(Elméncségek egy másodikos tankönyvéből)
Nem tudom, sírjak-e vagy nevessek…
Néha érdemes kritikus szemmel belepillantani a gyerekek tankönyveibe, mert
azokban valódi gyöngyszemeket találhatunk. Az imént egy második osztályosoknak
szóló Környezetünk című tankönyv került a kezembe, én pedig
képtelen voltam ellenállni, egy szuszra végigolvastam. És most nyugodt
lelkiismerettel állapítom meg, hogy a kereken 150 oldalas kiadvány a válogatott birkaságok szórakoztató
tárháza. S mint ilyen, kimeríthetetlen.
Okosító, elmepallérozó és agykéreg-fényesítő nyomtatvány, amelynek gyakori
lapozgatása következtében úgy eszesednek (szemlátomást) a nebulók, hogy közben gőzöl
a kis buksijuk a tömény tudománytól. Szakasztott olyan, mint a dögös kínai
divatholmi: sok-sok „világmárka” egyetlen silány termékben. E tankönyvbe éppígy
sűrítették bele a történelem, a biológia, a fizika alapesszenciáját.
LAZAR ÉS A CSALÁDFA
Veszem is őket sorjában. A tankönyvszerzők szerint nyilván égbekiáltóan
fontos tudnia egy második osztályos (magyar!) kisdiáknak (is), hogy hogyan
éltek a szerbek elődei Lazar fejedelem idejében.
Imígyen:
„Lazar fejedelem szerb uralkodó
volt, aki több mint 600 évvel ezelőtt élt. Udvarháza Kruševac városában volt.” Ha nem nagyon akarom
hasogatni a szőrszálat, éppen csak szőrmentén, akkor is, ez a két mondat
legalább két magvas kérdést vet fel. Ugyan miféle „csudoviste” (tudod is te!)
lehet az udvarház, és hol van ez az idegenül hangzó város? Ha ezt megfejtettük,
máris bővíthetjük tovább az ismereteinket: „Minden
nemesi családnak volt jele – címere. Lazar fejedelemnek és vitézeinek is volt
címere.” Kíváncsi lennék, hogy magyarázza el a tanító néni, ki a fejedelem
meg ki a vitéz? És mi a jófranc a címer? Hát még a lovag?! Akit pedig le is
kell festeni…
„Lazar fejedelem ismert lovagjai
voltak Jugović Boško és Obilić
Miloš.“ Majd
megtudhatják azt is, hogy: „Hajdanában
az emberek leginkább gyalog vagy lóháton utaztak. Rajzold le, hogyan látod egy
lovag és kedvese utazását lóháton!“ (Hűha!)
A családfa jelentésével és ága-bogával is okvetlenül meg kell ismerkednie
egy 8 évesnek. (Mikor, ha nem most? Amíg nem késő!) Értelemszerűen először az
elődök és az utódok fogalmával, hogy aztán majd meg is tudja válaszolni a csalafinta/hatlövetű
kérdést: „Kik az apai nagyapád utódai?”
Továbbá: „Kik az ő elődei?” Nekem
csak tippen lenne, de mindkettőre: A szüléd! Az!
Ha ez még mind nem elég egy evésre és nem feküdte meg a 8 éves Pöttöm Öcsi
érzékeny kis gyomrát, akkor jöhet az újabb ismeretadag, tudásporció. Ugyanis
fizikai alapismeretekkel is meg kell patkolni a szemét kerekítő, kíváncsi lurkót.
Veretes kiképzést kaphat e tantárgyból szintúgy.
ÍGY LESZ A GYEREKBŐL EGY TÁL ÉSZ…
(De csak ha tudja, hogy hogy hívják a görögök a borostyánkövet. Natürlich!)
Az elektromosság címet viselő lecke
lebilincselő. Íme: „Valamikor régen, az
ókori görög birodalomban, egy lány gyapjút font. Észrevette, hogy a gyapjú
szálai tapadnak a borostyánkőből készült orsóhoz. Dörzsölni kezdte az orsót,
hogy eltávolítsa a szálakat, de azok még jobban tapadtak hozzá. A lány ezt
elmesélte édesapjának, Thalésznek. Thalész bölcs ember volt és feljegyezte ezt
a furcsának tűnő dolgot. A görögök a borostyánkövet elektronnak hívják, ezért
kapta ez a jelenség az elektromosság nevet.
E témakörből a gyakorlat, azaz a kísérlet (amit pedig általában szeretnek a
gyerekek) sem mindennapi. Ha fizetnének érte, sem tudnék ilyet kiötleni: „Mivel jobb dörzsölni a fésűt – gyapjúval vagy pamuttal?” És: „Mi történik a száraz hajjal, amikor az
előzőleg gyapjúba dörzsölt léggömböt
közelítjük hozzá?”
Aztán megtanulja azt is, hogy „Mi
hat ki a mozgásra?” És sorolja: az erő,
a test tömege és az ellenállás. (Nesze neked, másodikos!)
Majd pedig megismerkedik az anyag tulajdonságaival is. Pl. hogyan vezetik a hőt
és az áramot, vagyis hogy vannak a vezetők és a szigetelők. (Páff!)
MIKOR BOLDOG ZOLI?
A mezőgazdasági termelő fogalmat,
foglalkozást is okítják a lurkóknak. És milyen cseles módon! „Amikor a gyümölcsös fehéredni és illatozni
kezd a virágoktól, és amikor méhek zümmögik körül, Zoli boldognak érzi magát.”
Hát, nem is tudom. Akkor még talán csak örül. Boldog majd akkor lesz, ha a jó
termést jó áron eladta, és a jó gyümölcsből főzött jó pálinkából iszik egy jót,
utána pedig szundizik is egy jót az almafa jó hűvösében. Na de, bontsuk ki
teljesen Zoli boldogságának a titkát: „A
gyümölcs értékesítése után új traktort fog vásárolni magának, a fiacskájának,
Attilának pedig, egy kis csikót.” Persze. Feltéve, ha Kispesttől a pesti
vasútig az összes termőföld az övéké. Egyébként aligha.
Nem minden esetben gyerekjáték kitalálni a tankönyvíró rejtett gondolatát, követni
a kacskaringós gondolatmenetét, a csavaros észjárását. Például akkor sem, amikor
ezt taglalja: „Az emberek a
településekben megosztják a munkát egymás között és különböző szolgálatokat
hoznak létre.” Ehhez kapcsolódik a táblázatszerű szövegrész: szállítás, egészségügy, rendőrség,
szeméttelep, kereskedelem, élelmiszeripar. (???) Amely nehezebb felfogású gyerek esetleg nem látja azonnal a
fogalmak közötti lapuló összefüggéseket, az forduljon bizalommal Zolihoz! A
Boldog Zoli bácsihoz.
A BOGLÁROS ÉS A BERKI SZELLŐRÓZSA
Értem én azt, hogy a biológia (mint később tanulandó tantárgy) rejtelmeibe
is be kell vezetni a gyerkőcöket, csak az nem világos, hogy miért éppen azokkal
a gyéren használatos növénynevekkel kezdik az ismertetést (vagy elrettentést),
amelyek után talán még sok felnőttnek is kutatnia kellene. „… a meleg napokat várva várják már az alacsony, pozsgás növények. Ezek
közé tartozik a hóvirág, a hunyor, a ciklámen, a kapotnyak, a kankalin, a
bogláros és berki szellőrózsa.” Sebaj, ha az unalmas kamillát meg a
utálatos csalánt kihagyják, legalább tanulnak valamilyen gyógynövényről! Az
orbáncfű kapcsán például ezt: „Ebből a
növényből és olívaolajból orbáncfűolajat készíthetünk. Ez a sebek begyógyulását
elősegítő népi gyógyír.”
Bár a kiadvány végén – betűrendbe szedve – két oldalon ott sorakoznak a
szerzőpáros által fontosnak ítélt szavak, egy fűzérre való olyan kifejezés is
szerepel a tankönyvben, amelyek értelmének, jelentésének boncolgatására nem is
tesznek kísérletet – mit sem törődve azzal, hogy „vágják-e” azokat a gyerekek
vagy sem. (Legfeljebb úgy, mint zsilett a vasat.) Ilyenek hogy: tisztelettel
viszonyul, egyedi, mámorító, társadalom, problémafelvetés, közérzet, pannó,
házmester, az akció fedőneve, a tényleges helyzet, gesztus.
Amikor pedig megmagyaráznak egy új – még ismeretlennek hitt – fogalmat,
jobban tennék, ha nem tennék. Mondok mindjárt példát is: „A felelősség kötelességtudatot jelent, valamint a negatív viselkedés
következményeinek vállalását.” Ez esetben legalább további négy kifejezést
kellene értelmezni. Kötelességtudat? Negatív? Negatív viselkedés? Következmény?
A tankönyvszerzők megérdemlik, hogy leírjam a nevüket: Dr. Marinković Simeon és Marković
Slavica. Magyarra Dr. Andrić Edit
fordította. Használatát 2008-ban hagyta jóvá a Szerbiai Oktatási Minisztérium.
Szabó Angéla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése