?
Vicseknek és Nyilasnak – a botrányokkal és
káosszal terhes helyzet ellenére – eszébe nem jutott, hogy alkalmatlanságuk okán
távozzanak a tisztségükből. Nem kell ezen csodálkozni, hiszen a VMSZ hatalmi
koalíciós pártként áll mögöttük. És a havi fizetés sem kevés. Hogy a
közösségnek okozott kár mekkora, az kit érdekel?
BOZÓKI
Antal
Torda,
2018. augusztus 27.
[2] t.r.: Visszahozhatóak a
megszűnésre ítélt középiskolai szakok? Magyar Szó, 2017. május 25. 1. és
8.
[3] Tanév közben szüntették
meg az osztályt. https://pannonrtv.com/rovatok/tarsadalom/tanev-kozben-szuntettek-meg-az-osztalyt,
2018. november 21. [17:22 és 19:09]
[4] Lusta VMSZ-es káderek
miatt késik az ötödikes napló?
[6] Nagy Margit levele a Tartományi Oktatási, Jogalkotási,
Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkársághoz. https://www.facebook.com/margit.nagy.3762,
2018. július 8.
[7] Uo.
(közlemény) https://szabadmagyarszo.com/2018/08/23/miert-nincsenek-elso-osztalyos-tankonyvek-a-nemzeti-kisebbsegek-nyelven/,
2018. augusztus 23. [12:43]
[9] Pannon
RTV: Szeptembertől új tanterv van érvényben az első és ötödik osztályban
[10] Lásd a 8-as alatt.
[11] Uo.
[12] Lásd a 9-es alatti írást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése