1. A 2013-ban a Vajdasági Magyar
Pedagógusok Egyesülete által felvázolt oktatási helyzet részben nem
változott, inkább súlyosbodott. Vajdaságban a gyermeklétszám csökkenése
miatt továbbra is több iskolában évről évre kérdéses a magyar osztályok
beindulása. A magyar tanulók létszámának sokéves csökkenésének legfőbb
oka: 1. a magyar lakosság elöregedése, a születések számának csökkenése,
2. a kivándorlás, 3. a vegyes házasságok/asszimiláció, 4. a szülők egy
részének bizalmatlansága a magyar tagozatok nyújtotta lehetőségek iránt a
gyermek életpályájának biztosítása terén. Az említett okok többsége az
oktatási rendszeren kívüli, ezért pusztán az oktatás színvonalának
emelésével nem fordítható meg, csupán enyhíthető.
2. A magyar nyelvű oktatás végveszélyben
van a szórványban. A demográfiai fogyás és az elvándorlás miatt,
sajnos, kiszámítható, hogy melyik szellemi végvárunk mikor esik el -
mikor szűnik meg a magyar oktatás. Ürményházán az idén nem indult elsős
tanuló és jövő is csak egy lenne, de valószínűleg őt sem adják magyar
osztályba. A székelykevei iskola 20 tanulót "elveszített" egy évúgy,
hogy négyet az iskolakezdés óta. Tehát, alig másfél hónap alatt. És a
folyamatnak nincs vége. Sőt, tovább erősödő elvándorlási hullámmal
számolhatunk. Ez már nem az oktatás - vagy a meggyőzős kérdése, és már
nem is csak a magyarság, vagy egyáltalán a tanárok hatásköre. Súlyos
megélhetési - szociális gondok közepette már nem az kérdés, hogy milyen
nyelvű iskolába induljon a gyerek, hanem, hogyan lehet túlélni - hogyan
törleszteni a kölcsönt, amikor, még ha munka van is - fizetés nem
biztos, hogy van. Itt már nem kérdés, hogy milyen iskolába íratják a
gyermekeiket. Nem azért, mert az nem fontos számukra, hanem azért, mert a
szó szoros értelemben a túlélési harc átrendezte életükben a fontossági
sorrendet. Emberhez méltó életet szeretnének élni és a gyermekeiknek is
biztosítani. Sajnos, ehhez el kell menniük. Amit tehetünk, hogy az
elvándorolt diákjaink osztálytársait bátorítani, hogy minél szorosabb
kapcsolatot tartsanak a volt osztálytársaikkal, hogy azok ne érezzék
azt, hogy végérvényesen bezárult mögöttük az ajtó. . De még mindig van
egy réteg, amelyik nem próbált meg mindent annak érdekében, hogy itthon
maradhasson. Pl. nevelőszülői munka, fizikai munka vállalása.
3. A magyar tagozatok megszűnése maga
után vonja a pedagógusok munkanélküliségének növekedését, amire szerb
államnak nincs megfelelő szociális programja. A munkanélküli pedagógusok
sokan családosan elhagyják az országot.
Újvidéken 2011-től nem indult első
osztály a Nikola Tesla Általános Iskolában. Javasoljuk, hogy a gyermekek
elosztása oly módon történjen, hogy a még megmaradt Sonja Marinković,
József Attila, Petőfi Sándor Általános iskolában is indulhasson magyar
tagozat! Amint megszűnik egy magyar tagozat, a szülők automatikusan
szerb tagozatra írják be a gyermekeiket, mert nem kívánják a gyerekeket
egy távolabbi iskolába íratni.
4. Az MNT (a többéves ígéretek és
határozatok ellenére) a mai napig nem tudta megvalósítani a szerb
iskolaközponthoz tartozó tordai és a magyarittabéi általános iskola
önállósulását. Nem értjük, hogy az MNT miért nem harcolja ki a hatósági
szerveknél a két iskola önállósulását!
5. Az oktatás minősége javításának
elengedhetetlen feltétele, hogy minden egyes tantárgyat megfelelő
szakképzettségű tanárok tanítsák. A tanerők zöme elavult módszereket
alkalmaz még napjainkban is. Kevés az olyan tanár, aki hajlandó a
továbbképzéseken elsajátított módszertani újításokat alkalmazni. A
továbbképzések nagyon drágák, szinte kifizethetetlenek. Ingyenessé
kellene tenni, ily módon lehetne a pedagógusokat kötelezni arra, hogy
részt vegyenek egy-egy képzésen. Az oktatás minőségének romlása az
iskolák hiányos felszereltségének is tulajdonítható. Az állam, a
minisztérium, a helyi önkormányzat kevés pénzt fektet az oktatásba. Sok
minden alanyi jogon járna, nincs rendjén, hogy pályázatok útján kell
beszerezni csaknem mindent, amire az iskolának szüksége van.
6. Sok fölösleges adminisztrációs
munkát kényszerítenek rá a pedagógusokra, amelyeket talán senki el sem
olvas, vagy esetleg csak kis számban olvassák el. Portfolio készítése
minden pedagógus kötelessége, hogy adatokat gyűjtsön magáról és ezt
elkülönítve őrizze (szabványok, kompetenciák). A nagy terjedelmű
portfolia a pedagógusok számára fölösleges megterhelést jelent.
7. A tanulóknak, szülőknek nagyon sok
jogot biztosít az állam, a kötelezettségeiket viszont már kevésbé
ismerik. A tanárokat sok esetben megalázás éri a szülők és a tanulók
részéről is és gyakran elmarad a felelősségre vonás.
8. A beiratkozási programot segíti az
anyanyelvápolás is. A VMPE megalakulása óta anyanyelv ápolási
csoportokkal a foglalkozik Vajdaság szerte a szórványban. Fontosnak
tartjuk, hogy az anyanyelvápolás tantárgyat (a többi kisebbségi nyelv
esetében is) emeljék a vallási és a polgári neveléssel egy szintre, azaz
tegyék választhatóvá, és egyben kötelezővé mindazok számára, akik nem
anyanyelvükön részesülnek iskolai oktatásban. A beiratkozási program
szempontjából hasznosnak tartjuk a magyar nyelv oktatását az óvodákban
is, és ennek kiterjesztését a többnyelvű települések minden óvodájára,
mert így a szerb gyermekek megismerkedhetnek a magyar nyelvvel. Ezzel
segítjük a nemzetek közti megértés, egymás elfogadásának kialakítását. A
református egyház játszóházakat, anyanyelvápolást végző hétvégi
óvodákat, sőt akkreditált óvodát is indított és tart fenn különböző
forrásokból: Pacséron, Bácskossuthfalván, Torontálvásárhelyen és
Maradékon. Az egyházi oktatási intézmények nagymértékben segíthetnének a
magyar nyelvű oktatásban.
Idézet a Magyar nemzetpolitika
stratégiai kerete című tanulmányból, amelynek újra átgondolását 2020-ra
tervezik. Közzétette a KIM keretében működő Nemzetpolitikai
Államtitkárság. „A nagyvárosi szórványban különösen nagy annak a
veszélye, hogy többségi középiskolában folytatja a tanulmányait a magyar
diák. Ezért ezeken a helyeken különösen is koncentrálni kell arra, hogy
rendkívül jó minőségű középiskola álljon a magyar diákok
rendelkezésére, illetve magyar nyelvű szakképzésben is módjuk nyíljon
részt venni. A szórványkollégiumok gyűjtőhelyei a térség magyar
diákjainak. Míg a kisebb településeken az óvodai, elemi iskolai magyar
nyelvű oktatásra kell összpontosítani, addig a szórványcentrumokban a
középiskolai magyar nyelvű oktatásra. „
Ha sikerül visszaszerezni az egyházi
ingatlanokat, az egyházi iskolák működtetése nagymértékben segítené a
tanulók anyanyelven történő oktatását.
Nagybecskereken a katolikus egyház
visszakapta a zárda épületét, és kérjük, hogy magyar középiskolai
oktatási központot alakítsanak itt ki. Kezdeti lépésként jól fölszerelt,
jól képzett óvónőkkel, idegen nyelvet, zenét oktatva, vonzó óvodát
kellene nyitni, amelyet majd lépésről lépésre lehetne bővíteni.
A mi esetünkben az a fontos, hogy
az az anyaországgal való, eddigi együttműködés teljes egészében
megmaradjon. A szórványgondozás terén még bővüljön is, azzal, hogyha
szükséges, akkor nemzetközi fórumok előtt is a kölcsönösségre hivatkozva
(a mintegy háromezres létszámú szerb kisebbség meglévő
intézményrendszereire, iskoláira, stb.) kell intézmények megnyitását,
működésüknek támogatását szorgalmazni. És ebben Magyarország segíthet,
segíthetne.
9. Sok vajdasági magyar fiatal
érvényesülését gátolta az államnyelv hiányos ismerete is, továbbá az
esetenkénti jellegzetes kiejtés, ami miatt sokan meg sem mertek szólalni
ott, ahol szólni kellett volna. Ki kell alakítani (a tanárok
segítségével) egy olyan kampányt, amelyben a diákok és a szülők
figyelmét felhívnák arra, hogy magyar tagozaton is el lehet sajátítani a
szerb nyelvtudást. Ehhez azonban az államnak is úgy kell megszer¬veznie
annak oktatását, hogy az európai követelményeknek megfeleljen.
Szükségesnek tarjuk annak a jogi szabályzását is, hogy a nemzeti
kisebbségi oktatási intézményekben munkaviszony létesítéskor mit lehet a
nemzeti kisebbségi nyelv ismeretéről szóló bizonyítéknak tekintetni, és
hogyan lehet azt beszerezni.
10. Továbbra is gondot okoz, hogy
nincsenek magyar tannyelvű felügyelők, iskolapedagógusok és
pszichológusok. Fontosnak tartjuk, hogy az MNT az iskolák igazgatóinak
és az iskolaszékek tagjainak megválasztásakor, valamint munkaviszony
létesítésekor a szakmai követelményeket és a rátermettséget, ne a
párthovatartozást és a politikai megfelelőséget helyezze előtérbe. Az
oktatást mentesíteni kell a pártpolitikai befolyástól és
csatározásoktól!
11. Egyes iskolákban beindult az
Egészségnevelés - szexuális nevelés. Az inkluzív oktatás keretében egy
széleskörű tanári továbbképzési sorozat van folyamatban. A gyakorlat azt
bizonyítja, hogy nálunk nincsenek meg ennek a feltételei, tehát
sikertelen a próbálkozás.
12. Törekedni kell arra, hogy a tananyagban a helyi sajátosságok is képviselve legyenek. Pl. az irodalomban klasszikus íróink régiónkkal kapcsolatos művei (esetünkben pl. Jókai Mór: Aranyember, Cigánybáró, stb., Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival, Móra Ferenc: A csókai csata, A csókai csóka, Négy apának egy leánya, stb.) A kivándorlás tekintetében olyan irodalmi műveket kellene feldolgozni, amelyek rávilágítanak a kivándorlás igazi nehézségeire, pszichológiaórán, polgári nevelés órán foglalkozni a témával, és ugyanakkor hangsúlyozni a gyökerek fontosságát. Drámapedagógiai játékok témája is lehet.
12. Törekedni kell arra, hogy a tananyagban a helyi sajátosságok is képviselve legyenek. Pl. az irodalomban klasszikus íróink régiónkkal kapcsolatos művei (esetünkben pl. Jókai Mór: Aranyember, Cigánybáró, stb., Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival, Móra Ferenc: A csókai csata, A csókai csóka, Négy apának egy leánya, stb.) A kivándorlás tekintetében olyan irodalmi műveket kellene feldolgozni, amelyek rávilágítanak a kivándorlás igazi nehézségeire, pszichológiaórán, polgári nevelés órán foglalkozni a témával, és ugyanakkor hangsúlyozni a gyökerek fontosságát. Drámapedagógiai játékok témája is lehet.
13. A szerbiai Oktatási Minisztérium
honlapján sok újdonság, oktatási trend, információ olvasható, ezek
mellett elmegy, elsétál a magyar nyelvű oktatás, mintha párhuzamos
tévúton bolyongna. Az MNT oktatási bizottsága vállalta fel
(kimondatlanul is) azokat a feladatokat, melyek többek között a magyar
nyelvű oktatást érintő hivatalos törvények, rendelkezések, információk,
események lefordítására, értelmezésére, alkalmazására vonatkoznak.
Magyar pedagógusaink gyakran tájékozatlanok, sikereikben és gondjaikban
egyaránt magukra hagyottaknak érzik magukat, személyes jövőjük,
anyanyelvű oktatásunk jövője ködbe vész. Egy civil szervezet, még ha
annyira tekintélyes, nagy múltú, sikeres is, mint a VMPE, nem
orvosolhatja a rengeteg mulasztást, az érdekszférák dominanciáját a
vajdasági magyar oktatásban. Az Európa Kollégium körüli tízéves
huzavona, a minduntalan eltolódó határidők, a ködbe vesző támogatások
miatt még nem voltak felelősségre vonások.
14. A tehetséggondozási támogatásoknak
csak morzsája jutott a Muhi Béla vezette Genius mozgalomnak, ugyanakkor
az észak bácskai manipulációk is odafigyelésre adnak okot (Szabadka 7
MF, Zenta 8 MF kapott tehetséggondozásra, a Genius programra 3 tábor és
két verseny 1 MF jutott.) Az ösztöndíjak elosztása, az iskolaszékek
tagjainak kinevezése, a munkába lépés körüli manipulációk, a civil
szférának szánt anyaországi támogatások elosztási módja, a
sajtószabadság témakörei - mind olyan terület, ahol a pártatlanság, a
méltányosság, ez emberség még csak köszönő viszonyban sincsen.
Egyetemi képzés
15. A magyar nemzetpolitika stratégiai
kerete című tanulmány lehetőséget kínál a magyar felsőoktatásra is. Az
intézményalapításról ezt olvashatjuk:”Az intézmények alapítása
elsősorban az adott állam feladata. Amennyiben az adott állam nem
nyitott újabb magyar oktatási intézmények alapítására ahol arra igény
mutatkozik, úgy a magyar államnak kell – leginkább a külhoni magyar
egyházakkal együttműködve – magyar tannyelvű oktatási intézményeket,
osztályokat, képzéseket indítani. Az intézményalapítás forrásigényes,
ezért nagyon pontosan kell meghatározni, hogy hol célszerű új
intézményeket létrehozni.” .
A VMSZ keményen ellenáll a VMPE mindkét kezdeményezésének: kihelyezett tagozat református egyház segítségével és/vagy az Újvidéki Egyetemen magyar csoportok indítása. A szakokat a szükségletek szerint lehetne indítani. Az Újvidéki Egyetem Természettudományi karán működő magyar csoportok nem jelentenének konkurenciát egy szabadkai magyar egyetemnek. Sok észak-bácskai fiatal magyarországi egyetemen tanul, mert nem tud szerbül – ezzel évente több száz fiatalt itthon lehetne tartani. Elvárjuk, hogy a Magyar Nemzeti Tanács támogassa a magyar csoportok beindulását az Újvidéki Egyetemen.
16. A Magyar Nemzeti Tanács tavaly mintegy 1200 vajdasági magyar diákot támogatott ösztöndíjjal. Ennek összege eddig 120-150 euró között volt. 2013 őszén a Magyar Nemzeti Tanács a 2013-14-es tanévre, magyarországi kérésre hivatkozva, csökkenteni szándékozott a hallgatói és a demonstrátori ösztöndíjak összegét. Átlagban 30-40 euróval kaptak volna kevesebbet azok, akik állami kollégiumban laknak. A magyar kormány cáfolta a közleményt, az MNT bocsánatot kért: A magyar kormány nem kérte a Magyar Nemzeti Tanácsot arra, hogy csökkentse az államilag támogatott kollégiumokban lakó egyetemisták ösztöndíját.
A VMSZ keményen ellenáll a VMPE mindkét kezdeményezésének: kihelyezett tagozat református egyház segítségével és/vagy az Újvidéki Egyetemen magyar csoportok indítása. A szakokat a szükségletek szerint lehetne indítani. Az Újvidéki Egyetem Természettudományi karán működő magyar csoportok nem jelentenének konkurenciát egy szabadkai magyar egyetemnek. Sok észak-bácskai fiatal magyarországi egyetemen tanul, mert nem tud szerbül – ezzel évente több száz fiatalt itthon lehetne tartani. Elvárjuk, hogy a Magyar Nemzeti Tanács támogassa a magyar csoportok beindulását az Újvidéki Egyetemen.
16. A Magyar Nemzeti Tanács tavaly mintegy 1200 vajdasági magyar diákot támogatott ösztöndíjjal. Ennek összege eddig 120-150 euró között volt. 2013 őszén a Magyar Nemzeti Tanács a 2013-14-es tanévre, magyarországi kérésre hivatkozva, csökkenteni szándékozott a hallgatói és a demonstrátori ösztöndíjak összegét. Átlagban 30-40 euróval kaptak volna kevesebbet azok, akik állami kollégiumban laknak. A magyar kormány cáfolta a közleményt, az MNT bocsánatot kért: A magyar kormány nem kérte a Magyar Nemzeti Tanácsot arra, hogy csökkentse az államilag támogatott kollégiumokban lakó egyetemisták ösztöndíját.
Tankönyvellátás
17. A tankönyvhelyzet nem kielégítő.
Évek óta nincs 8. osztályosok számára magyar gyakorló nyelvtan könyv, és
a választható tantárgyakhoz tartozó tankönyvek: polgári nevelés,
környezet nevelés, egészségügyi nevelés. Az inkluzív oktatást segítő
tankönyvek is hiányzanak. Szép számban akadnak rosszul, hibásan
fordított könyvek. Az általános iskolák alsó tagozatos tanulói részére
(1-4. oszt) vannak, a kisegítő tagozatosoknak és az inklúziós oktatásban
részesülők számára viszont nincsenek tankönyvek. A felső tagozatokon is
hiányzik néhány tankönyv. A gimnáziumokban régi kiadású könyveket
használnak, a szakiskolák részére nagyon kevés a magyar nyelvű tankönyv.
Tanári kézikönyvek sincsenek. A kéziratok akkreditációja nehézkes,
bonyolult. Tankönyvkritika nem létezik, ennek anyagi és szakmai hátterét
ki kell alakítani. Az állami tankönyvkiadó magyar szerkesztőségében
csak egyetlen személy dolgozik. Az általános iskolák magyar osztályai
számára elkészültek a nemzeti önazonosságot erősítését szolgáló
kiegészítő tantervek a történelem, képzőművészet, zenei nevelés,
valamint a természet és társadalmi ismeretek tantárgy esetében. A népi
hagyományok, mint szabadon választható tantárgy tantervprogramját
elutasította a minisztérium, ezért ismételten meg kell mindent tenni
azért, hogy bekerülhessen az elfogadott tantervek közé. Ugyanígy, a
szerb nyelv, mint környezetnyelv tan- és óraterve szintén elkészült az
általános iskola mind a nyolc osztálya számára, de ennek minisztériumi
elfogadása is várat magára. Az MNT-nek követelnie kell, hogy a magyar
diákok is ugyan olyan minőségű és tartalmú tankönyvekből tanuljanak,
mint szerb diákok, mert csak így vehetnek egyenrangúan részt a különböző
versenyeken és a középiskolai, valamint az egyetemi felvételi
vizsgákon. Azzal a kitétellel, hogy mindegyik kisebbség nyelvén
megjelent (irodalom, történelem stb.) tankönyv az adott kisebbség
sajátos szükségleteinek is megfeleljen. A tankönyvek, elsősorban a
történelem- és földrajzkönyvek esetében kiemelkedően fontos a kisebbségi
érzést kiváltó tartalom, azaz a magyarság bűnös vagy másodrendű népként
való bemutatásának megszüntetése, mivel az ilyen tartalmú könyvek
nagyban serkentik az asszimi¬lálódást, hiszen fiatal korban a
legkönnyebb befolyásolni az érzelmi világot.
18. A Magyarországról behozandó, a
szerbiai oktatási programmal összeegyeztethető, modern tankönyvekre is
szük¬ség van. Ez azonban továbbra is nehézkes és megol¬datlan kérdés.
Nagyon fontos, hogy ne csak adományok útján jusson el egy-egy nagyobb
könyv¬szállítmány a Vajdaságba, hanem folyamatos és szervezett
körülmények között. A Vajdasági Magyar Tankönyvtanács 20 éve ad ki
tankönyveket. Eddig kb. 200 cím jelent meg. Ezek nem akkreditált,
középiskolai tankönyvek. Felkértük az MNT-t, támogassa a Vajdasági
Magyar Tankönyvtanács tankönyveinek akkreditálását.
19. A vajdasági magyar sajtó az oktatás
területén nem kellően tájékoztat, illetve elhallgat, mellőz vagy
jelentőségének nem megfelelő súlyt adva tájékoztat azokról az
eseményekről, amelyek nem sorolhatók a pártpolitikai érdekszférába.
A VMPE olyan civil szervezet, amely nem kötődik a jelenlegi vajdasági politikai nomenklatúrához. Nem tagja annak a civil szervezetek szövetségének sem, amely a politika meghosszabbított keze, és arra szolgál, hogy a civil szervezeteket saját emberei által irányítsa. Vajdaságban a kommunista utódállamokban megszokott gyakorlat szerint, az egypártrendszerben ismert elvek érvényesülnek. A polgári társadalom kiépítésének ütemét az az itteni magyarság, illetve a lakosság szavazata dönti el. Ha a hozzá közelebb álló, polgári értékrendekre szavaz, akkor a közösség nem az egypártrendszer mentén fog erősödni. A civil szférának valójában az a feladata, hogy megfogalmazza a gondokat, igényeket, a politikai vezetés pedig adjon megoldásokat. De a politikum nálunk szolgálat és minimális alázat nélkül végzi dolgát, hatalmi szervezet, tehát a parancsolás, a végrehajtás a célja, nem pedig a nemzetszolgálat.
A VMPE olyan civil szervezet, amely nem kötődik a jelenlegi vajdasági politikai nomenklatúrához. Nem tagja annak a civil szervezetek szövetségének sem, amely a politika meghosszabbított keze, és arra szolgál, hogy a civil szervezeteket saját emberei által irányítsa. Vajdaságban a kommunista utódállamokban megszokott gyakorlat szerint, az egypártrendszerben ismert elvek érvényesülnek. A polgári társadalom kiépítésének ütemét az az itteni magyarság, illetve a lakosság szavazata dönti el. Ha a hozzá közelebb álló, polgári értékrendekre szavaz, akkor a közösség nem az egypártrendszer mentén fog erősödni. A civil szférának valójában az a feladata, hogy megfogalmazza a gondokat, igényeket, a politikai vezetés pedig adjon megoldásokat. De a politikum nálunk szolgálat és minimális alázat nélkül végzi dolgát, hatalmi szervezet, tehát a parancsolás, a végrehajtás a célja, nem pedig a nemzetszolgálat.
20. Kérjük az anyaországtól, hogy
foglaljon állást a vajdasági magyar oktatást érintő kérdésekben.
Javasoljuk, hogy a régiók között legyen meg a párbeszéd, meg lehetőség
arra, hogy egymásról is véleményt mondhassanak, mert lehetnek olyan
történések, amelyekre a kívülálló jobban fölfigyel.
VAJDASÁGI MAGYAR PEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE
Közzétette: Haraszthy Ágoston
2014. október 16. [08:49]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése