Jegyzet a VMSZ-SNP
megállapodásról
Aleksandar
Vučić, a Szerb Haladó Párt (SNP) és Pásztor
István, Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnöke Belgrádban, 2014. április
27-én „koalíciós szerződést” [1]
írt alá „a közös, programszintű együttműködésről és részvételről a Szerb
Köztársaság kormányában”. A dokumentum aláírásra közvetlenül a szerb parlament
ülése előtt került sor, amelyen megválasztották az új szerb kormányt.
Az egyezménnyel a VMSZ kötelezettséget vállalt, hogy – „összhangban
azokkal a programbeli célokkal, amelyek a miniszterelnök-jelölti expozéban
kerülnek bemutatásra” – „támogatja és részt vesz a Kormány munkájában, amelynek
megalakításával Aleksandar Vučić került megbízásra” (1. szakasz).
Az aláíró pártok – a koalíciós szerződés[2]
2. szakasza szerint – „egyetértettek abban, hogy a Kormány a
miniszterelnök-jelölti expozéban bemutatásra kerülő programbeli célok mellett a
Vajdasági Magyar Szövetség programbeli prioritásaink megvalósításán is dolgozni
fog”. (Az egyezmény aláírására, illetve „a VMSZ programbeli prioritásai” c.
dokumentum parafálására még mielőtt az expozé elhangzása előtt sor került.)
A „koalíciós szerződésnek” is
nevezett okirat „szerves részét képezik a miniszterelnök-jelölti expozé és a
Vajdasági Magyar Szövetség programbeli prioritásai, amelyek Aleksandar Vučić és
Pásztor István által parafált formában kerültek meghatározásra” (3. szakasz).
A két dokumentumot a VMSZ közzétette a honlapján. Ezt fontosnak kell
tekintetni, mivel az eddigi koalíciós szerződések eddig általában nem kerültek
nyilvánosságra. A politikát ugyanis nyilvánosan kell folytatni. Így legalább
véleményt lehet mondani annak tartalmáról (ha már befolyásolni azt nem tudjuk).
Feltűnő viszont, hogy a Magyar Szó
napilap, amit többen a párt Hivatalos Lapjának tekintenek, nyomtatásban eddig
dokumentumként nem közölte[3].
Talán azért is, hogy az internetet nem használók tábora ne ismerkedjen meg
annak tartalmával.
A dokumentum 11 fejezetre/témakörre oszlik: 1. Európai integráció, 2.
Vajdaság helyzete, 3. Regionális fejlesztés, az infrastruktúra fejlesztése,
nagyberuházások, 4. Egészségügy, 5. Szociális védelem, 6. Mezőgazdaság, 7. A
nemzeti kisebbségek részvétele a közszférában, 8. Kisebbségi jogok, 10. Szerb –
magyar történelmi megbékélés, vagyon-visszaszármaztatás, rehabilitáció, az
egyházakkal való együttműködés és 11. Helyi önkormányzatok.
No, de lássuk, milyen kisebbségjogi
vonatkozásai vannak „a VMSZ programbeli prioritásainak”?[4]
A (1.) Európai integráció c.
fejezet a) pontjában azt írja, hogy „a tárgyalási álláspontok (pozíciók) meghatározása (bizonyára
az Európai Unióval folytatott tárgyalások – B. A.) során az egyes tárgyalási
fejezeteknél a lehető legnagyobb mértékben kerülnek tiszteletben tartásra a Szerbiában
élő magyarok érdekei”.
Ennek a pontnak az a hibája, hogy túlságosan általános, nem világos
ugyanis, hogy mit jelent a megfogalmazás, miszerint „a lehető legnagyobb
mértékben kerülnek tiszteletben tartásra a Szerbiában élő magyarok érdekei”,
melyek ezek az „érdekek”, ki és mikor fogja ezeket meghatározni, illetve
hogyan, milyen módon és ki által lesznek azok tiszteletben tartva?
A (3.) Regionális fejlesztés, az infrastruktúra fejlesztése, nagyberuházások fejezet a) pontja szerint „a beruházási célú költségvetési forrásokból a magyarlakta területeken megvalósuló helyi jellegű infrastrukturális projektumokra a köztársasági átlagot meghaladó összegek kerülnek biztosításra, összhangban azokkal az alapelvekkel, amelyek meghatározzák a VMSZ részesedését a beruházásokra, programokra és projektumokra fordított költségvetési eszközökből”.
Ebből a megfogalmazásból azt lehetne kihámozni, hogy „a magyarlakta
területeken” tervezett beruházásokra „a köztársasági átlagot meghaladó összegek
kerülnek biztosításra”. Ez a megfogalmazás se nincsen konkretizálva. Ezért itt
is felmerül a kérdés, hogy milyen projektumokról is lenne szó és mikor
történnének meg ezek a beruházások?
Külön érhetetlen (és értelmetlen) a megfogalmazásnak az része, hogy
egyáltalán milyen alapon „részesedik” a VMSZ „a beruházásokra, programokra és
projektumokra fordított költségvetési eszközökből”. Itt bizonyára nem a párt
„részesedéséről”, hanem az eszközök „elosztásával” kapcsolatos politikájáról
lehetne szóló. Ez viszont azért nem jó, mert az eszközöket pártpolitikai, nem
pedig gazdasági alapon kívánják elosztani.
A b) pont alapján a Kormány
prioritásai közé kerülne „a szabadkai Népszínház építésének (2007 óta tartó –
B. A.) befejezése”. Hogy ez végül mikor fog megtörténni, arra se nincsen
azonban sem határidő, sem pedig biztosíték meghatározva.
A fejezet c), a „fejlesztési
alrégiókkal” foglalkozó pontja előlátja, hogy „Ada, Magyarkanizsa és Zenta
egységes fejlesztési alrégiót fog alkotni Szabadkával, Kishegyessel és
Topolyával”. Ennek azonban az hibája, hogy ezt „a közigazgatás körzetek
jelenlegi határainak érintése nélkül” látja elő. Ez azt jelenti, hogy a VMSZ
elfogadja a meglévő, a magyar közösséget megosztó körzethatárokat. Ezúttal is
elmulasztotta ugyanis határozottan követelni Adának, Zentának és
Magyarkanizsának az Észak-bácskai közigazgatási körzetbe való visszacsatolását.
A (7.) A nemzeti
kisebbségek részvétele a közszférában c. fejezet megállapítja,
hogy „a nemzeti kisebbségek részaránya a közszférában (az igazságügyben, a
rendőrségen, az állami szervek területi egységeiben, az egészségügyben, a
köztársasági közvállalatokban) messze elmarad a lakossági számarányoktól”.
A nemzeti kisebbségek „megfelelő képviseletének” megvalósítása céljából
– az Alkotmány 77. szakaszának (2) bekezdése értelmében – „meg kell teremteni a
megfelelő jogi hátteret”, ami – a dokumentum szerint – magába foglalja:
„a) a jogszabályi alap megteremtését, amely alapján létrehozható lesz a
közszférában
foglalkoztatottak
nemzeti összetételének nyilvántartása;
b) a jelenlegi állapot minden részletre kiterjedő elemzését a közszféra
nemzeti
összetételéről szóló
átfogó nyilvántartás alapján;
c) a nemzeti kisebbségek részarányának növelését célzó Stratégia és
Akcióterv elfogadását, amely számos hosszú távú intézkedést tartalmaz;
d) egyes törvények módosítását;
e) a Stratégia, az Akcióterv és az elfogadandó törvénynek megvalósulásának
monitoringjét a 2014-2018. közötti időszakban.”
Ezekkel a „a stratégiai” és „hosszú távú intézkedésekkel” kapcsolatban
a megjegyzés, hogy mindezek már régi javaslatok, és hogy az utóbbi csaknem
másfél évtizedben – a VMSZ a hatalmi szervekben való eddig eddigi részvétele
mellett – nem történt javulás a nemzeti kisebbségek részvételének tekintetében
a közszférában. Ha csak most tervezik elemezni a nemzeti kisebbségek
részvételét a közszférában, mikorra várhatók az eredmények?
A (8.) Kisebbségi jogok c. fejezet 13 pontból áll.
A szakasz
első két, illetve a)
és b) pontja
a nemzeti kisebbségi tanácsokról
szóló törvény módosításáról szóló törvény javaslatának „elfogadásra”, illetve a
tanácsokról szóló törvény „újabb módosításának a kidolgozása” vonatkozik. Ez
utóbbinak az célja, hogy „a nemzeti tanácsok azon hatáskörei, amelyeket a 2014.
január 16-ai döntésével Szerbia Alkotmánybírósága hatályon kívül helyezett
ugyan, de más jogi konstrukcióban összhangban lévőnek talált az Alkotmánnyal, a
hatályos törvény módosításával kerüljenek visszaállításra”.
Ezzel a megfogalmazással kapcsolatban azonban a dokumentum szerzői nem
adnak magyarázatot arra a jogi kérdésre, hogy amiről egyszer az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy nincs összhangban az Alkotmánnyal, hogyan
lehet azt „más jogi konstrukcióban” összhangban lévőnek visszaállítani”?
A c) pont a javasolja, hogy
a Kultúráról szóló törvényt hozzák összhangba a nemzeti kisebbségi tanácsokról
szóló törvénnyel, tiszteletben tartva Szerbia Alkotmánybíróságának 2014. január
16-i döntését. Ez egy teljesen felesleges pont, mivel ez a kötelezettség a
hivatkozott döntésből ered.
A d) pontról, amely „a kizárólag magyar tannyelvű általános iskolák
alapítói jogai részleges átruházása” folyamatának befejezésére vonatkozik,
ugyanezt el lehetne mondani.
Az e) pont emlékezetet egy
új hivatalos nyelvhasználati törvény meghozatalának kötelezettségére, amit „a
2013-2018. közötti időszakra vonatkozó igazságszolgáltatási-reform stratégia
végrehajtásáról szóló akcióterv tartalmaz”.
Emlékeztetőül: Az ún. nyelvhasználati törvényt még 1991-ben hozták meg.
Ezzel a miloševići törvénnyel valójában felrúgták az egyenrangú nyelv- és
íráshasználatnak tartományban és a községekben addig kialakult gyakorlatát. Mit
tettek eddig a VMSZ parlamenti képviselői annak érdekében, hogy ez
megváltozzon?
Az f) pont a VMSZ véleményét
tartalmazza, miszerint „az új médiatörvény-csomag biztosítani fogja a magyar
nyelvű tájékoztatás jelenlegi szintjének megőrzését”. Magyarán ez a VMSZ tájékoztatási
monopóliumának a megtartását hivatott biztosítani, amit „a nemzeti közösségek
szerzett jogai megőrzésének” formulájába csomagoltak.
A g) pont azt az ígéretet
tartalmazza, hogy a Kormány megalakulása után „megkezdi működését a Nemzeti
Kisebbségi Költségvetési Alap”, amely 2015-től „a nemzeti tanácsok működtetésére
biztosított költségvetési támogatás szintjét elérő forrásokkal fog
rendelkezni”. (Az Alap 2014. évben mindössze 1.800.000 dinár forrással
rendelkezett.) Vajon lesz-e ebből valami?
A h) pont szerint „a 2015/2016-os
tanévtől bevezetésre kerül a szerb nyelv, mint nem anyanyelv tanításának új
tanterve és programja, azzal a céllal, hogy a nemzeti kisebbségek megfelelő
szinten sajátíthassák el a többségi nemzet nyelvét”. Az új tanév kezdetén elválik,
hogy ebből mi valósul meg.
Az i) pont megállapítja,
hogy „a kis létszámú iskolai tagozatok megnyitásáról szóló döntések az Oktatási
Minisztérium és a Magyar Nemzeti Tanács együttműködésének eredményeként
kerülnek meghozatalra”. Most ezzel történik valami előrehaladás?
A j) pont újabb ígéretet
tartalmaz, miszerint „államközi szerződés jön létre Szerbia és Magyarország
között a külföldön szerzett oklevelek honosításáról és a külföldön elvégzett
tanári továbbképzések kölcsönös elismeréséről”. Ezt az egyezményt is már jó
régen meg kellett volna kötni.
A k) pont szerint „megteremtődik
a jogi háttér ahhoz, hogy az újvidéki Európa Kollégium bekerüljön az egyetemi
kollégiumok költségvetési finanszírozási rendszerébe”. A kollégium várható
befejezésére való tekintettel, ezt a kérdést egyébként is rendezni kellett
volna.
Az l) pont értelmében „az
oktatási reform során új iskolaigazgatóság alakul Szabadkán, amelyhez Szabadka
Városa mellett, Topolya, Kishegyes, Ada, Zenta és Magyarkanizsa községek
tartoznak majd”. (Jelenleg Szabadka Városa a Zombori Iskolaigazgatósághoz
tartozik). Arról viszont, hogy erre mikor kerül sor, a dokumentumban nem
található meg a válasz.
Az m) pont „az eddigieknél
jelentősebb eszközök elkülönítését” látja elő „a köztársasági költségvetésből a
magyar közösség programjaira és projektumaira a művelődés és a civil társadalom
területén”.
Itt is zavarólag hat a megfogamzás miszerint az eszközök elosztására
azokkal az alapelvekkel összhangban kerül sor, „amelyek meghatározzák a VMSZ
részesedését a programokra és projektumokra fordított költségvetési eszközökből”.
Ebből azt lehet kiolvasni, hogy a VMSZ által favorizált szervezetek, illetve
programok lesznek előnyben részesítve. Folytatódik a párhoz való tartozás
alapján történő pénzelés.
A (9.) Bűnüldözés és igazságszolgáltatás c.
fejezet négy pontja közül háromnak van magyar kisebbségi vonatkozása.
A b) pontban azt írja, hogy
„az alapfokú-, felső-, gazdasági- és szabálysértési bírósági elnökök, bírák,
bírósegédek és bírósági gyakornokok megválasztása, valamint a közjegyzők
kinevezése során, tiszteletben tartják a hatályos törvényi rendelkezéseket és
olyan mértékben, amennyire az lehetséges a lakosság nemzeti összetételét”.
Ez a megfogalmazás nem tartalmaz semmilyen új feladatot, mivel ez a
hatalomnak eddig is kötelessége volt. Zavarólag hat viszont, hogy ezt a
kötelezettséget olyan mértékben tartják tiszteletben, „amennyire az
lehetséges”. Ahelyett, hogy kötelezné a hatalmat az eddigi aránytalanságok
csökkentésére, illetve megszüntetésére.
A c) pontra is, amely a nemzeti kisebbségek „megfelelő részvételét
szavatolja az igazságszolgáltatásban”, ugyanaz vonatkozik, mint az
előbbire.
A d) pont arról szól, hogy „a bírósági és ügyészségi hálózat soron következő felülvizsgálata során alapos megfontolás tárgyává teszik, hogy kerüljön sor az igazságügyi szervek visszaállítására Magyarkanizsán, Temerinben és Adán, kerüljön megalapításra az önálló alapfokú bíróság Topolyán, továbbá, hogy Csóka és Törökkanizsa községek a Nagykikindai Alapfokú Bíróság helyett a Zentai Alapfokú Bíróság illetékességi területéhez tartozzanak”. Tehát csak „megfontolásról” és nem követelésről van szó. Ez viszont nem kötelezi változásokra a szerb kormányt.
A d) pont arról szól, hogy „a bírósági és ügyészségi hálózat soron következő felülvizsgálata során alapos megfontolás tárgyává teszik, hogy kerüljön sor az igazságügyi szervek visszaállítására Magyarkanizsán, Temerinben és Adán, kerüljön megalapításra az önálló alapfokú bíróság Topolyán, továbbá, hogy Csóka és Törökkanizsa községek a Nagykikindai Alapfokú Bíróság helyett a Zentai Alapfokú Bíróság illetékességi területéhez tartozzanak”. Tehát csak „megfontolásról” és nem követelésről van szó. Ez viszont nem kötelezi változásokra a szerb kormányt.
A (10.) Szerb – magyar történelmi megbékélés,
vagyon-visszaszármaztatás, rehabilitáció, az egyházakkal való együttműködés c. fejezetnek
hat pontja van, amelyek közül négy közvetlenül is érinti a vajdasági
magyarságot:
Az a) pont szerint „a
Kormány megalakulása után megszületik az a kormánydöntés, amely alapján jogi
hatályát veszti a csúrogi, zsablyai és mozsori magyarokat a kollektív bűnösség
elve alapján háborús bűnösnek nyilvánító két, 1945-ben született katonai
közigazgatási határozat”.
Ezzel a pont nem azt tartalmazza, hogy a két határozat „semmisé lesz
nyilvánítva”, hanem, hogy „jogi hatályát” veszti. A semmisség a jogban az
jelenti, hogy „a joghatás szerint kezdettől fogva és önmagában, ipso jure (jogból kifolyólag)
érvénytelen”.[5] Amennyiben ezek „a
kormánydöntés alapján vesztik jogi hatályukat” (érvényüket), akkor viszont fennáll
annak a lehetősége, hogy ez csak a jövőre, vagyis annak a meghozatalától kezdődő
időre vonatkozik. A dokumentum megszövegezőinek – a nyilvánvaló jogi különbségek
miatt – el kellene gondolkozniuk, hogy mi az egyik, illetve másik eset
jogkövetkezménye.
A b) pont a Magyar – Szerb
Akadémiai Történész Vegyes Bizottság munkája pénzelésének rendezésére vonatkozik,
mivel „a 2014. évi költségvetés nem biztosított erre a célra eszközöket”.
Az e) pont szorgalmazza,
hogy a rehabilitációs eljárásokban eljáró állami szervek A vajdasági magyar
polgári lakosság ellen 1944-45-ben elkövetett aktusok elítéléséről szóló (2013.
június 21-i) parlamenti nyilatkozat 5. pontja szerint járjanak el, amelyben a
Képviselőház „síkra száll az ártatlanul elítéltek és ártatlan áldozatok teljes
körű rehabilitációjáért, nem megkérdőjelezve azon személyek egyénileg
megállapított felelősségét, akiknek a bűnössége független bíróság előtt,
törvényes eljárásban került vagy kerül bizonyításra”.[6]
A Nyilatkozat kötelezi hatalmi szerveket, így a bíróságokat is. Ez a
pont tehát valójában semmi újat nem jelent.
Az f) pont arról szól, hogy
„a magyar közösség történelmi egyházai és az állam között fennálló nyitott
kérdések, különösen a papság társadalombiztosítási státusa mielőbb rendeződik”.
Hogy melyek ezek a „nyitott kérdések”, és hogy a dokumentum szerzői szerint a
„mielőbb” szó mit jelenet, a szövegéből már nem tűnik ki.
Összegzés
A VMSZ-nek alkalma nyílt – ha már az
SNP-vel való koalícióra lépés mellett döntött – hogy összefoglalja azokat a
követeléseket, amelyek megvalósítása fontos a magyar közösség azonosságnak
megőrzése és fejlődése szempontjából, amelyek a közéletben már megfogalmazódtak.
Ez lehetséges lett volna, mivel a SNS-nek (elsősorban a párt arculatának
javítása miatt) nagyobb szüksége van a VMSZ-re, mint fordítva. A VMSZ vezetői
ezt az alkalmat (is) sajnos elmulasztották.
A dokumentum túlságosan általános és
valójában semmi újat nem tartalmaz. Sőt, azt is lehetne mondani, hogy egyes
jogok megvalósítása tekintetében visszalépést jelent: Egyrészt, a vajdasági
magyarság számára fontos elvárásokat meg sem említ, mint például a nemzeti
kisebbségi autonómia megvalósítása, vagy a nemzeti kisebbségi nyelven való
oktatás biztosítása az óvodától az egyetemig, másrészt, a dokumentumba olyan
megfogalmazások is bekerültek, amelyek egyébként is a hatalomnak a nemzeti
kisebbségek iránti alkotmányos vagy törvényes kötelezettségét jelentik.
A koalíciós egyezség 2. szakaszának megfogalmazása, miszerint a szerb
kormány „a VMSZ programbeli prioritásainak” megvalósításán is „dolgozni fog”, a
kormányt konkrétan semmire nem kötelezi. Ide társul az is, hogy határidőhöz
kötött kötelezettség egyik dokumentumban sem található.
Köztudott, hogy a VMSZ az egyezségről nem kérte ki a többi vajdasági
magyar párt és a civil szféra véleményét. Arról viszont nincs információ, hogy
ebben a fontos kérdésben a magyar kormánnyal egyeztetett-e vagy sem? Akár az
egyik, akár a másik eset forog fenn, ki kell mondani: A vajdasági magyar közösség
jogainak érvényesítése a koalíciós egyezséggel nem jutott előbbre.
Újvidék, 2014. május 2.
Bozóki
Antal
[2] A szerb „sporazum” szónak a megállapodás vagy
egyezség a megfelelőbb kifejezése.
[3] A lap az eseményről a Tanjug VMSZ-SZHP
koalíciós megállapodás c. hírével számolt be. Magyar Szó, 2014. április 28., 4. o.
[4] Itt csak azokkal a fejezetekkel, illetve
pontokkal foglalkozok, amelyekben említés történik a nemzeti kisebbségi
jogokról.
[5] Semmisség. Jogi Lexikon, CompLex, Budapest,
2009., 598. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése