LEVÉL GORDANA STAMENIĆ ÁLLAMTITKÁRNAK
Milyen irányba módosul a nemzeti
tanácsokról szóló törvény?
Az Árgus – Vajdasági Magyar Kisebbségjogi Civil Egyesület nevében július
31-én levelet írtam Gordana Stamenićnak,
az Igazságügyi- és Államigazgatási Minisztérium államtitkárának.
A levélírásra Korhecz Tamás, a Magyar nemzeti Tanács (MNT) elnökének a Uborkaszezon
nélküli nyár c. július 27-i jegyzete késztetett. Meg az is, hogy a sajtóban más információ nem jelent
meg a nemzeti tanácsokról szóló törvény módosítását előkészítő
munkacsoport első üléséről, valamint hogy a jegyzetre semmilyen reagálás nem volt.
A pártok részéről sem.
A levelet megküldtem a belgrádi székhelyű Szerbiai Emberi Jogok
Helsinki Bizottságának (Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji) és a Jogászok
Emberi Jogi Bizottságának (Komitet pravnika za ljudska prava – YUCOM) is.
Korhecz
jegyzetében1 elmondja, hogy Selaković igazságügyi miniszter júniusban határozatot hozott
a tizennyolc tagú munkacsoport megalakításáról, amelyben „a különböző rangú
kormányhivatalnokokon kívül”, a szerbiai nemzeti tanácsok képviseletében helyet
kapott még Marcsel Dragan (a román nemzeti tanács jegyzője) és ő is
(feltehetően, mint az MNT elnöke).
A továbbiakban Korhecz elmondja, „úgy tűnik, aggodalmai kicsit túlzóak
voltak”, mivel „a munkacsoport egyhangúlag úgy döntött, hogy a módosítások a
választásokra, a külön választói névjegyzékre és a nemzeti tanácsok
megalakulására és nyilvántartására vonatkozó eljárást érintik majd”.2
Már korábban is tudomásom volt
arról, hogy az ősz folyamán elkészül a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól
szóló törvény módosítása. Nem mindegy azonban, hogy milyen irányúak lesznek, és
milyen jellegűek lesznek ezek a módosítások. És az sem, hogy kik vesznek részt
ezeknek a módosításoknak az elkészítésében.
Korhecz
írásából arra lehet következtetni, hogy a törvénymódosítási előkészületek zárt
ajtók mögött valamiféle hivatalnokcsoport által történnek, amelyből ki van
zárva a nyilvánosság, a sajtó, a civil szervezetek és a független szakértők. Azt
is meg lehet állapítani, hogy a módosítások – legalábbis az írás szerzője szerint
– nem érintik a nemzeti tanácsok illetékességi körét, vagyis ilyen tekintetben
marad minden a régiben.
A vajdasági
magyar pártok (a Vajdasági Magyar Szövetség kivételével) és a civil szervezetek
még tavaly szeptember 27-én felhívással fordultak a magyar képviselőkhöz, az anyaországi vezetőkhöz
és az Európai Unió magyar képviselőihez3. A felhívást utóbb 218 magánszemély is
támogatta.4
Az aláírók
egyebek között követelték, hogy „Szerbia biztosítsa a délvidéki magyarság teljes körű
nemzeti autonómiáját, területi és személyi elvű autonómiát”. A követelés
szerves része „a nemzeti tanácsokról szóló törvénynek az eddigi tapasztalatok alapján
való mielőbbi módosítása, amely szavatolja a nemzeti kisebbségek tényleges
politikai önkormányzatát, felruházná (a nemzeti tanácsokat – B. A.) döntéshozatali
joggal és hozzájárulna az érdekeinek megfogalmazásához és hatékony
képviseletéhez”.
Érthető, hogy Korhecz Tamás úgymond fellélegzett, amikor a munkacsoport
„egyhangúlag” úgy döntött, hogy a módosítások nem érintik a nemzeti tanácsok
illetékességeit. Már csak azért is, mivel ő maga is részt vett a hatályos törvény
előkészítésében – amelyről tudjuk, hogy „nem autonómia” – és annak
magasztalásában. (Az Alkotmánybíróság július 2-án nyilvános tárgyalást tartott
a nemzeti tanácsok hatásköreivel kapcsolatos indítványokról. A döntést még nem
közölték, de okozhat meglepetést.)
Az államtitkár asszonynak megküldtem az említett felhívás szövegét –
ami Korhecznak
és több más szerbiai és európai tisztségviselőnek még tavaly kézbesítve lett.
Egyrészt elégedetlenséget fejeztem ki a munkacsoport összetételével és működési
módszerével kapcsolatban, másrészt pedig a készülő módosításokkal kapcsolatban
tájékoztatót kértem az eddigi munkáról. Továbbá, hogy küldje meg a készülő
javaslatokat, hogy idejében bekapcsolódhassunk a törvénymódosítási eljárásba,
illetve elmondhassuk azzal kapcsolatos észrevételeinket és javaslatainkat. Amennyiben
válasz nem érkezik, annak is jelzés értéke lesz.
A kérdés most az, hogy a vajdasági magyar
pártok és civil szervezetek elfogadják-e azt, hogy egy, a közösség számára
fontos törvény előkészítése a részvételük nélkül történjen? Most ugyanis alkalom
adódik arra, hogy olyan módosítások kerüljenek elfogadására, amelyek
biztosítanák a nemzeti kisebbségek teljes(ebb) körű nemzeti önállóságát. Ez a
követelés most annál is inkább időszerű, mivel Ivica Dačić szerb és Hasim
Thacsi koszovói miniszterelnök 2013. április 19-i brüsszeli egyezsége5
olyan autonómiát biztosít a koszovói szerbek számára, amilyennel a vajdasági
magyarok soha nem rendelkeztek.
Kérdés továbbá az is, van-e a vajdasági magyar pártoknak/rendelkeznek-e
olyan kapacitással, hogy ezt a kérdést kellő súllyal felvessék, vagy nincs?
Amennyiben a törvénynek az eddigi követelésekkel való összehangolása most
elmarad, akkor bizonyára hossz időre búcsút mondhatunk az vajdasági magyar
autonómiának.
A magyar politikusokat a felelősség alól még az sem mentesítheti, hogy most
éppen „uborkaszezon” van.
Újvidék, 2013. augusztus 3.
Bozóki Antal
__________
1 http://www.vajma.info/cikk/naprolnapra/128/Uborkaszezon-nelkuli-nyar.html, 2013. július 27. [1:00] és
Magyar Szó, 2013. július 27., 14. o.
2 Uo.
3 http://www.peticiok.com/peticio_a_vajdasagi_magyar_kozosseg_azonossaganak_megrzeseert
4 http://www.peticiok.com/petition for the maintenance of
the national identity of the Hungarian minority community in
Vojvodina
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése